Hydrox Startet 19.Desember.2008 Del på Facebook Startet 19.Desember.2008 Hvordan påvirkes marsj og toppfart på en båt med to maskiner kontra en båt med singelinstallasjon? Vi kan jo bruke en båt rundt 30 fot som eksempel med planende skrog. Vi setter en 300 hester maskin i båten og den gjør eksempelvis 34 knop på maks og marsjer i 30 knop. Så setter vi to 150 hestere i samme båten og ender opp med...toppfart? marsjfart? Hvis vi går ut i fra Marcruiser sine tall om 10% tap mellom svinghjulseffekt og effekt på propell så ser vi allerede et tap med to maskiner. 300 hesteren vil yte 270 hester på propell. Båten med to maskiner vil tape 10% pr drev pr maskin og vi sitter igjen med ..... Der stokket det seg for Hydrox(der og da, mens han skrev:lol:), 10% tap på en 150 hester blir jo 15 hester og tapet blir jo da 30 hester slik som singelinstallasjonen. Eller skal jeg nå trekke i fra 20% slik at det totale tapet blir 60 hester...? I tillegg så har man med to undervannshus nedi vannet mer friksjon enn med en singelinstallasjon. På toppen av dette må man vel ta med slipp for to propeller og ikke bare en. Vekten av maskineriet blir jo også høyere og båten blir tyngre å drive. Hvor mye baller dette egentlig på seg? Hvor mye har dette å si? Er det noen her på BP som har erfaringer? To like båter med singel og dobbel som vet hva prastanda er i forhold til hverandre Trenger jeg 400 hester totalt med to maskiner for å holde følge med 300 hesteren? Folk som sitter på erfaringer i fra halvplanere og deplasement er selvfølgelig velkommen med sine erfaringer. Tråden vil da sikkert fenge flere av BP's medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Dette stokket seg helt totalt for meg og... ;) hehe MEN det jeg VET, er at med 2 maskiner har du forhåpentligvis 1 som går når den andre stopper og du er i ferd med å reke på land... :D Har jobbet på RIB med 1 motor... Utrivelig følelse... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Jeg skal gi deg eit ferskt eksempel fra virkligheten. To stk. Baylinere 3055 Den ene fekk installeret to stk. Mercruisere a 200hk m/Bravo2 Den andre fekk en stk. Mercruiser a 320 hk. m/Bravo3 Den med 320 hk greide 33 knop på maks. Den med dobbel inst. greide 30 knop. Dere kan no selv tenke dere hvem som hadde det gunstigest diesel forbruket. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Windy 33 Scirocco (målinger gjort av VP): 1 * D6-350: 36,5 knop v. 3590 RPM. 0-30 knop på 13,6 sek. 1,56 liter/NM ved 26,2 knop 2 * D4-260: 42,1 knop v. 3590 RPM. 0-30 knop på 7,0 sek. 1,72 liter/NM ved 25,5 knop Er veldig fornøyd med at vi valgte to motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Heisann Svenning, Ser jo ut for at de ekstra hestene i en 33 scirocco har noe for seg, 170 hester mer og litt mer enn 5 knop opp høres jo egentlig fornuftig ut. Knopene koster litt når vi er oppe i disse hastighetene. Personlig synes jeg veldig ofte at båter med to maskiner går dårlig i forhold til antallet hester. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Har heller aldri skjønt det hele og fulle poenget med 2 maskiner, sett bort fra de sikkerhets- og manøvreringsmessige fordelene. I noen tilfeller, med visse konstruksjoner kan det selvfølgelig være hensiktsmessig og fordele vekt ut i sidene i f.t. én motor i senter. Hverken økonomi (innkjøp og servicekostnader)eller fart i tilfellene i tråden tilsier at dette er den beste løsningen. På outboard derimot, kan det klart forsvares, når det dreier det seg om å oppnå en viss effekt, som ikke innfries med en motor (>350 hk.) Men kanskje har noen andre, andre erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Heisann Svenning,Ser jo ut for at de ekstra hestene i en 33 scirocco har noe for seg, 170 hester mer og litt mer enn 5 knop opp høres jo egentlig fornuftig ut. Knopene koster litt når vi er oppe i disse hastighetene. Jo, men poenget er om det ville vært bedre med én motor på noe rundt 450 hk., om dette ville gitt samme (eller bedre fart) og mye bedre økonomi. (om dette er tilgjengelig fra den aktuelle leverandøren, selvfølgelig) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Det som hvertfall er en erfaring jeg har gjort meg er at det ikke er vits å stresse med farten når man er på havet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Svart 19.Desember.2008 Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Det som hvertfall er en erfaring jeg har gjort meg er at det ikke er vits å stresse med farten når man er på havet :) Helt enig i dét JRO, men det var vel kanskje ikke akkurat det som var poenget til trådstarter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 19.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2008 Jo, men poenget er om det ville vært bedre med én motor på noe rundt 450 hk., om dette ville gitt samme (eller bedre fart) og mye bedre økonomi. (om dette er tilgjengelig fra den aktuelle leverandøren, selvfølgelig) Det er jo nettopp dette jeg er på jakt etter. Båten til Svenning er i en slik størrelse at eksempelvis 520 hester ut på et drev ikke vil være mulig, det må fordeles på to maskiner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettter Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Har en sea ray 34 med 2 stk 7,4 a 340 hk,skulle sett denne med en mask,tror det hadde blitt klønete. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Sea Ray 34 må du ha 2 maskiner i. Du finner ikke en maskin som er kraftig nok (innenfor normale prisklasser). Sea Ray har designet sine båter (fra og med 30 fot) for 2 motorer. Og Sea Ray er ikke de eneste. Før Volvo (og CMD) kom med sine store maskiner, var det mer vanlig å designe båtene for 2 motorer. Det fantes ikke motor+drev på over 285 HK før Volvo kom med sin nye D serie. Og da måtte en bruke akslinger. Det er bare å se på tyske BMB. Deres BMB 32 var laget for motorer (2xKAD32 eller 2xKAD44). Det fantes en BMB 30, som ble levert en 1 motor, men det var ingen suksess på sjøen. I dag leveres BMB 33 med 1xD6-370. Dette er båter som krever 300+ HK. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Problemet tidligere var nok plass/vekt i forhold til ytelse derav to motorer.. men .. båtypen som jeg har er vist kjent for og helst måtte ha to motorer. Noen her på bjerget har i senere tid bygd om fra to bensinslukere til singel motor.. men dette er kanskje ikke det mest vellykkede.. vet om en med singel 260?? hester som ikke kan ha full diesel tank da han bruker halve fjorden på og komme i plan.. marsj farten er rundt 22 knop noe som etter mitt syn blir spedt i en slik båt. (Min er 28-30 knop) og går lett i plan. Diskuterte også dette med framnæs maritime før jeg handlet min båt og de mente at singel i denne båten ikke ville bli suksess..(bla pga stabilitet) men som økonomi versjon ja jøss.. men da faller liksom poenget bort med en slik båt. Nå har båten min målene LOA 9,15 og bredde 3.35 vekt ca 5000. og en skrog vinkel på ca 21 så nytten ved to motorer mht skyv er absolutt tilstede. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Jeg har ikke kjørt Windy 33 Scirocco med en motor, så jeg kan desverre ikke gi noen egenerfarte sammenligninger. De som har kjørt begge alternativene forteller at dobbelt-motoriseringen gir mere stabilitet i båten. I tillegg til bedre akselrasjon og større sikkerhet. Spesielt det med sikkerhet er viktig for oss. Vi angrer ikke et sekund på at vi valgte to motorer. Veldig godt i litt dårlig vær å ha to motorer når du beveger deg i nærheten av brenninger eller skumle skjær. Og, finmanøvreringen med to motorer går etterhvert veldig bra. Og til slutt; det er svinaktig gøy! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Hei Hydrox ! Dersom du klikker deg inn på Windy sin side og velger en modell feks. 32 Grand Tornado så vil du se at det er en link : Perfomens test Der er det målinger/prestanda av båtene de har fra 25 Mirage til 58 Zephyros med forskjellige motorer, de fleste med både en og to motorer. Forbruk ved forskjellige hastigheter, akselrasjon osv. Ville tro du for svar på det du lurer på der God jul forresten :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mackser Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Snakket med en båtbygger en gang, og han sa som en tommelfingerregel regnet man 100% av den ene motoren, og 65% av den andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 De som har kjørt begge alternativene forteller at dobbelt-motoriseringen gir mere stabilitet i båten. I tillegg til bedre akselrasjon og større sikkerhet. Betyr dette at båten vil oppføre seg mer stabilt når det er ruskeføre ute i fjorden? Min bedre halvdel trives nemlig ikke så godt når det blir litt hopp, sprett og risting. Mykere og mer stabil gange tror jeg hadde vært med på å øke fruens trivselsfaktor ombord. Sikkerheten og manøvrering er selvfølgelig et pluss når familien er med på tur. Den ekstra kostnaden kan jo man se på som forsikring. Kansje dette med at man får mindre uttelling for hestene døyves med andre fordeler. Dersom du klikker deg inn på Windy sin side og velger en modell feks. 32 Grand Tornado så vil du se at det er en link : Perfomens testDer er det målinger/prestanda av båtene de har fra 25 Mirage til 58 Zephyros med forskjellige motorer, de fleste med både en og to motorer. Forbruk ved forskjellige hastigheter, akselrasjon osv. Ville tro du for svar på det du lurer på der God jul forresten :) Takker for tipset, har faktisk oversett dette totalt når jeg har besøkt Windy sine sider. God jul til deg og.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Betyr dette at båten vil oppføre seg mer stabilt når det er ruskeføre ute i fjorden? Les testen av Masmar 33 Hydrox. Denne båten er testet med 1*D6 og 2*D4. Versjonen med to motorer kom bedre ut: Utdrag fra testen jeg linket til: ... Faktisk oppleves båten med twin D4-motorene som langt mer stabil og lettkjørt. Den har krefter nok for rask planing og de ekstra kiloene bidrar til at båten sitter fastere selv i toppfart. Den krever ikke like stor oppmerksomhet når det gjelder trimming sideveis som utgaven med én motor. Når bølgene blir store nok og lufteturene spenstige, får man ingen overraskelser ved at forskipet skyter til himmels ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Vi har en Joda 370 som har en singel instalasjon en grønn D6 370 det er den første joda 370 som er levert med singel instalasjon Den får da en diesel tank på 540 liter kontra 2 tanker på 420 en stor motor kontra 2 mindre D4 Vi synes dette er helt problem fritt Vi holder en toppart på mellom 32 - 33 og en mars fart på 27 kn på ca3100 rpm vi marsjer stort sett i rundt 23 /25 siktet båten har ingen markert planingsterskel pga at den ikke er så baktung. En perfekt løsning for oss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 21.Desember.2008 Del på Facebook Svart 21.Desember.2008 Det er jo nettopp dette jeg er på jakt etter. Båten til Svenning er i en slik størrelse at eksempelvis 520 hester ut på et drev ikke vil være mulig, det må fordeles på to maskiner. Sjekk http://www.konrad-marine.com ... Konrad ACE dekker opp til 1000 NM dreiemoment .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.