Jump to content

hjelp, må vi selge båten?


Superkul

Recommended Posts

Etter fjoråret med et par uhyggelige opplevelser og full redningsaksjon får å få ut unger av båten i fjor osv har min bedre halvdel blitt livredd og vi har hatt fam.råd her og funnet ut at å selge båten kan være aktuelt.....

Veldig synd egentlig og med tungt hjerte står båten nå på finn som vurderes solgt

Vi hadde funnet liksom greia vår og endelig fått drømmebåten

så i fjor med masse dårlig vær og masse vind og bølger fikk vi egentlig nok begge to , ble livredd selv etter hendelsen i stormen i oslo men det går jo sakte over...... ????

vi har drømmeplassen til båten også , så sjansen til og få tilbake likestilt båt og plass er neppe noe og tenke på engang ....

kommer vi til og angre og gjøre noe skikkelig dumt nå??

Har trøsta meg selv med at blir båten solgt kjøper jeg turbuss og camping innreder den og selfølgelig har en gummibåt og motor med.....

hva gjør man evnt for å overbevise kona og evnt seg selv for at slike hendelser skjer ikke gang på gang og : været blir sikkert bedre til neste sommer osv

 

annonse...

Link to post
Share on other sites

Uten å være for nysgjerrig og uten at jeg vet hva dere opplevde, er det ikke mulig å avvente hele salget. Prøve igjen til neste sommer og se om ikke noen småturer "redder rederiet" for å si det sånn? Kanskje et alternativ er å gå noe ned i størrelse?

 

Ellers er jeg enig med larshans1, sett en prisantydning som gjenspeiler det du vil ha for båten. Husk at du og eventuelle kjøpere aldri vil ha samme oppfatning av båtens verdi og da vil du slippe unna endel skambud som en kjøper mener er et reelt bud.

 

:flag: TrondT

 

red: skriveleif

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Ville nok brukt vinteren til å fordøye opplevelsene som dere har hatt før bestemmelsen blir tatt. Uansett ikke rette tidspunkt til å selge nå like før jul da folk har mer enn nok annet å tenke på. Bruk vinteren til å gå i tenkeboksen, til våren er båtlysten kommet tilbake skal du se.

Link to post
Share on other sites

vi har drømmeplassen til båten også , så sjansen til og få tilbake likestilt båt og plass er neppe noe og tenke på engang ....

kommer vi til og angre og gjøre noe skikkelig dumt nå??

Hei jab

 

Forstår godt problemet.

 

Det dere opplevde i forbindelse med "ekstremværet" i sommer var ganske spesielt, og sansynligvis ikke noe dere kommer til å oppleve igjen med det første. Dere hadde maksimalt uflaks. Jeg har hatt båt siden 80 tallet, og aldri opplevd noe lignende i oslofjorden før.

 

Jeg var i en lignende situasjon som deg for noen år siden etter en ulykke. Ønsket å gi opp, og hadde ikke lyst til å dra på sjøen mer. Takket være støtte fra gode båtvenner kom jeg meg etterhvert utpå igjen, og med tiden ble den opprivende opplevelsen mer og mer fjern.

 

Hvis mulig å få med familien på det så ville jeg forsøkt en sesong til før jeg ga opp. Ta det helt rolig, vær "overforsiktig", ikke overdriv båtbruken,

forsøk å hygg dere i båten uten å dra noe sted osv. Det hender at ting går seg til med tiden.

 

Lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke den eneste som har havnet i en slik situasjon på bakgrunn av slike hendelse®, og man har selvfølgelig noen hensyn å ta i f.t. andre familiemedlemmers syn.

Men jeg ville brukt vinteren (som noen andre sa ovenfor) og kanskje vurdert et år med utleie (så slipper du å angre), når du nå har både drømmebåten og - plassen.

Sikkert noen som har sterke meninger om å leie ut båten sin, men i lys av din situasjon, og den generelle økonomiske situasjonen i tiden fremover, er utleie kanskje å vurdere.

Link to post
Share on other sites

I rolig vær kan alle kjøre båt. Jeg anbefaler deg derfror å lese værmeldingene hele tiden mens du er på sjøen, og heller spille på lag med været, enn å la deg overraske. På den måten kan man tilpasse turene etter egne evner inntil man er fortrolig med båten. Det er mye man skal lære for å ferdes trygt på sjøen, og sensoren er gjerne ei nervøs kone som ligger og engster seg når det begynner å blåse opp. Fortøyer man for mer vær enn man forventer, og legger båten i forhold til den vinden som kommer, slipper man ofte unna med skrekken om det skulle blåse opp. Mitt råd er derfor å begynne igjen i pent vær, og heller kansellere om meldingene er dårlige. Etterhvert blir du såpass trygg på båten og deg selv at du takler den i all slags sommervær der inne i oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Personlig hopper jeg over annonsene som ikke inneholder reel pris. Jeg foretar ofte et søk f.eks. fra 0 til 100.000.-, og da ønsker jeg ikke å få med båter som i utgangspunktet ligger mye høyere. Blir bare irritert.

 

Mange søker båter fra f.eks 200.000.- til 400.000.-, da får de jo heller ikke fram din båt.

 

Mitt tips: Sett prisen litt høyere enn minstepris så kan evt de som er interesserte prute litt.

 

Ser også at det er en del som utelukker en null bakerst i summen for å lokke folk til å bli nysgjerrige. Alle kan gjøre feil, men mange båtbutikker gjør dette konsekvent. Dersom man får telefoner fordi det er feil pris er det fort gjordt å rette til dette på Finn.no. Prisen kan man forandre som man vil. Personlig synes jeg disse skal utestenges fra Finn.no. Dersom jeg gjør et søk så ønsker jeg å få fram båtene som ligger innenfor mitt søk og ikke noe annet. Det samme gjelder når en søker på f.eks Daycruiser/Cabincruiser. Dersom man gjør et søk på f.eks. Cabincruiser/Daycruiser fra 50.000.- til 100.000.- får man fra fram en masse snekker av både tre og plast. Dette irriterer meg.

 

Ups, dette sporet vist litt av, beklager, men hadde mye på hjertet :flag:

 

Håper at det ordner seg for deg. Det er vel ikke selgers marked om dagen, så dersom du ikke må selge den av økonomiske grunner ville jeg ventet til våren. Da har kanskje markedet og situasjonen forandret seg noe.

 

Lykke til samme hva du gjør.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I likhet med flere foran her, så syns jeg ikke du skulle stresse et salg nå på denne tiden av året.

Jeg skjønner jo at opplevelsene fra denne sesongen har satt seg skikkelig, men jeg tror uansett at jeg ville ha latt dette ligge på vent til våren kommer. Bruk vinteren til å dra frem gode og hyggelige minner om alle de herlige båtturene dere har hatt. Finn ut om det ikke er mulig å ”starte på nytt” til våren, kanskje etter å ha frisket opp noen avtaler og turregler for å redusere sjansen for slikt som dere opplevde denne sesongen. Eksempelvis:

 

- Vi må ikke absolutt benytte båten hver eneste helg

- Båtturer skal være hyggeturer, dvs. vi skal sjekke værforholdene så godt som mulig før vi bestemmer oss for å dra ut

- Vi tar værmeldingene ”med” i planleggingen av ruta, og legger gjerne denne litt ”defensivt” for å redusere sjansen for ubehagelige overraskelser

- Dersom noen i familien ikke ønsker å dra ut, så gjør vi heller noe annet

 

Jeg ønsker dere lykke til – uansett hva dere bestemmer dere for!

Link to post
Share on other sites

mange svar............

jeg skiter egentlig i om annonsen er rett eller gal - det har vertfall vært mange som har ringt og sendt e poster og det kommer antagelig folk til helgen og ser - prisen er nok såpass lav at jeg anser det ikke som et problem å bli kvitt den - foreløpig har jeg bud på 350+bil til ca 100 og di som ikke gidder å titte på den fordi det mangler bilder etc får heller bare la vær -

dessuten har jeg alltid av en merkelig grunn fått solgt alle båtene mine på denne tiden av året og fasktisk fått bra pris

og nei båten er hel og pen innvendig også - skal ta et par bilder der og men må rydde litt ser ut som en bombe har gått av da jeg har drevet med litt småprosjekter nå

angående været - jeg har også stort sett syntes det har vært bra vær med tanke på stormer og bølger i mange år og har egentlig ikke hatt noe problemer med det ..... men slik det har blitt kommer det masse drittvær osv kasta på rett som det er og værmeldinga blir jeg sjelden klok på - har internett med meg ombord og trippelsjekka men vær kommer som sluppet ut av en sekk gang på gang

har følelsen av at klimaendringene gjør at det blir mindre og mindre godvær her på sjøen

og det beroliger ikke verken meg eller bedre halvdel

og ta småturer gjorde vi i hele siste halvdel av sommern og brukte mye solbukta rett nedi elva her og det er jo halve moroa å komme seg litt av gårde - er helt forelska i koster osv så det er trist når man blir liggende slik

Har blitt litt innstilt som sagt på hvis det blir salg så kliner jeg til med en turbuss og innreder den

danmark/ frankrike og italia er jo greit alternativ

Link to post
Share on other sites

Lykke til med valget uansett om det blir salg eller ikke. En ting jeg ikke forstår hva du skriver og det er værbeskrivelsen. Har nå snart gått opp og ned langs Skagerakkysten i 30 år og kjenner meg ikke igjen de beskrivelsene som du angir vedrørende været. At det har vært en og annen kuling får så være og det må vi tåle. En kan ikke forvente flatt vann og skinnende sol hver dag. Likeså uavhengig av båttype må vi fortøye for været som måtte komme når vi ligger i havn. På sommeren snur gjerne vinden på natta og en kan fort bli overrasket hvis en ikke har tatt høyde for slikt.

Link to post
Share on other sites

det er jo det jeg sier....... været har egentlig aldri vært verre en nå di siste par åra........

og vi har vært ute noen ganger og vet hva vi skal gjøre osv og at vinden snur vet vi

jeg snakker om ekstremvær.......

jeg snakker om skikkelig drittvær som kommer kasta på så fort at det ikke nytter å kappe tau og dra ut engang - slik vi ble utsatt for i oslofjorden

når vinden snur og første bølgen kommer så du smeller i brygga etc

og det hjelper lite å følge med værmeldingene når det ikke stemmer i hele tatt noen sted

skal vi vente med båturen til været tilsier det kan vi vertfall selge...... enten regner det ellers så blåser det - det blei vår erfaring siste par årene

tror ikke jeg har sett i nerheten av stille vann på sjøen i hele sommer...

Link to post
Share on other sites

har følelsen av at klimaendringene gjør at det blir mindre og mindre godvær her på sjøen

og det beroliger ikke verken meg eller bedre halvdel

 

 

det er jo det jeg sier....... været har egentlig aldri vært verre en nå di siste par åra........

 

 

jeg snakker om ekstremvær.......

jeg snakker om skikkelig drittvær som kommer kasta på så fort at det ikke nytter å kappe tau og dra ut engang -

 

...... enten regner det ellers så blåser det - det blei vår erfaring siste par årene

 

tror ikke jeg har sett i nerheten av stille vann på sjøen i hele sommer...

 

 

Tror ikke at det er været det er noe galt med, men kanskje heller at det er båtinteressen som har dabbet av litt :wink: Muligens er turbuss det rette for deg en periode :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...