hegra Svart 20.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2008 Jeg har selv brukt en slik Flybridge viser til.Den er grei fordi den er liten og lett,og den kan brukes også i bilen.Det kan du med 220 volt inverter også,men disse er ofte store og klumpete og er som regel ment til fastmontering.Samtidig kan jo 220 volt inverter benyttes til andre ting i båten.Velg det som passer til ditt behov. Sitér dette innlegget Link to post
hennjen Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hvorfor ikke bruke en omformer 12 V til eksempelvis 19 V (valgbar). Slike fås til samme pris som en inverter. Da sparer du en klump, som for det meste bruker noe strøm for å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 jeg brukte biltema sin og knuste 2 pc på en sesong - jeg tør ikke bruke en slik en gang til fikk høre av en elektronikk kar at det var "farlig" med firkantet puls i stedet for vanlig kurve og hadde jeg lyst til og kaste flere maskiner så versågod har brukt 12 vilt til 19 føre det og etter og det går smertefritt - slipper å bruke unødig strøm for å ta fra 12 volt til 220 også til 19 igjen....... enda bedre : slipper viftestøyen......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
aileenll Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Er det noen som helst god grunn til å omforme 12V likestrøm til 220V vekselstrøm for så å likerette denne og transformere den ned til ønsket lavvoltvoltstyrke?? Det kan være lurt å ha et batteri eller annet utstyr som jevner strømmen til ømfintlige forbrukere. Men å bruke mye strøm/energi på å transformere opp og ned det synes for meg helt meningsløst. Laptoppen fungerer bra på 12V adapter fra Clas ohlson. Stasjonære maskiner har en "strømforsyningsenhet" som likeretter og transformerer 220V-strømmen til 12V og 5V ! Det burde ikke være problem å få en alternativ forsyning til disse som tar utgangspunkt i 12 eller 24V! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Minner meg om svigerfar som kobla opp grundigboks for rikstv på hytta. Den går på 12V, men det følger sef. med vanlig stikk-kontakt med omformer fra 220V til 12V. Luringen i butikken klarte å selge en 12V-220V inverter til svigers. Hele herligheten var kobla til batteriene på hytta. Først fra 12V til 220V, så derfra til 12V. Flotte greier! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 hehe slike selgere er jo kjekt å ha i sitt firma nei det er akuratt like dumt for meg med folk som kjører pc fra 12 til 220 også til 12 (19) igjen...... lurer på om det er noen her som greier et regnestykke på hvor mye ekstra strøm man bruker i forhold til den enkleste veien Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BMP Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Hvet ikke hvordan det blir med PCen for den har jeg altid brukt et 12-19V autoadapter til. Men TV 20" flatskjerm ble koblet til 230V omformer til og byne med fordi jeg ikke hade hat tid til og legge frem 12V kabel til den. Via omformer trakk den nesten 5A fra batteriene. Når jeg fi koblet den direkte på 12V gikk det knappe 3A. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 nemlig - man trenger ikke regne på det engang - pc 12 til 19 må være lønnsomt både for maskin og strømforbruket..... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bonus Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Låner denne tråden litt; Har en ny Samsung 19" LCD TV (LE19A656) som jeg tenkte jeg kunne bruke i båten. Strømforbruk 55W (220V). Vil denne fungere OK med tilstrekkelig dimensjonert "firkantpuls" inverter, eller bør jeg gå for en iverter med mere sinus tilnærming av utgangen? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 vi kjøpte tv med utgangspunkt og kriterie at den gikk på 12 volt - vi fant ut at den største 12 volt tv er i 22" jeg ville uansett vært skeptisk mot billig inverter - det er en grunn til at ting er billigere en andre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Smurph Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Hvis du skal ha strøm til en bærbar PC, hvorfor ikke kjøpe en 12V lader fra fabrikanten av PCen? Jeg ville styrt unna 12V ladere av universal-typen. I noen tilfeller kan disse faktisk gi problemer med Windows (selvopplevd). Internt bruker en stasjonær PC 12V og 5V. Hvis du skal ha en stasjonær PC om bord ville jeg revet den eksisterende powersupplyen ut av PCen og erstattet den med en 12V DC powersupply. Se f.eks. http://www.powerstream.com/mini-itx.htm Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Naurstad Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Lind sin Laptop Power Adapters Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Linn Christina Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 jeg brukte biltema sin og knuste 2 pc på en sesong - jeg tør ikke bruke en slik en gang tilfikk høre av en elektronikk kar at det var "farlig" med firkantet puls i stedet for vanlig kurve og hadde jeg lyst til og kaste flere maskiner så versågod har brukt 12 vilt til 19 føre det og etter og det går smertefritt - slipper å bruke unødig strøm for å ta fra 12 volt til 220 også til 19 igjen....... enda bedre : slipper viftestøyen......... Helt enig, jeg kjøpte en sinus inverter av type waeco 350w. Den gir tilnærmet lik spenningskurve som landstrøm. Sinusinverter er en del dyrere, men er verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 En sånn har jeg brukt på min laptop i 2 sesonger uten problem: http://www.clasohlson.no/Product/LargeImag...6_075807_54.jpg Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 En sånn har jeg brukt på min laptop i 2 sesonger uten problem:http://www.clasohlson.no/Product/LargeImag...6_075807_54.jpg Også gode erfaringer med denne. Ingen problemer med maskinen eller software Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Kodvaag Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Hvorfor ikke bruke 12v lader? Den kan kjøpes i Clas Ohlson og flere steder. Er som standard ledningen med omformer men 12v plug i den annen ende. Fornuftigste innlegget i hele tråden! En slik har jeg til bilbruk, fungerer perfekt. Man må jo spare strøm på å ikke kjøre opp spenningen fra 12VDC til 220VAC og så ned igjen til 12-20VDC. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.