Brumle Startet 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2009 I høst merket jeg at farten på båten ble mindre , mistet vel 5-6 knop, men turtallet på motoren var det samme. Når jeg skulle opp i plan gikk turtallet på motoren raskt opp men båten brukte usedvanlig lang tid på og komme opp. Nå skal det sies at drevet var ganske mye grodd pluss at det satt en del rur på senteret (bosset) av propellen, selve bladene var rene. Mulig at dette var årsaken til tap av fart, men jeg mistenkte og at vulkingen i propellen har løsnet slik at propellen "sluret". Spørsmålet er om jeg bør få levert inn propellen til sjekk, i så fall hvem tar seg av dette i Oslo området Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hei. Ser du har større båt enn jeg er vant med.. Hvor mye større propellene er... Men jeg har når vulken har vært tvilsom, satt motor i gear og dratt for hand. Alltid når jeg har klart å dreie propellen får hånd har vulken vært ødelagt. Så har du nå båten på land for vinteren så er det bare å prøve nevnt metode. Har du kjørt lenge på denne "sluringa" ? Min erfaring er at er vulken først sluppet så slites den steike fort så alt over tomgang er nesten umulig.. Mvh kenbjork Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Brumle Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Har vel merket det de siste 6-7 timene før jeg tok opp tenker jeg, men den ble ikke verre, måtte øke turtallet 3-400 omdr. for og holde samme fart som før..........men det er vel trolig groe og rur som gjør dette, kan jo prøve metoden din nå som båten står på land.... Redigert 13.Januar.2009 av Brumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 En kompis med en 3 år gammel bayliner (29 fot - husker ikke typebetegnelse) opplevde akkurat det samme med sin båt de siste ukene av sesongen - han leverte båten til service for å "reparere" feilen. Hans drev var skrekkelig overgrodd med rur, men resten av båten var kun dekket med et tynt slimlag. Propellen var helt OK. Servicefolka fant ingen feil, men gjorde rent drevet - dermed var farten tilbake igjen. Toppfart hos han er rundt 29 knop, men siste uken hadde han problemer med å få båten opp i plan. Maks fart etter å ha kommet et par sjømil var 24,5 knop før servicebesøket. Etter rensen logget han faktisk 30 knop, men dette skyldes nok at han hadde tømt båten for alt ræl fra sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Det høres ut som et typisk sen-sesong-problem du har ! Høres ganske normalt ut .. propellen slurer kjappere hvis det er seigt eller grodd bunnstoff ! Tror heller det er et større problem enn groen på propellcenteret ditt. Jeg erfarte at det kunne lønne seg å ha mindre og mindre tilt på drevet utover sesongen ! Prøv å tilte ned drevet da det skjer, mulig det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Kjenner meg igjen her ja, toppfart tidligere 29 knop på slutten av sesongen sliter med og få 23-25 vannvittig treg og få opp, ser ut til at det bare er rengjøring som skal til ja.... drev,trimplan var det mye groe og rur på, drevet var ikke stoffet.... Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Kan forøvrig legge til at mange i Oslofjorden har slitt med ekstrem begroing av rur siste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 drev,trimplan var det mye groe og rur på, drevet var ikke stoffet.... Jeg tipper du har funnet løsningen på sluringen der, jeg, Brumle Det lukter jobb for far her i vår Når var sist båten fikk overhaling med nedskrapning 6-7 lag med primer og skikkelig bunnstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Vel skroget er ikke så værst, båten har stort sett gått i ferskvann, så det er ikke så mange lag med bunnstoff her serru men at groe og rur på trimplan og drev kan ha så mye og si for farten trodde jeg egentlig ikke. Fikk av det meste nå i høst så nå er det stort sett bare finpussen og stoffing igjen, så for vi se om farten er tilbake til normalen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg opplevde at farten plutselig ble halvert med samme turtall. Det var en av propellene ( Volvo duoprop ) som slurte i gummiinnlegget. Kjøpte ny propell. Men kan slike feil repareres og hvem kan gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Hei Winrace propellers holder til på blakstadheia industriområde rett nord for Arendal. Winrace Propellers AS 4820 Froland 37 03 78 88 De kan det meste om propellreparasjon, også vulking Redigert 13.Januar.2009 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Petter-B Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hei. Vekker opp en gammel tråd. I går var jeg og gutta ute på en liten kjøretur der vi fikk bra fart på det vanlige turtallet (3200o/min). På hjemveien ville nesten ikke båten opp i plan og det virket som om propellen slapp. Ved å gi full gass fikk jeg mange fler omdreininger på motoren enn vanlig. Litt rart at det kom nå etter en helt perfekt sesong uten problemer. Skroget ble spylt for litt over en måned siden. Motoren er en 320HK mercruiser 4.2l og Bravo 2 drev. Tror dere det er propellen hos meg som har løsnet i vulkinga? mvh Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
ivar Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 høres sånn ut ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.