Jump to content

temperaturmåler motorrom


Geirh

Recommended Posts

Der kom du meg i forkjøpet battelo. Jeg var akkurat på vei for å hente frem mitt urgamle scop etter at jeg ikke kunne måle hverken AC eller DC men multimeteret. Dog fikk jeg noen utslag innimellom ved AC måling, så jeg mistenkte straks noe HF signal i pulsform. Men da slipper jeg i hvert fall å åpne scopet og støvsuge det da du har gjort målejobben. Noen som har et nyere scop til salgs svært rimelig? Mitt Telequipment scop er nok godt over 40 år gammelt, - med radiorør!

 

Jeg forsøkte også å forlenge kabelen med 6m tvunnet 0,2mm2 kabel. Jeg fikk ikke den store økningen i temperaturvisning, og det kom nok av at kabelen var tvunnet. Jeg fikk 1,3oC økning ved +3oC, og 1,1oC økning ved +25oC. Så dersom denne lille feilvisningen ikke er så viktig, hjelper det godt med tvunnet kabel. Og kabelen kan være så tynn den nesten vil. Neste blir som battello sier å forsøke med et par forskjellige typer coax. Har noe 2mm tykk lab.coax liggende. Men jeg tror mer på tvunnet kabel egentlig.

 

Sjekket også opp nøyaktigheten ved +25oC (uten forlengelseskabel) mot et laboratorie kvikksølvtermometer, og aviket var godt under 0,5oC!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte også å forlenge kabelen med 6m tvunnet 0,2mm2 kabel. Jeg fikk ikke den store økningen i temperaturvisning, og det kom nok av at kabelen var tvunnet.

Jeg gjorde en rask test, en med 6.6 m koakskabel og en med 10 m tvinnet kabel (del av CAT5-UTP, kjøpt hos Biltema).

Begge testene viste nokså riktig temperatur. En annen måler viste 20 grader. Med koakskabelen målte jeg 20.3, med tvinnet 19.6.

 

Dette skulle være bra nok til å måle temperaturen i motorrommet.

 

Jeg hadde tvunnet 0.5 kvmm forlengelseskabel og fikk liten temperaturendring. Ligger "hemmeligheten" i en eventuell kabelforlengelse uten vesentlig temperaturendring i kvaliteten på forlengelseskabelen, dvs bruk av kabeltvinning?

Ja, dette ser ut til å være en god løsning.

-battello

Link to post
Share on other sites

Tack för inspel och värdefulla synpunkter LarsH, Battello och Roaldbj,

 

verkar som om här är en lösning på gång. 1 grad fel är väl inte hela världen.

 

Men nu vill jag gärna satsa på en relativt klen ledning med tanke på möjligheten att få igenom i befintliga rör.

 

CAT5-UTP är det en vanlig näverkskabel Batello? Blir kanske isf onödigt klumpig.

 

Men kan ju hitta tvinnad kabel (skärmad?) hos Elfa (t ex 55-752-04 på sid 597). Eller skulle det vara bättre med koax? Någon spec i så fall? Helst inte för grov diameter.

 

Och till Ole Petter: Håller fullständigt med Dig när det gäller badtemperatur.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tvinnet kabel lager du selv! Skal du ha 5m tvinnet 0,2mm2 kabel, tar du to 5,5m lengder, knytter de sammen i begge endene. Den ene fester du i et eller annet i den ene enden av rommet. Den andre setter du i chucksen på drillen din, strammer opp og kjører drillen til kablene er passe tvinnet mens du holder de ganske stramt hele tiden. Når du løsner i begge endene, tvinner kablene seg minimalt opp, og vips har du en tvinnet kabel. Dette funker!

 

Hilsen Lars H.

ex. elektronikingeniør, nå pensjonist

som savner et godt oscilloscop!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

God eftermiddag,

 

Idag var jag till ELFA och köpte 30 m 55-750-89 Partvinnad, skärmad mångledare 2 x 0,36 kvmm (svart och röd) plus en oisolerad ledare under skärmen.

 

Hemkommen till bostaden tog jag en CO 34-4111 modul som jag hade liggande. Bytte för säkerhets skull batteriet. Den visade drygt 24 grader när den ligger på bänken.

 

Sedan klippte jag givaren och lödade in hela 30 m längden av den nya partvinnade skärmade ledningen emellan givaren och instrumentet. Skärmen lät jag vara oansluten i båda ändar. Då visade instrumentet 76 grader!

 

På prov paralellkopplade jag sedan skärmen med den ena parten (den svarta) i båda ändar på 30 m ledningen. Instrumentet visar nu --- dvs 'overrun'.

 

Klippte till slut skärmanslutningen i först den ena änden (ingen förändring) och sedan även i den andra änden och då återgick instrumentet att visa 76 grader.

 

Lödade till sist tillbaka givaren direkt på originalledningen. Resultat: instrumentet återgår till det rättvisande värdet 24 grader.

 

Är det skärmen som är boven i dramat?

 

 

termometermodul_med_givare.jpg

 

termometermodul_med_givare_och_30_m_skrmad_tvinnad_ledn_skrm_ej_ansl.jpg

 

 

termometermodul_med_givare_och_30_m_skrmad_tvinnad_ledn_med_skrmen_ansluten_till_svart.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg la ned en temperaturføler i motorrommet denne uken som slave mot mitt ute/inne termometer. Fremgangsmåten var enkel: Ta ut batteriene i hovedmåleren for deretter å sette de inn på nytt. De to slavene jeg har koblet seg greit opp og nå veksler den mellom ute og motorrommet i det ene feltet samt inne i det andre feltet. Måling av relativ fuktighet fikk jeg med på kjøpet.

 

Jeg har Eberen stående i motorromet med slanger til de fleste rom. Kjekt å følge med hva den avgir nede i kjelleren.

Kjøpt hos CO.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har en rull CAT5 kabel som opprinnelig var på på 100 m. Det er vel ca 50-60 m igjen på denne. Da jeg forsøkte denne, viste måleren 57 grader istedet for 20. Med lengden på 10 m viste den omtrent riktig igjen. Nå er ikke denne kabelen noe særlig egnet til bruk i båt. Den har en leder som lett brekker ved vibrasjon.

 

Siden denne måleren baserer seg på pulser, og den kun drives med 1.5volt batteri, tror jeg ikke den har en kraftig nok driver for pulsene dersom kabelen blir for lang. Så vi må nok akseptere en begrenset lengde på kabelen.

-battello

Link to post
Share on other sites

Jo Astor, trådlöst har väl sina fördelar - och nackdelar, bl a att man måste ha en givare med bateri i.

 

Men om Du kikar på min panel i # 18 ovan så förstår Du nog att jag har ett visst intresse att behålla den instrumentuppsättning jag har.

 

Har lusläst ELFA-katalogen för att hitta partvinnad kabel utan skärm som säljs per meter. So far utan success. Nästa steg för min del är testa med egentillverkad partvinnad ledning enligt LarsT:s förslag ovan. Återkommer med provningsresultat.

Link to post
Share on other sites

Helt greit ebonita, det er ikke så mange andre Lars'er i denne tråden. Jeg tror nok at to vanlige tynne 0,2mm2 godt tvunnet er det beste her for ikke å få for stor kapasitiv demping. Så skjermet kabel med flere par (som en likevel ikke har nytte av) ville jeg holde meg unna. Mine målinger med 6m ekstra kabel er jo nesten godt nok for de fleste formål. Rundt 0oC får jeg ca. 1,3oC for høy avlesning, og rundt +25oC får jeg ca. 1,1oC for høy avlesning.

 

Dette kan imidlertid forbedres noe ved å sette inn en liten motstand i serie med en av lederne. Jeg satte inn en 390ohm motstand, og da ble feilvisningen ved rundt 0oC litt mindre, kun 1,1oC for mye. Ved +25oC tippet feilvisningen over til å vise litt mindre enn uten forlengelsen, nemlig 0,1oC for lite. Dersom termometeret uten motstand men med forlengelseskabel viser mye mer enn korrekt verdi, må motstandsverdien være høyere. Dette kan det sikkert regnes på, men det enkleste er å forsøke seg frem, gjerne med en variabel motstand med maxverdi på f.eks. 1000 ohm.

 

Dette mener jeg er meget bra for et så billig Clas Ohlson termometer. Hvor stor feilen er ved -30oC eller +100oC har jeg ikke testet, heller ikke kontrollert uten forlengelse opp mot et korrekt kvikksølvtermometer. Referansekvikksølvtermometeret mitt går dessuten bare fra -5oC til +100oC.

 

Så, - dersom en kun er interessert i et litt snevert temperaturområde som i et motorrom, burde det være mulig å sette inn en motstand på denne måten og kompensere for lang kabel (men dog tvunnet) for å få et respektabelt måleresultat.

Lars H. :santcheer1:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...