Jump to content

Pusse opp innvendig teakfiner

kah

Recommended Posts

Jeg har planer om litt vintersysler innvendig i båten. En del skapdører og -skrog har teakfiner som er mattet og tørket av sol og slitasje. Noen steder er det tydelige sprekker i lakken. Et lite sted er også misfarget grå-hvitt etter en tidligere lekkasje.

Teakfiner tåler lite pussing før overflaten er ødelagt, så jeg lurer på om noen har erfaring med slikt arbeid? Hva er beste fremgangsmåte for å fjerne ødelagt lakk for å få et godt grunnlag for ny lakk. Og hvilken glans anbefales på ny lakk?

Slip med fin stålull törk av med terpentin legg på vannbasert beis til önsket nyans,lakk med blank eller matt lakk dette blir topp resultat..

Stålull, ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Hadde du krakkelering eller sprekker i lakken, slik jeg har noen steder? Lurer på om stålull da sliper tilstrekkelig og om ny lakk da fyller opp sprekkene?

Hei kah Jeg fikset til min teakfiner for 4 år siden, den er like fin idag. Slip med fin stålull törk av med terpentin legg på vannbasert beis til önsket nyans,lakk med blank eller matt lakk dette blir topp resultat..

Trekker ikke beisen ulikt inn avhengig av lakk eller ei, og gir flekker?

Hei, gjorde denne jobben i fjor. Jeg slipte ned, men vær forsiktig. Alternativet er vel å skrape av lakken med en malingsskrape.

Hvis du ikke sliper jevnt blir det nøyanseforskjeller. Jeg brukte epiphanes rapid lakk. Da kan du legge flere lag på en dag. Avsluttet med silkematt fra epiphanes. Syntes dette ble bra. Anbefaler ikke å bruke blank på alle flater slik mange gjør, blir fort litt for "polert".

T

Takk for tips. Jeg vil gjøre forsøk både med lakkfjerner og varmepistol. Har begge deler for hånden. Så får jeg se hva som gir enklest og best resultat.

Jeg er enig i at en lakk med lite glans nok er å anbefale. Det blir mindre prangende så jeg satser på det.

Har gjort den jobben på noen båter , der det er finer bare har jeg skrapa reint og og pussa lett over .Så har jeg brukt Benar olje noen lag , til slutt dem siste 3-4 strøka .Da har jeg blanda Benar olje 50/50 med 3 stjerna lakk , mange har spurt hva jeg har gjort .Da folk flest mente det var bra resultat , et lite trix til . Bruker jo teakbeis om det trengs , det blanda jeg rett i lakken det også . Så skrap helt reint , puss lett over og gi på med olje lakk eller hva du foretrekker .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du skrape ned for å få et bra resultat. Håndskrape med hardmetallblader er det eneste som funker, er min erfaring. Ikke tenk engang på eksentersliper eller lignende. Da sliper du gjennom det tynne laminatlager, og da er løpet kjørt. Puss tilslutt med 180 papir og vask med rødsprit. Så legger du på et lag med teakbeis, både vann og spritbasert funker bra. Dette for å få gløden tilbake i teaken, og for å jevne ut overflaten. Det er svært viktig her at du har fått vekk all gammel lakk, ellers får du skjolder.

Så legger du på lakk. Sjøl sverger jeg til Epifanes, mens andre har bra erfaring med annen lakk. Minimum 7 strøk blank lakk på ubehandlede flater, så et siste strøk med matt eller silkematt. Dine tidligere lakkerte flater vil neppe trenge 7 lag sjøl om du har skrapt til beinet. 3-5 lag vil holde. Bruk blank lakk som sakt, og avslutt med silke, Da får du dybde og liv i flatene.

Med Epifanes er det viktig at du tynner de første lagene, og sørger for at lakken har riktig temperatur ved påføring. Lakker du ute i båten, setter du lakkboksen på en radiator, og sørger for at lakken holder min. 20 grader før påføring.

Til slutt, bruk kun Epifanes tynner på Epifanes lakk. Allt annet vil gi skjolder. Tro meg, jeg har prøvd det meste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har teakfiner dørk av typen med nater i båten som er noe nedslitt og som trenges å sjanies opp. Mener dere virkelig at jeg må fjerne all lakk med skrape eller varmepistol ?---det vil jo være en jobb hinsides all min tålmodighet og tidsramme - fakstisk raskere å legge ny dørk.

Er det ingen som har en lur snarvei som gir et bra resultat, eller er det å tro på :santa:

Er teakdørken din lakkert? Tvilsomt. Jeg vil tippe at den er oljet med Edelolje eller tilsvarende. Da er det bare å pusse over, vaske med rødsprit, og legge på ny olje etter instruksjonen på boksen. Er dørken lakkert og du har avflassninger, eller gjennomsliting er det ingen vei utenom å skrape til beinet er jeg redd. Ihvertfall hvis du forlanger topp kvalitet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei, myye raskere enn å legge ny dørk. Det går egentlig veldig fort å skrape. Varm opp en "firkant" på feks 20x30 cm til lakken blir blank -og kanskje litt mørkere?, og skrap det enkelt vekk, og så videre.. Det er gjort i en fei. Ha en stor og en liten skrape for hånden.

det går å skrape uten varme også, men det er betydelig mer frustrerende og du sliter mer på metallblader og humør.

Jeg har teakfiner dørk av typen med nater i båten som er noe nedslitt og som trenges å sjanies opp. Mener dere virkelig at jeg må fjerne all lakk med skrape eller varmepistol ?-

Har liten tro på at det er brukt tynnfiner ( 0,5 > 0,7 mm ) i dørken...hvis det er teak er det antagelig brukt heltre teak staver ( 4>6 mm tykke ) ..

Er det heltre staver har du litt å pusse på, vil antagelig gi det beste resultatet hvis det blir pusset helt rent..

MEN hvis dørken ikke her helt utslitt kan du slippe unna med en avfetting og mattsliping av gammel lakk før du har på et par nye toppstrøk ( helst av samme type som foregående strøk ).

Eventuelle flekker med bart treverk kan slipes lett med fint papir (150 > 240, for hånd ), eventuelt ha på litt vann beis hvis treverket har blitt misfarvet ( sprit beis er umulig å lappe skader med ( blir aldri pent )) .

Kan også være du har laminat ( 0,7mm høytrykks laminat på X-finer kjerne ) dørk....den er det ikke mye en kan gjøre med ( male eller bytte laminatsjiktet/hele plata )

Arne Kjetil

Dersom du er helt nede på bar teak og det er små huller så finnes det teakfarget kitt som du kan legge i. Du kan så bruker Hempel sin Teak restorer ( som er en form for spesialbeis til teak ) før du lakker så vil jeg tro at du kan kamuflere hullene ganske godt. Dersom hullene er større eller at det er små felter hvor det kansje er slipt hull har du et større problem. Da må det sponses med tynn teakfiner og det er egentilg en jobb for fagfolk dersom du skal få det usynlig. Dersom du kan få lagt inn et bilde/foto av problemet/skaden så er det enklere å hjelpe deg.

Hvad gør man hvis der er regulære "huller" (efter slag, tabte genstande etc), der ikke kan fjernes? Kan de spartles ud på en måde - og med hvad?

Hull ( materialet er fjernet ) bør nok spunses for best resultat, men slagmerker ( materialet er trykket inn ) kan i mange tilfeller dampes opp igjen...

Fjern mest mulig av lakk/olje nede i skaden ( unngå å fjerne treverk), finn frem ei fille/et kar/spann med vann/ et strykjern ( helst ikke det nyeste i huset :lol: )

Fukt filla, legg den over skaden...bruk strykjernet til å dampe opp bulken/trykkmerket..... med litt tålmodighet kan en få bort mesteparten av slike merker.

For andre skader kan du få kjøpt "formtre" med teak farve, problemet med formtreet er at en får en flekk uten tre mønsteret....

Arne Kjetil

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...