Jump to content

3 knop i retten

oslofjord

Recommended Posts

Når tiltalte står anklaget for å kjøre mer enn 10 knop, skal retten frikjenne vedkomne hvis de mener han kjørte i 9.9 knop.

Med andre ord holder det ikke å bevise at han brøt 7 knopsgrensen, nei det må også bevises at han kjørte mer enn 9.9 knop.

Enig med en i tråden om at retten bør tar seg en spasertur ned i havna å se på bølger. Så kan tiltaltes båttype passere i ulike hastigheter mellom 6 g 15 knop.

Dette er jo helt latterlig. Er det noen her som vet HVORDAN denne farten er vurdert? Ikke det nei!

Det finnes da et antall teknikker man kan benytte for å anslå farten til en annen båt.

Et annet og mye mer alvorlig element som synliggjøres i denne saken er at det ikke er noen standardisert fartsgrense i trange farvann. Noen steder er det 3 knop, andre steder er det 5, 6, 7 .. 10 knops grense. Det er ikke enkelt å holde oversikt over. 5 knops grense over alt hvis det er skiltet, ellers fri fart. Enkelt og greit.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

God morgen

Synes det ble mye negativt etter at politiet har hatt en av disse kontrollene vi etterspør så ofte. Synes det er bra de er på sjøen.

3 knop høres lite ut, men det er tross alt det politiet mener de kan bevise. Da har nok farten vært adskillig høyere før alle sikkerhetsmarginer er trekt fra.

Ca 60% overskridelse av farten på et festivalområde med masse folk i mørket høres ikke bra ut for meg.

Jeg rydder bordene når jeg skal på sjøen, men hvis jeg ligger i havn utpå kvelden på en festival blir det fort kaos på bordet hvis noen kjører for fort..

Mons

Mons

Det grunnleggende spørsmålet er om en mangemillioner ville brydd seg med en rettsak for å spare 1500 kr hvis han selv ikke trodde han var uskyldig ?

Jeg skal ikke blande meg inn i juryens vurdering av en sak jeg ikke kjenner, men når mange reagerer på VG saken er det vel fordi mange da frykter at vi selv kommer i samme situasjon selv om vi panisk kikker på knopmåleren hele tiden.

....men når mange reagerer på VG saken er det vel fordi mange da frykter at vi selv kommer i samme situasjon selv om vi panisk kikker på knopmåleren hele tiden.

Det er nok dette som er frykten... Hvor hopper haren neste gang politiet er ute å foretar visuelle målinger :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

"- Når noen bryter en regel, må vi håndheve loven. Selv om overtredelsen er liten, er det til sammenligning også straff for naskeri - og vi spør ikke om man bare tok litt...." sies det i VG saken.

Javel...kan vi tolke det dit at det er nulltoleranse på sjøen selv om mange båter ikke har fartsmåler og at fartsoverskridelse på 3 knop er like alvorlig som butikktyveri ?

( Eller er budskapet at kriminelle må stoppes før 3 knopsovertredelser uttarter seg til alvoligere forbrytelser ?)

jeg tror gjentar tror at han kjørte endel fortere enn 10 knop. men pga usikkerheten ang målingen sier de minst 10 knop. jeg vil påstå det er dritenkelt å se forskjell på om en båt gjør 10-12 knop eller 7. ingen småbåt jeg kjenner til ligger rett i vannet i 10 knop. som man ofte gjør i 7.

folk er rare , og jeg har mindre tillit til en pr kåt investor enn politiet ( flertall ) i denne saken.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg synes dette er en viktig sak, og håper båtføreren blir dømt. Hvis ikke kan det skape en uønsket presedens.

Jeg velger å stole på politiets bedømming!

På sjøen kjører vi ikke som perler på en snor. Onkel må f.eks. kunne gjøre en bedømming av hastighet til en kryssende båt.

jeg vil påstå det er dritenkelt å se forskjell på om en båt gjør 10-12 knop eller 7

Enig Hifo.

Dersom vi sammenligner med bil, så blir dette som å kjøre i 40 i 30 sone.

Og da er man nær tap av førerkort.

Men dette er standard reaksjon fra hyttefolket. En advokat. Enten det gjelder råkjøring med båt eller annet.

Hyttepakket bruker gjerne 250000.- på advokat for å snike seg unna å rive en ulovlig oppført bod til 50000.-.

Jeg har sett uttalelser fra politiet som sier at ligger man i plan kjører man minimum 10 knop. Brukes gjerne for å slå ned på de under 16. Kjører de i plan går båten for fort. Kan det være dette politiet mener, og som journalisten på sedvanlig maner tolker til "3 knop for fort"

Jeg tror at hvis Politiet hadde uttalt at vedkommende lå i plan i en 7knops sone, ville mange ha omformulert sine innlegg i denne tråden.

Om en båt ligger i plan eller ikke er relativt enkelt å se.

Jammen klarte man ikke å legge inn litt grums om hytte-eiere her også. Var det ikke slik at båteier drev marina.... Så da tilhører vel han båtfolket hvis vi skal sette folk i bås :wink:

Denne saken kunne enkelt ungått rettsapparatet og skattebetalernes penger om luringen med båten som åpnebart har ført den for fort hadde erkjent dette med engang og akseptert boten... All honør til politiet i denne saken som ikke lar seg pelle på nesen av kverulanter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:yesnod::yesnod:

selv om en slik sak kansje ikke kan bevises , bør domstolen faktisk skjære igjennom og la dommen stå, ( boten ) og alle saksutgifter skal betales av båtfører. så lenge politiet ikke har provisjon , bør man stole på at deres vurdering i så små saker, vektlegges tyngst..

litt annerledes hvis politimannen er alene.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er fint politiet er ute og tar de som drar avgårde i større fart enn det som er satt som maksfart på stedet. Jeg håper inderlig at politiet får mer ressurser slik atr kontrollene kommer tettere og mer gjevt fordelt langs vår langstrakte kyst.

Svenskepolitiet er lagt flinkere her. :flag_sw:

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er fint politiet er ute og tar de som drar avgårde i større fart enn det som er satt som maksfart på stedet. Jeg håper inderlig at politiet får mer ressurser slik atr kontrollene kommer tettere og mer gjevt fordelt langs vår langstrakte kyst.

Mvh Astor

Er enig i dette, men de må ha beviser...fartsmåling. Hva hadde dere sagt hvis dette hadde skjedd på landeveien :eek: Måle mellom 2 punkt med stoppeklokke er ok. Har de ikke beviser bør det holde med advarsel.

Noen sier de stoler på Politiet(personen), men vi leser jo i avisen at de stjeler, mishandler kona osv akkurat som mange andre. De er ikke ufeilbarlige de heller.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jammen klarte man ikke å legge inn litt grums om hytte-eiere her også.

Det er nedfelt i norsk lov at det å være hytteeier er å anse som skjerpende omstendigheter i forbindelse med straffeutmålinger! Jeg vet at stedets cigarrøkende jurist vil gi meg sin fulle støtte i dette postulat! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mye sinte mennesker her....

Når det gjelder ressurser så er det vanlig at politiet stiller på de største festivalene hvor en vet at det er mye mennesker og båter. Som regel medfører dette at budsjettet sprenges og tjenesten går på sparebluss utenom. I vårt distrikt har det ofte blitt brukt overtidsmidler på slike arrangementer.

Juristen har et særskilt ansvar og skal ikke gå i retten uten at vedkommende mener saken kan bevises utover enhver rimelig tvil. Jeg tviler derfor sterkt på at saken dreier seg at en politimann har visuelt funnet å si at båten ikke gikk i 7 knop, men 10 knop. Spørsmålet er jo da åpenbart: hvordan kan du vite det? finnes det ikke noe tilfredsstillende svar så kan jo heller ikke saken bevises.

Jeg forholder meg sjelden til avisoppslag, spesielt siden det ofte er tiltale med sine advokater som er kilden. Avisen har som oftest ingen interesse i å balansere oppslaget, det selger bedre med en spissformulert slagside.

a, her kan det bli interessant å se hva retten legger i "rimelig tvil". Ellers er det jo godt å se at skattebetalernes penger går til forstandige formål og god politiutdanelse rolleyes.gif

Og dette klarer du å lese ut fra et VG oppslag? imponerende.... Skal man legge bort alle forelegg som ikke vedtas da, for å ikke kaste bort skattepengene, eller hvor mener du grensen skal gå?

[...]... Skal man legge bort alle forelegg som ikke vedtas da, for å ikke kaste bort skattepengene, eller hvor mener du grensen skal gå?[...]

Det er da åpenbart: Politiet skal konsentrere seg om hva nå enn alle andre gjør, sånn at jeg kan gjøre som jeg vil. :rolleyes:

Det er nedfelt i norsk lov at det å være hytteeier er å anse som skjerpende omstendigheter i forbindelse med straffeutmålinger! Jeg vet at stedets cigarrøkende jurist vil gi meg sin fulle støtte i dette postulat! :wink:

NIX!! Hytteeiere er stort sett hyggelige renslige mennesker akkurat som oss båtfolk. Nå i julestemningens navn kan de muligens også tilgis for sin ubendige hang til å flyte rundt i de små båtene sine mellem drivved og tang der nede ved havoverflaten, der det er så vanskelig å få øie på dem gjennem den tette cigarrøken :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...