Jump to content

Fuktig presenning på innsiden.


Ribtjenester

Recommended Posts

Et tips kan ihvertfall være å ha to lag med billigere presseninger, istedet for 1 dyr.

Da får man et luftlag mellom de, og det virker som en slags isolasjon.

 

Har et par venner som praktiserer dette, med hell.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

At det er kaldt er forsåvidt ikke noe problem. Største problemet er når temperaturen stadig veksler mellom minus og pluss.

Å ha god ventilasjon er et must. Stillestående fuktig luft, er noe muggsoppen koser seg i...

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Som en annen også skriver; To presenninger over båten, gjerne to stk billige eller en tynn presenning under og en tykkere solid presenning utenpå. Det virker som en termoeffekt, slik at fuktigheten blir værende mellom presenningene, og dermed helt tørt på innsiden, veldig effektivt.

Link to post
Share on other sites

To presenninger kan virke bra, men at man ikke ser kondens på innsiden av den indre presenningen betyr ikke nødvendigvis at båten er tørr. Det er viktig å skjønne litt om hvordan fuktighet opptas i luften for å finne den ideelle løsningen.

 

I denne sammenhengen benyttes relativ fuktighet som beskriver forholdet mellom luft og vann, og man oppgir dette i %. Så vet vi at luft utvider seg ved varme, og dette betyr at når luften utvider seg så blir det større avstand mellom molekylene i luften. Når avstanden mellom molekylene blir større så kan også luften oppta mer vann. Lufttrykket har samme innvirkning, for ved lavtrykk kan luften ta opp mer vann enn ved høytrykk.

 

Det som er viktig å tenke på er at når luften varmes opp så tiltrekker den seg vann, men så må man på en måte kvitte seg med den varme luften for å få fuktigheten ut før luften avkjøles igjen. Her er det noen som gjør dette feil, for en varm båt kan føles tørrere enn den i realiteten er.

 

Det som skjer på innsiden av en presenning er at solen varmer opp luften inni båten eller under presenningen, så absorberer den varme luften fuktighet. Presenningen er fremdeles kald på grunn av at det er kaldt i luften på utsiden, og når den varme luften treffer presenningen så krymper luften slik at det ikke lenger er plass til vannet, og vannet kondenserer på presenningen. Man skulle selvfølgelig ventilert ut den varme luften hvis man hadde mulighet for det. Det er mange som frykter ventilasjon fordi luften ute føles fuktig, men det er sjeldent tilfelle for kald luft holder ikke på fuktighet i samme grad som varm luft.

 

I en båt som ligger på vannet så er det ofte nok med en liten lyspære og en liten vifte for å få ut fuktigheten i båten, for det er som regel alltid mindre fuktighet i luften ute når det er kaldt. Dette prinsippet er i grunnen ganske enkelt, men man må allikevel justere seg litt inn etter forholdene.

 

I noen båter så ruster motorene noe vanvittig og det er noe av det samme som skjer. Ofte så benyttes en liten ovn montert på et skott i motorrommet. Det kan da være at denne ovnen varmer opp luften tilstrekkelig til at det føles tørt på dagen, men det kan godt være at temperaturen synker i løpet av natten. Det som da skjer er at motorblokken er den kaldeste delen i motorrommet, for denne har så størst termisk masse. Når den varme luften som inneholder fuktighet blir kald, så kjøles jo luften ned av motoren. Den varme luften kondenserer på motorblokken som da begynner å ruste hver gang forholdene er feil.

 

Hvis man skal ha varm i motorrommet, så burde man sørge for at motoren var den varmeste delen og være mindre opptatt av temperaturen, for da holdes denne tørr når temperaturen svinger. Mindre varme og mer ventilasjon er ofte løsningen, for luften blir tørrere.

 

I trebåter så må man ventilere og være veldig forsiktig med varme, for hvis man bare bruker litt varme så sprer soppen seg der den varme luften kondenseres. Opp under dekket i garnering, på dekksbjelker og opp under dekket.

 

Røstjern og bolter ruster som bare filler.

 

Dette er logisk for det er det samme som skjer når det regner. Et varmt luftlag med høy luftfuktighet treffer et kaldt luftlag. Luften kjøles ned slik at den tidligere varme luften ikke klarer å holde på fuktigheten lenger, og det begynner å regne.

Link to post
Share on other sites

Mye klokt her Ole Petter.

 

Vil understreke med de andre, Bavaria Morten, at dobbel presening er viktig. Likevel var det ikke nok til at jeg fikk en båt med "meslinger" rundt på hvite puter i fjor. En himla jobb å få av alle sorte prikker, men det gikk og det ble som nytt. Hadde da en opplagsplass der det nesten ikke var bevegelse i lufta.

 

Jeg har god lufting og også montert et par lufterør fra en gammel luftekanal øvert i møne av stativet. Varm luft stiger opp og tar med seg fuktighet på veien. Slipper den ikke ut i toppen kondenserere det i en evig rundans.

Link to post
Share on other sites

Det du må huske på Swande, er at hvis du bruker presenning så må du ikke hente innluften til båtens ventilasjonssystem fra under presenningen, for hvis denne luften har blitt strålevarmet av solen så har den absorbert fuktighet fra omgivelsene. Denne luften skal du ikke suge inn i båten.

 

Det er ofte det folk med presenning gjør feil slik at de får mugg i putene etc. Du må forlenge rørene til innluften slik at innluften har rimelig mulighet for å være kaldere enn utluften. Husk at båtens opprinnelige ventilasjon ikke er beregnet på en båt som ligger under presenning.

 

Det er litt forunderlig at det ikke er noen ventilasjonseksperter blant medlemmene på båtplassen som kan forklare dette. Det er i grunnen ganske enkelt dette her, og man kan trekke paralleller til fysikken og kroppen vår. Hvis dette ikke hadde virket slik jeg beskriver så hadde vi alle druknet mens vi puster, for vannet hadde kondensert seg i lungene våre.

Link to post
Share on other sites

Forutinntatt som jeg er så hadde jeg ventet å finne en haug med henvisninger til paragrafer og forskrifter i forrige innlegg.

Jeg tar av meg hatten Ole Petter, dette var et par glimrende innlegg som beskriver kondensproblematikken på en måte de fleste vil forstå.

Håper flere lesere tar dette ad notam, og at ingen blir plaget med ødelagte puter etc til våren

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Har akkurat samme symptomene under presennigen hos meg. Men jeg har en avdanket kalesje montert på båten under vinterpressenningen, og da slipper jeg at rimet/vanndråpene havner inne i båten. I tillegg har jeg hengt opp en stor pose med "tørrballstoff" over en bøtte i cockpit, og denne tar seg av fuktigheten som kommer inn ellers.

Har også tørrballer i kabinene. Dette pleier å holde den verste fukten unna, selv når det er store temperatursvingninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...