Jump to content

hjelp, må vi selge båten?


Superkul

Recommended Posts

Vi leide en stor, 1 år gammel bobil i 14 dager for et par år siden.

Hensikten var å se hele Vestlandet og vi hadde en flott tur.

 

Men etter 14 dager i kø på ferjeleier, køer på veien, overfylte campingplasser,

samt et daglig dieselforbruk som konkurrerte med mer kjente marine aktiviteter,

var det utrolig deilig å komme ned i den hjemlige havna igjen etterpå.

Jeg betalte 12.000 for 14 dager, leide privat, 1 år gammel, strøken, stor bobil bil med

2300 km på telleren husker jeg, og det er vel neppe mer enn kun omregistrering på bussen?

Leie kan kanskje være noe å forsøke iallefall første året før du bestemmer deg ? :wink:

 

Forøvrig er de vonde opplevelsene lettest å snu ved å gjenta med motsatt fortegn.

Etter å ha "gått på trynet" i "Jeger`n" var det bare en medisin,

og det var rett opp i flyet og et nytt hopp med en gang.

Beholder du båten, så bruk først kun "smeigedaene" på vannet, slik at tilliten til båtlivet sakte,

men sikkert kan bygges opp igjen.

Det hjelper.

Garantert.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ta fra dere drømmen om busscamping i sydeuropa, men stadig flere blir utsatt for bander som raner busser og campingbiler for alt av verdi.

Det er bare å droppe alt som ligner på "uthavner" - ingen rasteplasser, parkeringsplasser, stikkveier eller andre improviserte og ikke minst gratis overnattingsplasser - kun organiserte campingplasser. :wink:

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke "grisedyrt" å feie rundt i Europa med en svær buss med de dieselprisene vi har nå? gamle busser som er geara til 80-90 km/t bruker vel opp mot en to tre liter på mila?

 

Artig sammenligning...en motorbåt bruker vel fort 50 liter i timen for å flytte seg 5 mil :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Siden tidlig i 20-årene (mine altså) har jeg hatt drømmen om å reise nedover i Europa med campingbil/buss. Etter første tre-ukers turen med bil og hotellovernattinger til England/Frankrike/Tyskland osv (med to små barn) begynte jeg å lure på dette. Nå - etter tyve år og mange turer rundt i Europa med egen bil er jeg helt sikker på at jeg aldri kommer til å satse på noe bobil til en slik tur. Det er sjarmerende småbyer med trange gater - bobiler forbudt. Det er små bydeler med festningsmurer og små koselige hoteller - bobiler forbudt. Kort sagt så er alle bobiler stort sett henvist til campingplasser på utsiden av byene - veldig ofte ikke med gåavstand til byen, svindyre avgifter på bomveier, ferger osv og plundrete å komme fram på mange av småveiene - som ofte er utrolig mye smalere enn en bygdevei i Norge.

 

Jeg er blitt helt kurert for bobil i Europa etter førti - femti - seksti tusen km eller hva det nå har blitt, bak rattet på ferie rundt omkring her. Med en personbil derimot - elsker det :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

For sammenligningens skyld, Spinner, så kan jeg med din fart

holde det gående i overkant av 8 timer på 50 liter diesel :wink: .

 

Klar over at det er litt forskjell ja.... Selv er jeg ikke med i fanatiker-klubben, eller "seilbåt-mafian", så jeg skuler stadig over til motorbåter. Det er en myte at "vinden er gratis". den koster faktisk ganske mye penger å fange...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

... Selv er jeg ikke med i fanatiker-klubben, eller "seilbåt-mafian", så jeg skuler stadig over til motorbåter.

 

Og jeg snur meg etter seilbåter, Spinner,...

mye mulig det er som å snuble i bekken etter vann...,

eller at alt er så mye bedre på siden av det grønne gjerdet...

hva vet jeg....

Link to post
Share on other sites

eller at alt er så mye bedre på siden av det grønne gjerdet...

hva vet jeg....

 

Ikke godt å si hva det er som får oss til å krysse frem og tilbake over gjerdet, men min erfaring er at det er like grønt på begge sider.

Etter mange år i motorbåt hoppet jeg på seilkjøret for å si til meg selv at NÅ..., NÅ har jeg ENDELIG funnet min "greie"..., men sånn er det nok ikke allikevel. Kanskje problemet hverken er seil- eller motorbåter, men rett å slett at jeg er broren til Vingle Petter. :crazy:

 

Akkurat nå venter jeg med spenning på å se den nye Viknesen med sunbridge....

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ta en av hver! :yesnod:

 

Har vært inne på tanken å skaffe oss en skjærgårdsjeep, men det blir bare for en kjapp luftetur i ny og ned. Det jeg liker best med båtlivet er å slippe fortøyningene for 5-6 uker av gangen og dra til Vestlandet og nordover. Fantastisk natur og veldig hyggelige mennesker. Lite av :cool: snobbetrynene :cool: man møter på Østlandet :yesnod:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

.......kommer vi til og angre og gjøre noe skikkelig dumt nå??...
Jeg har hatt mange samtaler med fritidsbåteiere/fritidsbåtbrukere og har svært stor respekt for vurderingene som blir gjort innad i familien. En av de samtalene som sitter sterkest i minnet er med en enke. Hun fortalte at mannen i alle år hadde vært besatt av å seile ut med snekka i sommerferiene. Hun selv opplevde aldri glede ved disse snekke-seilasene. Da ektefellen døde opplevde hun endelig ro og fred om sommeren fordi hun kunne nyte denne i fred "på land".

Mitt råd er å sette opp en oversikt over gleder og ulemper ved å ferdes til sjøss. Dersom ulempene overskrider gledene er saken klar - i alle fall for en periode. Det er aldri et godt utgangspunkt for familiens båtliv dersom en opplever frykt ombord.

Link to post
Share on other sites

kjenner angeren setter inn og problemer med og sove pga dette :cryin::puke::wflag:

 

Hadde du lagt frem de samme synspunktene i et bobilforum (finns det?), så hadde nok vinklingen vært like subjektiv i positiv retning for bobiler.

Fred i heimen er viktig, mye viktigere enn at du skal tvinge gjennom en ferieform som skremmer kvinner & barn. At du nå selger båten betyr bare en pause i båtlivet. Jeg tror at du etter noen få år vender tilbake til båtlivet. Tror nesten ikke det er mulig å gå i land for alltid.

Vi hadde bobil for noen år siden og argumentene for å selge den kom som et resultat av at:

 

- Det er ALDRI stille på en campingplass (fulle svensker og tyskere i hele Europa døgnet rundt)

- Toalettene og dusjanleggene er veldig lite fristende (kan vel telle på 1 hånd de som var bra etter 6 år med kjøring på kryss og tvers i Europa)

- Utrolig hvor varmt det kan bli inne i en bobil om natten!

- Hvor kommer alle de insektene fra?

- Når du endelig har kommet fram og fått ryddet ut av bilen, satt opp stoler og bord, rullet ut markisen, så får din bedre halvdel lyst på litt shopping i sentrum....alt pakkes inn, strømkabler rulles opp og du setter nesa mot sentrum i en 8 meter lang bil som det er nesten umulig å parkere i nærheten av sentrum. Buss eller trikk sier du? Neppe, når du ser hva som skal bli med hjem i poser & sekker... (stor fordel med campingvogn som du bare kan la stå igjen på plassen)

- Det er ganske trangt og stressende å kjøre en bil på 8 meter i mange tettsteder og byer i f.eks. Østerriket og Sveits, for ikke å snakke om Italia.

- Det er faktisk mulig å bli lei av å gå i grilldress og spille badminton.

- Det er mange og laaaange køer, særlig når august kommer og hele Europa skal på bilferie

 

Men for all del, det kan være nyttig å skaffe seg sine egne erfaringer og gjøre noen veivalg i ettertid.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Er ikke 450 000 litt billig?

 

Det var det første jeg tenkte i hvertfall.....uten å være ekspert på området.

 

jo det er vel det - du er hjertlig velkommen til og by .....

vi har jo skrevet hbo og markedet bestemmer ......

så vi får se hva det utvikler seg til - det er mange som ringer og e poster

vi har jo ikke utelukket og fortsette heller -

fortsetter båtlivet så får vi heller ta småturer og dagsturer og se an været - det kan jo bli en stabil fin sommer også.......

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er for deg, men for meg er båt en total hobby som også betyr at jeg har ei "snekkerbu" der jeg kan gå for å få litt tid for meg selv. Tusle litt med prosjekter, tenke ut nye ideer, montere utstyr, drikke en kopp kaffi. Båtturene og feriene er bare en del av pakka. Jeg vil tro at en campingbuss blir litt av samme greia, men for meg er båt en investering som lever lenger enn bil og buss. En båt kan godt bli 30 år, og fortsatt være attrativ på bruktmarkedet. Om båtprisene raser, er det egentlig bare å holde båten i god stand, og vente på 7 nye gode år. Prøv det med en ting som går på 4 hjul.......

 

Jeg tror mange menn trenger slike prosjekter, enten i form av hus, båt, hytte, eller andre hobbyer. Det fine med båt er at dersom sommeren slår til, kan man overfor konemor forsvare 12 måneders konstant løpende utgifter, og et tidsforbruk av en annen verden. Prøv det med en frimerkesamling....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange menn trenger slike prosjekter, enten i form av hus, båt, hytte, eller andre hobbyer.

 

Det kan iallefall jeg skrive under på :lol: . Har båten, selvfølgelig, men også 2 motorsykler og en gammal Chevy å kose med.

Terapi for sjelen.. når jeg går i båten eller i garasjen er jeg helt i min egen verden - fri fra jobb, kjærring og barnemas. :lol:

 

noe må man ha å henge fingra i :smiley:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...