Mulligan Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Mnja, og $56,500,000 var war bonds. Ikke helt sammenlignbart vel? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) I 1945 startet oppbyggingsfasen etter 2. verdenskrig. Situasjonen er motsatt nå. Vi har investert, bygget og kjøpt mer enn vi trenger og har råd til. Tror nok USA likevel greier seg sånn noenlunde denne gangen også. Men ikke uten at vi merker innstramming over hele verden. Redigert 21.Januar.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hei Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) Hei Que sera, sera. Redigert 21.Januar.2009 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 om båtpriserne går opp eller ned.....'could'nt care less' !! den båt jeg har idag, skall behålles, så länge jeg orker o tycker det er kul Båt er min hobby o fritid !! Hei, Støtter opp under dette, båten er en investering i min fritid og om den er verdt det ene eller det andre har ingen betydning, bare jeg har det bra. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Bare sånn for ordens skld;USAs gjeld utgjør i dag ca 50% av årlig BNP, i 1945 utgjorde det ca 120% av årlig BNP. De klarte seg vel sånn nogenlunde etterpå og det til tross for at gjelden, relativt sett, var langt høyere da enn nå? Synes litt avhengig av hvordan man regner: Den amerikanske økonomien er teknisk sett konkurs, ifølge den danske professoren Jørgen Ørstrøm Møller ved Institute of Southeast Asian Studies (ISEAS) i Singapore. Han begrunner dette med at amerikanske husholdninger har en gjeld på mer enn landets totale bruttonasjonalprodukt (BNP). I tillegg kommer gjelden til den amerikanske regjeringen, utenlandsgjelden, og bedriftenes gjeld. Totalt anslår Ørstrøm Møller at gjelden er rundt 400 prosent av BNP. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Det virker i hvertfall som at interessen har tatt seg opp. Lå båten ut på Finn i høst, og da hadde jeg ca. 2200 treff. La båten ut igjen ved midnatt, og det har vært 520 treff .....på 19 timer ink. natten Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) Til Nils-Pils: Boligmarkedet stuper ikke! Gi oss ett eksempel på det...snarere tvert om...flere meglere melder nå om stor interesse, og det virker som om det er lettere å få boliglån...gjennom ulike kanaler. Men, nå var vel trådstarter sitt håp at noen ville komme med synspunkter på følgede: "Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?" Som et par bp-medlemmer er inne på , så betyr ikke høyere eller lavere båtpriser noe for meg heller....men , det var ikke det vi skule komme med synspunkter på...eller? Hvem sier at båtprisene stiger? Redigert 21.Januar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Jeg mener fremdeles at boligmarkedet er i fritt fall. Det er helle ikke vanskelig å finne "eksperter" som mener det samme. Er det ikke nå snart på tide å ta meglernes meldinger med en klype salt? Vi får svaret i løpet av 2009. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Servicemannen Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Til Nils-Pils:Boligmarkedet stuper ikke! Gi oss ett eksempel på det...snarere tvert om...flere meglere melder nå om stor interesse, og det virker som om det er lettere å få boliglån...gjennom ulike kanaler. En bekjent følgte anbefalinger meglerens og kjøpte drømmehuset i Oslo og lagde leiligheten i Gruneløkke ut til salg. Samme megleren og var ute i mediene å predike høye priser og bra salg klarte ikke å selge den leiligheten på 6 måneder, tror de kom ca en på visning i måneden. Hus ble solgt med 300.000 lavere pris og eventyr var ute Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
benna Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Jeg tror at trender(oppgangstider og nedgangstider) vil ha mye kortere syklyser i fremtiden, enn vi er vandt med. Jeg kan aldri forstille meg at den 7 års syklusen som vi har blitt oppflasket med, vil bli en evig sannhet. Omveltinger og forandringer skjer mye fortere idag en før. Det er vel finanskrisen et godt eksempel på. Nesten ingen såkalt eksperter så den komme så raskt. Gjerdrem er et godt eksempel på det. Disse såkalte eksperter tar stort sett alltid feil. Det er på grunn av at de hele tiden baserer sin kunnskap på tidligere økonomiske fasiter. Grafer, kurver,statistikker og formler stemmer ikke med virkeligheten. Disse ekspertene har ikke det vi dødelige kaller sundt bondevett!. Tar jeg ikke helt feil, så tror jeg Gjerdrem fortsatt sitter på kontoret sitt og klør seg i hodet fordi hans regnestykker og statisikker ikke stemmer i henhold til det han har lært i løpet av en sikkert svært lang studietid. For oss dødelige, så var det ikke så vanskelig å forutse hva som kom til å hende. Da vi kjøpte vår siste båt i juni 2007, kan jeg godt huske at jeg og min kone diskuterte faren med en kolaps i båt/hyttemarkedet. Vi valgte likevel å handle, mest fordi våres alder tilsier at antall kalkulerte år med friske bein og friske kropper på båtferie, var i en slik tistand at vi følte vi ikke kunne kaste bort dyrebare sommre på å vente med å oppleve båtdrømmen. Det er jo her gjerdesitterne sliter, fordi de aldri finner (har råd) det riktige tidspunktet å gå inn i båtmarkedet på. De forblir sittende på gjerdet, og angrer bittert når de blir gamle, men dette var kansje en liten avsporing. Jeg føler meg ganske sikker på at denne "krisen" ikke vil bli så langvarig som mange tror. Når pessimismen blir snudd til optimisme i media, politikere etc., snur vi menesker fort om. Når bankvesenet ( les: proffesjonele pengefolk som ikke klarer å styre sine egne penger engang)begynner å virke igjen, kommer hus, hytte og båtsalget til å skyte fart igjen. . Vi må huske på at rentene vil forbli lave en god stund til.og når markedet snur, så blir det vanskelig å få tak i ny båt, fordi de fleste båtbyggere enten er nedlagt eller har en redusert produksjon. Da vil båter av nyere dato bli regnet som "nye" båter . Mitt råd er: Aldri hør på de såkalte ekspertene. De tar stort sett alltid feil. Følg din egen magefølelse Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 benna: Mange kloke ord her. Tror som deg at trendene vil gå i kortere sykluser fremover. Og da gjelder det å kunne tåle både oppgang og nedgang. For de med intense båtdrømmer og som sitter i trygge jobber og ellers har grei økonomi, er det liten grunn til å la å årene gå uten å realisere drømmen. De årene får mam aldri tilbake. Men nettopp fordi fremtiden er så usikker, så er det helt vesentlige å ikke ta seg vann over hodet. Denne krisen som vi nå er på full fart inn i, er en nyttig tankevekker. Intet tre vokser inn i himmelen, i alle fall ikke uten noen kraftige beskjæringer underveis. Et par av argumentene dine er jeg lett kritisk til. Rentenivået vil, som du skriver være lavt en tid fremover fordi økonomien skal stimuleres. Men det vil ikke bli liggende her når veksten igjen tar seg opp. Det må man ta høyde for når båt og bolig skal belånes. Tror heller ikke at det blir veldig vrient å få tak i nybåt. Båtsalget er gjerne noe av det siste som tar av når veksten viser seg. Båtprodusentene (de som overlever) vil ha god tid på seg til å ansette folk for en utvidet produksjon. Så er det å håpe at produsenten av drømmebåten er blant de som greier å holde seg flytende. Men lite nybåtsalg i noen år, legger et solid grunnlag for greie brukbåtpriser. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Spådommer og råd spriker fortsatt til alle kantene fra eksperthold, hva nå det egentlig er. Som alltid må vi nok stole mest på egen lommebok og jobbsikkerhet. Boligmarkedet har indirekte stor påvirkning på båtmarkedet, det er alle enige om, ettersom det jo avspeiler konjunkturer på svært tydelig vis. Det forunderer meg imidlertid at folk legger vekt på hva eiendomsmeglere sier om det, ettersom denne gruppen alltid vil svare at "det går oppover", nesten uansett hva realiteten er. De lever av omsetning, og et tørt marked er lik null inntekt for dem. Heldigvis for dem har de klippekort i media til å mene om boligprisene, omtrent som om en trålbas fra Sunnmøre skulle få være sannhetsvitne i Dagsrevyen om hvorvidt det fiskes for mye vårgytende sild. En bedriftsleder vil da aldri snakke ned sin egen aksjekurs? Med andre ord, det er godt mulig det går oppover snart, men eiendomsmeglerne er såvisst ikke de rette til å gi objektive vurderinger. Når det fryktes at 100 000 industriarbeidsplasser kan gå tapt, statsministeren er bekymret og bedrifter ikke får lånfinansiert nyinvesteringer, da er vel ikke det akkurat det rette klima for økte bruktbåtpriser? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2009 Har båten ute for salg nå og bra interresse. Mulig visning på gang. Synes det virker lovende etter ca 14 dager Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Molan Svart 23.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2009 Mye fornuftig i innleggene til benna og wave. Så lenge det er stor økonomisk usikkerhet, mange båter på lager og mange mister jobben blir det generelt fallende båtpriser. Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Noen som har noen synspunkter her, hvordan ligger det ann for salg av båt nå, bør vel være noe lettere nå enn i januar?? Noen med erfaringer fra respons på annonser ute nå? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 En kompis fikk solgt for et par uker siden, og den båten var det helt dødt på i høst, til samme pris. Men har ikke inntrykk av at det er så mange som får prisforlangende om dagen. Endel nye båter har også reelle prisavslag, så langt jeg har erfart gjennom bekjente som har spurt etter tilbud på nytt. Da er det vel naturlig at brukte også må ned. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Blir mange tråder med nokså like spørsmål, men uansettt. Hvis man tar en titt på bilomsetningen hvor man har veldig konkrete tall å sammenligne med for i fjor så viser nybilsalget hittil i år en nedgang på 35%, men for siste kjente måned mars var det "kun" 20% hvilket vel indikerer at nedgangen har stoppet opp og at det er bedring å spore. Ikke så rart når de aller fleste jo beholder jobben og boliglånet blir lettere og lettere å betjene så her er det håp! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jupan Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Har ikke erfaring med respons. Men jeg følger ganske godt med. Noen båter ligger ute i månedsvis og noen båter forsvinner samme dag som de blir lagt ut. Alt blir solgt når prisen er rett. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Skal vi sammenligne med bilsalget så er det utrolig bra fart i bruktbilsalget om dagen. Nyere bruktbiler er het vare. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg jobbet inntil helt nylig på en Ford/Mazda-forhandler på Jæren. Og i årets tre første måneder, var nybilsalget akkuratt like bra som samme periode som i fjor. Jeg tror at finanskrisen som media hauser opp, er geografisk forskjellig. Her på vestlandet går bil og hussalget så det suser, vet ikke med båtsalget siden jeg ikke er i markedet for hverken kjøp eller salg, men jeg tror det også er rimelig sunt. Jeg tor også normenn er generelt mer optimistiske, og derfor bruker penger mens de tenker at ting ikke er så ille. Noe som gjør at ting ikke blir så ille . Hadde bare media sluttet å skrike så høyt hver gang en "ekspert" mister ei krone på gulvet: "KRONA RASER!" hadde ting gått enda glattere. Jeg tror media alene kan lage feks boligkrakk ved å teppebombe befolkningen med reportasjer og prissas ogdårlig salg, og på samme måte presse prisene opp ved å fortelle at NÅ må man kjøpe før prisene vokser i himmelen pga lav rente. Dette var en lang måte å si at, som flere skriver over, man må følge magefølelsen og lukke ørene for hva "ekspertene" sier... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SF Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Det stod å lese i avisa rett før påske at Tveit og Johs Lunde solgte nye båter som aldri før. Salget de første månedene i 2009 var gått kraftig opp i forhold til 2008 og var på høyde med topp året 2007. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
chagall Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Ser ikke ut til at finanskrisen har lagt noen demper på båtsalget så langt i år. Leste i lokalavisa idag at Bakken Motor hadde en økning på 137% i første kvartal !!! De hadde en omsetning på 76 mill. i 2008, men er litt spent på hva resultatet vill bli i 2009 uttaler daglig leder Terje Bakken. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Ifølge forhandlere i Haugesund, så selges det båter som aldri før: " - Vi har hatt en omsetningsøkning på 20-24 prosent, forteller William Falkeid, dalig leder i Rogaland Maritime A/S." Se mer/video: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogalan...aland/1.6560024 Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Bitteliten Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Generelt betraktet kan man si at de som har jobb får det bedre, mens de som ikke har jobb får det værre. I og med at arbeidsledigheten stiger pga nedgang i industrien blir den totale kjøpekraften i samfunnet mindre. Dette koblet sammen med lavere verdi på bolig og at bankene nok er litt mer restriktive for å unngå tap i fremtiden gjør at markedet påvirkes negativt. En bekjent som jobber i bank sa at de har stor pågang for tiden av folk som gjerne vil ha kredittkortgjeld inn i huslånet. Det vanskelige er at huset ikke har nok verdi til å få alt inn her. Dette kan påvirke båtmarkedet rett og slett fordi tilgjengelighet på kreditt er begrenset. På den andre siden vil de lavere rentene tale for at fler har råd til å låne mer. Jeg ser tendenser til at nyere bruktbåter i det dyrere sjiktet har blitt en hel del billigere. Feks Windy 34/35 Khamsin og Windy 37. Disse ligger "noen hundre tusen" kroner lavere i pris nå enn for et par år siden. Det ligger i dag Windy 37 2004 modeller til salgs for 2,2-2,3 mill. Det er ca 300-400 tusen billigere enn for 1-2 år siden. Samme gjelder gamle båten vår - den ligger annonsert betydelig lavere nå enn for 1 år siden. Jeg tror denne delen av markedet (2-4 millioner) vil lide fremover. Markedet for kurante familiebåter i skiktet fra 1/2 til 2 millioner tror jeg klarer seg godt. Markedet for esktra dyre båter tror jeg klarer seg godt også for der er det mer "gamle penger". Dette ser vi også fra strategien til Princess feks. De satser tungt på større båter - for det markedet er mindre berørt enn markedet for mindre båter (deres "minste" er 42 fot) Redigert 14.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Det stod å lese i avisa rett før påske at Tveit og Johs Lunde solgte nye båter som aldri før. Salget de første månedene i 2009 var gått kraftig opp i forhold til 2008 og var på høyde med topp året 2007. Mener å huske at det ble påpekt at prisene var spesielt gunstig på de båtene fordi de var overliggere, med andre fra ifjor, samt tatt inn på en langt lavere Eurokurs enn man må betale idag og at de derfor ble solgt for en langt lavere pris enn hva man må betale for nye båter som bestilles i dag? Forøvrig så fremkommer det bare i begrenset grad særlig pessimisme i denne tråden, og forumet som sådan, hva angår markedet i dag, og det gir vel noen signaler om at det ikke er så helt gærn't med folk, tross alt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.