Jump to content

Sote/legge på film på vinduer....


Verrie

Recommended Posts

Og forresten, vet ikke om noen andre har nevnt det her.. men "varmepistol" bør du ha for å få formet filmen ordnetlig. dette gjelder spesielt hvis det er buet vindu.

Så mitt tips er: Bruk noen ekstra kr på en god film, disse er også lettere og håndtere og da klarer du fint jobben selv med masse såpevann, skrape, skarp kniv og en dose tålmodighet...

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

mine vinduer var sotet orginalt :seeya:

 

 

Det er det jeg mener,at skal du ha vinduer som er sotet/farget må det være orginalt.Legge på en plastfilm for å få "sotet" glass,blir som å sette [b]BMW merke på en SKODA[/b] det blir verken det ene eller det andre,det kaller jeg "HARRY" En annen ting er at jeg tror en slik båt vil tape seg i verdi,med ødelagte vinduer. Store båter med orginale mørke vinduer er et syn. :smiley:

Link to post
Share on other sites

http://www.oceanair-marine.com/

 

sotefilm har de nok ikke -men de har mange andre løsninger. Da kan du også bestemme mengden lys inn i båten. Er litt redd for at det blir litt halvmørkt inni båten om du soter alt av vinduer.

 

tror det er Watski som importerer

 

Vi har trekk vi setter på utsiden av vinduenen når vi er i havn. Har sett båter som deres som har det på sidevinduer også

Har Termomarin ikke agenturen i Norge?

Link to post
Share on other sites

å sette BMW merke på en SKODA det blir verken det ene eller det andre,det kaller jeg "HARRY" En annen ting er at jeg tror en slik båt vil tape seg i verdi,med ødelagte vinduer. Store båter med orginale mørke vinduer er et syn. :smiley:

Vet ikke hva som er problemet ditt Pelle, men du må ha vært uheldig med enten dine vinduer, eller du har sett et vindu som er dårlig. Det er selvfølgelig grunnarbeidet og nøyaktighet som avgjør resultatet. Og ikke F*** om du ser forskjell på tonede og sotet vindu om det er gjort skikklig. Problemet med at filmen blir stygg på biler er pga at folk tar i det, du riper det opp med å sveive vinduene ned osv. Dette skjer jo ikke i kabinen!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

BMW merke på en SKODA :smiley:

Ikke med tråden å gjøre men jeg hadde Skoda med Harley-Davidson emblem foran og bak. Var i Køben og fikk parkeringsbot på en av mest urettferdige steden som eksisterer. Den kastet jeg men halvt år senere fikk jeg den i inkasso. Nei, den p-vakten hadde tatt en gammeldansk for meget! Dette registeringsnummer tilhører Skoda men ikke Harley-Davidson...!!!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å legge dette selv. Jeg tok ut og la belegg på 8 vinduer i AC og toilett. Hadde aldri prøvd før og fikk topp resultat fra første forsøk. Dette var billig film. Ser av andres innlegg at det er enda lettere å få bra resultat med høyere kvalitet på filmen. Skal ha ut 5 vinduer i forrkabinen i vinter for å belegge dem også. Jeg er ikke i tvil, den jobben fixer du enkelt selv.

Link to post
Share on other sites

Så lenge rutene er flate er ikke dette noe problem å gjøre selv. Ut fra egen erfaring ville jeg ikke brukt Biltema sin film, pga, denne er veldig mørk og blir mørk fra innsiden også, det vil si vanskelig å se ut. Jeg har brukt film kjøpt på Bilextra kjeden, og der kan du velge forskjellige farger og mørkhets grader. Denne filmen er myk og fin og jobbe med, og ikke så kjukk og uhåndterlig som biltema sin. Kjøp deg en rull og en skikkelig nal, og brukt "blomster" sprute flaske med Zalo vann og sprut på både fil og glass og oppå filmen før du stryker ut. Så kan du jo prøve på en rute eller 2. Funker som bare det..

Link to post
Share on other sites

Jeg setter pris på alle tips og forslag.

 

Jeg tror jeg satser på å legge dette selv, men begynner med vinduene nedenunder som er små, til å trene på før jeg tar vinduer i cabin. Men at der kommer til å gå tid, er der vel ikke tvil om.......

 

Jeg skal ta bilder før og etter, og det kan være at jeg i tillegg til 3M kjøper noe biltema for å se an forskjellene på kvalitet samt hva som er enklest og arbeide med.

Link to post
Share on other sites

Pelle, du må innse når slaget er tapt.... Verrie HAR ikke sotede vinduer i båten originalt , og han SKAL legge på film... så slutt å mas om hva du ville valgt. Hvis din neste båt ikke har sotede vinduer originalt, hvilke alternativer mener du at du har.... ? :crazy:

 

Verrie, dette fikser du greit. Husk bilder :cheers:

Link to post
Share on other sites

Sotede vinduer gir markant dårligere sikt ut i regn, tåke og mørke. Anbefales definitivt ikke på båter der man skal se gjennom vinduene når man kjører.

er det ikke tonede ruter på nord westen din? en svak toning , gjør da bittelite med sikten. mye mye værre med en plotter foran seg , uansett nattmodus eller ikke.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kommer ikke til å ha tonede/fargede vinduer i styrhus, kun cabin og under"etasjen". Dører (3 stk) skal også være fri for film.

 

Jeg hadde tenkt meg innom billakkspesialisten i Oslo, men rakk ikke det i denne omgang, kom akkurat hjem fra Osloturne et par dager nå. De er vistnok store på den slags.

 

Slik det ser ut som nå, skal jeg ha litt juleferie, og kommer muligens til å arbeide med dette da. Vi får se.....

 

(apropos Oslotur. Hvorfor har det seg slik at enkelte (ganske mange faktisk) absolutt må være sadistiske og onskapsfulle og konsekvent ligge 10-15 km timen under gjeldende fartsgrenser? Tørre fine veier, ihvertfall alle de steder jeg har vært de siste par dager. Fartsgrensene er lave nok som de er her i landet......)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kommer ikke til å ha tonede/fargede vinduer i styrhus, kun cabin og under"etasjen". Dører (3 stk) skal også være fri for film.

 

(apropos Oslotur. Hvorfor har det seg slik at enkelte (ganske mange faktisk) absolutt må være sadistiske og onskapsfulle og konsekvent ligge 10-15 km timen under gjeldende fartsgrenser? Tørre fine veier, ihvertfall alle de steder jeg har vært de siste par dager. Fartsgrensene er lave nok som de er her i landet......)

 

For å ta det siste først; det er antagelig "Polar 770". Som vi alle vet har han en snekke med svært liten motor.

Vi må regne med at han kjører en Mercedes S 140 L eller BMW 716i når han er ute og sklir langs landeveien.

 

Lykke til med Biltemas sotingsfilm.

Jeg har montert det på siderutene bak på de to siste bilene vi har hatt, pga sterkt sollys inn på barna som ser film, stakkars små.

Fikk hjelp av en kompis til den første bilen.

Den andre gjorde jeg selv.

Det ser originalt strøkent ut enda, og nå er det snart tre år siden jeg la på film.

Ser for meg at det er meget enkelt å få det 100% strøkent på et båtvindu som ikke buer, og tror det vil se klasse ut på den vesle båten til Verrie.

 

Ha tolmodighet, og bruk mye zalovann/jifspray.

 

En ting som også er viktig er et vinduet er helt rent på innsiden og utsiden (for å lettere se feil under montasjen.)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

(apropos Oslotur. Hvorfor har det seg slik at enkelte (ganske mange faktisk) absolutt må være sadistiske og onskapsfulle og konsekvent ligge 10-15 km timen under gjeldende fartsgrenser? Tørre fine veier, ihvertfall alle de steder jeg har vært de siste par dager. Fartsgrensene er lave nok som de er her i landet......)

 

Fordi Noreg er fullt av innkompetente idiota som absolutt ikkje burde kjørt bil!!

Om du ikkje har gode nok dekk/kompetanse til å halde fartsgrensa, så drit i det å kjøre bil, ta TAXI!!!!

 

*legge seg ned med riffla og jakte på bestemødre på søndagstur på tirsdagane!!!*

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...