Jump to content

Spenningsfall ved bruk av baugpropell


Pelle Parafin

Recommended Posts

Er det skadelig for instrumentene når truster brukes?Radaren slo seg av en gang jeg brukte trusteren,tenker da på andre elektriske innstrumenter som plotter etc. bør det skrues av i slike tillfeller,(pga. spenningsfall) eller er det ikke skadelig?Har skillebryter,men alt går jo på de batt. som til en hver tid er innkoblet. Er det noen måte å skille dette på? :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke fjerne spenningsfallet som er det mest riktige vil jeg mene?

 

 

Hvordan gjør jeg det?Strømmen fra batt.som er innkobl. går til tavla, hvor alle innstr. tar strøm ifra.(Truster går direkte fra batt.bank via en stor sikring.)

Hvordan kan jeg ungå spenningsfall?Det er jo greit at du lader på de batt.som truster tar strøm ifra, når den er i bruk iom. at den trekker så mye strøm.

mvh. Pelle P.

(ikke elektrikker) :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør jeg det?Strømmen fra batt.som er innkobl. går til tavla, hvor alle innstr. tar strøm ifra.(Truster går direkte fra batt.bank via en stor sikring.)

Hvordan kan jeg ungå spenningsfall?Det er jo greit at du lader på de batt.som truster tar strøm ifra, når den er i bruk iom. at den trekker så mye strøm.

mvh. Pelle P.

(ikke elektrikker) :santcheers:

 

Heisann!

For å forhindre spenningsfall på diverse navigasjons instrumenter har jeg montert et eget nav batteripakke som har en diode som skiller denne fra resterende forbruks batteri. Ved store forbruk fra forbruksbanken vil dioden blokkere for at Nav- batteripakken tappes. Ved ladning vil dioden slippe igjennom ladestrøm til Nav batteriene.

Denne løsningen er nærmere beskrevet i denne tråden

 

Hos meg er alarmsystemet også forsynt fra Navigasjonsbatteriene. Det betyr ekstra sikkerhet. Tenk bare hvis båten tar inn vann og lensepumpene tapper forbruksbanken så mye at selve alarmsystemet faller ut pga spenningssvikt. Da går skuta rett til bunns uten at jeg får noen forvarsel!!

Slik systemet er koblet vil nivåvaktene i alarmsystemet kunne gi meg et varsel når lensepumpene evt. skulle svikte pga spenningssvikt på forbruksbanken!

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja Pelle, det er i grunnen så enkelt som Helisa sier.

 

En trøster er avhengig av mye strøm, og får den ikke det så er den heller ikke så kraftig som den er oppgitt til.

Når du da erfarer driftsproblemer på annet utstyr som forsynes med strøm fra samme batteri som trøsteren, og nå trøsteren er i bruk så burde dette bli rettet på.

 

Et annet problem som kan oppstå er at releet til trøsteren brenner seg fast slik at båten går i ring når trøsteren ikke vil slå seg av.

 

Hvis du for eks. har en trøster levert av Sleipner så kan du laste ned en monteringsanvisning og sjekke installasjonen din opp mot denne i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

For å forhindre spenningsfall på diverse navigasjons instrumenter har jeg montert et eget nav batteripakke som har en diode som skiller denne fra

Det er jeg enig i. NordWest har det som standard. En bekjent av meg har en Windy 33 der plotter og radio/CD rebooter hver gang han bruker baugpropellen. Jeg hadde ikke dette problemet.

 

En annen sak man også kan bruke er en likestrømretter. Vi har noen slike DC-DC bokser som sikrer at det er 12V som går ut i nettet. Disse sitter mellom strømkilden og forbrukerne (vet ikke om det er rett ord - men det hørtes fint ut :wink:). Mastervolt har slike bokser.

Link to post
Share on other sites

Men nå er vel Bitteliten designet og produsert av en kar som ikke gir rom for feil. Han er vel mer krevende enn kundene sine til tider på akkurat dette.

 

Jeg har snakket med ham noen ganger, og da gjelder det å si det man mener litt fort for han har alltid noe som skal gjøres bedre.

AD HD er det noe som heter og som er greit å ha når noe skal bli gjort. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter har selvfoelgelig rett, spenningsfallet boer repareres, og sansyneligvis saa har du for liten kvadrat paa kablene. Men en annen ting du ogsaa boer sjekke er tilstanden paa batteriene dine... Hvis de er daarlige, can de tilsynelatende vise en god spenning, men naar de da blir kraftig belastet, kan spenningen droppe ganske mye.. Ogsaa hvis kabelkvadrat er ok i foelge manualen, sjekk alle koblinger frem til thrusteren, plukk fra hverandre gjoer rent sett sammen og ha paa pole fett... Ligger kabelen i vann noe sted? kan det vaere en skade paa kabelen?

Per

Link to post
Share on other sites

Å betjene baugpropell uten at andre forbrukere påvirkes når alt skal tas fra en strømkilde er nesten umulig.Det er jo derfor biler har rele som slår av radio,vindusviskere,vifte osv. når startmotor brukes.En baugpropell har vel nesten like stort forbruk og i noen tilfeller mer.Tror ikke du kommer utenom dette selv med ganske stort batteri,og da er vel løsningene allerede nevnt av de andre.Er det plotter eller andre ting med lavt forbruk kan jo et lite billig motorsykkelbatteri drifte dette.For at det ikke skal påvirkes er diode allerede nevnt,men en bryter på ladekabelen til batteriet går jo det også.Da slås denne av når du bruker start eller baugpropell.Ikke noe god løsning for det er jo mulig å glemme å slå den på igjen,og da er batteriet fort tomt.

Link to post
Share on other sites

Hei hei...

Hvis du måler på et batteri når du kjører thruster vil du kunne se spenninger ned mot 10V.

Dette også på et topp ladet batteri.

Dette fordi batteriet har begrensninger i hvor mye strøm det kan avgi.

 

Det ENESTE som nytter for å unngå dette er å kjøre thruster fra start batteriet.

Link to post
Share on other sites

Spenningsfallet du måler når du kjører thrusteren er avhengig av den samlete motstanden i kretsen. Heri inngår også batteriets indre motstand. Det er derfor ikke alltid tilstrekkelig å montere fete kabler dersom batteriet er for lite eller av feil typy (dvs. stor indre motstand) eller defekt. Startbatterier er laget for å kunne avgi stor strømstyrke over kort tid. De har derfor relativt liten indre motstand og egner seg best for å kjøre thruster og ankervinsj.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

[quote name='Captain Barbossa'

 

Det ENESTE som nytter for å unngå dette er å kjøre thruster fra start batteriet.

 

 

Var ombord å sjekket idag,truster går på forbr.batt.(med tykke kabler) (2stk.115amp)det jeg må gjøre er å slå vender over på start batt. ved bruk av truster,men da lader det ikke på de batt. mens de blir tappet. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Det som må til er at baugtruster (og startmotor)må bort fra batteriene som driver det utstyr som ikke skal forstyrres fordi en truster trekker mer strøm enn det batteriet og dynamo klarer å levere.Batteriene må skilles enten ved skilledioder,skillerele eller bryter som betjenes.Trusteren kan drives av et eget batteri,men når der er felles ladekabel mellom alle batterier vil batteriet som driver baugtrusteren trekke strøm fra de andre så snart batteriet ikke opprettholder samme spenning som de andre,og det skjer veldig fort.Det er her diode eller rele gjør nytten ved å stenge strømmen som prøver å gå over til baugtrustbatteriet,og spenningen til radaren blir opprettholdt.Det er bare ladestrømmen som slipper frem til trusterbatteriet.Den får du full nytte av fordi den går til det område med minst spenning og det er batteriet som driver baugtruster.Det er også slik at batterier av ulik type ikke skal jobbe sammen,i hvert fall ikke når de tappes.Da ødelegges de og dette motvirker også dioder/rele.Etter at truster er brukt lades batteriet opp igjen og når spenningen er lik på alle batterier går også ladingen til alle.Altså et anlegg som tenker selv,og du slipper å tenke på batterivalgbryter.Man kan nok også gjøre gode løsninger med bare bryter(e),men da må man jo selv passe på ladingen og adskillelse av ulike batterier.

Link to post
Share on other sites

Dette fordi batteriet har begrensninger i hvor mye strøm det kan avgi.

 

Det ENESTE som nytter for å unngå dette er å kjøre thruster fra start batteriet.

Startbatterier er laget for å kunne avgi stor strømstyrke over kort tid. De har derfor relativt liten indre motstand og egner seg best for å kjøre thruster og ankervinsj.

Nei. Det er faktisk ikke slik som dere sier.

 

Om baugpropellen kjøres fra et startbatteri eller et forbruksbatteri spiller faktisk temmelig liten rolle. Det som derimot spiller noen rolle er størrelsen på batteribanken.

 

Et eneste av mine middelmådige Sønnak fritidsbatterier klarer å levere mer strøm enn mitt Sønnak startbatteri.

3 slike fritidsbatterier kan levere 3-dobbelt så mye strøm som startbatteriet. Hvorfor i alle dager skulle jeg velge å kjøre baugpropellen på startbatteriet mitt??? Selv med halvfull forbruksbank, har ikke mitt fulladede startbatteri en sjanse mot en middelmådig forbruksbank.

 

Og generelt? Sammenligner man et startbatteri av type åpent bly syre med et forbruksbatteri av samme type, kan gjerne forbruksbatteriet levere omlag 65-70% av startbatteriets strøm. Når forbruksbanken er 345Ah og startbanken er 75Ah blir det egentlig en kamp startbatteriet bare kan vinne når forbruksbanken er veeeldig utladet.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus,og det er ikke utenkelig at radaren til Pelle Parafin hadde fungert helt greit hvis forbruksbatteriene hadde vært større selv om de driver trusteren også.Da må trusteren kjøres i korte øyeblikk slik at spenningen ikke faller for mye,og batteriene får tatt seg opp igjen mellom bruken.

Link to post
Share on other sites

Nei. Det er faktisk ikke slik som dere sier.

 

Om baugpropellen kjøres fra et startbatteri eller et forbruksbatteri spiller faktisk temmelig liten rolle. Det som derimot spiller noen rolle er størrelsen på batteribanken.

 

Et eneste av mine middelmådige Sønnak fritidsbatterier klarer å levere mer strøm enn mitt Sønnak startbatteri.

3 slike fritidsbatterier kan levere 3-dobbelt så mye strøm som startbatteriet. Hvorfor i alle dager skulle jeg velge å kjøre baugpropellen på startbatteriet mitt??? Selv med halvfull forbruksbank, har ikke mitt fulladede startbatteri en sjanse mot en middelmådig forbruksbank.

 

Og generelt? Sammenligner man et startbatteri av type åpent bly syre med et forbruksbatteri av samme type, kan gjerne forbruksbatteriet levere omlag 65-70% av startbatteriets strøm. Når forbruksbanken er 345Ah og startbanken er 75Ah blir det egentlig en kamp startbatteriet bare kan vinne når forbruksbanken er veeeldig utladet.

Ja, gitt at man har et ladeopplegg som du har, nemlig en ekstern laderegulator som lader din felles start- fritidsbatteribank. Vil våge å påstå at de fleste ikke har ekstern ladereregulator og dermed heller ofte har en noe nedtappet fritidsbank om den i utgangspunktet er aldri så stor. Nå beveger vi oss tilbake til den viktige diskusjonen om batterilading, som er så essensiell.

 

I utgangspunktet er jeg enig med deg forutsatt nevnte forutsetninger, ellers vil startbatteriet være det batteriet som er mest ladet til en hver tid og dermed best egnet for drift av baugpropellen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Blir mer og mer forvirret.Hva gjør jeg,har som sagt 2stk.115amp.forbruk,1stk 115 amp start. bryteren har innstilling 1-2 -1+2.

hvis jeg har den på 1.lader den 2stk. batt.har jeg den på 2. lader den1stk batt (start batt.) har jeg den på 1+2 lader den 3stk. batt.truster går 2 forbr.batt. Alle intrumenter går på de til en hver tid innkoblede batt.Det jeg ønsker er at jeg kan ha lading på de batt. som truster går på, når den er i bruk.Kan jeg ha batt. lader fra innverter som står på konstant,til forbr. batt.å bare la motoren lade på start batt? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er ofte slik at båteiere elsker å legge strømforbrukere som kartplotter, VHF, båtradio etc. Under juletreet med en navnelapp hvor det står til far fra far. Batterier derimot tilhører en gruppe deler som stort sett bare byr på problemer, og ingen ønsker seg derfor batterier til jul.

 

Det finnes så nesten ikke grenser for fantasien mange har for å koble opp og lade en underdimensjonert batteribank i håp om at det skal virke.

 

En baugtrøster bruker relativt mye strøm, og hvor mye strøm den bruker avhenger selvfølgelig av hvor kraftig trøsteren din er. Har du en liten trøster, det vil si en fire fem hestekrefter, så er det normalt ingen problem å koble den til et godt tilpasset startbatteri.

 

Det finnes noen spesielle startbatterier som kalles rørceller som leverer mye strøm i forhold til batterikapasiteten, så for mange er dette løsningen. En litt større trøster trenger mer strøm, og da kan man sette inn et større startbatteri. To rørcellebatterier koblet i parallell gjør ofte susen hvis man har en litt stor trøster og kanskje en ankervinsj i tillegg.

 

Noen motorfabrikanter tillater ikke at man kobler trøsteren til startbatteriet, og dette fordi de har dårlig erfaring med båtfolks batteriprioriteringer. Nyere motorer kan få driftsforstyrrelser og elektronikk kan skades som følge av lav spenning når trøsteren brukes hevdes det av motorprodusentene.

 

Så er det slik som noen sier at man også kan koble trøsteren til forbruksbatteriene, men det forutsettes jo da at denne batteribanken kan levere nok strøm til trøsterne til enhver tid. (Også når forbruksbatteriene er delvis utladet).

 

Men da får vi kanskje noe av det samme problemet som motorprodusentene er inne på. Blir spenningen for lav når du bruker trøsteren så kan andre elektriske komponenter slutte å virke, og muligens ta skade av dette.

 

En løsning kan være å overdimensjonere forbruksbatteriene slik at man unngår dette problemet, og i mange båter benyttes AGM eller GEL batterier i forbruksbanken for disse batteriene klarer å levere mer strøm enn ordinære forbruksbatterier. (Både under normale og noe unormale driftsforhold).

 

Noen båtprodusenter har tatt dette problemet med lav spenning mer på alvor, og deler strømforbrukerne ut på flere batteribanker slik at man unngår driftsforstyrrelser relatert til disse problemene. For å få dette til må imidlertid båtbyggeren bruke litt mer penger også på ladesystemet.

 

Så er det slik at hvis båten var ny så ville de fleste reklamert når noe ikke virker, men når noe er hjemmelaget så er terskelen for aksepterte driftsforstyrrelser noe høyere. Denne terskelen har verken strømforbrukerne eller batterier noen forståelse for. Noen båtbyggere holder fremdeles på de gamle løsningene, det vil si utstyre båten med baugtrøster uten å gjøre noe med batteriene. Disse båtene har en litt annen brukerterskel, og når det ikke virker så kalles det brukerfeil.

 

Spørsmålet er vel til syvende og sist hvor høy er terskelen din for aksepterte driftsforstyrrelser og hvor mye er du villig til å strekke deg for å få dette til å virke?

Det finnes jo et alternativ for de som ikke ønsker seg batterier også, og det er jo å skru ut noen strømforbrukere. Man står da fritt til å skru ut de forbrukerne som slutter å virke eller de forbrukerne som forårsaker problemet.

Link to post
Share on other sites

Som andre har gjort her, har Hulda et batteri foran ved baugpropellen. Dette forsyner en SP90 (eller noe slikt) og ankerwinchen med strøm. Batteriet er et 120 Ah startbatteri fra Biltema. Kabler går akterover til ladekretsen, 60 kvadrat. Dette batteriet har sin egen landstrømlader.

 

Denne installasjonen funker prikkfritt uten å forstyrre andre komponenter om bord, og har sittet der nede i baugen en fem års tid til nå.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ha batt. lader fra innverter som står på konstant,til forbr. batt.å bare la motoren lade på start batt?

Mener du å lade med en batterielader som blir matet med 230V av en inverter som får strøm fra selve batteriet?

Det går, men ikke lenge.

Laderen og inverter "forbruker" jo også strøm.

 

Men ellers er det jo som vanlig: Alt begynner hos batteriet og det slutter også der.

 

Du, Pelle Parafin, har et helt vanlig problem med batteriene og tilkoblingene, og Ole Petter beskriver jo årsaken helt riktig.

Baugtrusteren din trekker bare mer strøm enn batteriene kan levere uten at den detter med spenningen.

 

Så er problemløsningen enten

- å øke på batteriets kapasitet

- eller å øke på dynamoets maksimalt effekt, som i så fall kunne utjevne det som mangler.

 

Da slutter det allerede og vi er tilbake på batteriets kapasitet,

hvis ikke du kjøper en veldig stor dynamo. :smiley:

 

Hvis du ønsker å forhindere en slik mangel av spenning da er det vel (praktiskt sett) best hvis du skiller krets,

altså startbatterier for å starte, forbruksbatteri for forbruk og en batteri ekstra for vinsj & truster,

eller enklest hvis du øker på startbenkensbatteriets kapasitet.

 

Dette er svaret ang. problemet du har, ladning/fordeling/avskilling er et separat tema.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser kanskje "uanstendig" enkelt på dette :wink: når jeg skal innstalere en baugtrøster i vinter. Utvider starebatteribanken m/ ett nytt batteri - drar ledninger med størst mulig kvaderat fram til trøstern, ferdig. Den ideelle løsningen vil være som Hulda skriver, men jeg må ta noen hensyn til vekt, plass og pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser kanskje "uanstendig" enkelt på dette når jeg skal innstalere en baugtrøster i vinter. Utvider starebatteribanken m/ ett nytt batteri - drar ledninger med størst mulig kvaderat fram til trøstern, ferdig. Den ideelle løsningen vil være som Hulda skriver, men jeg må ta noen hensyn til vekt, plass og pris.

 

Det er slett ikke uanstendig. Det du gjør, er slik de fleste proffene gjør det. Særlig hvis båten ikke er av en viss størelse, kan det være vanskelig å få fornuftig plassering av batteri i baugen. Du må bare passe på å spandere skikkelig kvadrat på kablene frem til propellen.

Link to post
Share on other sites

Morsomt uttrykk ”uanstendig” spesielt da man neppe får gjort uanstendige ting i motorrommet. I forpiggen derimot…. :blush:

Det er vel noe i det at det nytter ikke bare å være god, man må også være god til noe. :cool:

 

Når vi nå har funnet ut hva vi er gode til, så ser man at det betyr ikke så mye hvor batteriet står, bare man gjør det riktig. :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...