Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

Noen bilder hadde vært på sin plass, gangso! Det er ikke sikkert stussen er til lufting i det hele tatt, hos meg er det en tilsvarende slange som har blitt brukt til oljeretur fra vacuumpumpen som originalt stod bak på dynamoen. I mitt tilfelle har jeg rett og slett plugget denne. Veivhusventilasjonen består i mitt tilfelle av en slange fra lokket til oljepåfyllingen og over til innsugsmanifoilen. Hvis du også har en slik slange, kan det godt være at den nede på blokka bare kan blokkeres. Som hanto1978 nevner, en motor med så mye gjennomslag burde ikke være lettstartet, og heller ikke særlig sterk. Så ikke gjør noe dramatisk før alt annet er prøvd ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg skal ikke påberope meg å ha kjempe detalj kunnskap om diesel motorer. Men om det er gjennomslag av et tilsynelatende så stort omfang som her må det vel synes skikkelig ved en kompresjons måling?

 

Dessuten er det vel vanligst :confused: at veivhus ventilasjonen foregår ved borringer inne i motoren opp til ventildekselet og derfra til insuget?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Hei det var jo trist. Såg på bildene av motor før du mariniserte den. der er det en slange som kommer ut av filteret til veivhusvetilanjonen. den går igjennom kveilen av den grønne jordingskabelen til starteren.

det skal ikkje blåse mye i denne.

Hvis det ikkje blåser mye men kommer olje kan det være dritt i det filteret.

blåser det mye har du nok et lite problem.

 

Har sjøl marinisert en liknende motor uten turbo. Den hadde også stått i ro ei stund for eg starta den. der hang ei ventil seg, denne knakk og knuste setet under første start.

Link to post

Var litt snar og poste forige innlegg. Såg filsnutten etterpå å der ser det ut til at du er på rett slange.

Du har alt for mye gjennomslag. Det eg hadde gjort var å sjekke bilopphoggningene det er nokk billigere å få ein motor derfra med garanti enn det er og begynne og koste på den du har.

 

Uansett når du får ting opp og gå. Så må du passe på reimhjula til registerreima i båt får du fort korrosjon på disse å det tygger reim fort som........

Link to post

OBS OBS ! Om det kommer MYE olje ut av slangen som det gjettes på er avlufting fra veivhus, må en tenke seg om etpar ganger før denne tilsluttes luftinntaket. Det som vil skje om dette gjøres, er at motor mest sannsynlig vil ruse, da den får motorolje "å gå på".

Link to post

Jo men det vil vel ikke hjelpe ?

 

Hvis motoren bruker 10 minutter, på relativ tomgang for å kvitte seg på 3 liter olje, så skal gangso ha med seg jæææævlig mye olje for å få noen glede av den motoren.

 

Det er ikke et rør til oljekjøling da, som skal innom en oljekjøler ? Det kan virke slik.

 

På bilen min (V8 Diesel) går det slanger + rør inn i radiatoren, og ut igjen selvsagt. Raddisen har tre funksjoner. den kjøler vann, motorolje, og girolje til automatkassa. (selvfølgelig ikke alt i samma "rommet"

 

Men tenkte på dette, at det er til en oljekjøler. Det vil forklare mengden olje.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

OK! Du bør nok rengjøre oljeavskilleren (boksen slangen står på). Det burde hjelpe. Hvor gikk denne slangen til når motoren stod i bilen? Synes det er litt merkelig at den går nedover, da vil det jo lett samle seg olje i slangen. Som et forsøk, prøv med en slange som går rett opp, en halvmeter eller så. Hvis den holder på olja da, kan det nok gå greit å kople den til innsuget. men hvis den fortsatt spruter ut olje i mengder så er det en viss fare for at motoren skal løpe løpsk om den får all denne oljen inn i motoren igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

oljeprobleme forsetter.. var nede i båten i sta og kjørte motoren. og alt virka og vere fint.

så eg tok meg ein tur. kom oppi plan,og så gjekk det rundt 2min så spruta olja ut i gjenn, de virka som om olja og røyken kjem bare når motoren blir godt varm.

William Andrè

Link to post

nei har ikkje fått gjort de enda.. har du ein måte eg kan gjer de på? er de bare og skylle den i diesel eller blir "filtere" ødelagt?

 

her bur eg. båten min ligger på bilde der og litt lenger bak ser dåkke huse der eg bur :)

dsc_0509.jpg

 

men tilbake til båten... som dåkke ser, ser de ikkje helt bra ut :P

 

dsc_0510.jpg

 

dsc_0512.jpg

 

dsc_0514.jpg

 

dsc_0519.jpg

 

dsc_0515.jpg

 

dsc_0516.jpg

William Andrè

Link to post

Legg den i bløt i diesel du, gjerne over natten! Og skyll godt gjennom den med diesel når den er godt oppbløtt. Det kan ligge tykke lag med avleiringer nedi der etter et langt liv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ok.

 

men har eit spørsmål til. røyken kommer bare når den blir godt varm. så kan de vere vatn i olja som fordamper og skaper eit stort trykk ??

for eg ser de drypper vaten ut av slangen av og til. pluss slangen er HELT kvit inni.(ligna på olje med vaten bare det er tjukt som greas)

William Andrè

Link to post

Det er nok kondens, men det høres litt mye ut. Har du merket antydninger til vann i oljen i bunnpannen? Det kan jo være at toppakningen har tatt kvelden, men da burde vannet forsvunnet også. Merkelig sak, den motoren din...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ser det er en sil i gummipakningen der oljeutskilleren skal stå. Denne må også gjøres skikkelig ren, hvis ikke får ikke oljen renne tilbake og trykket bare bygger seg opp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Etter og ha lest og sett på bildene så mener jeg at denne motoren er utslitt eller har noe galt med stempelfjærene. for det er jo ingen tvil om at det er et meget høyt trykk i bunnpanna. Dette er det bare blowby som kan gjøre. Surt etter så mye arbeide, men det er jo ikke så mye arbeide og renovere motoren.

Link to post

motoren er ikkje kjørt meir en 130 000km. og den vart overhalt på 98 000 km.

 

index: Ser det er en sil i gummipakningen der oljeutskilleren skal stå. skjønner ikkje helt ? kan du forklare bedre?

 

og de kjem bare trykk når motoren blir varm. på tomgang og da motoren er kald er de ikkje noke trykk

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post

Hvorfor var den overhalt på bare 98000 km?????? det er jo ingen ting på en motor. Nei den kjøper jeg ikke , er du i tvil få tatt en sylinderleksje test på motoren. Det forteller hva og hvor det lekker. Når stålet blir varmt så utvider sylinderen seg. Tipper ringene er kaputt. :nonod: eller sitter fast.

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...