Jump to content

temperaturmåler motorrom


Geirh

Recommended Posts

Hva med denne fra Clas Ohlson, for innfelling/innbygging. Temperaturområde -40 °C til +100 °C. Giver med 3 m ledning. Størr. 74x37x23,5 mm. Monteringshull 69,5x34 mm, dybde 20 mm. Drives med 1 stk R03-batteri (medfølger ikke). Svart.

Artikkelnummer 34-4111

198,-

344111_X_2007-06-26_151425_469.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et slikt termometer for å ta tempen på utløpet av eksosbendet, og skjøtte da inn en drøy meter på ledningen. Jeg har ikke kontrollmålt hvilken betydning dette måtte ha for avlesningsresultatet, men kan ikke tenke meg at det har noen praktisk betydning for den nøyaktighetsgraden vi har behov for her. Løp og kjøp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

De fleste bilrekvisitaforetninger, Bilteme. Bilextra osv. har termometermoduler i diverse utførelser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en sak med trådløs overføring av signal hos CO til et par hundrelapper.

Og den heter? partnummer?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet med dette spørsmålet for flere år siden i forbindelse med en tidligere båt. Jeg endte opp med måleren som Lars omtaler i innlegg #2. Jeg kom dengang til at den var mest pålitelig. Jeg hadde tre stykker på forskjellige steder i båten og måtte forlenge ledningene på et par av dem med 3 - 4 meter. Det ble en endring på avlesningen med ca 0.2 greder C. Det kinkige er at jeg ikke husker om temperaturen tiltok eller avtok. Skal se om jeg finner noe i eldre loggbøker. Uansett er ikke temperaturendingen av vesentlig betydning.

Link to post
Share on other sites

Jag har ett antal av de som Lars H, Roaldb och Servicemannen nämner från CO (art no 34-4111) för kontroll av utetemperatur, sjövattentemperatur, värmartemperatur, varmvattentemperatur och motorrumstemperatur. Dom fungerar bra och har rimligt bra funktionstid på sitt batteri (=ett år eller mer). Dessutom hyggligt stort mätintervall.

 

Problem dock om man tvingas förlänga givarledningen. Då stiger avläst värde med upp till 10 grader. Har haft detta uppe i en tråd här på baatplassen och även konsulterat CO kundservice, men det har inte kommit några tips hur man kringgår detta problem.

 

Kanske någon i denna tråd kan teorierna bakom och har förslag hur man skulle kunna kalibrera för förlängda mätkablar?

 

 

 

sb_sidopanel_m_vindinstrument_vattenmtare_temp_mtare_motorreglage_mm_____2007.jpg

Link to post
Share on other sites

I nevnte "MikkeMus" utstyr basere temperaturmåling seg i stor grad på omsk motstand.

Selve proben er da en temperaturavhengig motstand, som endrer verdi alt etter hvilken temperatur den har,

eks.vis 100ohm = 50 grader, 101 ohm = 55 grader, osv osv.

Denne endringen kan være begge veier,

NTC (negativ temp cof) eller PTC (positiv temp cof)

 

Om man forlenger eller korter inn kabelen vil man og endre motstandsverdi i denne,

om kanskje ikke så mye, men dog litt.

Største feilkilden i de fleste tilfelle vil likevel være overgangsmotstand i skjøytene,

man skjøyter jo kabelen på 4 plasser, og denne feilen vil desverre oftest bli større etter hvert som salt og eir bygges opp.

 

:-) BjA

Link to post
Share on other sites

Her er det på sin plass å lodde + krympestrømpe m/lim til hver enkelt skjøt!

 

Normalt for tempsensorer for måling mellom -50 og 150 grader C er at de måler 1kohm - 100kohm.

Får du en god loddet og tett skjøt skal dette normalt ikke kunne avleses feil.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

...... Då stiger avläst värde med upp till 10 grader. Har haft detta uppe i en tråd här på baatplassen och även konsulterat CO kundservice, men det har inte kommit några tips hur man kringgår detta problem........
Dette synes jeg er litt rart. Jeg forlenget mine sensorledninger med opp til 4 meter og fikk "bare" 0.2 grader C termperaturstigning. Jeg brukte ganske tykk kabel i forlengelsen. Det er bare å mase på servicekontoret til CO - jeg synes de er hjelpsomme. Du har en flott montering av temperaturavleserne - misunner deg dette.
Link to post
Share on other sites

Her er det på sin plass å lodde + krympestrømpe m/lim til hver enkelt skjøt!

 

Normalt for tempsensorer for måling mellom -50 og 150 grader C er at de måler 1kohm - 100kohm.

Får du en god loddet og tett skjøt skal dette normalt ikke kunne avleses feil.

 

Ja mina skjøter är lödade och krympslang /fast utan lim/ är på. Skjøtledningen är 2 x 0,75 kvmm, längd kanske upp till 5 meter, borde väl vara ok, ingen ström att tala om... Och ändå har jag den problem som nämnts med felvisning på 5 - 10 grader. Gör inte så mycket när det gäller varmvattnet, värmartemperaturen eller motorrumstemperaturen, här lär man sig vad som är 'normalt'. Men badvattnet eller utetemperaturen blir lite orealistisk om man lägger till 5 grader.

Link to post
Share on other sites

Ebonita, jeg ble litt opptatt av denne saken. Jeg hadde i en tidligere båt tre temperaturmålere av den typen som du har. Jeg forlenget sensorledningen på en av dem med ca 4 meter. Sammenlignet med de to andre uten avbrudd av ledningen ble temperaturstigningen ca 0.2 grader C ved 4 meter kabelforlengelse. Har du forsøkt å koble til sensorer med orginal ledningslengde på enhetene dine? Jeg laget messingenheter som jeg festet til forskjellige slanger/målepunkter og borret hull hvor jeg tredde inn sensoren. Dette virket svært bra. Dette var i en periode hvor jeg var opptatt av å måle temperaturøkning i stevnelageret etter at rorsystemet var bygget om.

Jeg skjønner ikke at du har fått opp til 10 grader C temperaturstigning på avlesningene.

Link to post
Share on other sites

Tack Roaldb för synpunkter.

 

Jag tycker oxå att det verkar konstigt och svårförklarligt med tanke på det motstånd som kabeln som jag skarvat (sköjtet) in relativt det motstånd som temperaturkännaren har. Kvar står dock faktum att CO kundtjänst omedelbart svarade 'ja så blir det om man förlänger givarledningen' - dock utan att kunna förklara varför.

 

Jag har nu båten inomhus i kallhall. Håller på med revidering av alla kablar upp till radar och den rostfria antennbågen som sitter över radarbågen på min båt. Tanken är att jag enkelt skall kunna lyfta ner såväl antennbågen som radarn till övre däck, och därmed vid behov enkelt få ner båtens maximala höjd över vattenlinjen till 3,5 m vilket är maxhöjd på en del kanaler neråt Frankrike som jag gärna skulle vilja ha åtminstone teoretisk möjlighet att åka på.

 

I samband med detta arbete skall jag passa på att på prov modifiera, förkorta och eventuellt byta ute-temperaturgivaren som sitter under radarbågen. Jag återkommer om några dagar med resultat av detta prov.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...