tom-ass Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 De tingene på skrogsiden. Har det noe for seg eller er det bare et "varemerke"? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Ser mer ut som det er et "fancy" design spør du meg. Har jo ikke noe med bæring å gjøre. Og slingrekjøl er det heller ikke. Er ikke sikker på at det er noe unyttig, men kan ikke se hva det kan være godt for dessverre..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Den er fortsatt en halvplaner. Skroget forandrer seg ikke under fart vet du Bæreflaten er bak på båten, men helplanere har bæreflate hele veien. Joda 7500 og 8100 (nå Nidelv 25 classic og Joda 850) er helplanende. De buler ikke ned på midten som f.eks en Fevik 715, og har spiss baug og bæreflate under hele. Slik ser det ikke ut baketter en halvplaner i 25 knop: Her prøver jeg den nye kalesjen. Det beste bildet av helplanerskroget mitt jeg fant. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 nå må vi ikke kverulere om ka ei snekke er. en snekke er en åpen eller halvåpen, klinkbygd båt. Bordene er overlappende og båten har utvendig ror ja og den er altså av tre plastsnekke er intet som heter, fysj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Den er nok godt forsterket, men den har da mye snekke i seg! Da er seilbrettet mitt også en snekke, rund hekk..... De tingene på skrogsiden. Har det noe for seg eller er det bare et "varemerke"? Samme som på Dromedillene, skal få vannet til å slippe skrogsiden. Trodde With hadde patent på det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
milo Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Min saga 8000 marsjer på ca. 7 knopp. den er tverr bak lurer på om den ville gå en knopp eller 2 fortere med flaps? noen som har peil på det? (motor vp mb21 61hk) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Du vil helt sikkert få høyere fart, men hvor mye kommer an på i hvilken grad den graver seg ned i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
milo Svart 6.Januar.2009 Del på Facebook Svart 6.Januar.2009 Graver seg jo litt ned ja, men ikke så mye, skroget er vel en halvplaner, og det hadde vel gjort seg med større motor. Men det blir for dyrt. Dessuten er den jo billig i drift da: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Jo lenger skroget er, og jo rettere det er kuttet av i bakkant jo lettere er det for vannet å slippe taket. Det er ikke bare båter som graver seg voldsomt ned som kan dra nytte av trimplan. Det koster voldsomt mye kraft å lage bølger. Det er jo derfor en 5 eller 7knops grense i leia (Den blinde) er helt på trynet, Hvis det blir argumentert med bølger, Hmmm. Det siste var visst totalt opplagt. Hvor vidt dise halvplanende båtene planer, er vel et spørsmål om definisjon av planing. Personlig så mener jeg at en planende båt bør legge seg innover i sving og ikke utover som disse kjølbåtene gjør. Det var forøvrig Polar 770 som var den første sjekta som ble "planende" tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Min saga 8000 marsjer på ca. 7 knopp. den er tverr bak lurer på om den ville gå en knopp eller 2 fortere med flaps? noen som har peil på det? (motor vp mb21 61hk) Da har du samme motoren som meg. Og jeg får 12 knop. Båten min veier 3 tonn. Men nå vet jeg ike åssen din båt ser ut i skrogfasongen da. Men en hydraulisk flaps bak hadde helt sikkert hjulpet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Kodvaag: Skal ikke kverulere hva båten din er, men jeg står på at den er halvplaner Den har kjøl i bauen Her ser du min. Den ble halvplaner etter at jeg forandra skrogfasongen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Kodvaag: Skal ikke kverulere hva båten din er, men jeg står på at den er halvplaner "Skal ikke kverulere men jeg står på..." hmpf... "kjøl i baugen" Særlig. Den er akkurat som den gamle skjærdgårdsjeepen jeg hadde, bortsett fra den lille kjølen bak og tunellen til propellen. Skal til å fuge 30m2 med nylagte fliser i ganga, men du fikk meg til å gå ut og ta bilder. (Siden du ikke skulle kverulere, hehe) I likhet med ALLE Joda snekker nyere enn Joda 24 Tour (ekte snekke) så er den helplanende. Men, de færreste Joda'er planer for det er for liten motor og propell i de... Og ja, jeg vet at båten min ikke er snekke annet enn over vannet. Det er det som er så gøy. (Ja, jeg er barnslig) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 skal si du har vært pirkete med snøryddinga:-) ser også at du har en super fartseffektiv båt selv om du har en tunell, lignende min.. noen her inne skriver at det er så mye effektap med tunell.. noe jeg ikke har trodd... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Hehe Så fikk jeg sett skroget ditt også da Det ligger en Joda 810 Family Four i havna her, og den ligner ikke mye på din gitt Men ser ut som jeg må gi meg her. Bøyer meg ærbødigst i støvet og rusler slukøret tilbake til grytene på kjøkkenet :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
milo Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 saga 8000 har samme skrog som saga 25. men jeg har seilbåtdrev (ligger en saga 8000 få finn.no) drevet der tar sikkert litt av effekten. tror båten er 2-2,5 tonn. 13 knopp var jo bra da, er det marsjfart eller topp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Hva med et nytt begrep: rasersnekke, turbosjekte fartssjekte eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 saga 8000 har samme skrog som saga 25. men jeg har seilbåtdrev (ligger en saga 8000 få finn.no) drevet der tar sikkert litt av effekten. tror båten er 2-2,5 tonn. 13 knopp var jo bra da, er det marsjfart eller topp? 12 knop er toppfarten ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Men ser ut som jeg må gi meg her. Bøyer meg ærbødigst i støvet og rusler slukøret tilbake til grytene på kjøkkenet :lol: Woha, dette var en fin pause i flisefuginga! Jeg vant diskusjonen!! Håper ingen føler seg støtt av bildet, kun en useriøs spøk. skal si du har vært pirkete med snøryddinga:-) ser også at du har en super fartseffektiv båt selv om du har en tunell Her på palmekysten rydder snøen seg selv. Der hvor Hifo bor må de ta den inn og tine den i badekaret, vet dere. Bær over med han. Tunellen gjør vel at propellen kan være høyere opp, mindre dyptgående. Du vet du har rask sjekte når du får tunellsyn. Hadde aldri trodd jeg skulle få snekke med samme problem som skjærdgårdsjeepen... Planingsterskel. 15-19 knop er tsunamibølgefart. Hva med et nytt begrep: rasersnekke, turbosjekte fartssjekte eller lignende? På Island kaller de raske fiskebåter for speedsjarker. Det er jo bare en planende båt med innenbordsmotor og fast aksel. Eneste som er soesielt er at den er rund bak. 12 knop er toppfarten ja. Steike, jeg må over 1000 rpm for å holde følge!! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Nei. Nekter å godta dette: "Det er jo bare en planende båt med innenbordsmotor og fast aksel. Eneste som er soesielt er at den er rund bak" Ei Snekke eller Sjekte som jeg kaller det blir aldri en helt vanlig planende båt. Kan akseptere at folk har planende sjekte. Dette har mye med følelser å gjøre merker jeg. He-he Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Kodvaag: Men når du er ferdig med flisene dine, så kan du jo komme og ta badet våres Er det din båt som ligger til salgs på Finn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Kodvaag: Men når du er ferdig med flisene dine, så kan du jo komme og ta badet våres Er det din båt som ligger til salgs på Finn? NEI!!! (til flisearbeid) ...og nei. (til salg av båten min) Skal jeg erstatte den båten jeg har må jeg kjøpe en Joda 8100TC med Yanmar 340 hk. Det har jeg IKKE råd til! Den på Finn er vel en med Volvo 2,4 diesel, 160 hk. Jeg har Yanmar 140 hk 3,5 diesel turbo intercooler 140 hk (pluss at den er stilt litt opp på pumpa) Den på finn.no er min store skrekk å møte midtfjords... min båt er målt til 27 knop alene med lite i tankene, og 24,8 knop med fulle vann og dieseltanker, og tre voksne. Tenk hvis han kjører fra meg. *skjelve* Den har lettere motor og mer hk. Godt jeg har ny (original men fabrikkny) turbo i år. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Den kjølavslutningen så ikke pen ut Kodvaag. Spes. i de hastighetene du opererer i vil jeg tro du har endel å tjene på å lage en profilert avslutning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 SLITEN! Fuget tre etasjer med fliselagt trapp og største ganga nede. Nå må jeg være lenge oppe og vaske med svamp, og bøtte og vann et par tre ganger med litt mellomrom, for å holde fugene våte, og for å vaske vekk fugerester som sitter oppå flisene. Den kjølavslutningen så ikke pen ut Kodvaag. Spes. i de hastighetene du opererer i vil jeg tro du har endel å tjene på å lage en profilert avslutning. øøø... meg ikke skjønne? Altså, i bakkant av kjølen, der hvor jeg har 10 cm tverr "hekk", burde den vært spiss? Sånn at det ikke skal bli vakuum der? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Ja, det skaper selvsagt kraftig turbulens i vannet som treffer propellen. Vil tro du har kavitasjon og støy så det holder pga dette. Se denne tråden. Og dette innlegget. (nr 19). Den Viksund'en var ekstremt ille, men det er svært mange båter som har svin på skogen her. Og det har selvsagt mer å si jo høyere farten er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 SLITEN! Fuget tre etasjer med fliselagt trapp og største ganga nede............ ...Sånn at det ikke skal bli vakuum der? skit i fliserne....... lover du o aldrig mer gå på grund......så kan du ju konstruere om rodret oxo....bort med flyndrejerntet (eller vad det heter på norsk....ett litet tynnt frihengende rorblad.... dette jernet er ikke strömlinjeformet..masser ov bolter o vekk som bremser....gjör sikkert en 1 knop.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.