Jump to content

temperaturmåler motorrom


Geirh

Recommended Posts

Dersom temperaturgiveren er basert på ohmsk motstand vil det selvfølgelig være veldig viktig at forlengelsesledningen har stort tverrsnitt. Teoretisk burde en kunne omgå problemet helt ved at en benytter større tverrsnitt enn i originalledningen og kapper bort en del av originalledningen før en skjøter. Total ledningsmotstand kan da bli nøyaktig den samme som originalt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dere som snakker om temperaturavhengige motstander og term-couple element, vet dere hva som virkelig sitter i føleren til dette CO termometeret? det kan for den slags skyld være en liten vanlig diode som er en ypperlig temperaturføler. Er det ingen som har et slikt termometer som er deffekt og som kan bryte opp føleren og sjekke hva som er inni? Da hadde det vært lettere å si noe om kabellengder. Slik det er nå blir det bare gjetting og snakk om tykke/tynne kabler, dårlige loddinger og galvaniske strømmer(!).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det startet med et spørsmål om tempåeratur i motorrommet. Hvor i mottorrommet plasseres denne måleren? Det er jo flere luftinntak til mottorrommet med relativt stor luft-gjennomstrømning. Er det noen som har forsøkt forskjellige plasseringer? Blandes luften så godt at det er like varmt over alt - eller er det "store" forskjeller rundt omkring i mottorrommet??

Edit: Er det noen av disse enkle løsningene som viser temperaturer godt over 100 grader? Skulle gjerne hatt en enkel løsning på måling av oljetemp - iflg instruksjonsboka er denne en del over 100 grader. Tenkte kanskje å feste en sensor på oljeledningen på vei til oljekjøleren, eller til bunnpanna.

Link to post
Share on other sites

Tack Lars H för som vanligt analytiskt genomtänkt kommentar.

 

På tisdag skall jag ta itu med att löda om givarledningen till det instrument som har givaren uppe på övre däck. Om inte omedelbart annat fel är uppenbart skall jag därvid dissekera en givare och återkomma med vad jag hittar inuti.

 

Beträffande placering av givaren i motorrummet så beror det ju på om man är intresserad av t ex att veta om motorn närmar sig fryspunktet. Då hade jag fäst givaren t ex med Roaldb:s metod ovan på blocket eller har jag även klämt den med en slangklämma vid ett rör. Vill man däremot ha koll på motorns driftsbetingelser så är väl vid luftfiltret den bästa placeringen.

Link to post
Share on other sites

Før du dissekerer selve giveren, kan du jo måle (ohme) selve giveren. Får du utslag bare den ene veien, er det en diode. Ellers er den en PTC/NTC motstand eller thermo-couple. Mål gjerne med både høy og lav temperatur. Er ledningen vanlig tynn kobberkabel, er det neppe termo-couple typen, og da burde det være helt greit med forlengelsekabel som er f.eks dobbelt så tykk som originalen. Har selv tenkt å kjøpe et par slike termometre, men 3m kabel er nok for meg så jeg får ikke gjort noen målinger. Jeg klipper ikke kabelen bare for å måle. (dersom jeg ikke blir alt for nysgjerrig, da!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er den tekniske løsningen for føleren som nevnt ovenfor, er det kun to ledere (eventuelt skjermkabel). Det kan også brukes en transistor som sensor, og da trenger en tre ledere (også evnt. skjermkabel).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK.

Mest sannsylig sitter det bare en billig termistor der ute og da er det bare to ledere og målingen påvikes av ledningslenden.

Men det kan også være ei målebro med to av "beina" i sensoren og to i enheten. Den vil påvirkes lite av ledningslengden.

Og det vil også en liten transistorkrets da det da kun er snakk om strøm.

Link to post
Share on other sites

mange gode svar her men jeg synes det er helt utrolig at det ikke finnes noe som er beregnet til dette på markedet.

Skulle ikke være nødvendig og kjøpe noe og så begynne og forlenge ledningen og atpå til ikke være sikker på om det er 1 grad eller 10 grader feil.Om det er 1-2 grader feil så gjør ikke det noe men 10 grader begynner og bli mye.

Link to post
Share on other sites

Har ännu inte skurit upp givaren, men följande framkom vid enkel undersökning med ohm-meter:

 

1. det är två ledare i givarledningen. Klen area (kanske 0,2 kvmm?)

2. giveren släpper igenom sröm i bägge riktningarna, dvs troligen ingen diod.

3. motståndet i givaren är c:a 11.5 kohm vid rumstemperatur och det sjunker till 8.5 kohm om man håller den mellan fingrarna några sekunder.

 

Av punkt 3 kan man väl dessutom dra slutsatsen att motståndet i den förlängda givarledningen knappast kan vara boven i dramat.

 

Avvaktar gärna ytterligare instruktioner när det gäller mätning eller experiment.

Link to post
Share on other sites

Avvaktar gärna ytterligare instruktioner när det gäller mätning eller experiment.

Dersom lederne er vanlig tynn kobberledning, vil jeg anta at det er en simpel NTC (Negativ Temperature Coefficient) motstand som sitter i føleren. Og med den motstanden du måler, skulle lengden på ledningen bety null og nix. Forsøk å lodde inn (og sørg for god lodding, ikke nødvendigvis mye loddetinn) et par meter ny ledning, og sjekk om temperaturvisningen er korrekt. Det burde den nemlig bli! Resultatet kan selvfølgelig bli feil dersom kabelen ligger inntil en støykilde som f.eks. et ekkolodd, men tester du dette hjemme på "kjøkkenbenken", kan en se bortifra slikt. Nå er det like før jeg tar en tur til CO og kjøper et slikt termometer og setter igang å teste selv. Den er jo så rimelig at om noe blir ødelgt, er det ikke så farlig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

God eftermiddag,

 

I morse åkte jag till båten med en oanvänd extra CO termometermodul ('alternativ termometermodul') med originalkabel till givaren och som jag tycker visar rimligt rätt.

 

Jag läste av en gammaldags sprit-termometer innanför dörren i båthallen och den visade 8 grader.

 

I båten finns då den sedan tidigare monterade CO 'utetermometer' med givarledning som är förlängda med kanske 10 meter (onödigt, 4 meter var lagda i rulle i närheten av givaren) som visar fel.

 

Jag riggade upp den medhavda extra CO-termometern 'alternativ termometermodul' med sin givare (originalkabel) i närheten av givaren till befintlig CO 'utetermometer' .

 

Avläsning av ursprunglig 'utetermometer' med 10 m givarledning: 18,9 grader

Avläsning av medhavd 'alternativ termometermodul' med original givarledning: 8,2 grader

 

Sedan bytte jag termometermodul på den långa givarkaben:

Avläsning av medhavd 'alternativ termometermodul' inkopplad på förlängda 10 m givarledning: 16,2 grader

 

Alltså den medhavda 'alternativ termometermodul' gav 2,7 grader lägre = bättre värde.

 

Kortade sedan ursprungliga 10 m givarledningen med 4 onödiga meter. Lödade omsorgsfullt enligt LarsH anvisning med lite tenn och sedan krympslang.

 

Kopplade in ursprunglig 'utetermometer' med nu 6 m givarledning: 16,6 grader

Avläste medhavd 'alternativ termometermodul' med original givarledning: 9,2 grader

 

Dvs halltemperaturen hade stigit 1 grad under tiden jag var där (höll på med andra arbeten samtidigt). Kan verka rimligt.

 

Tyvärr så missade jag att sedan åter koppla 'alternativ termometermodul' till nu 6 m givarledning. Det kan jag emellertid göra i morgon.

 

Hur som hellst så ser det ju ut som om skillnaden mot 'rätt värde' som i från början var 18,9 - 8,2 = 10,7 grader minskade till 16,6 - 9,2 = 7,4 grader när kabeln kortades allt annat lika. Och kanske kan man hoppas få ner felet några grader till med den andra modulen, vi får se i morgon.

 

Men även 5 graders felvisning är ju oacceptabelt om man vill kunna ge passagerarna en trovärdig observation av utetemperaturen eller badtemperaturen...

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme måler fra CO og erfarte at den målte ca 10 grader for mye etter at jeg hadde laget ny og forlenget måleledning. Dette er jo merkelig, da motstanden i den nye ledningen kan måles i milliohm, mens temperatursensoren har en motstand på 10-12 kohm.

 

Så sjekket jeg litt mere på dette og fant ut at måleren sender ut pulser med varighet 40 ms hvert 10. sekund. Den måler altså ikke motstanden kontinuerlig. Se bildet under (hele pulstoget er ikke med her):

co_temp_maaler.jpg

 

Ved å forandre lengden eller type måleledning, forandres impedansen/kapasiteten. Dette påvirker tydeligvis pulsene. Dersom jeg kobler en kondensator på 100 pF over måleledningen, viser den ca 1.5 grader mere. Så problemet er kapasiteten på måleledningen når lengden forandres. Jeg har ikke gjort noe mere med dette, men jeg hadde tenkt å bruke en koaksialkabel (f. eks vanlig 75 ohms antenneledning) som måleledning og så koble en liten trimmekondensator parallelt for å justere måleren til å vise riktig verdi.

 

Kanskje andre finner en enklere løsning?

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...