Jump to content

hjelp, må vi selge båten?


Superkul

Recommended Posts

hvorfor mener dere det er tryggere med seilbåt?

Mer rolige og mye bevegelser.

Krengingen blir man vandt til. Jeg er selv oppvokst med motorbåt :wink:

Er lei av å måtte bruke nyrebelter i motsjø, og rulle rundt som isopor i sidesjø...

 

Men vet ikke hvordan det er med ulykkesstatestikken. Er vel flest motorbåter som kjører på land (sett bort fra vanlige små grunnstøtninger), og flest seilbåter som trenger hjelp på havet :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det var jo en kar som tok en tur med snekka si over Nordsjøen og ble erklært gal/uansvarlig og det som verre er, mens seilere ser jo på det som en relativt ufarlig affære hvis værvarslet er noenlunde OK.

 

En hovedgrunn til at seilbåter er mer sjøsikre er for det første at fremdriftsmaskineriet er vesentlig mer pålitelig, det andre er at seilbåter generelt bygget for å kunne takle mye større sjø.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

hmmmmm her er ingentingen avgjort og hvorvidt jeg har greie på hva ekstrem vær egentlig er kan vel mange mene noe om men, når det plutselig skifter vindretning og vinden kommer i 30-35 sm og dertil tilhørende bølger når du ligger longside ved steinbrygge - for meg var det "ekstremvær" !!!!

det å kappe fortøyning ikke var en oppsjon og båten ble dæljet frem og tilbake som det var en isoporbetta i sjøen + dertil og få ut 4 unger . den minste på 7 mnd - var ganske spennende å hive unger i land når båten krenget så prop og kjøl var oppe i det tørre element i slaga- det er grunnen - og spar meg for flere morsomheter om hva slags vær og ikke vær det er rundt om - desuten lyna det så det spraka rundt øra og hadde jeg vært så "smart" å fått kappa-dratt ut er jeg overbevist jeg hadde blitt slått ned av lynet der- det virkelig spraka rundt øra,

glad det gikk som det gjorde og at jeg var smart nok til og tenke på kjerringa og unger og dret i båten da

og det var heller ikke meningen å markedsføre båten her - det ble en bivirkning -

dessuten ble den fjærnet fra tilsalgs siden her da jeg satte den til ei kr ....thanks..... jeg vet ikke hva jeg kan få og har lagt den ut til hb og hva i &%¤%&¤%¤ er galt i det??? jeg kunne satt 650.000 for det kunne jo vært flott men da hadde det neppe ringt en kjeft heller

og som sagt er det ikke så nøye - får jeg ikke solgt må jeg fortsette båtlivet og har jeg flaks får unger og sambo teften av saltvann og båtlivet går som før,

ville bare ha noen råd og ord om hva man gjør når alle minus meg vil selge :wflag::wflag::wflag::wflag:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som riktig prioritering. Kvinner og barn først er et tegn på godt sjømannskap. Skuter har de ikke sluttet å lage, og man har da forsikring. Du er vel ikke den første her på forumet som har hatt et uhell i båten vil jeg tro..... Men faren for å bli drept i trafikken i juli er mye større enn faren for å dø i båt, det er nå i hvertfall min overbevisning. (med mindre man er tysk, og skal ut og fiske med 2 kompiser, som alle står i båten uten vest.)

Link to post
Share on other sites

hehe akuratt den har jeg dratt her hjemme også med trafikkdrepte/statistikk men får da til svar at har vi buss krabber den som regel oppå......

og ja jeg vet at det kommer komentarer på sjafører som er drept i lastebiler osv osv

og endelig en liten trøst fra seiljåtten med å redde dem og skite i båten for alle andre har jeg fått så mange nedlatene meninger med å kappe tau å dra ut

men di kunne jo prøvd selv 14 tonn båt og plutselig 30-35 s/m i sia- hadde nok rivi stoort høl i hekken og gått ned eller tatt en ala den på nesodden/fagerstrand

det er ALLTID lett og vite hva andre skulle gjort men test det sjæl

jeg var vertfall tøff nok til og gå av skipet sist enda da var det kjerringa som ropte jeg skulle - husker ikke hva jeg hadde tenkt til men kansje finne flere tau??? :smash::smash::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Jab!

 

Trist å høre at familien ikke føler seg trygg i båt lenger!

 

Tror ett godt råd for å få de trygge igjen må være at du ikke legger press på dem, men vente på at de kommer til deg og lurer på om dere kan ta en liten tur. Etter hvert skal du se at lysten kommer tilbake, det er lenge til våren!

 

Når det gjelder været de 2 siste sommerne er jeg enig med deg at det har vært veldig mye vind og dårlig vær, bortsett fra ett par uker i slutten av juli/ begynnelsen av august har det ikke vært mye trivelig! Jeg trodde selv min siste time var kommet i fjor sommer i storm over Skagerak i en liten seilbåt fra 1910, men vi kom oss trygt i havn. Denne turen resulterte heldigvis i at jeg føler meg tryggere i båt en før, for jeg mener at det blir ikke mye dårligere vær enn det vi var ute for, det kunne jo selvfølgelig endt med at jeg hadde fått skrekken....

 

Det med værmeldinger er heller ikke så lett...YR er etter min erfaring helt ubrukelig når det gjelder meldinger til sjøs, jeg bruker kun DMI.dk og ennå har de ikke meldt feil når jeg har vært på tur!

 

Husk at båten tåler mer enn mannskapet!

 

Og lykke til med å få trygghet hos familien igjen, dette går seg til etter hvert!

.

Link to post
Share on other sites

Synes det er trist å lese at endel prøver å være morsomme på trådstarters og hans families bekostning. Trådstarter forklarer/forteller om sitt dilemma og hvordan familien føler om dette og den/de episoder de har opplevd, sånt synes jeg man skal ha respekt for og heller honorere trådstarter for at han vil dele dette med oss!

Du har i allefall min respekt for at du ville dele dette med oss og håper inderlig at dette ikke stopper andre fra å dele denne type saker med oss! :yesnod:

 

Uansett hva din/familiens avgjørelse vil bli i saken så er det alltid nye muligheter som dukker opp, det være seg til lands eller til sjøs.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pøh.. Båt er da ikke det eneste saliggjørende her i verden. Hva er vitsen med å dra familien ut igjen om de ikke er 110% komfortable? Blir det kjekt for deg?

Nei, kjøp bussen, bli aktiv i bobilmiljøet og få nye kontakter, bekjente og venner så skal du se at det også er en sosial og trivelig form for avkobling.

Dersom dere senere ønsker å prøve båt igjen vil nok mulighetene by seg.

 

Husker veldig godt innlegget ditt fra i sommer angående hendelsen ved det fryktlige væromslaget. Tror en må ha vært der og opplevd det for å forstå og skjønne. Tipper det hadde skremt vannet av de fleste av oss og vi er nok mange som ville tenkt slik som din familie.

Link to post
Share on other sites

jab, du hadde max uflaks mht. det ekstreme været den kvelden over Oslo. Du var virkelig på feil sted til feil tid---- Vi lå den kvelden trygt i Sandspollen, og så en vegg av uvær, lyn og torden lenger inn i fjorden. Glad jeg ikke var der. Men et slikt uvær kan ingen huske å ha opplevd før, så jeg håper at det ikke gjentar seg.

Mht. campinglivet, så gikk det også hardt utover turister på land, særlig på romerike med nedblåste trær og veltede campingbusser-------------- :crazy:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

takk igjen til di siste innlegg - hadde alle her på forumet vært like gode busser som disse hadde forumet vært perfekt

i stedet for å irritere og provosere - tipper det er noen som sliter med å ha /få seg venner av noen medlemmer her :yesnod::yesnod::lol::lol:

da gjenstår det faktisk å ta seg tenketid og selvsagt se hva man får ..... alt er tilsalgs til rett pris (nesten alt så slipper jeg kverulering her og haha)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et skikkelig magesår probem. Hva med å kjøpe seg en adskillig rimeligere dagsturbåt, med overnattingsmuligheter (hvertfall for et par stk) Bare for ikke å miste helt kontakten med sjøen, samtidig som presset for å bruke båten blir mindrre siden verdien av hva man har lagt i det er mye mindre!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mye pro et contra her i denne tråden, og jeg skal ikke presentere noen fasitløsning til deg. Derimot har jeg jo som de fleste andre gått på en smell og to i livet :)

 

For det første så vil jeg bare si at det er leit å høre at båtlivet har fått slik en trist plass i livet deres. Slik skal det jo ikke være, båtliv er jo ment å i sum være HYGGELIG.

 

Nå er det imidlertid slik at det som ikke tar livet av oss vil gjøre oss sterkere, forutsatt at vi klarer å utnytte erfaringene våre og "komme oss opp på hesten" igjen, og snu en negativ erfaring til å bli en positiv erfaring. Nå har dere opplevd at været kan være virkelig lunefullt. NYTTIG ERFARING! Nå er dere jo svært obs på akkurat den faktoren, som kanskje er den viktigste å passe på når man skal på havet. Kanskje med noen værkart og en VHF med værkanal (eller hva det nå heter) kan klare å forutse dette i større grad?

 

Kanskje dere kunne prøve å snu dette til å bli en positiv opplevelse, og deretter ta stilling til om dere ønsker å kvitte dere med båten?

 

Uansett hva dere velger: lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har ikke lest hele tråden,men ut fra bilden lurer jeg på om du egentligt prøver å selge den.

Virker mer som om du har fortalt kona at den ligger på finn, men at markede nå er helt dødt.

Frisk opp anonsen med flere bilder slik at en evt kjøper få sett mer av selve båten.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

skade_058.jpg

 

Fakta: Sikkert resultatet av en solgangsbris..... :crazy:

 

Det kan være lokale variasjoner som kan overstige enhvers grense for ekstremvær! ( Med mulig forbehold for Spinners definisjoner selvfølgelig....)

 

NB! Stålbåt. Her har det vært krefter i sving.....ta en titt på tråden det er linket til....merk beskrivelsen bliss X har:

 

Jeg traff på dette været litt syd for nesoddtangen og har bare en gang tidligere opplevd noe lignende. Aldri opplevd dette i indre oslofjord.

Rakk heldigvis å forberede meg litt men savnet sikkerhetsline / sele som jeg ikke rakk å finne fram før det braket løs. :cryin:

 

Var bare å klamre seg fast, jobbe med å holde båten opp mot sjø og vind, og håpe på det beste.

Må ha vært opp mot orkan i de verste kastene. Hadde skrudd av all elektronikk pga tordenværet, så jeg fikk ikke målt vindstyrken.

 

Var en stund redd for å bli drevet på land, da sjø og vind var så kraftig at jeg hadde tilnærmet 0 framdrift på motor.

Det var også mange andre båter i området, og sikten var 0 på det værste.

 

Heldigvis gikk det fort over.

 

 

Jab: Jeg husker denne opplevelsen du har beskrevet tidligere, skjønner godt at det er noen som har fått skrekken etter slike hendelser......uansett lykke til med valgene deres og evnt salg av båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...