S/Y Emma Startet 28.Desember.2008 Del på Facebook Startet 28.Desember.2008 I disse mørke og triste vintermåneder er det greit å sitte i godstolen og drømme seg bort til et seilbåtdekk i passatvinden. Men jeg begynner nå å gå tom for bøker å lese. I den sammenheng lurer jeg på om dere båtplassere har noe (seil)lektyre å anbefale? Fra før har jeg "Turseiling" (Jon Winge), "Fri som ørnen" (Odd Rune Midtvik), "Seiling" (Steve Sleight), "Langtur - en praktisk bok for seilere" (Jan E. Holvik), "En Saga i Blått" (Erik Torjusen), "Reisen Rundt den Blå Planet" (Durita Holm), "Havseilere - Norske Båter på Langtur", "ABC for Atlanterhavsseilere" (Trine A. Sjøvold), "På Liv og Død" (Per Tangvald), "Alene Rundt Kapp Horn", "Berserk til Valhall" og "Berserk Gjennom Nordvestpassasjen (Jarle Andhøy). Jeg har prøvd å få tak i "I Hodet til en Seiler" av Ragnar Kvam Jr., men den er utsolgt over alt Noen som vet et sted den er på lager? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Her er endel bøker: http://www.flyt.no/ Ellers vil jeg anbefale http://www.antikvariat.net/norsk.cgi for bøker en ikke lenger får tak i, i butikkene. Ser det ligger en bruktbok av den du spør etter der. Kopiert inn: KVAM JR., RAGNAR : I hodet på en seiler. Illustrert av Didrik Hvoslef Eide. Oslo., Gyldendal Norsk Forlag. 2001. 8vo. Origbd. med smussomsl. 201 s. Ill. NOK 280 · spør Damms Antikvariat, Oslo (NO) · DAM37993 · Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
S/Y Emma Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Ser man det ja. Hva skulle man gjort uten båtplassen? Mange takk for bestillingen! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hansi Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 I tillegg har du Nautisk Forlag. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Leser Ragnar Kvak jr nå: "Mine sjøreiser". Fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Bifalles. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hallaron Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Denne ga i alle fall meg lyst til å ut å seile.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Frivakten Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Høsten 1990 kastet de loss fra brygga på Nesbru med kurs for Nordsjøen, 20-åringene Peder O. Krogh og Johan J. Petersen. Med den optimistisk nydøpte lille seilbåten SORGENFRI hadde de planlagt en jordomseiling som skulle vare i drøye to år. Men først over fire år senere vendte de tilbake, for planene ble endret drastisk underveis. For de som ikke har boka, kan lese dette på nettet: God fornøyelse. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 For de som ønsker å kjøpe martim litteratur er det nå gode tilbud på QXL, både i kvalitet og at flere maritime gode bøker selges fra kun et par selgere. Da portoen for en enkel bok gjerne kan være like mye som for hele boken, kan det være mye å spare å få disse i en forsendelse. Selv har jeg gjort et par kupp denne julen Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
La Digue Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Har alle bøkene til Ragnar Kvam jr. Synes de er veldig bra. Men etter som årene gikk ble bøkene stadig mer negative også ("alle havnene var så mye bedre før"). Sorgenfri som er anbefalt ovenfor er morsom, med naive grønnskollinger på tur. Der er innstillingen en helt annen enn hos mr Kvam. Bøkene til Jarle Andhøy viser at han faktisk kan mye og ikke er fullt så gæærn som de liker å fremstå på TV. Fikk den siste boka til jul og gleder meg til å ta fatt på den. Det finnes også noen klassikere som man bør få med seg, f.eks. Joshua Slocum. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
S/Y Emma Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Jøss. I morges lå visst "I Hodet på en Seiler" i postkassa. Det var jammen kjapt levert, med tanke på at jeg bestilte boka 29.12 klokka 00:35! Imponerende, Damms Antikvariat og Posten Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
roaldbj Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Deler noe av betraktningene til La Digue. Jeg har som regel alltid denne med ombord. Jeg blir aldri lei av å lese hans klassiske verk. Jeg tror jeg må ha lest den et to-sifret antall ganger. Jeg har også svært mye glede av å ha denne signerte "gleden" ombord. Har truffet forfatteren flere ganger i Horten. Desverre blir båtbiblioteket alt for stort. Jeg leser mye bøker på langturene våre - og jeg må hver høst bære hjem et "berg" av bøker. Flott at Den norske Los nå er i elektronisk versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Hei. Her er min samling maritim litteratur (minus et drøss havnebeskrivelser). Lars H. :fireworks2: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Jøss. I morges lå visst "I Hodet på en Seiler" i postkassa. Flott Jeg støtter også de andre forslagene her ang Joshua Slocum med sin Spray. De tidlige jordomseilingene med de norske skøytene Rundø og Ho-Ho er også slike som jeg stadig kommer tilbake til. Det samme med seilasen med Teddy + alle de som kommer etter også Finner liksom noe eget i hver av disse bøkene...Kanskje på tide å komme seg ut på en slik tur selv Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
roaldbj Svart 30.Desember.2008 Del på Facebook Svart 30.Desember.2008 Helt enig - og her har Flyt forlag gjort et betydelig bidrag: http://www.flyt.no/. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Jeg har en side med hva man bør ha i skipsbiblioteket. Se http://home.online.no/~wsaa/Maritim/skipsbibliotek.html Mye engelsk siden jeg hverken behersker fransk, portugisisk eller spansk (sikkert mye på italiensk og japansk også). Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 Flott at vi har et maritimt bibliotek. Håper at vi etter hvert få en maritim bibliotekar! Jeg har lyst til å høre noen kommentarer til et par bøker om slagskipet Bismarck. Jeg har lest flere bøker om skipet. Jeg ble svært fasinert av boka til Burkartd Baron von Müllenheim-Reckberg som selv var ombord og har skrevet boka (engelsk): Battleship Bismarck. Da jeg i nyttår leste Michael Tamelander og Niklas Zetterling: Jakten på Bismarck, kampen om atlant, (nork oversettelse), fikk jeg et ganske annet inntrykk av slaget og omstendighetenhe om perioden august 1940 til 27. mai 1941. Er det noen som vil hjelpe meg med bedre notorisk informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 1.Januar.2009 Del på Facebook Svart 1.Januar.2009 "Eventyrlig seilas" er en fin reiseskildring. Flotte historier, bilder og fin informasjon om en del av stedene som ble besøkt. www.orionforlag.no:Fire unge gutter delte drømmen om å seile jorden rundt. Det skulle bli tre eventyrlige år rundt Atlanterhavet og Stillehavet. To av guttene fullførte hele turen. Det var ikke bare seilingen som lokket, men også spenningen ved å komme til øde og eksotiske steder og møte mennesker og natur. Opplevelsene var mange – fotturer i Marokko og Alaska, riding på Påskeøya, kanopadling i Alaska og klatring på Grønland. Båten de brukte var en Taos havseiler 34 fot, og heter ”Sumithra” som er en asiatisk havgudinne og betyr den gode, eller den som bringer noe godt. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 3.Januar.2009 Del på Facebook Svart 3.Januar.2009 Om du bor i Oslo eller skal innom, anbefaler jeg en tur på Tanum på Paleet på Karl Johan. Der har de en egen avdeling med maritim literatur og de har blant annet alle bøkene til Fly forlag. Da jeg var innom fikk jeg en krakk og beskjed om at jeg fikk lov til å kikke og lese så mye jeg ville :D Den beste maritime boka jeg leste i året som gikk var for min del Thor Heyerdals bok om Kon Tiki. Nå er jeg i gang med Våghalsen - om Ståle Jordans seilas rundt Antarktis. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Shetland Larsen!Spennende og uforglemmelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg kan jo ta men noen som sikkert for mange ligger litt ute på sidelinja-- Ragnar Thorseth er kanskje ikke så aktiv lengre, men han var på en måte havets "Monsen". Tristan Jones har skrevet mye -- er han en bløffmaker/moromann eller? Erskin Childere - den irske eventyrer fra 1920 årene som til slutt ble henrettet av engelskmennen, har skrevt flere bøker, også spennende maritime. Svein Molaugs to store "Vår gamle kystkultur" burde vært pensum på ungdomstrinnet. Så noen norske artige: Fritz Aagensen, "Timen for daggry" ...grøss og gru Henry Oddlo Erichsen, "Kystens lasasroner" ... litt sant Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Som Pettersand anbefaler: Erskine Childers "Sandens gåte" i originalspråk eller i Jon Winges glimrende oversettelse. Over 100 år gammel kriminalroman fra Nord Tyskland og de frisiske øyer. Har brukt den selv som referanse ved flere båtturer i området. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2009 Del på Facebook Svart 4.Januar.2009 Jeg så litt på biblioteket her hjemme idag, og vil gjerne trekke frem ei bok for de som ønsker litt maritim spenning. Jeg husker enda første gang jeg leste Alistairs MacLeans HMS Ulysses. Dette er en beretning om konvoi FR77 (sjekket opp dette nettopp) til Murmansk. Utrolig hvordan forfatteren får frem hvordan mennesker er i stand til å sprenge grenser for utholdenhet i forhold til arktisk kulde og fiendtlige angrep. Det hender enda at jeg tenker på denne boka når jeg fryser. Boka kom vel ut i 1955. Jeg oppfatter dette som den beste jeg har lest av denne forfatteren - og jeg har vel lest alle bøkene hans. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Nautisk forlag i Oslo er i ferd med å flytte. I den forbindelse gir de 40 prosentr på endel bøker. Jeg fikk handlet meg litt der i dag i tillegg til Havets Ulver av Tamelander og Segerstad, samt Midbøes 50 konvoier - minner fra en krigsseiler. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 For de som har tenkt seg på langtur: Saved, Tany Bullimore Gammel historie, men spennende. Heavy weather sailing Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.