S/Y Emma Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Gratulerer med eit godt bustadval! Her i Ørsta, der eg bur, er det fire båtar med folk som bur fast om bord. Dersom ein er innstilt på det, er det ikkje noko problem å bu i båt. Dei fleste her har båtar mellom 47 og 50 fot, noko som er romsleg nok til minst to personar. Det ser ut til at dei som flyttar i båt ikkje flyttar på land att. For 2,5 millionar kroner får du ein god seglbåt på 49-50 fot. Eg bur i ein mykje mindre og billegare båt, og eg trivst som plomma i egget. PS: Damer liker båt Redigert 25.September.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Å bo i en 45-50 foting er jo rene luksustilværelsen... Mange båtboere tilbringer livet i mindre båter. Regne med at du kjenner til Båtboerforeningen http://www.batboer.no/ Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Her har du noe å vurdere.... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19080774 Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 TRRRAAAANGT? Det er slettes ikke mange som bor i såpass stor båt! Det er forbeholdt de færreste! Jeg bor i en stor båt. Den er 48 fot, men har bodd i en 33 fots seilbåt i 3 år. Har bodd i båt i 5 år nå og kommer til å fortsette med det da jeg trives veldig med det livet! Plassmessig er det ikke noe problem, men du må nok regne med at du ikke kan få a alle tingene du eier ombord slik du kan med en gørkjedelig leilighet/hus med bod i kjellern/garage Hvis man bor i båt og trives med det er det ren og skjær luksus . Jeg pusset opp en toppleilighet til over 25 millioner i vinter med 360 graders panoramautsikt, en million TV-skjermer, luksus og luksus osv., men ville ikke bodd der til fordel for båtlivet. Jeg hadde kjedet meg. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Her har du noe å vurdere.... For det første er jo ikke dette noen seilbåt. For det andre må du ha utvidet sertifikat for å føre denne båten. For det tredje må du regne med å bruke en god slant penger for å gjøre denne båten hjemmekoselig. Men herlighet. Har en 2-2,5 mil til dissposisjon finnes det mange flotte seilbåter, og også andre båter som kunne egne seg til bobåter Problemet med seilbåter, er at de fleste av dem mangleslike viktig ting som fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel. Dette mener jeg må være et must i en bobåt Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Emma Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Problemet med seilbåter, er at de fleste av dem mangleslike viktig ting som fryseboks, vaskemaskin og tørketrommel. Dette mener jeg må være et must i en bobåt Tja. Ein eg kjenner har kombinert vaskemaskin og tørketrommel under kartbord-setet. Ein finn svært kompakte løysingar på det meste dersom ein leitar litt. Fryseboks som går kontinuerlig er vel litt meir komplisert i ein båt, med mindre ein konstant ligg på landstraum eller har ein enorm batteribank... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) jeg kan ikke se det står det noe om det må være seilbåt hos trådstarter? men nå ligger brillene i kjelleren da.... Lite hjemmekoselig? Ja var ikke så mange gode bilder av innredningen, men mannskapet har jo bodd ombord, så de har nok hatt en plass de oppholdt seg....men noen bedre bilder er kanskje noe å etterlyse... Ellers trenger du kun D5L for å før denne. Er passelig aktivitet å få på plass i løpet av vinteren.... Litt pruting og du får omtrent det samme igjen ved salg om noen år.... Dette er et fartøy, ikke noe sånn der plastikkgreier Redigert 25.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) jeg kan ikke se det står det noe om det må være seilbåt hos trådstarter? men nå ligger brillene i kjelleren da.... Ellers trenger du kun D5L for å før denne. Er passelig aktivitet å få på plass i løpet av vinteren.... Beklager, det stemmer at det ikke står noe om at han er på jakt etter seilbåt... Har bare erfaring med at de fleste båtboere av en eller annen grunn sverger til seilbåter. Selv mener jeg at seilbåter egentlig ikke egner seg så godt til bobåter. Fordi på en seilbåt er jo alt lagt under dekk. Tror det ville gitt meg en inneklemt følelse. Da mener jeg det må være bedre å ha en båt av typen Trawler/Grand Banks. På disse båtene er det plass både over og under dekk. Eller ei gammel ombygget skøyte - men da beveger mann seg inn på et helt annet segment..hvor jeg føler meg mer hjemme Selvsagt er det mulig å ta D5L. Noe jeg forøvrig mener at alle som skal føre båter over 40 fot burde ha. Men det kan jo hende tråstarterne allerede har D5L, siden han nevner båter opp til 50 fot. En båt på 50 fot er som kjent over grensen for vanlig båtførerbevis. Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JRK Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Skall jeg gjøre dette, må jeg gjøre d nå, eller når jeg blir pensjonist! Begrenser meg til 2.5 mill, og ser at på d norske marked er d lite å velge i :) Bør mans satse på import??! Har du mulighet til det nå så kast deg ut i det. Når du blir pensjonist er det slettes ikke sikkert at helsa holder Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Hallo! Seil båt blir d nok ikke! Satser på å leie ut huset, å ha alt fra huset i garasjen :) Må ha vaskemaskin og evt tørketrommel.. fryser hadde jo vært kjekt, men ikke et must for meg! Må jo selvsagt ordne med en avtale om fast havneplass på vinteren, vi får se! vært artig å prøve! risken er jo i hva jeg får solgt båten for igjen når jeg bestemmer meg for å gå i land ;) er noe alla dette jer har sett på: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19002969 Har ikke mere en båtførerprøven, men kan vel føre båt opp til 50 fot?! Redigert 25.September.2009 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Og damer liker båt, men ikke å bo i dem!! Kjempeløsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Uansett hvilke båt du velger, tenk på at dette skal være noe du skal bo i om vinteren og... Aure er vel ganske utsatt til med vind.....eller? En båt med stort overbygg har og godt vindfang...blir mye bevegelse i vindråsene....selv om du kanskje ligger i le for sjøene...men blir alltids litt drag ved kai...du skal sove godt om natten og..... Er båten i utgangspunktet bygget for å bo i året rundt? Har den isolasjon mot kulde? Eller bare vanlig 10mm. "fritidsbåtisolasjon" som er limt på?? Strømforbruk for å holde noenlunde jevn temperatur? Strømbrudd i havnen.. planB? Er der nok lufting med tanke på kondens/fuktighet? bare for å nevne et par ting... D5L, tar du via nettet... er en båtskole som har arrangert disse kursene her......Noen samlinger i stavanger... hvor du treffer mange båtfolk..... Redigert 25.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Mye som må tenkes på ja ser jeg!! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Har ikke mere en båtførerprøven, men kan vel føre båt opp til 50 fot?! Det er nok mange som lever i denne overbevisningen. Men hvis du sjekker båtførerbeviset ditt, står det ingen ting om fot, men om meter. Maks størrelse er 15 meter. Den båten du linker til på FINN er 24 cm for lang. Unntaket for denne regelen er hvis du får tak i en gammel skøyte som har målbrev fra før 1983, og hvor dette viser at båten ikke er over 50 bruttotonn. Men det er vel uansett ikke en slik type båt du er på jakt etter Alternativer er som tidligere nevnt å ta D5L Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ringvassøy Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 En båt på 50 fot er som kjent over grensen for vanlig båtførerbevis. Hvor har du dette fra. Med vanlig båtførerprøve så kan man føre båt intill 50 fot(15meter) og ikke mer en 25br.tonn. At mange kunne trengt mer opplæring for å føre båt over 40 fot er vel ingen tvil, men så er det jo enkelte det ikke nytter å lære opp.... Noen som bare burde være på land eller hvertfall ikke være mer enn matros.. hehe. Når det gjelder å bo i båt så er det noe jeg også kunne tenkt meg å prøvd, men med kone og barn så.... Jeg tenkte på å kjøpe noe alla det du har sett på. Vurderte også Priscess 45. Den får du jo for 1,5 mill og oppover. Og til du som var bekymret for nattesøvnen ved bevegelse... Du er da i båt. Ligger aldri i ro da. det er en vanesak.. ellers så har du jo landstrøm og ved strømbrudd så har alle så store båter ombord hjelpemotor(agregat). Vet om en her i Tromsø som bor i båt året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) En båt på 50 fot er som kjent over grensen for vanlig båtførerbevis. Hvor har du dette fra. Med vanlig båtførerprøve så kan man føre båt intill 50 fot(15meter) og ikke mer en 25br.tonn. For å ikke gå inn i alt for mange detaljer omkring dette, så er 50 fot MER en 15 meter Forøvrig er det ingen grense på 25 br.tonn for Båtførerbeviset Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Er ikke bare bare å bo i båt når stormene hyler.... For et par år siden hadde jeg kontakt via nettet med flere som lå våken ombord og var veldig usikker på om båtenes fortøyninger og pullerter ville holde gjennom natten.....fendrene forsvant på havet etterhvert som nye ble hengt ut.... Vil du ligge en hel vinter på den måten? Sike ting må taes med i totalen før båten anskaffes.... Redigert 25.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Dette er vel krise maximering!!! Men skjønner poenget! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Det sier seg vel selv, at en ikke legger seg på de mest værutsatte stedene når en skal overvintre i båt. Storm og uvær kan en selvsagt oppleve. Men skjønner ikke hvorfor fendere skulle behøve å blåse til havs? Bor selv på Vest-Karmøy, et av de mest værharde områdene av vår kyst. Men her har båtfolk lært å leve med ellementene, og hører aldri om at noen har alvorlige problemer på grunn av været. Selvsagt snakker jeg ikke om ekstremvær, som kan forekomme. Men da er det ikke bare båtene som har problemer Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Fendrene forsvant etter å ha vært imellom båt og kai kort tid...... En båt i store bevegelser....festene på båten holdt ikke når de ble røsket i......aner ikke om det var skikkelig store fendre heller... men merkelig hvor enkelt henger seg opp i slikt her.... si meg har dere satt båten på land og er i kranglehumør??? var bare noen erfaringer jeg har gjort meg med fritidsbåter og vind/sjø....vinterstid... Redigert 25.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 men merkelig hvor enkelt henger seg opp i slikt her.... si meg har dere satt båten på land og er i kranglehumør??? Neida, er sykemeldt, og det er for dårlig vær til å være ute med båten...så når en kjeder seg kan det jo live opp tilværelsen med litt kvervulering... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 heheheheheheheh, ja skjønte det måtte være noe slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Jeg skal også flytte ut i båt. Som nevnt tidligere i denne tråden, veldig mange bor i langt mindre båter en hva du ser på. Jeg skal selv flytte ut i en 30 fots seilbåt, som vel cirka bare har 1/8 del av plassen til den princessen;) Men, jeg gleder meg utrolig til å flytte på sjøen:) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Størrelse på bobåt og krav til komfort har nok å gjøre med to hovedellementer. Alder....ingen tvil om at kravet til komfort tiltar med årene Og så spørs det hva man er vant til fra før. Spranget fra en romslig komfortabel tilværelse i eget hus, eller romslig leilighet og over til en 30 fots seilbåt kan nok bli litt vel dramatisk for de fleste Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Capitaine Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 En båt på 50 fot er som kjent over grensen for vanlig båtførerbevis. Hvor har du dette fra. Med vanlig båtførerprøve så kan man føre båt intill 50 fot(15meter) og ikke mer en 25br.tonn. Det er fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse) eller bredde. Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.