Jump to content

Manual til Navico TP100 autopilot


Seilaren

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått tak i en bruk autopilot til min lille havseiler.

 

Jeg finner ikke ut hvordan jeg slår den på :blush:

Har trykket på alt som er av knapper uten resultat. Noen som kan forklare hvordan den virker, eller har manual til den?

 

Og ja, strømmen var koblet til.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er den samme som jeg har (kjøpt i 1997, før Simrad overtok merket).

Når du kopler til (skrur pluggen fast i kontakten), skal det si "pip" i autopiloten, og Standby-LEDen lyse.

Da kan du manuelt føre roret til SB eller BB ved å trykke på eller holde på hhv SB og BB-knappen (og hhv SB og BB-LED blinker). Du kopler inn automatikken med den riktige knappen (som svitsjer mellom NAV og STDBY).

Sier det ikke "pip" når du kopler sammen, så er det en eller annen koppertråd som ikke har kontakt der den burde ha kontakt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Da er det altså et problem med det eletriske. Jeg har ikke montert kontakt i båten enda, men hadde en lik fra før som brukes til ladingen fra motoren.

Jeg tenke ikke på hva som skal være pluss eller minus da jeg monterte den, passet bare på å koble likt på begge plyggene. Så det kan gode ende at autopiloten er koblet omvedt.

 

Får teste å bytte om på kablene neste gang jeg er i båten...

 

Hva brukes knappene Tack og cal til da?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Fant ikke TP100 men manualen til TP20 ligger her. Mulig den kan være til hjelp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva brukes knappene Tack og cal til da?

Cal kjenner jeg ikke, men du har jo handboka nå.

Tack brukes for å slå når du seiler på kryss. Det krever at det er et vindinstrument kopla til NMEA-kabelen. (det står kanhende òg i handboka?). Jeg har ikke brukt Tack-knappen, for jeg har aldri hatt vindinstrument ombord; har klart meg med flagg eller vimpler i vantene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...