Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

hehe :P skulle vell handla meg noke sånt men bur på ei øy så kommer meg ikkje til noke butikk som har de før neste helg. og skulle hatt ut båten før det.

 

og eg tviler på det er nukk kraft i luftskralle.. skal prøve og holde i gjenn propellen og dra til med den enormt store skralla mi.

William Andrè

Link to post
Share on other sites

har prøvd alt no. og har gjett opp.. satt på i gjenn den gammle reima og så får eg håpe den holder den 20min kjøyre turen til verkstede og få bytta den der. kan vell ikkje koste mange lappene og få bytta reima når eg har den sjøl..

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg gjort noen ganger nå... Muttertrekker og 8 bar trykk på kompressoren, 36mm 3/4" pipe samt overgang til 1/2" innkjøpt på Biltema, og så er det bare å kjøre på. Det tar litt id før den slipper, men en vanlig 1/2" muttertrekker klarer jobben akkurat såvidt. Det har i alle fall gått greit på de tre motorene jeg har byttet reim på siden jeg kjøpte båten. Begynner nesten å bli en rutine, siste reimskifte tok vel 10 minutter eller så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har noen bilder ja.

 

og hadde de vert så enkelt som du seier så hadde eg gjort de. men eg har stått med de i to dager no og ikkje fått av dritten.. stempele og de går jo rundt så eg skjønner ikkje

kordan eg skal greie og holde i gjenn reimskiva menst eg tar i...

 

prøvde og starte den i sta. men må lufte diesel'en og så må eg bytte start kabelen. brukte den start kabelen som sto på bensin motoren og den tok fyr til slutt.

 

 

dsc_0489.jpg

 

dsc_0481.jpg

 

dsc_0482.jpg

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Må huske at dette er ein dieselmotor, og at starteren treng mykje strøm. Du må få luftet systemet skikkelig før du prøver å starte. Lufter du skikkelig, så treng du ikkje lange tida på å kinne motoren. Sjekk først om du har fått luftet filtera, så dieselpumpa om det er mulig. Så for sikkerhetsskyld skru av eit par-tre dieselrør på dysene og kinn til det kommer diesel. Kommer det ikkje diesel her etter kort tid, så har du problem med dieseltilførselen.

 

Huska at det kan vere skadeleg for startmotoren å kinne sammenhengende over 10-15 sekunder.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da burde du ha mer enn nok strøm til å starte med! Prøv å ta av alle kabler, og puss rene kabelsko og anleggsflater. Da jeg monterte ny motor i forrige uke, var det såvidt starteren dro rundt. Så jeg pusset fint rent og smørte på litt polfett før remontering, og starteren var ikke til å kjenne igjen etterpå. NB: Ikke glem minussiden, det kan være dårlig kontakt der også. Og husk tykke kabler, en dieselmotor trenger mye strøm for å starte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du bør løsne noen dyserør, helt nederst på dieseldysene. Da får du lettest frem diesel når du kjører motoren på starteren. Når det begynner å komme ut diesel stenger du. Bruk en faastnøkkel på dusa, og en på røret/mutteren på røret.

 

Ev kan du dramme/helle litt diesel rett inn i innsuget, men for all del, bruk ikke startgass. (stargass og gløding kan myrde en dieselmotor. Bøye råder etc)

 

Du er sikker på at glødinga til motoren fungerer ? Har du målt at det kommer spenning på alle glødepluggene ? Og at disse er i orden ?

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...