Jump to content

Hvor mye jobb er det å få satt inn AIS i et nettverk?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud på å sette inn AIS i båten vår. Det står et Raymarine nettverk med to E120 (en nede og en oppe). AIS boksen med utstyr koster ca 11.000 kroner (Easy TRX-klasse B) og det er listepris. Verkstedet skal bruke 18 timer på å montere dette. Det skal naturligvis gjøres pent og ordentelig - og det må settes på egen antenne og kobles opp og programmeres.

 

Er dette normalt timeforbruk for å montere en AIS?

 

Skal AIS'en kobles inn på en NMEA inngang?

Link to post
Share on other sites

18 timer er lang tid å bruke på jobben, jeg regner med at prisen du har fått er utenom arbeidet. Det kan lønne seg å sjekke ut hvor du kan trekke ledningene til targe bøylen der jeg antar du skal ha antennene. Er kabel ruten åpen sparer de mye tid og det er bedre å undersøke med Nord West hvor ledningene går fremfor å stole blindt på en 3. part.

Aisen settes normalt ikke inn i nettverket med mindre produsenten er den samme, jeg ville ringt Belamarin og hørt om de har Raymarin transponder på vei, det vil både forenkle installasjon og forenkle bruken. Da får du sikkert en oppgradering på utstyret i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Ingen ting forundrer meg når det gjelder hvor mange timer enkelte i båtbransjen beregner for å utføre forskjellig type arbeid. Monteringen jeg selv utførte av AIS klasse B inkluderte følgende:

1. GPS antenne

2. VHF antenne

3. Selve AIS senderen/mottageren

4. Kabler mellom enhetene.

Jeg hadde lest monteringsanvisningene passe nøye (hva nå det betyr). Monteringsarbeidet for meg var omlag 2 timer - men denne type arbeid inngår i hobbyen og da brukes ikke stoppeklokka like aktivt som når jeg fakturerer for arbeid som utføres. Tidsforbruket beror muligvis av at jeg kjenner båten godt. Jeg borret noen få huller på FB (til hhv GPS - flatmontering og VHF antenne brakett), monterte senderen/mottageren i "tomrom" forran øvre styreposisjon, trakk noen ledninger (til GPS, VHFantenne, nettverket og strømforsyning). Jeg regner da ikke med tiden det tok å hente utstyret hos Seatronic og å gjennomføre en lengre hyggelig prat med de ansatte. Jeg beregner heller ikke tiden jeg brukte for å velge utstyr, fremforhandle pris og få veiledning om tilkobling mellom nettverket (samme som ditt) og AIS-utstyret. Det som i ettertid har tatt lengre tid har vært oppgradering av programvare. Det kan sikkert ta mye tid om montøren beregner å kjøre "land og strand" for å hente nødvendige skruer, ledninger og verktøy. Nødvendige pauser inngår sikkert også i tilbudet. Men tilbudet virker ikke alt for galt, idet jeg i mange sammenheng har sett at monteringen av maritimt utstyr er like kostbart som utstyret selv. Kanskje tilbudet er kalkulert slik: Pris på utstyret dividert med timepris = antall timer? Likevel er mitt synspunkt at dette enkle utstyret burde kunne monteres på kortere tid.

Vedr. kommentaren til Frøken Fryd: Ingen problem med tilkobling av 3. parts senderen/mottageren jeg har til Raymarine, men baudraten må endres, noe som kan gi nutfordringer for NMEA-signaler, men ikke for Raymarines Seatalk HighSpeed. Mulig jeg har skrevet noe for hurtig her.

Link to post
Share on other sites

Vedr. kommentaren til Frøken Fryd: Ingen problem med tilkobling av 3. parts senderen/mottageren jeg har til Raymarine, men baudraten må endres, noe som kan gi nutfordringer for NMEA-signaler, men ikke for Raymarines Seatalk HighSpeed. Mulig jeg har skrevet noe for hurtig her.

Med 3.part tenkte jeg her på installatøren av utstyret - ikke produsenten. Finn kabelruten selv eler hør med Nord West. Utstyr som forholder seg til nmea skal kunne snakke sammen. Fordelen med å holde seg til en produsent er ofte at man har tilgjengelig alle innstillinger og justeringer på samme skjermen fremfor at man må ha eget display/pc software for hver enhet. Men det kan jo tenkes at Raymarine drøyer lansering av transponder...

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår. Raymarineskjermene har NMEA innganger som kan benyttes for direkte signalinngang fra AIS mottageren. Det er derfor greit å plassere AIS-enheten nær skjermen Bitteliten har på FB. Dermed blir det også kort kabelføring til GPS mottager og VHF-antenne. (Men det kan kanskje bli vanskelig å bruke 18 timer på operasjonen, så montøren har kanskje en begrunnelse hvor han vil montere AIS senderen/mottageren på et sted hvor han får mye å gjøre?) Forbindelsen mellom skjermene skjer med Seatalk HS. Men jeg mener å huske at systemet bare håndterer en baudrate.

Link to post
Share on other sites

Roald er inne på noe vesentlig med baud rate. Plotteren nede har VHf koblet til NMEA - og da er i følge importøren baud raten satt der. Så dette må kobles på en spesiell måte - og inn på NMEA på plotteren oppe. Seatalk vil da sørge for kommunikasjonen fra denne til stasjonen under

 

En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin.

 

AIS boksen er den Belamarin selger for å koble til Raymarines plottere. Raymarine har ikke selv AIS sendere

Link to post
Share on other sites

En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin.

Høres ut som ett salgstriks. På større båter pakker man ikke engang opp orginal coaxen, man trekker en ny lang nok kabel...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ganske enkelt en ny aktiv GPS mottager som jeg koblet til VHFene mine. En ganske billig løsning. Dermed kan VHFene benyttes uten at nettverket står på. Jeg ville tro at det er plass til AISen din under E120 skjermen på FB. Dermed blir kabelstrekkene korte. Det spiller ingen rolle om AISsignalene kobles til slave eller master - det virker i alle fall hos meg med AIS inn på slaven. Er enig i kommentaren om salgstriks.

Link to post
Share on other sites

18 timer høres utrolig mye ut. På en Nordwest 420 ligger kabelgata på SB side i flybridgen.

Ved å skru ned luka over førerplass kommer du til hele herligheta!

Der finner du baksida på slave plotteren og der ligger hovedenheten på VHFen.

Regner med at AIS må ha egen antenne?

I så fall kan antenne kabelen legges i samme gata som øvrige kabler på SB side av FB, trekkes akterover til luke som er i sittegruppa på FB, SB side. For å få kabelen tredd inn i targaen, så må du sannsynligvis legge den ned. Prosedyren for dette får du av Fredrik i Nordwest. Har aldri selv gjort det.

 

Jeg tror dette er så pass enkelt at det kan du gjøre selv. Prinsippene mht tilkobling ser det ut til at flere i dette emnet har greie på, alternativt NW eller instrument leverandør.

 

Penger spart, penger tjent. Høvelig vinteraktivitet når du allikevel har båten på land.

 

mvh

Evita IV

Link to post
Share on other sites

En hel del av monteringstiden går med til å skjøte kabler som er 10 meter fra produsent. Dette må gjøres på en spesiell måte for å unngå signaltap - også dette i følge Belamarin.

Skjøte kablen er ikke vanskjelig. Du kan lodde den eller skjøte med eks.3M teleplugger. Til skjerming bruker du aluminiumfolie og litt teip over.

Link to post
Share on other sites

Dette her minner litt om en kjenning som ville ha montert stereoanlegg i en veldig kurant daycruiser og fikk et "tilbud" på kr 20.000.-. Han syntes det var en smule i overkant og tok en kikk på en demobåt med stereo installert. Knipset noen bilder og gikk hjem og skar de aktuelle hullene i sin egen båt og der fant han komplett ledningsopplegg fabrikkmontert. Hele herligheten tok mindre enn en time for en amatør... Noen i denne bransjen fortjener ikke å få oppdrag :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

aisklasse_b.jpg

 

Jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere hvilken av disse to som er å foretrekke - jeg kjenner bare den "nedre" som i Norge markedsføres av ProNav og kalles ProAIS klasse B. Denne fungerer svært greit sammen med Raymarine nettverket. Dersom du velger denne er det ikke noe vanskelig å bistå med monteringen - enten nå i vinter eller til våren. Du vil etter hvert garantert bli fornøyd med AIS klasse B senderen og motageren når du etter hvert skal seile over Skagerak og Kattegat. Antar at det vil skje sommeren 2009?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...