Jump to content

Sote/legge på film på vinduer....


Verrie

Recommended Posts

Vi skal "sote" vinduene i cabin. Etter å ha sett mange mislykkede forsøk på dette på biler, har jeg ikke så veldig lyst til å forsøke dette selv såfremt ikke :

 

-finnes der GODE produkter man kan bruke selv med godt resultat?

-er der i det hele tatt sjanse for å legge slikt selv uten stygge blærer m.m?

 

Jeg undersøkte med et firma her forleden om å legge film på våre vinduer, men utfra prisen å dømme belegges vinduer med gull og det vil jeg ikke ha. Finnes det derfor et firma i Agder med "normale" priser for å legge film ?

 

Noen som har diverse forslag/annet ?

Link to post
Share on other sites

Pelle Parafin, gjør meg en tjeneste.... Dra utpå en vakker sommerdag, og observer hvor mange som faktisk har mørkere tone på vinduene i cabin, av mange årsaker og se an kommentaren ditt på nytt.

 

OG, jeg ber om svar på noe konkret, ikke dine meningsytringer i så henseende vedrørende harry etc.

 

OM vi ønsker å muliggjøre mindre innsyn i de tilfeller vi ligger i havn så føler jeg faktisk at jeg kan gjøre dette uten å være "harry".

Link to post
Share on other sites

Pelle Parafin, gjør meg en tjeneste.... Dra utpå en vakker sommerdag, og observer hvor mange som faktisk har mørkere tone på vinduene i cabin, av mange årsaker og se an kommentaren ditt på nytt..

 

 

Enig i at sotet vinduer er veldig praktisk,og ikke minst fint,men det må være orginalt sotfarget glass,"ikke den plastfilmen som limes på."det er det jeg synes er "Harry"

Ha en fortsatt fin dag. :smiley:

Link to post
Share on other sites

http://www.bilforumet.no/x40/66884-tr-den-...html#post691647

 

Der har eg forklart framgangsmåten min, som du ser tok eg ut vindua i dørene, men dei småvindua tok eg på filmen uten å ha ut vindua :)

Så ta på godt med zalovatn både på filmen og på vindue, klistre på filmen (som du har grovskjært på forhand), bruke den NYE nalen din å få ut boblene, begynn på midten og jobb deg utover mot sidene.

Så tar du den SYLSKARPE kniven, å skjærer fint til kantene og får ut resten av boblene :)

Link to post
Share on other sites

Pelle Parafin, Kr 19 000,- for å skjerme litt innsyn synes jeg er laaaangt i overkant, slik at film kan jeg faktisk leve veldig bra med :smiley:

 

(prisen på 19`er gitt av laveste tilbyder, ligger faktisk helt borte i Grenland/Porsgrunn)

 

Og ja, jeg har en meget god dag, er tross alt i båten............... Sola skinner......vannet ligger som speil.....

Link to post
Share on other sites

Takker så mye Kasund, skal vurdere å gjøre dette selv, hvis ikke der finnes firmaer med edruelige priser. Omtalte 19000 er jo hvis jeg gjør jobben selv med å ta ut vinduer, levere samt sette dem på plass igjen. 26 små vinduer nedenunder på lugarer etc er IKKE inntatt i prisen. Kun vinduer oppe i cabin.

 

Hvis prisene med dette blir lave, vil jeg jo sterkt vurdere å gjøre dette på samtlige 34 vinduer, og da gjenstår kun dører samt styrhus.

 

Andre tips/forslag ?

Link to post
Share on other sites

Det som er med firmaer er at dei tek ut alle vinduene og gjer dei heilt fettfrie og reine før montering. Dette tek tid, og skikkelig sotefilm koster fort 500,- kroner pr, meter (Og så rekner eg med at firmaer "der nede" tek rundt tusenlappen pr. time?). Så klart blir det mykje billigare å gjere det sjøl, men man bør vite korleis man legger sotningsfilm. Kjøper du ein billig sotningsfilm, så er det veldig lett for å få riper i den, sjølv med ei myk gummiskrape ved montering. Og buer vinduene innover, så er det også veldig lett for at filmen vil krølle seg.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, og joda, det er fritidsbåt dette skal utføres på.

 

Nå er jeg i den heldige situasjon at vinduene ikke buer, har relativt rette hjørner m.m.

 

Jeg undersøker litt mer rundt lokalt før jeg tar beslutning, så får vi se hva det blir til, så fremt ikke andre også har tips å komme med ??

Link to post
Share on other sites

Dette fixer du elgant selv , som det er sagt med masse varmt zalovann og en god mal . Men bare for å nevne det , så burde du holde deg unna frontrutene . Men det veit du sikkert , sikten blir heller laber i tussmørket og litt yr . Det du kjøper på bilsjappene er greit nok å bruke , men kansje billigere hos en reklame sjappe . Dem har det meste inne farger osv .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde film på alle rutene på min Skilsø, og det var bare helt supert. Det hindret mye innsyn samtidig som jeg kunne se like godt ut. Vet ikke hva slags film som ble brukt.

 

På den båten jg har i dag, opplever jeg samme effekt, men her er det brukt sotet glass.

 

Vet ikke nå hvem som forhandler det beste produktet, men du gjør helt sikkert denne jobben ganske så enkelt selv...nevenyttig som du er.

Link to post
Share on other sites

Andre tips/forslag ?

http://www.oceanair-marine.com/

 

sotefilm har de nok ikke -men de har mange andre løsninger. Da kan du også bestemme mengden lys inn i båten. Er litt redd for at det blir litt halvmørkt inni båten om du soter alt av vinduer.

 

tror det er Watski som importerer

 

Vi har trekk vi setter på utsiden av vinduenen når vi er i havn. Har sett båter som deres som har det på sidevinduer også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...