Jump to content

Inverter til PC, må være sinus?

Enzo

Recommended Posts

jeg brukte biltema sin og knuste 2 pc på en sesong - jeg tør ikke bruke en slik en gang til

fikk høre av en elektronikk kar at det var "farlig" med firkantet puls i stedet for vanlig kurve og hadde jeg lyst til og kaste flere maskiner så versågod

har brukt 12 vilt til 19 føre det og etter og det går smertefritt - slipper å bruke unødig strøm for å ta fra 12 volt til 220 også til 19 igjen.......

enda bedre : slipper viftestøyen.........

Er det noen som helst god grunn til å omforme 12V likestrøm til 220V vekselstrøm for så å likerette denne og transformere den ned til ønsket lavvoltvoltstyrke?? :confused:

Det kan være lurt å ha et batteri eller annet utstyr som jevner strømmen til ømfintlige forbrukere. Men å bruke mye strøm/energi på å transformere opp og ned det synes for meg helt meningsløst.

Laptoppen fungerer bra på 12V adapter fra Clas ohlson. Stasjonære maskiner har en "strømforsyningsenhet" som likeretter og transformerer 220V-strømmen til 12V og 5V ! Det burde ikke være problem å få en alternativ forsyning til disse som tar utgangspunkt i 12 eller 24V!

Aileen ll

Guest Avmønstret#

Minner meg om svigerfar som kobla opp grundigboks for rikstv på hytta. Den går på 12V, men det følger sef. med vanlig stikk-kontakt med omformer fra 220V til 12V.

Luringen i butikken klarte å selge en 12V-220V inverter til svigers.

Hele herligheten var kobla til batteriene på hytta. Først fra 12V til 220V, så derfra til 12V.

Flotte greier! :lol:

Hvis du skal ha strøm til en bærbar PC, hvorfor ikke kjøpe en 12V lader fra fabrikanten av PCen? Jeg ville styrt unna 12V ladere av universal-typen. I noen tilfeller kan disse faktisk gi problemer med Windows (selvopplevd).

Internt bruker en stasjonær PC 12V og 5V. Hvis du skal ha en stasjonær PC om bord ville jeg revet den eksisterende powersupplyen ut av PCen og erstattet den med en 12V DC powersupply. Se f.eks. http://www.powerstream.com/mini-itx.htm

Bundin er bátleysur maður

• 1 måned senere...
jeg brukte biltema sin og knuste 2 pc på en sesong - jeg tør ikke bruke en slik en gang til

fikk høre av en elektronikk kar at det var "farlig" med firkantet puls i stedet for vanlig kurve og hadde jeg lyst til og kaste flere maskiner så versågod

har brukt 12 vilt til 19 føre det og etter og det går smertefritt - slipper å bruke unødig strøm for å ta fra 12 volt til 220 også til 19 igjen.......

enda bedre : slipper viftestøyen.........

Helt enig, jeg kjøpte en sinus inverter av type waeco 350w. Den gir tilnærmet lik spenningskurve som landstrøm. Sinusinverter er en del dyrere, men er verdt det. :smiley:

Hvorfor ikke bruke 12v lader? Den kan kjøpes i Clas Ohlson og flere steder. Er som standard ledningen med omformer men 12v plug i den annen ende.

Fornuftigste innlegget i hele tråden! :lol:

En slik har jeg til bilbruk, fungerer perfekt.

Man må jo spare strøm på å ikke kjøre opp spenningen fra 12VDC til 220VAC og så ned igjen til 12-20VDC.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...