Jump to content

Hvem kan rimelig montere en Eber i båten min på vestlandet

Goran

Recommended Posts

Noen som kan tipse meg om noen som kan montere en Eber D2 i båten min for en rimelig peng i bergensdistriktet?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Jeg skrev "for en rimelig peng"

Var etter en forespørsel der jeg la ut mitt spørsmål her på baatplassen...

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Hvis du skal ha noen som tar ikke noet på timen er ikke sikkert han vet hvad han driver med. Spørs hvort du leter etter innstallasjon du kan stole på eller noen fra havnekroa som har erfaring med skrutrekkeren.

- Lurer på hvem her som har vært på havnekroa jeg :drink:

Jeg lurte nå bare på om noen visste om noen rimeligere verksted enn merkeforhandlere.

Jeg installerte en Eber i seilbåten i år. Det er ganske mye jobb - jeg kan ikke tenke meg at noen som faktisk har kompetanse på dette er villig til å gjøre dette "for en rimelig peng". Alternativet er vel rett og slett å gjøre det selv.

Bundin er bátleysur maður

Tror det kommer ann på hva "en rimelig peng" er. Jeg ser på 600 kr/t inkl mva som en rimelig penge for noen som gjør dette profesjonelt (uten å vite va de tar i timen hvor du har forespurt). Det er som NOR_smurf sier en del arbeid med dette - så timene vil renne på. Dersom en som har gjort det før skal gjøre det for deg, vil det nok gå mindre timer enn hvis du skal gjøre det selv.

Et alternativ for å spare penger er å trekke luftrør og dyser selv og la noen andre ta seg av selve varmeren.

Hva er grunnen til du øsnker å sette dette ut?

Nå er det jo egentlig ikke så vanskelig å montere en Eber - det tar bare en god del tid. Jeg brukte alle kveldene - og det ble lange kvelder - en hel uke + en god del av helgen i begge ender. Mye av tiden gikk nettop til planlegging og trekking av luftslanger rundt i båten. Men resultatet ble jeg til slutt ganske fornøyd med :smiley:

Hvis du skulle bite i det berømmelige eplet og installere selv, så gir i grunnen den vedlagte installasjonsmanualen all den infoen du trenger. Det mest frustrende var vel alle disse små kontaktskoene som skulle klemmes på kablene og puttes inn på riktig sted i kontaktene. Her kan du spare deg litt ergrelse ved å se bort fra disse og rett og slett bruke vanlige krympekoblinger. Dessuten bør du skaffe deg skikkelig hullsag. Ikke noe billig ræl fra Biltema elns, dvs den typen som har en plate hvor du setter på forskjellige sagblad. Disse kommer ikke til på trange steder, og finnes dessuten ikke i den dimensjonen du sannsynligvis trenger. Proffe hullsager fra Sandvik eller Bosch er det som gjelder, og her kan du kjøpe akkurat de størrelsene du trenger.

Hvis du ønsker noen flere innspill rundt monteringen så kan du evt. sende meg en IM.

Bundin er bátleysur maður