Bitteliten Startet 17.Desember.2008 Del på Facebook Startet 17.Desember.2008 Jeg har fått tilbud på å sette inn AIS i båten vår. Det står et Raymarine nettverk med to E120 (en nede og en oppe). AIS boksen med utstyr koster ca 11.000 kroner (Easy TRX-klasse B) og det er listepris. Verkstedet skal bruke 18 timer på å montere dette. Det skal naturligvis gjøres pent og ordentelig - og det må settes på egen antenne og kobles opp og programmeres. Er dette normalt timeforbruk for å montere en AIS? Skal AIS'en kobles inn på en NMEA inngang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 18 timer er lang tid å bruke på jobben, jeg regner med at prisen du har fått er utenom arbeidet. Det kan lønne seg å sjekke ut hvor du kan trekke ledningene til targe bøylen der jeg antar du skal ha antennene. Er kabel ruten åpen sparer de mye tid og det er bedre å undersøke med Nord West hvor ledningene går fremfor å stole blindt på en 3. part. Aisen settes normalt ikke inn i nettverket med mindre produsenten er den samme, jeg ville ringt Belamarin og hørt om de har Raymarin transponder på vei, det vil både forenkle installasjon og forenkle bruken. Da får du sikkert en oppgradering på utstyret i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Ingen ting forundrer meg når det gjelder hvor mange timer enkelte i båtbransjen beregner for å utføre forskjellig type arbeid. Monteringen jeg selv utførte av AIS klasse B inkluderte følgende: 1. GPS antenne 2. VHF antenne 3. Selve AIS senderen/mottageren 4. Kabler mellom enhetene. Jeg hadde lest monteringsanvisningene passe nøye (hva nå det betyr). Monteringsarbeidet for meg var omlag 2 timer - men denne type arbeid inngår i hobbyen og da brukes ikke stoppeklokka like aktivt som når jeg fakturerer for arbeid som utføres. Tidsforbruket beror muligvis av at jeg kjenner båten godt. Jeg borret noen få huller på FB (til hhv GPS - flatmontering og VHF antenne brakett), monterte senderen/mottageren i "tomrom" forran øvre styreposisjon, trakk noen ledninger (til GPS, VHFantenne, nettverket og strømforsyning). Jeg regner da ikke med tiden det tok å hente utstyret hos Seatronic og å gjennomføre en lengre hyggelig prat med de ansatte. Jeg beregner heller ikke tiden jeg brukte for å velge utstyr, fremforhandle pris og få veiledning om tilkobling mellom nettverket (samme som ditt) og AIS-utstyret. Det som i ettertid har tatt lengre tid har vært oppgradering av programvare. Det kan sikkert ta mye tid om montøren beregner å kjøre "land og strand" for å hente nødvendige skruer, ledninger og verktøy. Nødvendige pauser inngår sikkert også i tilbudet. Men tilbudet virker ikke alt for galt, idet jeg i mange sammenheng har sett at monteringen av maritimt utstyr er like kostbart som utstyret selv. Kanskje tilbudet er kalkulert slik: Pris på utstyret dividert med timepris = antall timer? Likevel er mitt synspunkt at dette enkle utstyret burde kunne monteres på kortere tid. Vedr. kommentaren til Frøken Fryd: Ingen problem med tilkobling av 3. parts senderen/mottageren jeg har til Raymarine, men baudraten må endres, noe som kan gi nutfordringer for NMEA-signaler, men ikke for Raymarines Seatalk HighSpeed. Mulig jeg har skrevet noe for hurtig her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Vedr. kommentaren til Frøken Fryd: Ingen problem med tilkobling av 3. parts senderen/mottageren jeg har til Raymarine, men baudraten må endres, noe som kan gi nutfordringer for NMEA-signaler, men ikke for Raymarines Seatalk HighSpeed. Mulig jeg har skrevet noe for hurtig her. Med 3.part tenkte jeg her på installatøren av utstyret - ikke produsenten. Finn kabelruten selv eler hør med Nord West. Utstyr som forholder seg til nmea skal kunne snakke sammen. Fordelen med å holde seg til en produsent er ofte at man har tilgjengelig alle innstillinger og justeringer på samme skjermen fremfor at man må ha eget display/pc software for hver enhet. Men det kan jo tenkes at Raymarine drøyer lansering av transponder... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Jeg forstår. Raymarineskjermene har NMEA innganger som kan benyttes for direkte signalinngang fra AIS mottageren. Det er derfor greit å plassere AIS-enheten nær skjermen Bitteliten har på FB. Dermed blir det også kort kabelføring til GPS mottager og VHF-antenne. (Men det kan kanskje bli vanskelig å bruke 18 timer på operasjonen, så montøren har kanskje en begrunnelse hvor han vil montere AIS senderen/mottageren på et sted hvor han får mye å gjøre?) Forbindelsen mellom skjermene skjer med Seatalk HS. Men jeg mener å huske at systemet bare håndterer en baudrate. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Roald er inne på noe vesentlig med baud rate. Plotteren nede har VHf koblet til NMEA - og da er i følge importøren baud raten satt der. Så dette må kobles på en spesiell måte - og inn på NMEA på plotteren oppe. Seatalk vil da sørge for kommunikasjonen fra denne til stasjonen under En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin. AIS boksen er den Belamarin selger for å koble til Raymarines plottere. Raymarine har ikke selv AIS sendere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Er det ikke bare å vente til litt utpå våren når Raymarine sikkert har fått denne AIS boksen klar for levering , da er det vel bare å henge den rett på en seatalk inngang og kjøre igang (3min montering som du gjør selv) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin. Høres ut som ett salgstriks. På større båter pakker man ikke engang opp orginal coaxen, man trekker en ny lang nok kabel... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 henge den rett på en seatalk inngang Det tror jeg ikke er lov. Sikkerhetsrelatert utstyr skal kjøre en åpen, publisert protokoll. Derfor dukket NMEA opp på autopilotene til Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Skal AIS'en kobles inn på en NMEA inngang? Ja. Fra D-SUB på AIS'en går det en orange (NMEA-send+) og en sort (NMEA send-). Skal inn på hhv. hvit NMEA (motta +) og grønn (NMEA motta -) på Ray-plotteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Jeg kjøpte ganske enkelt en ny aktiv GPS mottager som jeg koblet til VHFene mine. En ganske billig løsning. Dermed kan VHFene benyttes uten at nettverket står på. Jeg ville tro at det er plass til AISen din under E120 skjermen på FB. Dermed blir kabelstrekkene korte. Det spiller ingen rolle om AISsignalene kobles til slave eller master - det virker i alle fall hos meg med AIS inn på slaven. Er enig i kommentaren om salgstriks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 18 timer høres utrolig mye ut. På en Nordwest 420 ligger kabelgata på SB side i flybridgen. Ved å skru ned luka over førerplass kommer du til hele herligheta! Der finner du baksida på slave plotteren og der ligger hovedenheten på VHFen. Regner med at AIS må ha egen antenne? I så fall kan antenne kabelen legges i samme gata som øvrige kabler på SB side av FB, trekkes akterover til luke som er i sittegruppa på FB, SB side. For å få kabelen tredd inn i targaen, så må du sannsynligvis legge den ned. Prosedyren for dette får du av Fredrik i Nordwest. Har aldri selv gjort det. Jeg tror dette er så pass enkelt at det kan du gjøre selv. Prinsippene mht tilkobling ser det ut til at flere i dette emnet har greie på, alternativt NW eller instrument leverandør. Penger spart, penger tjent. Høvelig vinteraktivitet når du allikevel har båten på land. mvh Evita IV Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 17.Desember.2008 Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin. Skjøte kablen er ikke vanskjelig. Du kan lodde den eller skjøte med eks.3M teleplugger. Til skjerming bruker du aluminiumfolie og litt teip over. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 I dette spessielle tilfelle (NW 420) trenger ikke standard kabler på 10 meter å skjøtes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Dette her minner litt om en kjenning som ville ha montert stereoanlegg i en veldig kurant daycruiser og fikk et "tilbud" på kr 20.000.-. Han syntes det var en smule i overkant og tok en kikk på en demobåt med stereo installert. Knipset noen bilder og gikk hjem og skar de aktuelle hullene i sin egen båt og der fant han komplett ledningsopplegg fabrikkmontert. Hele herligheten tok mindre enn en time for en amatør... Noen i denne bransjen fortjener ikke å få oppdrag Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Helt enig. Ble selv utsatt for å bli "snytt" i forbindelse med service på motorer, hvor ting som skulle skiftes ikke ble skiftet. Dette klarte jeg å dokumentere! Bitteliten; dette gjør du rett og slett selv! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Desember.2008 Del på Facebook Svart 18.Desember.2008 Jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere hvilken av disse to som er å foretrekke - jeg kjenner bare den "nedre" som i Norge markedsføres av ProNav og kalles ProAIS klasse B. Denne fungerer svært greit sammen med Raymarine nettverket. Dersom du velger denne er det ikke noe vanskelig å bistå med monteringen - enten nå i vinter eller til våren. Du vil etter hvert garantert bli fornøyd med AIS klasse B senderen og motageren når du etter hvert skal seile over Skagerak og Kattegat. Antar at det vil skje sommeren 2009? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.