index Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Noen bilder hadde vært på sin plass, gangso! Det er ikke sikkert stussen er til lufting i det hele tatt, hos meg er det en tilsvarende slange som har blitt brukt til oljeretur fra vacuumpumpen som originalt stod bak på dynamoen. I mitt tilfelle har jeg rett og slett plugget denne. Veivhusventilasjonen består i mitt tilfelle av en slange fra lokket til oljepåfyllingen og over til innsugsmanifoilen. Hvis du også har en slik slange, kan det godt være at den nede på blokka bare kan blokkeres. Som hanto1978 nevner, en motor med så mye gjennomslag burde ikke være lettstartet, og heller ikke særlig sterk. Så ikke gjør noe dramatisk før alt annet er prøvd ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Executive Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Jeg skal ikke påberope meg å ha kjempe detalj kunnskap om diesel motorer. Men om det er gjennomslag av et tilsynelatende så stort omfang som her må det vel synes skikkelig ved en kompresjons måling? Dessuten er det vel vanligst at veivhus ventilasjonen foregår ved borringer inne i motoren opp til ventildekselet og derfra til insuget? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
tedd Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hei det var jo trist. Såg på bildene av motor før du mariniserte den. der er det en slange som kommer ut av filteret til veivhusvetilanjonen. den går igjennom kveilen av den grønne jordingskabelen til starteren. det skal ikkje blåse mye i denne. Hvis det ikkje blåser mye men kommer olje kan det være dritt i det filteret. blåser det mye har du nok et lite problem. Har sjøl marinisert en liknende motor uten turbo. Den hadde også stått i ro ei stund for eg starta den. der hang ei ventil seg, denne knakk og knuste setet under første start. Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Var litt snar og poste forige innlegg. Såg filsnutten etterpå å der ser det ut til at du er på rett slange. Du har alt for mye gjennomslag. Det eg hadde gjort var å sjekke bilopphoggningene det er nokk billigere å få ein motor derfra med garanti enn det er og begynne og koste på den du har. Uansett når du får ting opp og gå. Så må du passe på reimhjula til registerreima i båt får du fort korrosjon på disse å det tygger reim fort som........ Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 OBS OBS ! Om det kommer MYE olje ut av slangen som det gjettes på er avlufting fra veivhus, må en tenke seg om etpar ganger før denne tilsluttes luftinntaket. Det som vil skje om dette gjøres, er at motor mest sannsynlig vil ruse, da den får motorolje "å gå på". Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Jo men det vil vel ikke hjelpe ? Hvis motoren bruker 10 minutter, på relativ tomgang for å kvitte seg på 3 liter olje, så skal gangso ha med seg jæææævlig mye olje for å få noen glede av den motoren. Det er ikke et rør til oljekjøling da, som skal innom en oljekjøler ? Det kan virke slik. På bilen min (V8 Diesel) går det slanger + rør inn i radiatoren, og ut igjen selvsagt. Raddisen har tre funksjoner. den kjøler vann, motorolje, og girolje til automatkassa. (selvfølgelig ikke alt i samma "rommet" Men tenkte på dette, at det er til en oljekjøler. Det vil forklare mengden olje. Redigert 10.Juni.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 kan ikkje sjå det er kommet fram hvor den slangen kommer ifra? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 beklager har vert på skule tur sida onsdags morgen og kom heim no. så kommer tilbake med bilder og meir info seinare i dag. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) her kjem olja ut. må legge til at olja kjem bare ved nesten full gass og oppover... de kjem ikkje noke olje ut på tomgang. og de begynner bare og ryke utav slangen når motoren blir varm. Redigert 11.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 OK! Du bør nok rengjøre oljeavskilleren (boksen slangen står på). Det burde hjelpe. Hvor gikk denne slangen til når motoren stod i bilen? Synes det er litt merkelig at den går nedover, da vil det jo lett samle seg olje i slangen. Som et forsøk, prøv med en slange som går rett opp, en halvmeter eller så. Hvis den holder på olja da, kan det nok gå greit å kople den til innsuget. men hvis den fortsatt spruter ut olje i mengder så er det en viss fare for at motoren skal løpe løpsk om den får all denne oljen inn i motoren igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 ok. skal prøve det.. men slangen sto sån når den var i bilen. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hvordan går det med oljeproblemet! Venter i spenning Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 oljeprobleme forsetter.. var nede i båten i sta og kjørte motoren. og alt virka og vere fint. så eg tok meg ein tur. kom oppi plan,og så gjekk det rundt 2min så spruta olja ut i gjenn, de virka som om olja og røyken kjem bare når motoren blir godt varm. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Har du gjort ren boksen innvendig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 nei har ikkje fått gjort de enda.. har du ein måte eg kan gjer de på? er de bare og skylle den i diesel eller blir "filtere" ødelagt? her bur eg. båten min ligger på bilde der og litt lenger bak ser dåkke huse der eg bur :) men tilbake til båten... som dåkke ser, ser de ikkje helt bra ut :P Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Legg den i bløt i diesel du, gjerne over natten! Og skyll godt gjennom den med diesel når den er godt oppbløtt. Det kan ligge tykke lag med avleiringer nedi der etter et langt liv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 ok. men har eit spørsmål til. røyken kommer bare når den blir godt varm. så kan de vere vatn i olja som fordamper og skaper eit stort trykk ?? for eg ser de drypper vaten ut av slangen av og til. pluss slangen er HELT kvit inni.(ligna på olje med vaten bare det er tjukt som greas) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Det er nok kondens, men det høres litt mye ut. Har du merket antydninger til vann i oljen i bunnpannen? Det kan jo være at toppakningen har tatt kvelden, men da burde vannet forsvunnet også. Merkelig sak, den motoren din... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seacrest Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hiv av toppen du, skulle ikke forundre meg om du har en gåen toppakning... Da ser du samtidig tilstand på sylindere... Håper alt ordner seg, lykke til!! Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 der forsvinner ikkje noke vatn. de sjekker eg kvar gang før eg starter. har ikkje sjekka om der er noe vatn i bunnpanna nei. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Seacrest Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Kan være at toppakningen har blåst mellom sylinder og oljekanal da , tror jeg ville begynt med toppen jeg.. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Ser det er en sil i gummipakningen der oljeutskilleren skal stå. Denne må også gjøres skikkelig ren, hvis ikke får ikke oljen renne tilbake og trykket bare bygger seg opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moyja Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Etter og ha lest og sett på bildene så mener jeg at denne motoren er utslitt eller har noe galt med stempelfjærene. for det er jo ingen tvil om at det er et meget høyt trykk i bunnpanna. Dette er det bare blowby som kan gjøre. Surt etter så mye arbeide, men det er jo ikke så mye arbeide og renovere motoren. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) motoren er ikkje kjørt meir en 130 000km. og den vart overhalt på 98 000 km. index: Ser det er en sil i gummipakningen der oljeutskilleren skal stå. skjønner ikkje helt ? kan du forklare bedre? og de kjem bare trykk når motoren blir varm. på tomgang og da motoren er kald er de ikkje noke trykk Redigert 12.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Moyja Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Hvorfor var den overhalt på bare 98000 km?????? det er jo ingen ting på en motor. Nei den kjøper jeg ikke , er du i tvil få tatt en sylinderleksje test på motoren. Det forteller hva og hvor det lekker. Når stålet blir varmt så utvider sylinderen seg. Tipper ringene er kaputt. eller sitter fast. Redigert 12.Juni.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.