Jump to content

hjelp, må vi selge båten?

Superkul

Recommended Posts

Det med været må jeg få lov til å være uenig i. Har hytte ved stauper, og vi hadde skyfri himmel og vindstille i 2 uker i strekk. Jeg pleide å gå inn med båten til land og losse av og så fortøye. Båten drev knapt 1 meter på de 2 minuttene jeg lå inntil svaberget uten dreggfeste.

Ellers lykke til med salg

ok - ja 2 uker fint vær kan jeg være enig i men...... resten av sommern da???

senere sommre har vi bodd i båten i uker og mnd uten problemer -

er det i såfall vært all jobben og pengene hvis man sikter på et par uker hele sommern???

vi har pleid å starte i påsken og holdt på til disse tider og enda ikke vært med på slikt som i sommer

Det var kjempevær en uke i begynnelsen av mai og to uker i juli (12 dager for å være nøyaktig!) etter det jeg kan huske, og selv hadde jeg griseflaks og fikk utnyttet begge periodene maksimalt. Ellers var vel været ikke mye å skryte av i sommer?

Har stor forståelse for trådstarters dilemma, men det er vel uansett aldri for sent å komme tilbake til båtlivet senere, hvis man kommer på andre tanker etter å ha prøvd alternativer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

leie ut er ikke et alternativ

skal vi vurdere å prøve noe annet blir det kjøp av stor turbuss

og til alle som syntes det var så mye fint vær i sommer - hvor i &%¤&¤& har dere vært???? :lol::lol:

Vansjø i østfold :yesnod: Var ute hele september uten problemer jeg. Noen byger innimellom må man regne med. Men det har ike vært såååå ille da :wink:

takk mouche begynte og føle meg som en &%¤ landkrabbe som ikke tålte 10 cm bølger eller et par drypp i panna :lol::lol:

vi har også vært på ferier i mindre båt i flere uker hvor det har regnet meste av tiden men som sagt - når det er bølger og blåst vær gang vi har stikki nesa utafor fredrikstad her blir man litt fortvila

før drittopplevelsen i oslo seilte vi herfra og innover det var lite vind - kansje 7-8 sm men når vi kom utafor strømtangen da var det jaggu litt av et bølgemareritt - nå vet jeg at det fort kan bli sånn der og stikker vi andre veien er det sekken ........

og vi har hatt båt i skjeberg flere år og måtte ut sekken maaaaaaange ganger men siste par åra har det vært mere drit en noengang før

mener nå jeg

jeg snakker om ekstremvær.......

Da vet du ikke hva det er...

Ekstremvær består av flere faktorer, ikke bare vind. For at det skal kunne kalles ekstremvær må det være:

-Storm eller sterkere vind

-Kraftig nedbør

-Stormflo

Det er bare varslet ekstremvær 4 ganger i 2008, mot f.eks. 8 i 1995.

Listen ser sånn ut:

08.12.1994: (navnløs): Lindesnes-Fedje: Full og til dels sterk storm.

08.12.1994: (navnløs): Lindesnes-Karmøy: Høy vannstand.

19.01.1995: (navnløs): Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane: Opp i sterk storm.

30.01.1995: Hordaland. Sogn og Fjordane, Trøndelag: Full og til dels sterk storm.

31.01.1995: (navnløs): Trøndelag til Narvik: Høy vannstand

27.05.1995: (navnløs): Telemark og Østlandet: Store nedbørmengder.

31.05.1995: (navnløs): Telemark og Østlandet: Store nedbørmengder.

07.06.1995: Østlandet: Store nedbørmengder.

12.10.1995: ’Agnar’: Nordmøre, Trøndelag: Sterk storm. Helgeland: Full storm 25 m/s.

11.11.1995: ’Bera’: Troms og Vest-Finnmark: Full storm. Fare for snøskred og vanskelige kjøreforhold.

29.01.1996: ’Dag’: (Øst)-Finnmark: Sterk storm i kyst- og fjordstrøk.

28.02.1996: ’Erika’: Trøndelag: Full storm, kortvarig sterk storm.

12.10.1996: ’Frode’: Nordland, Troms og Vest-Finnmark: Full eller sterk storm.

28.10.1996: ’Gerd’: Lindesnes til Oslofjorden med landområder: Opp til storm med kast.

14.01.1997: ’Hauk’: Spitsbergen: Til dels sterk storm.

29.01.1997: ’Idun’: Nordland, Troms og Finnmark: Full storm for Nordland og Troms. Full, senere sterk storm i Finnmark.

06.02.1997: ’Joar’: Vestfjorden, Ofoten: Høy vannstand.

07.02.1997: ’Joar’: Nordfjord, Møre og Romsdal, Trøndelag: W sterk storm, høy vannstand.

17.02.1997: ’Kari’: Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Trøndelag: Full storm og til dels sterk storm.

16.11.1997: ’Leif’: Spitsbergen: Til dels sterk storm.

09.11.1998: ’Mari’: Indre Sør-Trøndelag: Full storm.

26.11.1999: ’Njål’: Støtt til Narvik: Høy vannstand.

28.11.1999: ’Olrun’: Hordaland, Sogn og Fjordane, Trøndelag: Full storm eller sterk storm.

24.12.1999: ’Peter’: Agder, Telemark, Vestfold, Østfold: Lten eller full storm.

28.01.2000: ’Reidun’: Lindesnes - Svenskegrensa: Høy vannstand.

27.03.2000: ’Sølve’: Øst-Finnmark: Full storm.

28.10.2000: ’Tora’: Agder-fylkene: Full storm. Store nedbørmengder og høy vannstand.

15.01.2001: ’Ulf’: Troms og Finnmark: Full storm.

15.12.2001: ’Valdis’: Finnmark: Sterk storm.

17.12.2002: ’Yrjan’: Vesterålen, Troms, Finnmark: Full eller sterk storm.

14.01.2003 ’Agda’: Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag sør for Trondheimsfjorden: Full eller sterk storm.

28.10.2003: ’Bengt’: Tromsø til Vardø: Høy vannstand.

03.12.2003: ’Clara’: Salten til Vest-Finnmark: Full storm.

06.12.2003: ’Dyre’: Møre og Romsdal, Trøndelag: Full storm.

10.12.2003: ’Edda’: Nord-Helgeland til Sør-Troms: Full storm. Sterk storm i Lofoten.

21.12.2004: ’Finn’: Nord-Møre til Vesterålen: Full storm, senere sterk storm.

08.01.2005: ’Gudrun’: Sør-Rogaland: Sterk storm, Agder - Svenskegrensa: Liten/full storm. Egersund – Svenskegrensa: Høy vannstand.

10.01.2005: ’Hårek’: Nord-Trøndelag til Lofoten: Full - kortvarig sterk storm. Høy vannstand.

11.01.2005: ’Inga’: Egersund til Kristiansund: Stormflo (høy vannstand). Liten til sterk storm.

August 2005: Varsel om ekstremvær, 'Jostein', trekkes tilbake. Uværet avtar i styrke, og kvalifiserer ikke til betegnelsen ekstremvær.

14.09.2005: 'Kristin': Ekstrem nedbør i Hordaland og delvis i Sogn og Fjordane. Første ekstremvarsel noen gang utstedt pga. ekstrem nedbør.

14.11.2005: 'Loke': Ekstrem nedbør lokalt, i fylkene Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane.

11.12.05: 'Mona': Sørvestlig full storm og store nedbørmengder over Helgeland, Saltfjellet, Salten og Lofoten.

18.01.06: 'Narve': Søraustlig sterk eller full storm på strekningen Namdalen, Nordland, Troms, kyst- og fjordstrøkene i Vest-Finnmark.

04.12.06: 'Oda': Høy vannstand på strekningen Stavanger-Stad

13.01.07: 'Per': Kortvarig vest senere nordvest sterk storm i kystområdene av Rogaland, Hordaland og Sogn.

19.12.07: 'Rita': Vestlig full til sterk storm over Nord-Troms, Øst-Finnmark samt kyst- og fjordstrøkene i Vest-Finnmark.

25.01.08: 'Sondre': Svært høy flo på strekningen Sognefjorden - Kristiansund.

31.01.08: 'Tuva': Full storm 25 m/s, på kyststrekningen fra Farsund til svenskegrensa.

25.10.08 "Ulrik": Kortvarig vestlig sterk storm i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag. Kortvarig sørvestlig sterk storm på Helgeland og Saltfjellet

20.11.08 "Vera" Vestlig full til sterk storm på Trøndelagskysten nord for Trondheimsfjorden. Sterk vind i kombinasjon med snø gir vanskelige kjøreforhold. Signifikant bølgehøyde på 10-12 meter på kysten, maksimal bølgehøyde på over 20 meter

Som listen viser har det bare vært ekstremvær på sør/østlandet 8 ganger på 14 år.

Gjennomsnittlig er det 4 stormer pr. år ved Færder fyr, og de fleste er på vinteren.

Det er ingen store endringer i været de siste par årene, så det er nok turbussen som trekker... :cool:

Uansett, lykke til med salget!

Senior-du er min helt!

Det kan fort bli ekstremt nedover i Europa også, i form av hetebølge. Etter en sommertur på motorveiene mot Italia (som ditt alternativ er) i trafikkaos og 40 varme, eller en middels oversvømmelse på campingen, kan det hende at du vil angre på ditt valg :headbang::cryin:

Mitt råd: ikke selg. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vi mennesker har forskjellig oppfatning av været. Jeg synes sommeren 08 var bra, mens kona synes det skal være sol og varmt vær store deler av sommeren for att det skal være bra.

Når det er sagt, har vi også hatt en stor ulykke. Begge våre arvinger, ble kjørt ned av en båt. Havnet på sykehus med mindre skader, men det satt seg skikkelig i topplokket. Det året ble det lite båt. Året etter, veldig forsiktige, nærgående båter virket skremmende osv. Dette er nå 5 år siden. Innerst inne ligger redselen latent. Dette må vi ta hensyn til. Jr bryr seg ikke om bølger, men vår datter blir lettere engstlig.

Derfor hvis båtliv er ønskelig, må det bygges tillit igjen. Og det tar tid.

Vi sees!

Derfor hvis båtliv er ønskelig, må det bygges tillit igjen. Og det tar tid.

De ter jeg helt enig i. Har en hatt dårlige og negative opplevelser enten det er på land eller sjøen må det bygges tillit igjen. Kunsten er vel å prøve å fokusere på det positive og se bort i fra det negative. Eller snakke ut om det som har vært negativt og ikke minst finne årsakene til at det ble slik.

Hva med å endre trådtittelen til "Vi selger båten", JAB?

Etter å ha skumlest tråden, synes det ikke som du trenger hjelp til alternativer.

Jeg synes du stort sett underbygger dine egne avgjørelser når andre gir deg tips og råd om andre løsninger,

og båten ligger jo også allerede for salg.

Det å ha båt forutsetter at man er fortrolig med de fleste varianter av vær,

og etter min mening er vi i Oslofjorden bortskjemte når det gjelder både antall soldager, "parkettsjø" og stabile høytrykk.

Din beskrivelse av de siste sesongene sier meg at vi har opplevd disse med forskjellige øyne,

og da har vi også sikkert forskjellige forventninger og oppfattelse av det å være i båt.

Soldager er fine, men skulle det bare være disse, ville båtlivet mitt også blitt kjedelig.

En annen viktig vinkling hvis det kun skulle være soldager:

Hvilke vektige argumenter skulle vi da bruke i finansdebatten hjemme,

hvis uttrykk som "sikkerhetsutstyr", "for sikkerhets skyld", "trygt å ha", "i tilfelle ... ", osv,

ikke kan brukes med stormfull tyngde når nytt utstyr frister i den evige kampen mellom mat- og båtpenger?

Trøste og bære ...

Jeg synes dere skal gå i tenkeboksen en gang til før dere bestemmer dere for salg. Er dere virkelig villig til og ofre båtlivet og den kapitalen dere har bundet opp i denne båten pga en negativ opplevelse eller er dette en fiks måte og markedsføre salg av båten på????? Er tilbøyelig til og tro det siste i og med linken til båtannonsen er tatt med i det første innlegget ditt.

Unektelig en smart måte og få blest rundt annonsen sin på , lykke til med salget og med den nye campingbussen :flag:

Har aldri følt meg noe tryggere i en seilbåt kontra motorbåt, hvis en føler at det er komfortabelt å sitte nedi bunn av en båt og ikke se dagslys velbekomme, eller med huet på skakke ute for å holde utkikk, mere miljøvennlig nei, de fleste seilbåter har motor, dieselvarmer, kokeapparat som går på gass / lampeolje, må være andre årsaker til at folk velger seilbåt, personlig tror jeg det er en motesak... PS! Har ingen ting imot seilbåter, tvertimot er det fantastisk moro å seile en gang i blant. Men må ikke bli noen vane.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...