Jump to content

Tjørebreidd trebåt

Rolfsnes

Recommended Posts

Hei har skaffa meg ein oselvar av eldre årgang som er innsausa i tjukke lag med svart tjære innvendig og utvendig. Trverket og saum er i god stand. Kva bør eg gjere av vedlikehald, skrape vekk tjæra, eller fortsette å suase på med tjære?

Vil gjerne høre andres erfaring om dette tema.

..fortsett å sause på. Finnes sikkert enklere og bedre løsninger idag, men om båten er i original stand så er tjære en del av det hele. Og ingen maritim lukt er bedre...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

innsausa i tjukke lag med svart tjære innvendig og utvendig.

Tjære og tjære ....

Den forholdsvis tynne, lysere brunsvarte er utvunnet av tre.

Den mørke, svarte som kan ligge i tjukke lag (ofte krakelert også) er utvunnet av stenkull. Fast konsistens og må varmes (kokes) opp før påsmøring. Vet ikke om slik omsettes lengre.

De kan sikkert blandes, men jeg ser ikke helt for meg resultatet, bla. ved tørking / inntrekking i treverket.

Ville prøvd med bare et lite felt først.

Men ellers, ...... anbefales.

Mvh

Kaldfisk

Tretjære er bra stoff og hindrer tildels at båten tørker i stykker på land. Litt klissete hvis det blir veldig varmt, og ikke særlig bra mot groe.

Hvis du vil ha bort de tykke lagene anbefaler jeg å bruke stim - absolutt ikke trykk - og smelte vekk tjæra. Sett båten på høykant og la dampen gå slik at den aldri treffer der bordene ligger oppå hverandre - da tar du tetningen.

Lykke til

Mons

Mons

Takker for svar, er enig og i første omgang innstillt på å beholde uteende som gammel båt. Men er litt i stuss i forhold til det at denne færingen er ekstrem svart av tjære, fleire millimeter tjukt lag. Når vårsola kjeme fram att, vil ikkje eit nytt strøk ha noko effekt på sjølve treverket?? Da bør eg vel skape bort det gamle å starte på nytt med tjærebreidding??

Hei

Båten - treverket - blir svært varmt over vannlinja hvis den ligger i sola og er helt svart. Fordelen med tjære er at den da vil smelte og trekke inn i treverket hvis det er tørt og dermed begrense muligheten for sprekk pga uttørking. Hvis du fjærner det svarte tykke og legger på en vakker lysebrun får du samme effekten uten at det blir riktig så varmt, men litt svart på klærne blir du på solskinnsdager hvis det er nok tjære.

Mons

Mons

Men er litt i stuss i forhold til det at denne færingen er ekstrem svart av tjære, fleire millimeter tjukt lag. Når vårsola kjeme fram att, vil ikkje eit nytt strøk ha noko effekt på sjølve treverket??

Frem til midt i forrige århundre brukte en ofte denne tykke, kullsvarte tjæretypen på båter, innvendig, utvendig, tofter, tiljer. ... , konsistens en mellomting mellom tretjære og bek. Ble alvorlig tykke lag tilslutt, i motsetning til god tretjære som er mer tyntflytende og trekker tilslutt helt inn i treverket, men vil renne ved for tykk påsmøring.

Var sikkert billigere, men tykkere lag ga også større slitestyrke (gyldig pr. dato også, jo mer "my", jo lengre varer malingen).

Der hvor laget ikke er nedslitt behøvs ikke re-tjæres, men en smurte som regel over alt, med tykke lag noen steder som resultat.

Får du fatt i samme sort, bruk den.

Hvis ikke bør du prøve deg frem - kanskje bør da gamle lag fjernes.

OBS. Tjæreprodukter behøver ofte både sollys og varme for å tørke.

:newyearsign:

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...