Jump to content

Tap av fart, propell "slurer"?

Brumle

Recommended Posts

I høst merket jeg at farten på båten ble mindre , mistet vel 5-6 knop, men turtallet på motoren var det samme. Når jeg skulle opp i plan gikk turtallet på motoren raskt opp men båten brukte usedvanlig lang tid på og komme opp.

Nå skal det sies at drevet var ganske mye grodd pluss at det satt en del rur på senteret (bosset) av propellen, selve bladene var rene. Mulig at dette var årsaken til tap av fart, men jeg mistenkte og at vulkingen i propellen har løsnet slik at propellen "sluret".

Spørsmålet er om jeg bør få levert inn propellen til sjekk, i så fall hvem tar seg av dette i Oslo området

Hei.

Ser du har større båt enn jeg er vant med.. :smiley: Hvor mye større propellene er...

Men jeg har når vulken har vært tvilsom, satt motor i gear og dratt for hand. Alltid når jeg har klart å dreie propellen får hånd har vulken vært ødelagt.

Så har du nå båten på land for vinteren så er det bare å prøve nevnt metode.

Har du kjørt lenge på denne "sluringa" ?

Min erfaring er at er vulken først sluppet så slites den steike fort så alt over tomgang er nesten umulig..

Mvh kenbjork

Har vel merket det de siste 6-7 timene før jeg tok opp tenker jeg, men den ble ikke verre, måtte øke turtallet 3-400 omdr. for og holde samme fart som før..........men det er vel trolig groe og rur som gjør dette, kan jo prøve metoden din nå som båten står på land....

Edited by Brumle (see edit history)

En kompis med en 3 år gammel bayliner (29 fot - husker ikke typebetegnelse) opplevde akkurat det samme med sin båt de siste ukene av sesongen - han leverte båten til service for å "reparere" feilen. Hans drev var skrekkelig overgrodd med rur, men resten av båten var kun dekket med et tynt slimlag. Propellen var helt OK. Servicefolka fant ingen feil, men gjorde rent drevet - dermed var farten tilbake igjen. Toppfart hos han er rundt 29 knop, men siste uken hadde han problemer med å få båten opp i plan. Maks fart etter å ha kommet et par sjømil var 24,5 knop før servicebesøket. Etter rensen logget han faktisk 30 knop, men dette skyldes nok at han hadde tømt båten for alt ræl fra sommeren.

Det høres ut som et typisk sen-sesong-problem du har ! Høres ganske normalt ut .. propellen slurer kjappere hvis det er seigt eller grodd bunnstoff ! Tror heller det er et større problem enn groen på propellcenteret ditt. Jeg erfarte at det kunne lønne seg å ha mindre og mindre tilt på drevet utover sesongen ! Prøv å tilte ned drevet da det skjer, mulig det hjelper :confused:

Kjenner meg igjen her ja, toppfart tidligere 29 knop på slutten av sesongen sliter med og få 23-25 vannvittig treg og få opp, ser ut til at det bare er rengjøring som skal til ja.... :eek::yesnod: drev,trimplan var det mye groe og rur på, drevet var ikke stoffet....

drev,trimplan var det mye groe og rur på, drevet var ikke stoffet....

Jeg tipper du har funnet løsningen på sluringen der, jeg, Brumle :wink: Det lukter jobb for far her i vår :confused: Når var sist båten fikk overhaling med nedskrapning 6-7 lag med primer og skikkelig bunnstoff ? :lol:

Vel skroget er ikke så værst, båten har stort sett gått i ferskvann, så det er ikke så mange lag med bunnstoff her serru :wink: men at groe og rur på trimplan og drev kan ha så mye og si for farten trodde jeg egentlig ikke. Fikk av det meste nå i høst så nå er det stort sett bare finpussen og stoffing igjen, så for vi se om farten er tilbake til normalen igjen.

Jeg opplevde at farten plutselig ble halvert med samme turtall.

Det var en av propellene ( Volvo duoprop ) som slurte i gummiinnlegget.

Kjøpte ny propell. Men kan slike feil repareres og hvem kan gjøre det?

Hei

Winrace propellers holder til på blakstadheia industriområde rett nord for Arendal.

Winrace Propellers AS 4820 Froland 37 03 78 88

De kan det meste om propellreparasjon, også vulking :yesnod:

Edited by agder840 (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

• 4 years later...

Hei. Vekker opp en gammel tråd.

I går var jeg og gutta ute på en liten kjøretur der vi fikk bra fart på det vanlige turtallet (3200o/min). På hjemveien ville nesten ikke båten opp i plan og det virket som om propellen slapp. Ved å gi full gass fikk jeg mange fler omdreininger på motoren enn vanlig. Litt rart at det kom nå etter en helt perfekt sesong uten problemer.

Skroget ble spylt for litt over en måned siden. Motoren er en 320HK mercruiser 4.2l og Bravo 2 drev.

Tror dere det er propellen hos meg som har løsnet i vulkinga?

mvh

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..