Jump to content

Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?


SeaRaymond

Recommended Posts

Jeg tror rentenedgangen vil gjøre at mange velger å sitte med båten fremfor å dumpe den i markedet som jeg tror er meget dødt for tiden. Dette vil bidra til å hindre at vi får ekstreme verdifall, men å forvente prisstigning de neste 2-4 årene tror jeg er å tro på julenissen... Det blir ikke behagelig dette, det er helt sikkert. De verste nedgangstidene i mannsminne...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Folk er nok kansje litt forsiktige til å kjøpe de største og flotteste modellene, men de går nok ut å sikrer seg en av de brukte båtene som selges til en lavere pris igjen nå, men innen midtsommer, så er nok prisene oppe på normalen igjen (ikke ekstrem toppen som har vært, men den mer normale prisen).

Jeg vet i hvertfall at jeg kommer til å sette opp prisen på min bruktbåt når det nærmer seg sommeren :-)

 

For når varmen kommer igjen, så vil folk på sjøen, og de som mistet båten sin i krisen nå vil ha en rimeligere båt slik at de kan komme seg ut igjen. :)

Det er mine tanker.. hehe

 

nedgangstiden blir ikke værre enn hva vi gjør den til selv! :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske jeg tok feil, men har ingen tro på noen spesiell oppgangstid i båtbransjen. Mulig at ting stabiliserer seg og at vi på vårparten / forsommeren får litt salg av nye båter. Som nevnt av andre lenger oppe i tråden er jeg av den formening at folk flest er noe mere forsiktig nå i forhold til tidligere. Selv om det ikke akkurat ser slik ut når en besøker kjøpesentrene i disse førjulstider.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lenge til vi får bruktpriser og salg på høyde med toppårene. ¨Årsakene til det er nok mange men en hovedårsak er at vi har hatt noen år hvor det var å betrakte som innvestering og kjøpe båt. Man kjøpte et år og solgte neste med fortjeneste. Dette trigget også de som ellers ikke var potensielle kunder til å kjøpe. Langt færre vil handle nå når vi etter hvert får fornuftige tilstander. Det bør ikke være slik som det har vært og vi får heller akseptere at båthandel ikke skal være en finansiell investering.

 

Først når finanspekulantene er ute av markedet kan vi oppleve normaltilstander.

Link to post
Share on other sites

Prisene må jo nesten nedover i bruktmarkedet da mange av forhandlerne (slik jeg har forstått det) også sitter med store lager av 2008-modeller som ennå ikke er solgt. Eks er vel her Askeladden. Her skal vel boet selge ut flere hundre helt nye båter og det har vel ennå ikke båt markedet fått eller sett effekten av ennå.

 

Jeg tror store avslag på nye båter må føre til at prisen også på brukte båter justerer seg og det er vel det mange båtkjøpere sitter og venter på nå når våren og båtselgerne kommer på banen igjen; neppe oppgang og høyere priser. Tror jeg.

 

Vi er, som flere har påpekt, i starten på en lavkonjunktur og båt er luksus. Dette vil gi langvarig effekt.

 

Se en artikkel på dette:

Dagens Næringsliv (skrevet i oktober og forholdene har neppe blitt annet enn verre)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

:nonod:

Min prognose: Etterspørselen etter brukte båter blir svært liten i hele 2009. Spådommene om laver priser blir selvprofiterende fordi kjøpere sitter på gjerdet og venter på billigere båter. Selgerne vil holde igjen båtsalget, men høsten 2009 gir mange sløegere opp å selger til skampris.

 

Prisliste høsten 2009:

Bensindrevne plast innebordsbåter 5 - 10 meter fra før 1990: kr 5.000 - 50.000

Disse bensinslukerne med dyr vinterkonservering blir markedets tapere.

 

Gamle tresnekker med disel holder seg bedre i pris, men avhengig av teknisk standard fordi dette er for entusiaster.

 

Plasjoller med påhenger fra før år 2000 : 30 % av nypris

 

Plastjoller med påhenger nyere enn 2000: 50 % av nypris.

 

5 år gammel flightbridgebåt med nypris 3.000.000: 750 000 kr

 

Nye båter fra forhandler: gode kampanje-tilbud i 2009 til lagerene er tomme. Båter som ikke er lagervare blir bestilt hos produsent og solgt til veilenedne dyr pris.

 

PRISLISTE 2010

Nybåtpriser blir normalt dyre (veiledende pris). Ganske tomme båtbutikker hvor mange modelller kun kan beskues i brosjyrer før man bestiller og får båt etter lang ventetid.

 

2010 er året for det store kuppet i 40 fot pluss klassen seil eller motor. Spesielt hvis man godtar 5-15 år gamle båter med uvanlige båtmerke fra feks. Polen eller Kina. Litt plastpest eller motortrøbbel åpenr for virkelig priskupp.

 

Bruktbåter fra Windy og Bavaria holder høyere pris enn mer ukjente merker.

 

Skjærgårdsjeeper 15-18 fot med moderne påhenger fra etter 2000 går for +/- 100.000 kroner.

 

Rib på 20-30 fot med 2 x 250 hk fra 1995-2000: pris i 2010 kr 150 000. (Morsomme men slitne status rib fra 1995 med begrenset nytteverdi synker som en stein i 2010.)

 

PRISLISTE 2011

Bruktbåtpriser i 2011 tar seg litt opp fra 2010, men gjelder hovedsaklig bruktbåter som går for under 150.000

 

PRISLISTE 2012-2013-2014

 

Den store 40 foteren du kjøpe til spottpris i 2010 begynner langsomt å stige i verdi.

 

PRISLlSTE 2015Balanse i bruktbåtmarkedet. Båter før 2009 er fortsatt ganske rimelige. Men nyere bruktbåter produsert etter 2008 er det få av fordi det ble produsert få båter 2009- 2015. derfor er disse bruktbåtene så dyre at det er like greit å bla opp litt for å få en helt ny båt.

Vi er nesten tilbake til normalen, men totalt ca 10 % færre båteier enn i 2008.

Link to post
Share on other sites

For det meste enig med Bergen dørk sin analyse. Dette stemmer på kort sikt for nye båter (ett års horisont kanskje) og for brukte båter.

 

På mellomsikt når lagrene er borte og det er fortsatt dårlige tider kommer nye båter til å ligge på et høyere prisnivå enn idag. Dette etter at produksjonskapasitetene er justert ned i samsvar med et langvarig lav etterspørsel. Lavere produksjon vil føre til høyere stykkpriskostnader og høyere stykkpriser på sikt. Dette gjelder ikke bare båter. Samtidig vil salgsvolumet går varig ned. Bruktbåtpriser kommer nok å være ustabil litt lengre men vil nok stabilisere seg også etterhvert.

 

Husk at kortsiktig pris bestemmes av tilbud og etterspørsel men langsiktig pris bestemmes av produksjonskostnader.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Først når finanspekulantene er ute av markedet kan vi oppleve normaltilstander.

 

Hvis vi skal vente på at spekulantene er ute av markedet, må vi redefinere den moderne økonomien, og begynne å handle med kokosnøtter og bananer.

(det hadde jo vært morsomt om du kunne definere hva du mener er en finansspekulant)

Link to post
Share on other sites

Se en artikkel på dette: Dagens Næringsliv (skrevet i oktober og forholdene har neppe blitt annet enn verre)

Ja, oktober er jo en stund siden, og spesielt siden artikkelen var skrevet i oktober 2006! :lol: :lol:

 

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Først når finanspekulantene er ute av markedet kan vi oppleve normaltilstander.

 

Vi har ikke noe markedet om spekulantene forsvinner... Slik økonomien nå engang er bygd, der det blir krise om ikke alt vokser konstant så er vi dessverre sårt avhengig av disse...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Uppss....det var jo pinlig at jeg henviste til en urgammel artikkel i farten. Det var også en slik artikkel i høst og jeg forvekslet med den. Beklager. Mitt hovedpoeng er at det er vel optimistisk å tenke seg at prisene skulle normaliseres allerede til våren igjen. Krisen er for dyp til det.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke noe markedet om spekulantene forsvinner... Slik økonomien nå engang er bygd, der det blir krise om ikke alt vokser konstant så er vi dessverre sårt avhengig av disse...

 

 

Noe vil jo være igjen da. Det vil jo fremdeles være de som elsker båtlivet og også aksepterer at det å kjøpe båt vil medføre at verdien må avskrives med aldring.

Link to post
Share on other sites

Nå representerer vel vi her på BP et tverrsnitt av det norske båtfolk , spør dere selv om dere er interessert i å "gi" bort båten , om dere overhodet ikke er interessert i å bytte båt de neste 2årene.

 

Hadde det ikke vært for media så hadde ikke en kjeft vist at det er finanskrise , nesten ingen hadde heller mistet jobben så konklusjonen er at vi bare må sette igang å leke big spender :wink:

Link to post
Share on other sites

Krisen blir vel ikke større enn hva vi gjør den til vel? Ser det er mange som er pessimistiske på fremtiden, vel, da blir det slik da..

 

Jeg er nok litt optimist og det var kanskje ikke så seriøst ment at jeg tror at det er nesten normale tilstander til våren, men hvis vi vil at det skal bli en langvare krise, vel så blir det slik.. men hvis flere og flere er med på å få i gang hjulene igjen, så vil ting få mot normalen og ikke "down the drain"..

 

Båtsalget stoppet opp fordi folk ikke fikk låne penger, men nå med den lave renten, og bankene får lånt og er igjen villige til å låne ut penger, så vil nok folk kjøpe igjen. De tar kanskje ikke helt av og låner seg opp til pipa, men blir heller litt mer moderate og kjøper seg en "greit nok båt".

Tiden vil i hvertfall vise hva som skjer.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...