Jump to content

hjelp, må vi selge båten?


Superkul

Recommended Posts

hvorfor mener dere det er tryggere med seilbåt?

Si dét, ja. En mulighet er at det sannsynligvis er flere seilbåter som har høyere CE-klasse enn tilsvarende store motorbåter. Jeg er ikke så sikker på at det egentlig har så mye å si.

 

Med hensyn til trådstarters ønske, eller familiens ønske, om å bytte båten med noe på hjul er det ganske enkelt. Ferie og fritid skal man helst bruke til slikt som er hyggelig. Og, du kan ha veldig mye hyggelig båtliv med en jolle som er med på campingtur (eller en liten sjekte eller daycruiser).

Link to post
Share on other sites

Fakta: Sikkert resultatet av en solgangsbris..... :crazy:

 

Det kan være lokale variasjoner som kan overstige enhvers grense for ekstremvær! ( Med mulig forbehold for Spinners definisjoner selvfølgelig....)

 

 

Ok. kjør kverulering:

Lokale variasjoner av ekstremvær??? njet, det skjer ikke... Det er sjeldent det er springflo ved Aker brygge, og normal vannstand ved Nesoddtangen...

Poenget mitt er at det som kalles "ekstremvær" er definert med minst 3 samtidige faktorer:

 

1. Stormflo

 

2. Kraftig nedbør

 

3. Storm

 

Det som traff indre Oslofjord i juli var ekstremt mye vind og nedbør, men ikke noe "ekstremvær". Det er begrepsforvirringen jeg tok tak i, intet annet.

 

Kverulering slutt.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

hvis man da har ekstremt mye vind, regn og bølger , burde man kunne kalle det ekstremvær. uansett om det irriterer noen grenseløst.

 

Hvis man er litt tjukk, er kvalm om morgenen og går litt vaggete burde man kunne kalle det gravid, uansett om man ikke er det. :wink:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

hvis man da har ekstremt mye vind, regn og bølger , burde man kunne kalle det ekstremvær. uansett om det irriterer noen grenseløst.

Du burde kanskje kunne kalle været hva man vil, men det er nå en gang slik at en del væruttrykk er såpass godt definert at du må finne deg i at folk protesterer dersom du bruker dem feil.

 

På den annen side trenger vi kanskje et eget ord for plutselige værskift som er såpass voldsomme at noen og en hver får lyst til å selge fritidsbåten sin. :wink: (Andre av oss kan få den samme følelsen når vi har gått fender- og fortøyningsvakt et par vinterdøgn i strekk... :cryin: )

Link to post
Share on other sites

Ikke selg båten før tidligst om et år! Da får du en tenkepauseog bedre pris etter økonmisk oppgang.

 

Innerst i Leira er det ofte ekstremt krappe bølger pga glomma ut og dønninger inn.

 

Ved strømtangen møter dønningene grunner så der er vel ofte fjordens høyeste bølger (mindre bølger lenger fra land.).

 

Men med din store båt burde likevel vanlig stabil sydvestlig solgangsbris ikke være noe problem.

 

Sydvesten lager jo størst bølger ved Fredrikstad, men gir sjelden overaskelser som nordavinden og østavinden.

 

Start båtsesongen med noen romatiske ettermiddagsturer...ut i de lyse vårkvelder er det ofte havblikk i Fredrikstad/Hvaler-skjærgården....

 

God tur !

Link to post
Share on other sites

Ja den var god...jeg må visst prøve en smiley for første gang :yesnod:

 

Ellers er mitt råd til trådstarter at han bør minne konen om at den store solide båten vel er det sikreste feriested som finnes.

 

Det er mye farligere å dra på tur med bobil hvor man ikke aner hva som skjuler seg bak neste sving. Selv er jeg bekymret for familie og venner når de kjører sene høst og vinterkvelder nedover Halingdal, men sjelden bekymret når andre eller jeg er på fjordtur i indre eller ytre Oslofjord.

 

Dog har jeg mottoet: snu i tide.....som jeg ikke prakiserer selv..

 

Min ide er at hvis det blåser opp når man er hos venner kan man i verste fall ta feks. drosje eller overnatte og vente med hjemturen med båt til neste dag.

Link to post
Share on other sites

Lokale variasjoner av ekstremvær??? njet, det skjer ikke...

 

Meteorologisk institutt har sin definisjon av når det skal varsles om ekstremvær:

Ekstremvær er et norsk uttrykk avledet av Meteorologisk institutts prosedyre for ekstremvarsler.

 

 

Jeg har ikke noe problem med å forstå en folkelig definisjon av vær, selv om det ikke sendes ut varsel fra Meteorologisk institutt. Å kalle jab's opplevelse for ekstrem synes på meg som åpenbar. Selvfølgelig med forbehold om eventuelt definisjon satt av KNBF om ekstreme opplevelser i fritidsbåt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min båt gikk jeg fra 20 til 38 fot. Det var derfor ikke hver dag jeg tok sjansen på å gå fra kai. Jeg følte meg rett og slett ikke erfaren nok det første året. Nå er det glemt, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er så kresen på værmeldingene. Gir du båten en sesong til, kan jeg garantere at både du og mannskapet ditt mestrer normalt sommervær, med både kuling og sjø. Jeg vet ikke om du som meg tok et kraftig jafs opp i båtstørrelse, men det går seg til om man bare vil. Det tar tid å bli flink med båter så store som 40 fot, men så er det deilig når man kjenner at man mestrer.

 

Sjøveisregel nummer en ombord hos seiljåtten: Følg ikke vindvarselet til Storm.no (de er bare opptatt av sol og regn og sånn :crazy: )

Link to post
Share on other sites

ja det ble lagt ut i en tråd som omhandlet ekstremvær i oslo / tropestorm i oslo heretter kalt gråvær pga kværulante sjeler som har fasit på hva ekstremvær er

:lol::lol::lol:

 

 

Har du linken, tror kanskje jeg ble overrasket av dette været selv. Mest uvanlige væromskiftet jeg har vært borti. (Kan det ha vært i midten av august)

Link to post
Share on other sites

Heisann...

 

Veldig syndt det gikk som det gikk i fjor...

 

MEN hvor mange dødsulykker har vi i året når det gjelder båt som IKKE inbefatter høy fart, uvettig kjøring og promille??? Jeg mener det er mye tryggere å ferdes på sjøen hvis man har fornuften i orden (og sikkerheten) enn på veien.

 

Hvis jeg måtte velge mellom 2 onder - å havarere på sjøen eller bil-ulykke (med tanke på dere ville feriere på veien), så ville jeg absolutt valgt havari selv med stiv kuling (sommerstid).

 

-R. (Ambulansearbeider).

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ta fra dere drømmen om busscamping i sydeuropa, men stadig flere blir utsatt for bander som raner busser og campingbiler for alt av verdi.

På båtferie derimot, kan man stort sett forlate båten ulåst uten at noe skjer. (Ihvertfall i Oslofjorden :flag: )

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Glad jeg ikke bor i Fredrikstad, å at jeg bor her i Haugesund som alldri har vind eller regn..................

 

Hørres ut som du har bestemt deg for å gi opp båtlivet allerede så bare selg båten ,kjøp buss eller hva som helst å bli lykkelig med ditt.

 

Ble nesten litt irritert/ provosert av den negative innstillingen din.

 

Men ta med deg de gode minnene fra havet å sats på veien du nå min gode venn.

 

PS: det er ikke mye bedre å sitte i en liten gummibåt midtfjors når vinden "plutselig" tar helt av nå i disse usikre ekstremværtider.....

 

EE

Link to post
Share on other sites

Glad jeg ikke bor i Fredrikstad, å at jeg bor her i Haugesund som alldri har vind eller regn..................

Hørres ut som du har bestemt deg for å gi opp båtlivet allerede så bare selg båten ,kjøp buss eller hva som helst å bli lykkelig med ditt.

Ble nesten litt irritert/ provosert av den negative innstillingen din.

 

 

EE

du har tydligvis ikke vært i fredrikstad .... hauesund hadde jeg ikke flytta om jeg fikk gratis hus....

negativ??? jeg??? har du fått med deg at det IKKE er jeg som vil selge båten egentlig??

jeg prøver å tilfredstille alle her hjemme sine ønsker - tøffel og negativ som jeg er :smash::smash::smash::lol:

og hvor kom gummibåt inn i bildet??? at jeg skulle ha med den på busstur???

jeg drar vel ikke midtfjords med den - er vel litt anderledes å være utpå en tur og fiske etc med gummibåt en å måtte finne nødhavn eller steder når været drar seg til ????

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingenting i veien for å bruke båten litt mindre i 2009, og møte familien litt på halvveien ved å bestemme seg for å dra på biltur nedover europa, og faktisk oppleve noe annet enn bare sommer i båten. Så kan man jo da se om det svarer til forventningene. Man trenger kanskje ikke begynne med buss for å teste ut campinglivet. Hva med å kjøpe seg en rimelig campingvogn, for å kombinere med båtlivet. Etter 2009 kan man bestemme seg for båt eller buss.

Link to post
Share on other sites

helt ok forslag men dette handler litt om økonomi også - føler at utgifter og arbeid med båt er såpass stort at det blir enten eller

vi hadde for en tid tilbake campingvogn på fastplass og båt + gammalt hus under restaurering + 2 biler og en chopper og noen ganger blir man da frustrert og flyr rundt i ring og rekker ikkeno hehe

har blitt forespeilet noe liknende av en kamerat og leid en buss men ikkeno er som å ha med seg å ha alt sitt eget

så blir det bilferie så blir det buss - bom basta :lol::smash::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...