Jump to content

KAD 42A i dobbelinstallasjon 6 tonn planende båt, våge å handle?


Thorlyn

Recommended Posts

Hmm sitter og myser på en båt om dagen.. men er mildt sagt veldig skeptisk til motorene.

 

Båten er planende 6 tonn med KAD 42A 1992mod med 600 timer på tellerne.

Båten har hvært servet på VP verksted hele livet.

 

Hva tror dere??

Glemme hele biffen eller go for it??

 

Har pratet med VP ang dette og de sier at det har forekommet få havarier i dobbelinst.

 

Om motorene har blitt oppgradert er noe uklart enda men blir sjekket opp.

Båten har forøvrig kun gått og lunket på Themsen de siste åra..

 

HMMMM :confused:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Skal ikke fortelle hva du skal gjøre, men jeg kjøpte nettopp en båt med D-4 motor, litt skeptisk er jeg etter alt negativt som jeg har snappet opp her inne, men motoren er da tross alt ny (ubrukt 2006 modell fra forhandler) og valgte å "go for it" ettersom båt og motorkombien var rett rimelig :yesnod: selvfølgelig med 2 års garanti og 5 år reklamasjon, ser for meg 250-300 timer per sesong, så det vil si at en kan regne ca 1200 timer innen 5 år, greier jeg det uten havari for en tro den fortsetter å gå å gå å gå... Hvis ikke, så dumper de vel nedi en ny motor og kanskje oppgradert, hva vet jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at båter med VP 42 installasjon prises lavere enn tilsvarende båter med andre motoralternativer. Dersom resten av båten er interssant å kjøpe kan det verdt et forsøk, dog bør du ha mulighet til å finansiere overhaling eller nye motorer dersom 42-erne skulle svikte.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De sitter i en slik båt: http://www.inamarin.se/Aldre_modeller/32R.pdf

 

Dette er en mildt sagt sjelden båt som kun er produsert mellom 92-94.. Og finne en slik båt med riktige motorer er ikke lett..(umulig)

 

Det er full service historikk på båten så den saken er biff.. det som blir sjekket opp til uka er om de er "bygd om til 43 spec"

Er de det så burde jeg vel kanskje ikke frykte for dette..

 

Men det som jeg også frykter er all denne putrejøringen på elven i snekkefart og da gjerne for en maskin.. (det skiller ca 70 timer på motorene)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hmm sitter og myser på en båt om dagen.. men er mildt sagt veldig skeptisk til motorene.

 

Båten er planende 6 tonn med KAD 42A 1992mod med 600 timer på tellerne.

Hva tror dere??

 

Har pratet med VP ang dette og de sier at det har forekommet få havarier i dobbelinst.

Ikke for å male en viss mann på veggen.

Men min personlige mening om den saken er: skeeeptisk.

Forøvrig så vet jeg om en dobbeltinstallsjon i en Nord West 355 hvor en av motorene (kad42) havarerte. Husker ikke sikkert timeantallet på den, men mener å huske rundt 750 timer. Kan hende det er feil, men den hadde ikke gått så mye som 1000 timer.

Han skiftet like godt hele motorpakken etterpå.

Link to post
Share on other sites

Magefølelsen sier skeeeptisk hos meg også.. Megler anbefallte full survey av båten.. vel og bra det men kan en stole på slike surveys??

 

Nå skal det sies at prisen er ikke noe og si på i det hele tatt..

men skal jeg handle i england så blir det sjøveien hjem og da er det jo greit at guttane i kjelleren er i topp form.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kad 42A!! Jeg hadde Kad 42P. Det vil si siste utgave før Kad 43.

 

Aldri mere volvo!! Ødela mange ferier på den motoren. På det meste 5 turer innom verksteder på en ferie, og for en dårlig service!!

Hva var feil? Jo det meste:

varmgang

lekkasjer(olje,kjølevæske)

røyk

effekttap

vibrasjoner

dysehavarier

oljeforbruk

brente dynamoer

feil på kompressor

feil på tomgang

feil på ventiler

defekte topp-pakning(er)

Feil på dieselpumpe

feil fra verksteder

 

Ja det ble mye negativt her, med det er ett lyspunkt: Drevet var det aldri noe feil med, så det var bra!!

 

Tenkt deg om veldig godt hvis du kjøper denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Hva med å forsikre mot motorhavari, mulig de er for gamle til at det lar seg gjøre, og uannsett er vel en slik forsikring svindyr, men nok ikke så svindyrt som plutselig sitte med båt uten motorer (for om den ene havarer vil du sikker skifte begge til noe annet?)

 

En annen ting, svært mye svartmaling av volvo her inne på båtplassen, er volvo så elendig som "alle" skal ha de til? De selger jo motrer i bøtter å spann og finnes jo i svært mange fritidsbåter verden over, blir vel ikke unormalt at en da hører om havarier (men havarier som følge av typiske svakheter ved konstruksjon er jo en annen ting) :smash::confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Ja man må tenke seg om her.. idag har jeg 2X KAD 32p fra 03.. de går som klokker.. og er nogenlunde nytt.. får vel kanskje prøve og få kloa i en uten motorer.. sånn at jeg kan sette sølvklumper i den (yanmar)

 

Havari forsikring får man bare på motorer yngre enn 15 år.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Helt enig THORLYN.

 

Jeg kjøpte volvo fordi jeg ikke fikk yanmar på drev i 1997!

 

Hadde hatt yanmar i 10 år før jeg kjøpte volvo, så jeg var bortskjemt.

 

Min volvo var kanskje et mandagsprodukt og etter kun 550 timer orket jeg ikke lengre, den ble byttet ut mot steyr!

 

Med steyr var bekymringene borte, de er like pålitelige som yanmar.

 

Nå er jeg lykkelig båteier med yanmar igjen, og etter planen nå ,skal jeg beholde den i 20 år.

Link to post
Share on other sites

En annen ting, svært mye svartmaling av volvo her inne på båtplassen, er volvo så elendig som "alle" skal ha de til? De selger jo motrer i bøtter å spann og finnes jo i svært mange fritidsbåter verden over, blir vel ikke unormalt at en da hører om havarier (men havarier som følge av typiske svakheter ved konstruksjon er jo en annen ting) :smash::confused::confused::confused:

Svartmalingen er vel å ta hardt i, det gjelder vel stort sett KAD42 og noen D-motorene. Siden det vel er vanskelig å skaffe noen pålitelig statistikk på totalhavari på KAD42 har man ikke noe annet å forholde seg til enn de historiene som verserer - og de er så mange at jeg hadde vært veldig forsiktig. Jeg snakket med en eier av Nimbus Commander 34 i sommer, han måtte koste på begge sine KAD42 betydelig. Synes å huske at det også finnes en egen tråd denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en kamd 42 oppgradert til 43, når jeg solgte båten var motor gått over 1300 timer uten ett feilslag. Var utrolig fornøyd med den motoren så hvis denne båten er oppgradert til 43 hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med det.

Men for all del du kan jo være uheldig, men det kan en jo alltid da.

 

Fine linjer på den damen der, ganske sexy faktisk.

 

Lykke til

 

Har du noen link så vi kan se båten, evnt hjelpe deg?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Volvo er følgende:

40/41-motorene var slitere, og gode motorer (bortsett fra at de ryker noe h..) Bedre med 41 B...

 

Problemene til Volvo kom for alvor da kad kom på markedet og da kad42. Det har vært (har ikke antallet) ganske så mange havarier opp gjennom årene. Kad 43 var/er en adskillig bedre motor, med visstnok svært få havarier (har faktisk knapt hørt om havari på 43). Etter sigende kan man ikke oppgradere 42 til 43...bare i liten grad. En vanlig og nødvendig motoroverhaling på 42 ligger på kr. 70' +.

 

Mange som har "overhalt" 42 og kaller det for oppgradering til 43...dette er feil! En 42 er en 42. Andre her kan gjerne fortelle hva som er den store forskjellen på dem...

Link to post
Share on other sites

Ja man må tenke seg om her.. idag har jeg 2X KAD 32p fra 03.. de går som klokker.. og er nogenlunde nytt.. får vel kanskje prøve og få kloa i en uten motorer.. sånn at jeg kan sette sølvklumper i den (yanmar)

 

Havari forsikring får man bare på motorer yngre enn 15 år.Lurer på hvilke forsikkringselskaper som tar på seg og forsikre motorer opptil 15 år

Link to post
Share on other sites

Gjensidige gjør vist det... men fy og det koster kan jeg tenke meg.. Blir jo helt absurd og måtte forsikre seg mot havari.. De stiller garrantert krav om service til enhver tid på merkeverksted.. Det kommer jeg aldrig til og ha.. Ikke når jeg selv har jobbet med det tidligere.

 

Jeg skal ringe sjefen på verkstedet til uka og få dok på hva som er utført.

 

Men blir nok at vi beholder båten vi har nå :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

gjensidige

 

her er teksten:

 

 

 

Motorskade

 

Tilbys for båter med innenbordsmotor, også seilbåter med innenbordsmotor

Alle plutselige og uforutsette skader dekkes for motorer opp til 15 år

Avskrivning med fem prosent av motorens verdi per år fra motoren er ny. Maks 50 prosent avskrivning

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...