Jump to content

Spenningsfall ved bruk av baugpropell


Pelle Parafin

Recommended Posts

I mangel på intelligent el system ombord har jeg vært optimistisk nok til å satse på en intelligent bruker (med fattige evener). Dvs jeg har brukt hovedstrømbryter som valg mellom batteribanker og styring av lading. En kan veklsel mellom disse med motor og lading igang uten problem, med en skal ikke slå av bryter med lading på. Jeg har det i min nåværende båt og hadde dette også i min tidligere båt så det har fungert perfekt i ca 18 år ( og så lenge jeg er litt smartere en disse duppedingsene :wink: ).

Når det gjelder bruk av baugpropell er jeg helt trygg på at det fungerer utmerket å koble disse på startbatterier. Batteriene lades samtidig av motor, i seilbåter er dette en vanlig løsning som jeg både har sett og prøvd mange ganger tidligere. Man kjører vel ikke radar og div. strøm krevende utstyr samtidig ??? som en bruker baugtrøster - kun ankerwinsj, dvs slippe ut anker, er aktuell. Jeg har for øvrig en 1000W ankerwinsj på mitt 70A startbatteri, det har fungert utmerket i 3 år - siste året med intensivt ankerbruk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke feil å være mer intelligent enn komponentene om bord Pettersand. Men det er ikke gitt at alle har denne egenskapen. Så må vi ikke glemme at noen har større trøstere enn andre, og at man derfor ikke kan overføre egne erfaringer til alle de andre.

 

Jeg var i en båt nylig med trøster foran på 12 Hk foran og 10 Hk bak. I en annen båt skal se på over nyttår er trøsteren foran på 70 Hk. Denne båten har hydraulisk trøster og kan ikke brukes som forventet da fremdriftmotoren i båten trolig er for svak.

 

Enkelt forklart så synes jeg man burde påse at trøsteren yter det den skal, og da må den få nok mat. Jeg ville i alle fall ikke kjøpt en påhengsmotor det står 9.9 Hk på dekselet hvis motoren inni bare er 8 Hk.

Link to post
Share on other sites

Enig i at her er mange ulike behov. Jeg tenker vel at på mange måter og en smule forenklet er de to litt ulike filosofier knyttet til el. utrustning ombord

 

1. Sørge for at energibehover ombord er rikelig dekket - i form av 12 V batterier og lading og evnt. andre spenninger som 24V og 220V. Dette vil vel gjelde i første rekke for store motorbåter, med god plass og og relativt stort framdriftsmaskineri.

2. Sørge for at energibehovet ombord er dekket ved bruk av minst mulig energi i for av 12V. Dette gjelder i første rekke for noen seilbåter på lengre turer som må "leve" på egenprodusert energi med minst mulig motorlading, minst mulig vekt og plass. Det kan være en krevende øvelse.

 

Vi diskuterer mye den først løsningen og i liten grad den andre her på BP, synes jeg. Jeg vil derfor oppforder å Ole Petter og alle andre med god innsikt i den el. verden å komme med synspunkt på dette i en ny tråd som jeg skal prøve og starte.

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du Pettersand, det er jul og ikke første april. :smiley:

 

Nei det er riktig det du sier, men forklaringen er enkel. Det hele handler om energibalanse noe svært få båteiere har nok kunnskap om. :crazy:

 

Som jeg skrev tidligere så er det ikke mange som ønsker seg batterier til jul, for det er jo bare problemer med batterier uansett. Det virker derimot til å være en større vilje til å presse 200 Ah inn i et 100 Ah batteri.

Så er det noen som tilsynelatende har klart dette, og resten følger etter. :yesnod:

Harddisken i PCèn min er fremdeles for stor til tross for at den begynner å bli gammel. Jeg antar at den var stor nok når jeg kjøpte den. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med denne løsningen? Med en litt større skipshund burde

det kunne brukes for hårføner og litt av hvert!

 

pcpower.jpg

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er et godt forslag Lars. Har selv hund og den skal i grunnen mosjoneres mer enn jeg klarer å bidra med.

Jeg må rett og slett ta den med i bilen, kjøre et sted hvor den kan løpe fritt i en times tid.

Snakk om sløsing av energi.

En slik tredemølle ville også løse noe av tidsklemma mange er i. En slik tredemølle og noen spraybokser med forskjellige dufter (Tispe med og uten løpetid) ville løst mye. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig begynner forklaringene og komme ned på ett nivå slik at vi nybegynnere også henger med.

 

Jeg har hatt små båter i over 20 år de siste 15 en Fjordling 17.5. Brukt både på Mjøsa og rundt Arendal om sommeren. Masse elektronisk dill dall i forbindelse med fiske.

Aldri hatt problemer med batterier.

I sommer kjøpte jeg Bayliner 2355 med masse elektriske utstyr, anker foran og bak, alt som hører til .....pluss BAUGPROPPELLLLL.

 

Jeg skjønte ikke hva som var feil før jeg bosatte meg selv nede i motorrommet 2 dager og gikk igjennom alle ledninger og fulgte disse fra ende til ende. Snakket med flere "eksperter" under oppdagelses ferden. Fant ut etter og ha snakket med 3 forskjellige at det er bare en og stole på og det er meg selv.

Etter at en båt har vært eiet av flere en 1 person, er ikke alt standard lengre. Mye kan gjøres på forskjellige måter og virke! om enn noen måter bedre enn andre. Men dette må du selv finne ut.

 

Drister meg tilslutt til og komme med en definisjon.

 

Definisjonen av ekspert: En person som har gjordt alle mulige feil som kan gjøres på det området vedkommende kaller seg ekspert i.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...