Jump to content

KAD 42A i dobbelinstallasjon 6 tonn planende båt, våge å handle?


Thorlyn

Recommended Posts

Godt å se at det finnes flere fornøyde KAD 42 eiere som kommer på banen og tør og utale seg.

Har tidligere fått inntrykk av at de ikke har eksistert her inne på båtblassen, jeg regnet nesten med å få pepper da jeg utalte meg posetivt om KAD 42.

KAD 42 fortjener nok ikke det dårlige ryktet som den har fått.

En konklusjon er vel da kansje: Dersom mann ønsker båt med drevløsning, god fart, planende skrog og det sitter en eller to KAD 42 i kjelleren med normalt vedlikehold, så er ikke det noe spesielt og engste seg for.

Ser fram til å høre fra flere fornøyde KAD 42 eiere.

Link to post
Share on other sites

Det er et ganske stort hylekor mot VP her på Baatplassen. Jeg er ikke sikker på hvor mange av de som hyler høyt som har egne erfaringer med motorene (ref diskusjonen om D serien). Jeg har bare erfaring med VP, Mercruiser og Yanmar selv. Ut i fra mine erfaringer har jeg så langt valgt og vil nok igjen velge VP. Det handler litt om hva man kan velge også. Velger man hekkagregat føler ikke jeg at kvaliteten på Mercruiser er god nok. Samme gjelder drevene som Yanmar har brukt tidligere. Nå som Yanmar kommer med bedre utvalg av drev er det kanskje mer interessant. Særlig POD løsnignen deres er interessant.

 

På brukte motorer har det vel etterhvert vist seg at alle merker har sine svakheter. Et Steyr havari som er omtalt her inne forteller litt om viktigheten av tilgang på mekanikere i høysesong også.

 

En kommentar angående full gass fra stilleliggende. D serien har elektronisk styrt gasspådrag. Den gir så mye gass som motoren mener det er forsvarlig. Det er nok lagt inn marginer her - særlig med tanke på det kraftige dreimomentet. Når jeg kjører mekanisk styrte motorer er jeg mye mer forsiktig med hvordan båten tas opp i plan. Drevene jeg har i dag har et clutch system for å takle over 1000 nm dreimoment. Det er sjelden jeg kjører gassen rett i bunnen på båten vår. Det er for mye masse som skal flytte seg til at det føles naturlig. Men når jeg skal ha båten opp i plan (fra 7 knop til 18-20 knop) så gir jeg gass ganske fort - for å spare omgivelsene for hekkbølger. 15 tonn i havlplan graver en hel del.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Bare for en avsluttende moment ang KAD42, trekker jeg inn litt historie. På begynnelsen av 90 tallet da VP lanserte KAD42, var dette en av de suverent kraftigste maskinene med kompressor og turbo på markedet. Maskinen hadde ut i fra datidens sammenlignbare maskiner, og til dels i dag, et kraftig dreiemoment som mange båtprodusenter smilte henrykt over.

MEN kunnskapen om til hvilket bruk og båttype denne maskinen var egnet for, var dertil begrenset. Det ble montert inn eks. 1 x KAD42 inn i Sun 33 som derved ble undermotorisert. De som foretok installasjonen var nok overbevist om at dette var rett motorisering, men dette var feil, maskinen gikk for tungt med resultat at noen havererte. Tilsvarende feilinstallasjoner ble gjort flere ganger inntil man forstod viktigheten med rett maskin / kraft til rett båttype. Kanskje VP selgerne var litt for overivrige med å selge, men det er ingen tvil om at flere haverier kan spores tilbake til for tunge installasjoner.

 

Det er ingen tvil at KAD42 gjorde en feil med eks distribusjonshuset, men det som egentlig er av interesse er antall solgte maskiner contra feilprosent. Jeg har ingen prosent tall foran meg, men antar at flere VP kritikere ville blitt forundret over at det ikke var flere feil. Vi har en tendens til å fange opp det negative uten å reflektere over at flesteparten av båteierne sannsynligvis er fornøyde.

 

Jeg tror videre at båtprodusentene er flinkere i dag til å utstyre båtene med rett motorpakke enn på 90 tallet. Antar at de har lært en del selv om flere av brukerne fikk seg noen ubehagelige opplevelser.

 

Leser utspill om hvorfor kjøpe båt med denne maskinen, når det er skrevet flere negative uttalelser om dens rykte?. Da jeg skulle kjøpe min båt fra 1993 med 2 x KAD42 fra samme årstall, hørte jeg med båtvenner som hadde samme maskin, VP mekanikere og forsvaret som har lang erfaring med disse maskinene. Felles for alle uttalelser var å skifte distribusjonshuset og vær nøye under oljeskiftet slik at all oljen kommer ut, så har du en motor som nærmest overlever deg selv.... Mine erfaringer så langt stemmer med hva som er meg fortalt. Med 4 små barn i båten har jeg ikke det minste fnugg av bekymring på lange turer ute i havgapet. Jeg er en petineter hva angår båt, og kan gå i hvit skjorte i motorrommet mitt uten å bli skitten og slik skal det være.

 

Når den gang kommer og båten skal skiftes ut, kan jeg i hvertfall stå rakrygget ovenfor kjøper hva angår båten som helhet og vedlikehold av maskiner. For selv jeg kan kjøre i senk en hvilken som helst maskin i løpet av noen timer, dager uker, for det er jo ingen kunst.... Har sett i diverse maskinrom hvor olje og skitt flyter, og det sier meg mye om hvordan en del mennesker vedlikeholder sine ting. Alt for mange ser alt for skjeldent ned i motorrommet i løpet av sessongen, er det rart det da går gale??? Det er enkelt i gode tider å låne på hus for så uten erfaring kjøpe båt. Maritimt miljø er ikke som på land, kravet til vedlikehold er vesentlig større og dette glemmer mange..

 

Nok en gang hilsen fra en fornøyd KAD 42 eier.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde samme kvaler for vel et år siden Thorlyn. Jeg hadde en båt i søkelyset med 2 x KAD 42 P. De hadde gått ca 800 timer.

Jeg leste noen skrekk historier på Båtplassen, ble vel ikke særlig beroliget av det.

Jeg tok kontakt med to lokale velrenomerte båt mekanikere som har bakgrunn fra Volvo Penta, de mente det ikke var noen fare, ikke noe værre en andre motorer. Jeg kontaktet også lokale Volvo Penta forhandleren, de sa også at dette var kurant motor.

Jeg kjøpte båten og har siden i fjor høst kjørt ca 110 timer uten problemer som skyldes motorene i seg selv.

Men vedlikholdet er nok viktig, spesielt på slike "små volum" motorer som det er tatt såpass mye hk ut av. Jeg hadde tidligere en MD 40, denne har samme sylinder volum og yter 85 hk, når en da tar ut 230 hk av samme volum så sier det seg selv at god smøring (vedlikehold) er viktig.

Jeg tror nok som det er sagt tidligere i tråden at det ikke er mye feil i forhold til alle motorene som er solgt.

Lykke til med valget :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Thorlyn!

 

Legger ut her deler av svaret du fikk på im.

 

Båten veier ca 9 tonn med fulle tanker utstyr og last.

Den gjør ca 28 kn på fullt, og marsjer fint mellom 18 og 24.

 

Den er levert ny i Norge i 97, og jeg kjøpte den i 2001.

 

Forrige eier fikk byttet toppakning på begge motorer i 2000, da disse hadde tendens til å miste kjølevæske. Dette ble tatt på garanti.

Han byttet også en dynamo. Det er alt jeg vet om før jeg overtok båten.

 

Motorene hadde rundet 400 timer i 2001, og nærmer seg nå 1600.

 

Jeg har hatt båten i 8 år, og kan ramse opp de problemer jeg har hatt i denne tiden:

 

Noen tilfeller av varmgang som kanskje skyldes plast over kjølevannsinntak og/eller kollaps av s-slange fra drev. Dette gikk noen ganger greit ved å stoppe motor og starte igjen. Et par andre ganger havarerte impelleren og måtte byttes.

 

Et strammehjul for indre drivrem ble byttet pga dårlig lager.

 

En simmerring på sjøvannspumpe ble byttet fordii den lakk.

 

Ved kaldstart blir det noe røyk, men det går fort over når de blir varme.

 

På et drev har jeg hatt spor av vann. Dette førte til at det til tider låste seg i bakk. Etter å ha slipt konen i begge drev, og byttet olje hvert år, har dette problemet løst seg.

 

Byttet drivknuter på begge drev i fjor, da noen kryss hadde litt slark.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med installasjonene. De har en fin gange og føles rimelig driftssikre.

 

Hadde på et tidspunkt litt lyst på nye D 6 310, men dette har etterhvert gått over fordi de jeg har fungerer så bra.

 

En ulempe kan være at man ikke bør bruke turtallet mellom 1600 og 2600, da kompressorene er inne i dette området. På min båt passer dette ganske fint, da dette representerer en fart på 8 til 14 kn.

 

Hvis jeg skulle få havari, har jeg tenkt å overhale fremfor å bytte. Har hørt at dette koster rundt 60 - 80 lapper pr motor.

Skulle jeg valgt motorer i dag som ble produsert i 97, hadde jeg fremdeles gått for VP KAD 42.

 

Fjellbonden

Link to post
Share on other sites

Hvor mye arbeid er det å skifte distribusjonshuset? Må man ut med maskinene da?

Man kan enkelt bytte huset i båten. og det koster 4-5 lapper pr stk.

 

Da jeg konfronterte VP mekaniker med dette, ble jeg fortalt at dette ikke er vanlig å bytte.

Han sjekkektk også på datasystemet og kunne fortelle at det ikke bllir solgt mange av disse.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg hadde mine maskiner ute og skiftet det ene da den kun var festet kun med to bolter ( mener jeg å huske). VP mekanikeren mente at det var tull å skfte disse distribusjonshusene og at jeg hadde hørt på for mange forståsegpåere :yesnod: Han " glemte" å skifte på den ene maskinen, men den tok han når den stod i båten. Tror han brukte en time fra han kom til han var ferdig.

I følge VP mekanikeren hadde det skjedd haveri pga dette huset, men han mente hardnakket at det var relatert til slurvete oljeskift. Uansett, jeg har skiftet dem og har derved eliminert en av ankepunktene til KAD42. Det skal sant sies at å ta oljeskift på en KAD42 krever tålmodighet, men tar du tiden til hjelpog med rett utstyr går det bra til slutt :yesnod:

 

Men jeg kan si meg enig med Fjellbonden, disse husene var ikke av de varene VP solgte mest av.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kommentar angående full gass fra stilleliggende. D serien har elektronisk styrt gasspådrag. Den gir så mye gass som motoren mener det er forsvarlig.

 

Det burde vært slik som du sier, at motoren beskytter seg selv for inkompetente førere :yesnod:

 

Jeg bevitnet tidlig i fjor våres at en kjent aktør innen båtopplag i indre Oslofjord sjøsatte en Nimbus 250R med D-4 fra vinteropplag. Dette var før påsken 2007 og det var 3-4 grader ute.

Båten blir sjøsatt fra lastebil. Når båten flyter fyrer opplagsmannen opp motoren, bakker ut av stroppene, snur båten og kjører utover. Når han har kommet ca 50 meter fra land gir han flatt jern og raser noen runder rundt i fjorden i 35 knop før han vender tilbake til brygga. Der står eieren som skal overta båten. Opplagsmannen sier at "her fungerer alt nydelig". Båteieren smiler, takker for at han sjekket ut at båten var i orden før han hopper ombord og kjører avgårde glad og fornøyd :crazy:

 

Skremende at en slik "kompetent" fyr har service, konservering og "prøvekjøring" mange nyere og dyrere båter hvert år som får samme behandling. Men da er eierene som regel ikke tilstede. Tror han skal være glad at eieren av denne båten ikke hadde særlig peiling på motorer. Hadde en motorkyndig eier sett en servicemann gjøre noe slikt med sin båt, ville det blitt månelyst :smash:

 

På det tidspunktet denne "kyndige" opplagsmannen gir flatt jern og drar motoren opp i 3500 o/min har den vel gått i under 1 minutt fra den ble startet for første gang på et halvt år og hadde vel ca samme temp som omgivelsene - ca. 3-4 grader.

En så "intelligent" motor som D-serien burde forhindre en så ødeleggende handling som flatt jern på kald motor. Når den ikke gjør det, tviler jeg på at den begrenser pådraget ved aksellerasjon... Jeg har hvertfall ikke merket noe til det på de D-motorene jeg har kjørt...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men har du noen gang testet D serien uten at EVC begrenser gassen? Det er EVC programmet som bestemmer hvor mye drivstoff som skal inn. Det jeg vil tro sliter mest på motor og drivverk er brå fullgass. Slår man spakene i bunnen på EVC styrte motorer tar det litt tid før turtallet gradvis bygger seg opp (litt avhengig av motor).

 

Tror nok ikke det er parametre som du beskriver innebygd. Det er det vel på de færreste motorer (bortsett fra en del topptrimmede bilmotorer). Det hadde jo også gjort motoren litt vanskelig å bruke i en nødsituasjon - med mindre man må gå gjennom en hel meny:

er du sikker på at du vil kjøre båt i dag ? Trykk 1

Er du ederu: trykk 1

Har du tatt 2 øl - trykk 2 (da får du begrenset effekt)

har du tatt mer en 2 øl - trykk 3 (da får du bare kjøre på tomgang)

Har du dårlig tid - trykk 4

er du i en nødsituasjon - trykk 5.

 

:wink:

 

Mine motorer får alltid gått seg ganske varme før vi drar på. Vanskelig å komme oppi 85 grader før vi gir gass - men de går i hvertfall 10 minutter på tomgang før de forsiktig belastes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorene hadde rundet 400 timer i 2001, og nærmer seg nå 1600.

 

Jeg har hatt båten i 8 år, og kan ramse opp de problemer jeg har hatt i denne tiden:

 

Noen tilfeller av varmgang som kanskje skyldes plast over kjølevannsinntak og/eller kollaps av s-slange fra drev. Dette gikk noen ganger greit ved å stoppe motor og starte igjen. Et par andre ganger havarerte impelleren og måtte byttes.

 

Et strammehjul for indre drivrem ble byttet pga dårlig lager.

 

En simmerring på sjøvannspumpe ble byttet fordii den lakk.

Plastpose over drevet med påfølgende tap av kjøling kan vel ikke klandres KAD42, dette fører også til at impeller får seg en knekk.

 

Dårlig lager på et reimhjul kan være fordi noen har strammet reimen for mye eller at lageret har sine timer og er modent for bytte. Dette gjelder ikke bare KAD42, men Yanmar og Steyr og eller andre motorprodusenter. Kulelager varer dessværre ikke evig.

 

Simmerring på sjøvannspumpe kan ryke etter 50 timer, og den kan vare i 1000 timer. Slik er det bare med disse simmeringene. Levetiden avhenger veldig mye av hvor forsiktig man er når simmeringen monteres. Jeg har selv byttet simmerring på sjøvannspumpen på en KAD41 som kun var gått 85 timer.

 

All for mange har det med å klage på maskiner med bakgrunn i det jeg vil kalle normalt vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

All for mange har det med å klage på maskiner med bakgrunn i det jeg vil kalle normalt vedlikehold.

 

Jeg oppfatter ikke Fjellbondens opplisting som klage på motoren, snarere det motsatte! Dette er jo som du sier vanlig vedlikehold, som kunne skjedd med en hvilken som helst motor. Og det er vel bare en bekreftelse på at motoren som sådan er bra, i og med at dette er det eneste som har skjedd på åtte år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter ikke Fjellbondens opplisting som klage på motoren, snarere det motsatte! Dette er jo som du sier vanlig vedlikehold, som kunne skjedd med en hvilken som helst motor. Og det er vel bare en bekreftelse på at motoren som sådan er bra, i og med at dette er det eneste som har skjedd på åtte år...

Nei, det er i tilfelle en bekreftelse på at akkurat hans motor som sådan er bra - og det er derfor såkalte positive erfaringer egentlig er uinteressante (da mener jeg ikke det som omhandler modifikasjoner eller spesiell påpasselighet vedr. service). At mange, til og med veldig mange, har KAD42 uten å opplevd problemer, er en selvfølgelighet.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er i tilfelle en bekreftelse på at akkurat hans motor som sådan er bra - og det er derfor såkalte positive erfaringer egentlig er uinteressante (da mener jeg ikke det som omhandler modifikasjoner eller spesiell påpasselighet vedr. service). At mange, til og med veldig mange, har KAD42 uten å opplevd problemer, er en selvfølgelighet.

 

Det var jammen litt av en på stand :confused:

Håper ikke det er en gjengs oppfattelse her inne, i så fall er det jo ikke rart at folk blir skeptiske.

Trådstarter stiller spørsmålet om han tør å handle, sannsynligvis nettopp fordi at han har lest så mye negativt om KAD 42.

Så da og påstå at posetive erfaringer er uinteressante skjønner jeg ingen ting av. At det er en selvfølge at veldig mange har KAD 42 uten å oppleve problemer er nok langt fra det intrykket mange sitter igjenn med etter å ha lest en del her inne.

Dersom mann skal danne seg et riktig og nyansert bilde så trengs det jo både posetive og negative erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Klarer liksom ikke helt slippe denne tråden....

 

BårdK skriver:

og det er derfor såkalte positive erfaringer egentlig er uinteressante

 

Hele poenget er at det er de positive erfaringene som nettopp er viktig i denne saken. Trådstarter THORLYN vurderer en båt med KAD42 og mottar flere svar som slik jeg ser det, bygger på andres negative og udokumenterte erfaringer. Det er jo opplagt at de som har positive erfaringer med denne maskinen må fortelle om dette, slik at THORLYN kan basere sin kommende beslutning med en så stor " bagasje" som mulig.

 

At mange, til og med veldig mange, har KAD42 uten å opplevd problemer, er en selvfølgelighet.

 

Og her er jeg helt enig, men leser en innleggene hva angår KAD42, skulle en tro at de kun egnet seg for bruk som ilesteiner.... Poenget er at samtlige innlegg henviser til noen bestemte saker, eks den til Ingar. Ja, hans bekjent sin KAD42 havererte, feilen var tette dyser = oljedistribusjonshuset burde vært skiftet. MEN vet vi hvordan eieren, eller tidligere eiere har utført oljeskift??? Lå det igjen 2 liter møkkete olje som ikke kom opp, som igjen tettet dysene? Var vedlikeholdet utført slik det skulle fra maskinen var ny? Selv ikke Ingar, ei heller eier, kan vel med hånden på hjerte bekrefte dette.

 

Poenget er at hver gang noen medlemmer forespør på KAD42, henvises det til de faste linkene hvor flere svarer, styr unna. Med så mange KAD42 maskiner som til daglig rusler under dørken til diverse båter uten problemer, bør de som svarer, tenke seg godt om før de knoter ned sine velmente svar.

Det er veldig lett å henvise til andre tråder når en selv ikke har kunskap om den aktuelle problemstillingen, uten å stille et kritisk blikk til den tråden man henviser til.

 

Dette var ikke ment som noe negativt til deg BårdK :yesnod:,

Link to post
Share on other sites

Det er en litt artig effekt av diskusjonsfora slik som dette. Om to motorer av femtusen har hatt problemer, kan det lett spre seg et inntrykk av at motorene er fullstendig ubrukelige. Dette gjør at det som egentlig er gode motorer kan bli bortimot umulig å få solgt. Selv om de skjeldne problemene som finnes ofte skyldes at motorene er plassert i båter de ikke burde vært brukt i. KAD42 er et eksempel på dette, det samme gjelder også MD21/32. I utgangspunktet gode motorer, så lenge de blir behandlet rett. Men likevel har de fått et rykte som gjør at mange ikke engang ville vurdere å kjøpe en båt med slike motorer montert...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Forstår det, Hansa666. Skjønner at min påstand høres merkelig ut, men du tar det som er hovedpoenget - nemlig at det at mange har slike motorer som ikke har havarert ikke er informasjon som tilsier at motorens rykte bør friskmeldes helt.

 

Dersom man derimot har funnet ut hovedgrunnen til mulig overrepresantsjon hva angår havari er det derimot særdeles relevant. PS: Jeg er ingen VP-hater, som det stadig henvises til her, har selv hatt 41B-motor som jeg ikke hadde noe å utsette på, men det er jo en av de med godt "rykte".

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en litt artig effekt av diskusjonsfora slik som dette. Om to motorer av femtusen har hatt problemer, kan det lett spre seg et inntrykk av at motorene er fullstendig ubrukelige. Dette gjør at det som egentlig er gode motorer kan bli bortimot umulig å få solgt. Selv om de skjeldne problemene som finnes ofte skyldes at motorene er plassert i båter de ikke burde vært brukt i. KAD42 er et eksempel på dette, det samme gjelder også MD21/32. I utgangspunktet gode motorer, så lenge de blir behandlet rett. Men likevel har de fått et rykte som gjør at mange ikke engang ville vurdere å kjøpe en båt med slike motorer montert...

Det med to av femtusen er vel noe usikkert. Jeg forstår veldig godt argumentet med riktig behandling, men dersom det dårlige ryktet ikke er tatt helt ut av luften, må det jo bety at KAD42 er mer sårbare for uriktig behandling, dersom det ikke er overrepresentasjon av "dårlige behandlere" som har kjøpt akkurat denne motoren da.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som forbruker forventer man at aktuell motor i den båt man har kjøpt, kan tåle normal belastning. Det er her noen motormerker svikter. Ikke bare enkelte VP produkter men også 1,7tdi fra Mercruiser, samt div andre.

 

Å legge til grunn at det handler om vedlikehold er i disse tilfellene ikke holdbart. Sånn er nå mitt syn på den saken. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det med to av femtusen er vel noe usikkert.

 

Ikke bare usikkert, det er faktisk tatt helt ut av luften, bare som et hypotetisk eksempel! :wink:

 

Men problemer har lett for å bli blåst opp til ufattelige diskusjoner i slike fora som dette, slik at man kan få inntrykk av at problemene er mye større enn de egentlig er. Hvis motorene er så dårlige som man kan få inntrykk av, så virker det jo litt merkelig at det fortsatt er såpass mange av dem på markedet 20-25 år etter at de ble produsert.

 

Selv hadde jeg ikke hatt noen store betenkeligheter med å kjøpe en båt med slike motorer, men jeg tror nok jeg ville skiftet distribusjonsblokkene på disse for nattesøvnens skyld. Hvis jeg har forstått problemet rett så skyldes havariene på disse at underspylingsdysene tetter seg, hovedsakelig pga at tilførselen til disse ligger før oljefilteret. Nyere distribusjonsblokk flytter etter hva jeg har forstått tilførselen til disse til etter filteret, og da er jo hele problemet eliminert! Vel verdt å bruke noen tusenlapper for å unngå dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår veldig godt argumentet med riktig behandling, men dersom det dårlige ryktet ikke er tatt helt ut av luften, må det jo bety at KAD42 er mer sårbare for uriktig behandling, dersom det ikke er overrepresentasjon av "dårlige behandlere" som har kjøpt akkurat denne motoren da.

 

Tror svaret er mer nyansert enn som så. Når VP fikk KAD42 ut på markedet, fikk båtfolket tilgang på en av datidens kraftigste maskiner. Det er hevet over en hver tvil at slike maskiner trenger rett omsorg/pleie, og fikk den ikke det, ja da gikk det veien høna sparket. Nye og eksisterende eiere av KAD42 må huske på en del ting hva angår denne maskinen og vedlikehold, så vil ikke de bli befengt av større problemer enn andre båteiere med andre maskin merker. Oljeskift, distribusjonshuset og toppakning er vel de tingene som en bør se på. Jeg tok ut begge mine maskiner og fikk foretatt en fullstendig gjennomgang / oppgradering fra VP. De er 15 år gamle og i dag god som gull :yesnod:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har en nb 840 med en 96 mod. kad42pa som eg har hatt i 3 år nå, historikken på den var overhaling etter 400 timer, den var gått 1280 timer når jeg kjøpte den og som nå er passert 1700 timer.

Jeg skifter olje og filter hvert år, ellers ikke mer, og motoren maler som er katt.. Sålangt er jeg kjempefornøyd med motoren.

Link to post
Share on other sites

Men har du noen gang testet D serien uten at EVC begrenser gassen?

 

Skjønner ikke helt hva du mener med sitatet over.. :crazy:

Det jeg mente var at på de D-motorene jeg har kjørt har jeg ikke lagt spessielt merke til at EVC begrenser aksellerasjonen på noen måte. Virker som de aksellerer så raskt som de fysisk greier når spaken blir lagt horisontalt.

Jeg har kjørt noen titals D-4 og D-6. Har ikke lagt flat spak på alle da det ofte har vært nye motorer, men har prøvd på endel motorer som har gått noen timer og er innkjørte.

Imponerende aksellerasjon. Spessielt på de med kompressor :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

MEN kunnskapen om til hvilket bruk og båttype denne maskinen var egnet for, var dertil begrenset. Det ble montert inn eks. 1 x KAD42 inn i Sun 33 som derved ble undermotorisert. De som foretok installasjonen var nok overbevist om at dette var rett motorisering, men dette var feil, maskinen gikk for tungt med resultat at noen havererte. Tilsvarende feilinstallasjoner ble gjort flere ganger inntil man forstod viktigheten med rett maskin / kraft til rett båttype. Kanskje VP selgerne var litt for overivrige med å selge, men det er ingen tvil om at flere haverier kan spores tilbake til for tunge installasjoner.

 

Ja. At motoren jobber lett er viktig uansett motor, men kanskje er KAD 42 spessielt sårbar for dette...

Når en motor jobber tungt og ikke oppnår maks turtall stiger forbrenningstemperaturen betraktelig. Når vi vet at de svake punktene på KAD 42 bl.a er toppakning og tette dyser for underspyling av stempler skjønner man at ting lettere går til helv*** om motoren jobber for tungt og forbrenningstemp er for høy.

 

Dette med for tunge propeller på båter syndes det mye med fra produsentenes side. Dette for å få ut de siste brosjyreknopene. Propell blir ofte valgt så en fakrikkny båt uten pikkpakk og last og kanskje tilogmed uten bunnstoff oppnår eller nesten oppnår nedre grense på anbefalt WOT turtall.

Så flytter eieren inn med mange hundre kilo ting og tang, montere, ekstrautstyr, stoffet båten, slenger på jolle med utenbords i davitere, fyller opp alle tanker, får ombord hele familien med tilhørende bagasje og drar på ferie.

Da vil motoren som akurrat fikk maks WOT på fjærlett båt nå jobbe meget, meget tungt.

 

Et eksempel. Svoger kjøpte brukt Nord West 390 med 2 x KAD 44. KAD 44 skal opnnå 3900 o/min. På denne satt det C4 stålpropeller og lett lastet båt gjorde 31 knop ved 3550 o/min som var alt for lavt.

Aksellerasjonen var dårlig og den slet litt med å komme opp i plan ved godt lastet båt. Når kompressorene slo seg av ved 2600 o/min hendte det at turboene ikke greide å dytte turtallet videre oppover så kompressorene slo inn på nytt når turtallet falt et par ganger før den kom seg over "kneika" og i plan.

Vi bestillte med en gang nye propellere 2 størelser mindre - C2 da hver størelse skulle utgjøre ca 200 o/min.

Med C2 propellene ble aksellerasjon opp i plan helt problemfri, maks WOT ble 3950 med fulle tanker og ferielast, toppfarten sank 2 knop til 29 knop. Men til gjengjeld gjør den nå 29 knop så og si uansett last da den ved lett båt ville overvarvet noe om hadde prøvd å holde full gass over tid.

Resultatet ble hvertfall en mye mer behagelig båt med motorer som jobber lett og uanstrengt, samt at forbruket også gikk ned. Offeret var 2 knop mindre topp og marsjfart

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...