Jump to content

Spenningsfall ved bruk av baugpropell


Pelle Parafin

Recommended Posts

En løsning kan være å overdimensjonere forbruksbatteriene slik at man unngår dette problemet, og i mange båter benyttes AGM eller GEL batterier i forbruksbanken for disse batteriene klarer å levere mer strøm enn ordinære forbruksbatterier. (Både under normale og noe unormale driftsforhold).

 

 

Helt enig. Å overdimensjonere forbruksbanken er absolutt tingen. For det første slipper man da å tømme forbruksbanken mer enn godt er. For det andre klarer banken nå å levere mer strøm ved høy spenning selv om banken er en del utladet. Vinn-vinn.

Utvider man startbanken med et batteri og kobler baugpropellen til denne, blir det antagelig like bra, men da har man fortsatt like marginal kapasitet på forbruksbanken som før.

 

Skal man bruke de ekstra kronene på batteri, føler jeg at det bedre kan forsvares hvis jeg både får bedre baugpropellkapasitet og generelt mindre behov for å tømme forbruksbanken mer enn 50%. Dette er jo opp til den enkelte å velge, men det er svært få som mener at de har for stor forbruksbank.

 

Imidlertid er det ingen god løsning for dem som har for vane å tappe forbruksbanken meget langt ned.

 

Edit:

..... ved nærmere ettertanke er det kanskje spesielt nyttig å utvide forbruksbanken for dem som tapper den mye ned.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har en Saga 315 hvor thrusteren er koplet til startbatteriet og det er grove fine kabler. Selv med nytt startbatteri på 100 Ah. faller spenningen til 9,0 volt målt direkte på thrusteren. 2 vollt spenningsfall på selve batteriet og 1,8 volt på kabler og brytere. Jeg vurderer å kople inn et kraftig rele mellom startbatteri og forbruksbank. Enten blir det en egen bryter, eller noe automatikk som kopler til releet ved påslag av thruster. Dette tror jeg blir det mest robuste og enkleste systemet. Ulempen med ekstra batteri ved thrusteren er jo at man må ha en egen bryter for dette også.

Link to post
Share on other sites

Hvis problemet til pelle parafin er at radar faller ut ved bruk av truster kan du gjøre slik.Ta plusskabelen til radar av.Sett en batterivalgbryter på denne.Fra bryteren tar du en kabel med sikring på direkte ned på startbatteriets + pol.Så tar du en kabel til den sikring radaren er tilsluttet nå.Da fungerer det slik:Når du skal bruke truster setter du den nye bryteren slik at radaren får strøm fra startbatteri.Etter bruk setter du den tilbake og radar tar strøm fra forbruk.Truster og lading fungerer som før.Du må bruke batterivalgbryter for ellers vil radaren slå seg av når du bytter posisjon på bryteren.Den må heller ikke stå på 1+2 for da blandes batterier.Når båten ikke er i bruk slås bryter av.Ingen god løsning dette,men som Ole Petter sier,er det jo et spørmål om hvor høyt eller lavt terskelen skal settes.Eneste kostnad her er en batterivalgbryter + en kabel med sikring på,og litt omtanke når det blir brukt.

Link to post
Share on other sites

Det har i flere innlegg her på båtplassen tidligere vært påpekt ulike egenskaper og bruksområder for forbruksbatterier (jeg har geletype) og startbatterier (jeg har valige bly startb.) som skal tåle store og raske utladinger. Jeg synes da at det er logisk å koble start, anker og trøster på en bank med denne type batterier og forbruk for øvrig til en forbruksbank. Dersom en bruket sammen type batteri i begge eller har flere batteribanker med like batteri kan jo forholdet være noe annet.

Link to post
Share on other sites

Det må tas hensyn til øvrig utstyr når man skal velge løsning. Det handler om kapasiteter og reaksjonene man kan forvente å få som følge av belastningen batteriene utsettes for til enhver tid.

 

Spenningssensitivt utstyr som kobles til samme batteribank som en inverter, må jo tåle belastningen av inverteren. Hvis man da kobler en trøster til samme batteribank, da må batteribanken tilpasses det utstyret som krever høyest spenning med belastning av både trøster og inverter samtidig.

 

Det er slike forhold som fører til at enkelte båtfabrikanter nå monterer flere batteribanker, for det blir for høy brukerterskel på båten med et system som virker på papiret.

 

Så er det slik at uansett hvor mye man prøver å lure seg til en energibalanse, så sier som regel batteriene takk for sist hvis dette ikke gjøres riktig eller optimalt. Det koster for mye å ha et dårlig system, for levetiden på batteriene blir ofte kort som følge av slitasje og utvikling av feilmekanismer i batteriene.

 

Definisjonene på et godt system varierer.

Noen sier et godt system er noe de ville betalt for, mens andre mener et godt system er noe de ikke har betalt for.

Link to post
Share on other sites

Det har i flere innlegg her på båtplassen tidligere vært påpekt ulike egenskaper og bruksområder for forbruksbatterier (jeg har geletype) og startbatterier (jeg har valige bly startb.) som skal tåle store og raske utladinger. Jeg synes da at det er logisk å koble start, anker og trøster på en bank med denne type batterier og forbruk for øvrig til en forbruksbank. Dersom en bruket sammen type batteri i begge eller har flere batteribanker med like batteri kan jo forholdet være noe annet.

 

Tja, nå vet jeg ikke om du har kjøpt propellen enda. Hvis ikke, sjekk kravene før du investerer i strømforsyning. Så vidt jeg husker, spesifiserte Sleipner krav til strøm for den propellen jeg kjøpte. For meg var det nødvendig med et startbatteri for å få strøm nok, mener Sleipner skrev noe om CCA. Det er slett ikke sikkert at vanlige batterier bereget for forbruk leverer nok, altså de har for stor intern motstand.

Link to post
Share on other sites

Det oppgis krav fra produsentene av trøsterne om hvor mye strøm batteriene må levere. Det rare er at en del velger en størrelse opp på trøsteren, men velger minimum på resten. Når de da velger et batteri som er akkurat stort nok, så tenker de ikke på at dette kanskje gjelder et nytt batteri ved 25 grader.

Så går det litt tid, og så blir det høst og kaldt, og så kommer neste sesong osv.

 

En ting er sikkert, velger man minimum så får man også minimum. Ingen blir lurt på dette området, det kan jeg garantere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt en enkel løsning, sikkert ikke perfekt, men for meg har den fungert veldig bra.

 

Store forbruksbatterier(4x140Ah), det gir nok kraft til 6hk baugpropell ( og inverter som driver micro,støvsuger,hårføner, etc). I tillegg har jeg valgt å koble sammen start og forbruksbatteri med et 180A rele når dynamoen lader. Dermed har jeg 4x140Ah Bosch Heavy Duty forbruks batterier, en 115A dynamo (leverer faktisk inntil 117A), og et 60Ah startbatteri til disposishon hver gang jeg kjører thruster. Har aldri hatt problemer med spenningsfall, og batteriene er nå 6 år gamle, og fortsatt i god stand. (neste gang blir det ca. 800Ah gelebatterier.)

Link to post
Share on other sites

Huff, her var det mye prat rundt en enkel problemstilling. En baugtruster suger så mye strøm at det må bli et betydelig spenningsfall i det batteriet eller batteribanken som brukes (medmindre den er enorm). Og det kan trusteren leve godt med. Sleipner antyder 10,5V som nedre grense. Under 8,5V vil ikke motoren gå (verdiene gjelder selvfølgelig under belastning). Dette er jo spenninger som andre forbrukere ikke kan akseptere uten svikt. Hvorfor i all verden koble baugttusteren til forbruksbanken? Startbatteriet vil, foutsett at man har en motor som starter normalt, ikke lades ut så mye at det betyr noe før det er full-ladet igjen. Det samme gjelder ved bruken av thrusteren. Det går jo normalt ikke mange sekunder ad gangen, med mindre man skal danse piruetter med båten for å forsikre seg om at alle i nærheten gjøres oppmerksom på manøvreringsutstyret ombord.

 

Selv om batteriets spenningsfall i manøvreringssekundene er betydelig, kan man jo legge kabler med god dimensjon (gjerne 70 eller 95 mm2 – litt avhengig av lengde) for å slippe ytterligere spenningsfall forårsaket av disse. Hvis man bruker f.eks. Optima eller Maxxima batteri reduseres problemet ytterligere. Selv valgte jeg å legge et eget batteri i baugen med 70 mm2 kabler (under 2 m total lengde). Systemet fungerer prikkfritt.

 

God Jul til alle sammen!

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Huff, her var det mye prat rundt en enkel problemstilling. En baugtruster suger så mye strøm at det må bli et betydelig spenningsfall i det batteriet eller batteribanken som brukes (medmindre den er enorm). Og det kan trusteren leve godt med. Sleipner antyder 10,5V som nedre grense. Under 8,5V vil ikke motoren gå (verdiene gjelder selvfølgelig under belastning). Dette er jo spenninger som andre forbrukere ikke kan akseptere uten svikt. Hvorfor i all verden koble baugttusteren til forbruksbanken?

Hvis du hadde lest litt nøyere noen av innleggene i denne tråden, hadde du fått med deg at å trekke ut noen hundre ampere av en batteribank ikke byr på problemer over hode hvis man har litt størrelse på batteribanken.

"Hvorfor i all verden koble baugthrusteren til forbruksbanken", skriver du.

 

Vel, av den enkle grunn at man slipper stort spenningsfall på batteribanken.

Mine middelmådige Exide Nautilus Freeline forbruksbatterier kan levere 950A ved en temperatur på null grader ihht produsentens datablad - pr. stykk vel å merke. Kaldere blir det neppe i bunnen av båten uansett tid på året. En vanlig sommerdag ved 25 grader kan det levere nærmere 1300A. Ikke verst for et fritidsbatteri på 115Ah, er det vel? Når en 4-hester baugpropell trekker omlag 250A de sekundene den er i bruk, sier det seg selv at et batteri som kan levere borti 1300A ikke har de helt store problemene med spenningsfall. Ledninger og brytere har nok til sammen mer spenningsfall enn batteribanken.

 

Og når man har 3 stk slike batterier med en kapasitet på nesten 4000A denne sommerdagen? Si meg en ting. Ville du da koblet thrusteren til en 75Ah startbatteribank? Det er faktisk det du sier i innlegget ditt.

 

Disse 4000A jeg har til rådighet gjelder i 30 sekunder før spenningen synker under grenseverdien. I tillegg er det slik at når jeg bruker baugpropellen, så får den diverse pauser. 10 sekunder i strekk er egentlig ganske lenge. 30 sekunder i strekk er veldig lenge. På den annen siden kan jeg vel sikkert kjøre baugpropellen 10 minutter i strekk med 3000A og 345Ah til rådighet. Dessverre er maks sammenhengende kjøretid på baugpropellmotoren 5 minutter. Eller var det 3 minutter?

 

Og hva skjer når batteribanken er ladet ut 60%? Ikke spesielt mye egentlig. 250A er fortsatt for småplukk å regne og jeg skal kjøre baugpropellen veldig lenge før spenningen detter under 11 volt. Nettopp derfor kjører jeg baugpropellen på den store hovedbanken og ikke på et stakkarslig startbatteri. Og hos med skjer faktisk alt dette samtidig som ettervarmeren til motoren suger 115A de første 5 minuttene etter oppstart. Slett ikke verst, synes nå jeg.

 

Hadde jeg tatt meg råd til en skikkelig stor startbatteribank med agm-batterier slik som roaldbj har, hadde det ikke vært det minste problem over hode å bruke startbatteribanken. Men for meg er det uaktuell problemstilling å bruke plass og penger til slik en enorm startbatteribank.

Link to post
Share on other sites

uten_navn.jpgMulig forklaringen min i sist svar er noe vanskelig å forstå.Prøver meg derfor med en tegning som kanskje er enda verre.Den nye bryteren står her med radaren tilkoblet startbatteriet som er upåvirket av truster,men som heller ikke får lading.Når truster ikke er i bruk vris den mot klokken og det hele fungerer slik som før,ellers tømmer radaren startbatteriet.Den orginale bryteren bruker du som før. Du trenger ikke en diger batterivalgbryter til dette,men du må ha en som fungerer på samme måte,ellers slår radaren seg av når bryteren benyttes.En mindre bryter er jo og lettere å tilpasse ved førerplassen.Du får et anlegg som fungerer som før bortsett fra at radar ikke faller ut.Men det blir jo litt å huske på.
Link to post
Share on other sites

Når jeg kjører ankervinsjen på 900W, det er 75A ved 12V, så faller spenningen på min 2x135Ah batteribank såpass lavt at alarmen går, dvs under 11V. Bruker vanligvis å ha motor igang på litt turtall (1200) for at lader skal holde spenningen oppe men ikke alltid jeg klarer å få koordinert frikobling og turtallsjustering i manøvrering.

Hører motoren (D1-20 med 115A lader) blir belastet og turtallet synker når ankervinsjen går.

 

Har ikke opplevd problemer med annet elektrisk utstyr som er innkoblet samtidig.

Link to post
Share on other sites

Mine middelmådige Exide Nautilus Freeline forbruksbatterier kan levere 950A ved en temperatur på null grader ihht produsentens datablad - pr. stykk vel å merke.

Jeg har også disse batteriene, men ikke noe datablad. Er databladet å finne på nettet? Adresse? Dersom det er noe du har selv, har du mulighet til å scanne de, og sende meg en kopi?

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

mener du at du har 4000 a i 30 sekunder? eller vil ampera gradvis forsvinne fortløpende som sekundene går?

Amperene vil være der hele tiden, men spenningen vil gradvis synke.

Det måles som CCA, MCA og CA. Batterienes evne til å levere høy strøm til en anstendig spenning, er veldig god ved 25 grader, men faller som en stein med fallende temperatur.

 

I det man tar en liten pause, vil batteriet hente seg inn igjen og spenningen stiger. Hvor mye spenningen stiger er avhengig av hvor mange sekunder pause man tar.

Når man har kjørt baugpropellen mange små runder, er det ikke bare hvor mye strøm batteriet kan levere som teller, men også hvor mange amperetimer batteribanken er på.

 

Så hvis man ikke bruker baugpropellen for lenge av gangen, blir ikke spenningsfallet så stort.

Og fordeler man strømtrekket over flere batterier, blir naturlig nok ikke hvert batteri så mye belastet.

Derfor bruker jeg forbruksbanken til mine tunge forbrukere og kaller den for hovedbanken.

 

Løsningen funker bra for meg fordi jeg ikke lader hovedbanken veldig mye ut.

Andre vil velge en stor startbank eller et eget baugpropellbatteri.

Alt som funker uten for stort spenningsfall blir riktige løsninger.

Link to post
Share on other sites

Ser at Ole Petter ikke er fornøyd med tegningen min.Det kan være at jeg har surra sammen noe som jeg ikke burde ha gjort.Hvis så er tilfelle håper jeg Ole Petter kan korrigere dette på en lettfattet måte slik at hverken Pelle Parafin eller andre bruker dette.Det er tross alt han som har bedt om hjelp her,og da er det viktig at han får riktig svar,og jeg vil helst ikke villede hverken han eller andre.

Link to post
Share on other sites

Du har koblet det slik at batteribankene er sammenkoblet når batteribryteren står på "forbruksbatteri" og i tillegg så mater du en forbruker fra to strømkilder og gjennom to sikringer. Det kan bli brann av slikt. Du kunne like godt vridd bryteren i posisjon batteri 1 + batteri 2. Det går ikke det du tenker på.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke Ole Petter feiltolker tegningen eller bruken av brytere,så jeg prøver en gang til.Den nedre bryteren er den Pelle Parafin har i dag og den skal han fremdeles beholde.På tegningen står den på forbruk hvor den må stå når han bruker truster.Et hakk videre med klokken gir sammenkobling av alle 3 batterier som ikke brukes når truster brukes(brukes denne possisjonen er koblingen min helt verdiløs)Ytterligere ett hakk til gir kun startbatteri og neste hakk blir 0 eller AV.Så til den nye bryteren som har tilsvarende funksjon.På tegningen er det kun forbindelse mellom startbatteri og radar.Her skal den stå når den gamle står på forbruk og truster er i bruk.Så snart truster er ute av bruk vrir man den nye 2 hakk mot klokken og da er anlegget likt slik han har det i dag.Mens man vrir passeres område 1+2,men denne vrir man altså forbi.Startbatteri er da helt utkoblet.Slik jeg ser det er det kun idet bryter passerer område 1+2 at batteribankene er forbundet sammen,men det er ikke ment at bryter skal stå i denne possisjon.Da har du heller ikke lenger det forhold at en forbruker er tilsluttet 2 strømkilder og 2 sikringer. Innrømmer selvfølgelig at dette jeg har tegnet opp ikke er noe god løsning og jeg håper Ole Petter og andre fyrer løs hvis dette er riv ruskende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...