Jump to content

Sinkanoder eller ikke


Verrie

Recommended Posts

Tidsskrivet til redningsselskapet hadde før jul en artikkel om at trebåter helst ikke skulle bruke anoder, dette fordi disse angriper trevirket.

 

Jeg har i ettertid diskutert dette med mange, og ikke blitt noe mer klokere. Der er jammen mange forskjellige meninger ute og går!!

 

Per i dag har jeg 6 stk, på min 40 fots sjekte av tre. Kan dette forum`s medlemmer fortelle meg fasit for hva jeg skal gjøre? Jeg venter på dykker for å få byttet disse for i år (båten har vært på vannet i vinter), og vil bestemme meg før han kommer.

 

Kanskje jeg samtidig kan få svar på annet problem, og det er at jeg i motorrom har en plate (mener denne er syrefast?), som står rundt propellstaken. Denne platen er skrudd til treplate. Ved skruene (4stk) er der i løpet av vinteren irret/kvitt pulver (svært likt til det pulveret som av og til er på bilbatterier). Hva er dette/hva er løsning for å få bukt på dette?

 

Det siste jeg lurer på er hvor lang tid snakker man egentlig om ved tæring, dersom det skulle mangle anode eksempelvis på propell?? er der noen fasitsvar på dette?

 

Jeg er ny på dette forum, og må si at jeg er positivt overrasket hvor bra det er her!!

 

Ha en fin båtsesong!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei Skrollan.

 

Dette du skriver om her at sink angriper trevirke har jeg aldri hørt om.

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg personlig ville brukt sink.

Har hatt mange trebåter men aldri opplevd at trevirke har vært dårlig under vannlinja.

Her er det jo både grunning og bunnstoff som beskytter.

Ville først og fremst tenkt på  å beskytte propell, aksling og evt. ror hvis dette er metall.

 

Vet ikke om din båt er klinker eller kravelt?? Har du klinker og kobber saum har jeg hørt det ikke er bra med for mye el.utstyr ombord da dette kan ta saumen. Men ikke treverket.

 

Det du skriver om irr er nok det som skjer på ubehandlet stål/metall som står i saltvannsdamp.

 

Gjør du di rene og maler og eller setter di inn med fett så ordner nok det seg.

 

Johnny.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å lese denne artikkelen Anoder og Elektrokjemisk "lut-råte" på trebåter hos Jeppe Jul Nielsen !  Les med litt skepsis, da dette etter min mening beskriver det værste mulighet.

 

Har selv 44 år gammel trebåt, plattgatter i mahogny på eik. Fikk for to år siden byttet noe treverk rundt gjennomføring for ror og innerste 10cm av stokken propellakslen går i. Den "galvaniske råten" ødlegger mest på innersiden av skroget, utvendig blir luten som dannes til en viss grad skyllet bort.

 

Beste måten å beskytte seg mot problemet på er å unngå blanding av metaller. Er det ikke et problem med tæring og du setter på sink, så skaper du et problem. Har du derimot et problem med galvanisk tæring har du også et problem med "galvanisk råte". Setter du på sink kan det (må ikke) øke farten på "den galvaniske råten" mens du berger metallet.

 

Hos meg er ror med aksel og hylse er i messing, så her er det ikke sink. Bruker kun sink på propellaksel da den er i stål og propell i bronse.

 

Noen fasit finnes ikke. Mitt råd er å unngå blanding av metaller med direkte kontakt. Bruk sink, men med måte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...