Jump to content

Overhaling av eldre Volvo Penta MD2B


HulkHaugen

Recommended Posts

Hei!

 

skal overhale en eldre Volvo Penta motor, mere spesifikt en MD2B. Tror den har hatt heller lite vedlikehold i årene som har gått, så det jeg tenkte å gjøre er:

 

- Ta av eksosen, topper og sylindere

- Bytte stempelringer

- Pusse ventilstolene

- Bytte impelleren samt defekte givere (kanskje også termostaten)

- Pusse og male/spraye delene utvendig

- Nye topp og eksospakninger

- Sette alt sammen igjen

- Male/spraye nok et strøk

- Bytte olje, oljefilter og brenselfilter.

 

Motoren går jo per i dag, men bruker jo alt for mye olje. Den ser ut som en rusthaug. Det jeg lurer litt på er om jeg skal lakke eler male motoren. Tenkte at hammerlakk er tingen, men så da neste spørsmål; duger biltema hammerlakk, eller bør jeg satse på dyrere varer?

Motoren er jo også saltvannsavkjølt, og jeg forventer å se en del rust i kjølekanalen, hvordan kan jeg effektivt rengjøre inne i dem? tipper at sprekkene er ca 10 mm tykke...

 

Noen annet jeg burde gjøre (annerledes)?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Overhaling av eldre motor.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Det første du bør gjøre er og endre emnetittel, ellers forsvinner tråden din :wink:

Lette nettopp etter hvordan jeg gjør dette, men så blet det plutselig magisk gjort av en moderator :)

ta masse bilder og forklar nøye ka du gjer, så kan eg kopiere dette neste år :cheers:

Tja, jeg kan vel lage en arbeidsblogg på det, kunne vært moro det. Men nå kommer jeg ikke til å starte på dette før om ca to mnd tenker jeg. Må gjøre ferdig kjøkkenet først :smash: Jeg jobber også som elektriker på supply så jeg jobber 4/4, og kommer hjem i første omgang om en uke til fra idag, så begynner jeg på dette neste gang jeg kommer hjem igjen

 

Men tilbake til topic: Male eller lakke maskinen? grunning? Maskinen er laget av støpejern. Duger biltema varene? Noen som kan anbefale et fiffig verktøy som kommer til i kjølekanalene? ser for meg en tynn stav med stålbørster i 360gr, men vet ikke om noe sted jeg kan få tak i slikt. Enda bedre om jeg kunne festet dette på en drill å pusset skikkelig inni der. Kanskje noe oppløsende vidundermiddel kunne ha gjort susen også?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en MD7A som var tiltenkt en overhaling, men ble frarådet å begynne med det. Årsaken var at da ville tusenlappene flagre fortere enn stemplene gikk opp og ned. Saltvannskjøling og dårlig vedlikehold er jo ikke akkurat den beste kombinasjonen, så jeg kjøpte egentlig båten uten motor. Valgte å kjøpe ny "Sole diesel", men for all del, lykke til, og legg ut bilder etter hvert som du går fram og selvfølgelig hvis du lager noen spesial verktøy så er jo det kjempe interessant. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Rusten staker du ut med streng og et langt skrujern! Det er ikke noe behov for å pusse innvendig, bare få ut den løse rusten. Biltema grunning og hammerslaglakk burde fungere greit. Vask godt rent, og børst med stålbørste på drillen for å fjerne løs rust og lakk.

 

Om du skifter stempelringer må du også hone sylindrene, samt fjerne evt. slitekanter øverst i sylindrene. Ventilene må også rengjøres og slipes inn. Ideelt sett burde vel også rammelagre og veivlagre skiftes i samme omgang. Men jeg er redd for at alt dette blir rimelig dyrt for en saltvannskjølt motor som uansett er godt tæret i topper og sylindre. Kanskje det hadde vært bedre å finne seg en ferskvannskjølt variant av samme motor, og heller overhale denne? Da får du en motor som kan holde i mange år, samt at du har den gamle som delemotor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

åjøss, skal si prosjektet plutselig ble stort her, hehe.

 

Men det er for mye å gjøre utav en slik motor mener jeg, og det er for galt å bytte ut en fullt fungerende motor. Pakninger kommer samlet på en drøy tusenlapp, og utover det er det stort sett bare masse arbeid og småutgifter. hone sylindrene, hvor omfattende er det, og hva er prosedyren? er vel en måte å finpusse innsiden av sylinderen ser jeg for meg, men skjønner ikke hvorfor dette skulle være nødvendig, de er vel så innkjørte og glatte innvendig uansett :confused: . Får ta å prate litt med maskinistene her om bord i morgen tidlig. Tenkte at det var kjapt og enkelt, bare å bytte ringene. Slipe ventiler har jeg gjort før, så det går greit (Selv om det er kjedelig og tidskrevende).

 

Rammelagre og veivlagre, det er nok utenfor mitt kompetanseområde, og hvis det er dyrt så tror jeg at jeg bare lar det passere gjennom gullfiskminnet. Og dersom honingen er en dyr prosess og virkelig nødvendig, så kanskje jeg gambler på at det gjør susen med å slipe ventilene. Er det noen måte å vurdere kvaliteten på stempelringene, kanskje for et trent øye?

 

Uansett så er dette en båt som skal byttes ut i noe nyere, større og dyrere i løpet av et par-tre år, så bare det å få en rusthaug til å se ut som en velholdt maskin hjelper MYE på førsteintrykket. Men vil jo selvsagt gjøre en god og gjennomført jobb. Må forresten ha nye motorfester, hvor mye kan de koste tro? 500-1000 kr stk?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Noen som kan anbefale et fiffig verktøy som kommer til i kjølekanalene? ser for meg en tynn stav med stålbørster i 360gr, men vet ikke om noe sted jeg kan få tak i slikt.

Hva med en pussestokk for gevær med messingbørste? :smiley:

Finnes vel i flere "kalibre" og med variert utvalg av "stokker" å sette den på. Bør være mulig å få satt i en drill.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis oljetrykket ellers er greit kan du sikkert sløyfe veiv og rammelagrene. Men honing kommer du ikke unna, dette er viktig! Men som nevnt over så er dette en enkel operasjon som heller ikke koster deg stort. Stak ut all rust du klarer av topper og sylinderkapper, pass spesielt på at hullene mellom sylindre/topper og topper/eksosmanifoil er åpne, da disse lett gror igjen på en sjøvannskjølt motor. Da burde ikke kjølingen være noe problem de neste årene, i det minste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...og legg ut bilder etter hvert som du går fram og selvfølgelig hvis du lager noen spesial verktøy så er jo det kjempe interessant. :cheers:

Satt faktisk å tenkte på en løsning for å slipe ventilstolene; hvis jeg kjøper en mobilmagnet på biltema, borrer et 4,5 mm hull i midten av denne, så et større et, kanskje 6-7 mm, men ikke helt igjennom. da kan jeg sette inn en nedsenket bolt med mutter på baksiden for godt feste, og så kan jeg bruke en drill til å finpusse ventilene. vet ikke om dett vil fungere, men er vel verdt et forsøk...

Honing er helt nødvendig om du skal skifte stempelringer men er en enkel prosess du fint gjør selv. Kjøp en passende honebørste sett den i bormaskinen dypp i diesel og kjør opp og ned noen ganger i hvær sylynder.

Ja men da inkluderer vi dette i prosjektet ;)

Hva med en pussestokk for gevær med messingbørste? :smiley:

Finnes vel i flere "kalibre" og med variert utvalg av "stokker" å sette den på. Bør være mulig å få satt i en drill.

Ja, ikke dum idé. Skal se på behovet når den tid kommer...

Hvis oljetrykket ellers er greit kan du sikkert sløyfe veiv og rammelagrene. Men honing kommer du ikke unna, dette er viktig! Men som nevnt over så er dette en enkel operasjon som heller ikke koster deg stort. Stak ut all rust du klarer av topper og sylinderkapper, pass spesielt på at hullene mellom sylindre/topper og topper/eksosmanifoil er åpne, da disse lett gror igjen på en sjøvannskjølt motor. Da burde ikke kjølingen være noe problem de neste årene, i det minste...

Ja, her gjort dette på en tilsvarende maskin i '07, så regner med at det skal gå greit. Og hvis denne maskinen har holdt i 25 år, så bør den holde noen år etter denne prosessen også ;)

 

 

Men en siste ting: Kan jeg pusse eller rengjøre undersiden av ventilstolene på noen måte uten å ødelegge noe? Det er litt relevant for at den magnetløsningen min skal fungere, og ellers en fordel hvis jeg må bruke sugekopp til å pusse dem. Tenkte da å gjøre dette FØR grovslipingen. Det er jo ikke sikkert at de er så fæle heller, men regner egentlig med at det sitter et tykt sotlag på undersiden av dem....

 

Takk for alle gode svar så langt :flag:

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ventilene skal slipes frem og tilbake, ikke roterende kun en vei! Så sugekoppen er det beste. Dette er fort gjort på en tosylindret motor!

 

Rengjøring av topper og ventiler kan gjøres med stålbørste på drillen. Ikke noe problem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sugekoppen er helt grei den, så lenge ventilene er rengjort først! Ellers så selges det faktisk en sak til å sette i drillen, som gir den rette frem og tilbake bevegelsen... Men disse fire ventilene sliper du nok på en times tid, selv for hånd. Så oppgaven er svært overkommelig.

 

Siste motor jeg slipte ventiler på var en 18hk Sabb. Ventilene der hadde skrujernspor i tallerkenen, slik at man kunne bruke et stort skrujern i stedet for sugekopp. Fungerte helt topp det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...