Jump to content

Kan du si 5 negative/positive ting om den typen båt du ikke har ?


Enzo

Recommended Posts

Kjære Ingar & co , er det muligt å slippe å se slike tråder?

 

Jada, det er bare å logge seg av det... :crazy:

 

Hvilket ben har du stått opp med i dag da? Ingen i denne tråden skriver i fullt alvor, det har man andre tråder til. Det må gå ann å ha det litt morro i en tråd eller to uten at man går helt av skaftet og roper på moderator. Makan til overreaksjon...

Link to post
Share on other sites

Positive:

Billig i innkjøp

Billig i drift og motorvedlikehold

God plass under dekk

Stille og fredelig når du seiler.

De fleste er veldig fine å se til når de har full seilføring.

Lang rekkevidde

Gode i sjøen

 

Negativt:

Alltid på skrå.

Liten fart,vet aldri når du kommer fram.

Liten uteplass

Føler du sitter i en ubåt når du er under dekk (vil kveles)

Dårlig med varme for rormann.

Dybde og høyde,(slingrer ved kai når vinden tar tak i masta)

Litt skumelt i tordenvær,(lynnedslag)

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Du snakker nå båter som er størrelsesmessig sammenlignbare med din båt ? (

Ja. Den båten vi tidligere brukte er 40 fot. Den vi har nå er litt større. Det er etter mitt inntrykk hovedsaklig dårlig motorisering som hemmer seilfolk fra tid til annen til å gå ut.

 

- I realiteten kortere aksjonsradius (hvor mange norske motorbåter ser man i Danmark om sommeren?)

 

Danmark har ikke skjærgård som Sverige. Det er ikke aktuelt med gjestehavner. Derfor er Danmark nedprioritert.....

 

Et annet moment er at Danmark er vel såpass nærme at de aller aller fleste motorbåter har mer enn tilstrekkelig kapasitet for denne strekningen ?

 

Apropos bølger fra motorbåter, ikke klag!!!! Er ikke nemlig bølger og friskt vær ønskelig fra seilere og dems ankepunkt for at motorbåtfolket tåler så lite ???

 

:tongue::wink:

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt, uttaler meg derfor om motorbåt :-))):

 

Pluss:

+ gjør ikke noe å dumme seg ut, alle forstår...

+ trenger ikke lære seg knoper og stikk

+ man kan kjøre båt, rygge, parkere og andre morsomme ting

+ man kan bruke skålanker og forkatting

+ doble motorer høres dobbelt så bra ut

 

Minus:

- Svalbard

- Karibien

- Galapagos

- Cook Islands

- Maldivene

Link to post
Share on other sites

Det er etter mitt inntrykk hovedsaklig dårlig motorisering som hemmer seilfolk fra tid til annen til å gå ut.

Ja da er jeg enig/uenig , jeg forstår de som har seilbåt som ikke seiler effektivt mot vinden (eller de ikke føler seg trygge på sin egen kunnskap til å seile mot vinden) og dermed ønsker å bruke motor når det blåser 20ms + og de skal ut en fjord for å komme seg avgårde , jeg hadde nok selv også driti i å dra ut om jeg ikke hadde noe jeg skulle rekke hvis det ikke er mulig å seile effektivt på kryss og det blåser sterk kuling/liten storm.

Link to post
Share on other sites

Ja. Den båten vi tidligere brukte er 40 fot. Den vi har nå er litt større.

 

ja litt.... Omtrent som å sammenligne en 20 foter og en 30 foter - alle vet jo at det er lite som skiller 20 og 30 fotere (50% opp i str) Så jeg er enig droget du ratter rundt i nå er bare marginalt større enn en 40 foter hehe :lol: :lol:

 

 

Danmark har ikke skjærgård som Sverige. Det er ikke aktuelt med gjestehavner. Derfor er Danmark nedprioritert.....

Et annet moment er at Danmark er vel såpass nærme at de aller aller fleste motorbåter har mer enn tilstrekkelig kapasitet for denne strekningen ?

 

jepp, det var derfor jeg sa at i praksis er rekkevidden større. I teorien er jo rekkevidden veldig mye større.. Leste akkurat bloggen til et par som er på jordomseiling med en maxi 95...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

ja litt.... Omtrent som å sammenligne en 20 foter og en 30 foter - alle vet jo at det er lite som skiller 20 og 30 fotere (50% opp i str) Så jeg er enig droget du ratter rundt i nå er bare marginalt større enn en 40 foter hehe :lol::lol:

Forskjellen mellem 20 og 30 foter er mer en 50%. Tommelfingerreglen med båter opp mot 60 fot er 100% i volum hver 10 fot :nono:

Link to post
Share on other sites

Siden det er så fint driv her....

 

For meg er det ikke et valg mellom seilbåt og motorbåt.

Vitsen med å ha båt er å seile. Uthavner, familieferie, fisking og bading er 'frynsegoder' som følger med, men poenget med å ha båt for meg er å seile.

Så - om noen foreslår at jeg skulle kjøpe meg motorbåt blir tanken: "Motorbåt? Hva i all verden skal jeg med det?".

For transportens skyld kjører jeg like gjerne bil.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt og må da finne på no positivt om motorbåt.

 

+Fart (For dei så ikkje like å ver på sjøen)

+Blondinealtan med grill er sikkert praktisk (fås på enkelte seilkatamaraner og)

+Stupebrett (på eindel store båter som uansett er for dyre for meg)

+Kjøleskap med isbitmaskin

+hmm, prøver hardt her nå....tenke...jaaaa, enklere å bli redda med helikopter når motoren stopper på havet, har jo ikkje pinne i veien

 

-Lite engasjerende, autopiloten styrer vel mesteparten av tida

-Dårlig plassutnyttelse, motor innstallasjonen tar jo 1/4 av plassen i skroget

-Akvarievinduer, der skipperen og fruen sitter og nipper til cognacen/rødvinen og kikker ut

-Dyre i innkjøp

-Dyre i drift

 

 

I seilbåt for turbruk er det mye som kan kjøpes brukt av seil, eg kjøpte "ny" genoa som nesten ikkje var brukt for 5000kr, sydde det om til rulle for 1400kr og kan sikkert seile med det de neste 5-6 årene.

Strekningen Granvin-Haugesund-Stavanger-Ryfylkefjordene i sommer brant eg av heile 30liter diesel på 10 dager. Var enormt fint vær med vindstille ett par dager, derav det høye forbruket.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellem 20 og 30 foter er mer en 50%. Tommelfingerreglen med båter opp mot 60 fot er 100% i volum hver 10 fot :nono:

 

Ja det var liksom noe av poenget mitt det da, når Perlen/Verrie omtaler den nye båten som "litt større" enn den gamle...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det mellom 1 grad og 359 grader. 360 grader = Eskimorulle.

 

Nei. ved90 grader er det ikke skrå lenger det er flatt..........

 

Siden det er så fint driv her....

 

For meg er det ikke et valg mellom seilbåt og motorbåt.

Vitsen med å ha båt er å seile. Uthavner, familieferie, fisking og bading er 'frynsegoder' som følger med, men poenget med å ha båt for meg er å seile.

Så - om noen foreslår at jeg skulle kjøpe meg motorbåt blir tanken: "Motorbåt? Hva i all verden skal jeg med det?".

For transportens skyld kjører jeg like gjerne bil.

 

AMEN

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Har motorbåt så jeg tenkte å dra frem +/- med den ikke ukjente rudstrømbåten. :drink:

 

+ lett å ro

glatt på innsiden

lett å holde ren inni

billig å produsere

sjarmerende å se på

 

- tung å skåte med

enkelt skrog (synker som en sten)

ruglete på utsiden

vanskelig å holde ren utvendig

kort rekkevidde

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Tenk hvor mye dere går glipp av og ikke får se. Med motorbåt kan en ta en rundtur halve Skandinavia rundt på 10 dager.

En kjørte bil til sør Spania, tur retur på en uke. Han så utrulig meget. Reisemåten jeg foretrekker er rolighet og tid. Kannskje er hjerne fra død motorbåteier mer vært en fra død seilbåteier? Mindre brukte hjerneseller :confused:

Link to post
Share on other sites

Kannskje er hjerne fra død motorbåteier mer vært en fra død seilbåteier?

 

Spør du meg er hjerner fra bortfalte individer ubrukelig til det meste uavhengig seilbåt / motorbåteiere. Mulig noen av den gjengen som lever i regnskogen nede på Borneo kunne brukt de til litt lørdagsgrilling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...