Jump to content

Hva tror du? Stiger båtprisene, og markedet nå?


SeaRaymond

Recommended Posts

Ville det ikke være naturlig at de som selger varer og som de forventer en prisstigning ikke gikk ut og advart med at det ble dyrere. Hvis man er foretningsmann og mener der, så er det jo bare å vente med å selge til det blir dyrere. (Si det motsatte eller ikke si noe).

Kanskje helt feil av meg å tenke slik, men når renten i tillegg er lav så koster det jo ikke skjorta å sitte med noen båter på lager.

Link to post
Share on other sites

Har bare 2 brukt båter på lager, og ikke planer om og sitte på flere på lager. Kun på bestilling ,slik som det stort sett alltid har vært. Nytt eller brukt av alle USA merker. og når man normalt ligger ett hav under i markedsverdi , så ville vert fint om de som gir bort båtene nå til kostpris eller lavere kommer seg ut av marked.

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig sagt her, Men vet med sikkerhet at jeg kommer til og skru opp prisene fordi kostpris er høyere ,

 

Sant nok det Mr Import men nå er det ikke sikkert at NOK kommer til å være like svak mot USD og Eur i 2009 som akurat nå. Dersom renten blir høyere blir høyere i Norge enn i nevnte valutaer så er det store muligheter for at NOK styrker seg og da blir situasjonen motsatt.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hovedargumentet for lav krone i disse dager har lite med renta å gjøre - vi har høyere rente enn de fleste andre og burde i en slik sammenheng ha hatt en sterk krone. Valutafolket henviser til at "pengefolket" ikke ønsker å sitte med småvalutaer i krisetider, og da stiger Euro og dollar. Forhold som utenlandsgjeld og balansen mellom eksport og import skulle jo egentlig tilsi en dollarkurs på linje med monopolpenger om situasjonen hadde vært mer normal.

Link to post
Share on other sites

Men vet med sikkerhet at jeg kommer til og skru opp prisene fordi kostpris er høyere , så de som er på jakt etter en bra deal bør egentlig ikke sitte på gjerdet og vente til toget har gått .

 

Kan ta eksempel på Monterey 275 CR med 350 MAG MPI ,som kunne leveres med grei margin til pris 620 000 , Nå samme båt over 700 000 med meget lav margin .

(Litt selvmotsigende.)

 

Du kan skru prisene opp til du blir grønn. Men uten salg kommer du til å trekke deg ut av markede. Som så mange andre kommer til å gjøre nå i nedgangstidene.

Tror desverre det blir slik.

Link to post
Share on other sites

Håper Norske krona styrker seg, blir bra for alle det

Er nok ikke enig i dette.... for meg er det en stor fordel at krone er svak og dollaren sterk....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mitt spådom: Lave NYbåtpriser i vår og så tydelig dyrere etterpå...

 

Så lenge det er båter på lager så lenge vil prisene være lav. Og til våren er det helt sikker mange usolgte 2008 båter til å velge og vrake iblant. Men Mr Import har selvfølgelig rett, når det gjelder lang sikt så er det produksjonskostnadene og importkostnadene som teller for NYE båter. Jeg tror nok at 2010, senest 2011 kommer prisen for NYE båter å gå opp. Spesiellt hvis den høye Euro kursen holder seg. Etterspørsel kommer til å gå ned og salgsvolum kommer til å falle. Men den som absolutt vil ha ny båt i 2010/2011 må nok betale tydelig mer enn idag. Sånn er det med dårlige tider. Produksjonskostnader går ikke ned - de pleier å gå opp når salgsvolumet synker. Da vil produsentene enten heve prisen eller gå ut av business helt til vi har en ny prisbalanse på høyere nivå.

 

Bruktpriser er noe annet og vanskeligere å forutsi. Jeg tror at de holder seg på et rimelig nivå en god stund fremover. Den selvsagte kobblingen mellom nybåtpris og bruktpris blir mye mindre enn i dag. Ny båt blir luksus for de få som vil betale for det. Bruktpriser kommer nok å ligge lengre under nybåtpriser enn vi har sett de siste årene. Rett og slett for det blir nok langvarig mindre etterspørsel etter båt mens antall båter i Norge kommer ikke å gå ned samtidig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Norske krona henger nok først og fremst sammen med oljeprisen og ikke så mye med industrien for øvrig. Dette gjør Norge litt sært. Men en sterk krone er på sikt bra for de fleste. Forutsatt en normal økonomi vil hver arbeidstime kjøpe oss mer velstand totalsett enn en svak krone. Konkuranseutsatt industri har det lettere med en svak krone, men historisk sett er en stabil, sterk valuta ikke noe hinder for industri så lenge en valutastyrkning ikke kommer som en sjokk. Mange sier at en stabil, sterk valuta vil avle frem en god industri over tid. Samtidig som høye eksport inntekter av en trimmet og effisient industri "spyler" velstand inn i landet. (ref. Tyskland og Japan fra 1950 - 1990).

 

En svak krone er for industrien som sjokolade for barn. Den gjør de glad og fornøyd her og nå men hjelper de ikke å bygge muskler og bli stor og sterk og effisient.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

At norske krona er svekket er ikke bra for Norske båtprodusenter ,som handler den dyreste tingen motor fra utlandet og meste av alt annet og.

 

Nå ble jeg ikke helt enig med deg. At motor og noen andre produksjonsbestandeler importeres og bli dyrere er jeg enig i, men import av ferdigbygde båter blir desto dyrere. Kanskje blir det lettere å produsere for eksport også nå når krona er svak.

 

En svak krone skjermer vår industri mot import og styrker eksporten. :smash::smash::smash:

Link to post
Share on other sites

Det er mange som i disse tider kommer med utsang som "nå kan du gjøre gode kjøp på bil og båt"

Sammenlignes pris mot feks. for ett årstid siden er jo det sant. Men inviseteringer gjelder jo for tiden som kommer.

Og det kommer ikke til å se bra ut med det første i båtbransjen.

Jeg har selv båt fra 1996 og det er lett å se hvor lite båter det er fra sendt 80 og 90 tallet.

Link to post
Share on other sites

En svak krone skjermer vår industri mot import og styrker eksporten.

 

Dette kan være ønskelig på kort sikt, for eksempel i en krise som nå. Akkurat som statlige innsprøytninger etc. Men på sikt er det uheldig. Vi selger oss, vår arbeidstid, for "billig". Hvis vi se på eksport/import som en slags byttehandel så vil vi få "lite" igjen av handelen med omverden hvis krona er svak. Velstandsutvikling er svakere på sikt samt at det virker sløvende på industrien. Arbeidsintensive operasjoner blir ikke effektivisert, teknologiutviklingen bremser opp, langsiktig konkuranseevne svekkes.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja beklager dette ble litt off-topic. Dette skal jo være om båter men det er helt utrolig med makroøkonomien - den kan blandes inn i alt. :sleep:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jo jo men husk at økonomer framstiller sitt syn alltid som uomtvistelig sannhet - Helt til neste økonom dukker opp og forteller med like stor overbevisning noe helt annet. En må ikke bli for imponert over økonomprat. Av og til er de verre en journalister og båtselgere tilsammen. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja og det er litt av det jeg husker å ha lært på BI. Dog man skal ha respekt for at det faktisk finnes sammenhenger som oss vanlige ikke økonomier ikke kan og forstår så mye av. Selv i disse tider hvor noen mener å kunne bevise at den frie økonomi ikke fungerer godt er det viktig å ha respekt for økonomene. :wink:

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod: Det eneste jeg er skremt over er at de ikke så signalene tidligere. Selv solgte jeg storparten av mine andeler i aksjefond i desember 07 og januar 08. :lol::lol::lol:

 

Derfor står jeg idag godt rustet og klar til å handle fabrikkny båt. Mitt største dilemma i dag er at jeg vet at ved å utsette handelen i noen år og istedet gå for fullt inn i aksjemarkedet i løpet av 2009 så vil mine penger være doblet/tredoblet i løpet av 4-5 år. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...