Jump to content

Bo i båt?

Guest Kjetilhodne

Recommended Posts

Det er det!

Møre og Romsdal: I kveld auking til sørvest liten og til dels full storm på kysten, minkande søndag føremiddag.

Jepp Steinsvik... men dette er på kysten! Hvordan går det i Ørsta f.eks? Værhardt der inne, eller er det ikke verre enn at det piper litt i riggen og at du bare sender en flyktig tanke til oss som bor noe lengre ute mot breisundet...?? :lol::lol::lol:

Ja, ja... sjøl er jeg på jobb i nordsjøen igjen, og her er det rimelig ruskevær akkurat nå, men regner med at båten ligger godt i fortøyningene til jeg kommer hjem om ca tre uker. Skal bli godt med høst også! Må si jeg er glad jeg bor i et land med fire adskilte årstider, sjøl om en kan begynne å lure til tider...

Men nå var det vel kanskje ikke akkurat dette tråden skulle handle om, sjøl om det definitivt er en del av det å bo i båt... forholde seg til været er jo en del av hverdagen!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Vi som bor på vestlandet har lært oss en leveregel...

- Det nytter ikke å klage på været. En må bare konstatere de faktiske forhold, og så ta sine forhåndsregler... :yesnod:

Det er så sant som det er sagt! Men la nå ikke dette bli typisk "østlandet mot vestlandet" igjen da... :lol:

Vi sliter vel med vinden og regnet, mens de østafor nok har rimelig kalde vintre i forhold til oss. Det er nok ikke bare bare det heller, med forhåndsregler mot is og sprengkulde og det som verre er... Hver landsdel har nok sin utfordring, og leveregelen til Wasco bør nok gjelde for de fleste av oss som har båt, uansett hvor i landet den måtte befinne seg.

Tar man de rette forhåndsreglene går det som oftest greit, og det er jo godt å ha i bakhodet for alle og enhver.

Helt enig! Man har alt som et hus kan tilby, kortere avstand mellem fasilitetene og man blir mindre trøtt :smiley:

hehe, tenkte på akkurat det her om dagen:) Jeg bor nå hjemme hos mor her i Kristiansand, til sommeren flytter jeg ut i båt i Oslo for å studere. Huset jeg bor i nå er realivt stort, og jeg tenkte idet jeg gikk fra badet til stua, "Det burde da ikke være nødvendig å gå så mange skritt bare for å bevege seg fra toalettet til sofaen..".

For hver dag som går, gleder jeg meg mer og mer til den dagen jeg tar alt det nødvendige og starter seilasen fra Kristiansand til Oslo.

• 3 år senere...

hehe, tenkte på akkurat det her om dagen:) Jeg bor nå hjemme hos mor her i Kristiansand, til sommeren flytter jeg ut i båt i Oslo for å studere. Huset jeg bor i nå er realivt stort, og jeg tenkte idet jeg gikk fra badet til stua, "Det burde da ikke være nødvendig å gå så mange skritt bare for å bevege seg fra toalettet til sofaen..".

For hver dag som går, gleder jeg meg mer og mer til den dagen jeg tar alt det nødvendige og starter seilasen fra Kristiansand til Oslo.

Det der ble en positiv overraskelse for meg da jeg flyttet i båt i høst, hadde ikke sett for meg at det skulle være så deilig å ha så kort vei til alt! :-)

Herlig og bo i båt.. min er kun på 25 ft, men jeg mangler ingenting og trives godt med plassen. planløsningen i min båt er såpass god at om jeg hadde gått 5 ft opp ville ikke det resultert i noe annet en eget avlukke for toalettet isteden for og ha det under soveplassen i forpiggen.

KNS MEDLEM

Det står at han har en HR-352 - Flott gammel svens dame det der gitt og 10 fot lenger enn din.

Selv bor jeg også i en gammel svens dame og trives også knallgodt.

Jeg eier en leilighet på land som blir solgt så fort jeg får ut vesle barnet på 20år som bor der. Da er planene at jeg kanskje kjøper "litt" større båt... MEN... uansett hvor mye jeg kikker på Finn, så finner jeg ikke en som er "litt" større som ikke da samtidig har flere lugarer, flere dasse og som jeg samtidig har råd til uten å ta opp lån. Et annet kriterium, er at jeg skal se at jeg skal kunne trives i båten og da må det for min del være litt "skutepreg" og ikke være av den minimalistiske typen som er populært nå om dagen.

Drømmen, er en Sweden Yachts 370 eller 390 som egentlig bare er en oppblåst versjon av den jeg allerede har om jeg kan få til det uten å ta opp nevneverdig med lån. Boende i båt uten lån i banken er et mål jeg har satt meg og om jeg må fortsette å bo i svADA, så gjerne for meg. Jeg har jo valget hver kveld om jeg skal ligge foran eller bak og har eget rom for dass/dusj. LITT mer plass rundt stuebordet hadde gjort seg, men intet must liksom.

Ved siden av meg bor det et par i en Shipman 29 og de stortrives. Alene er 25' egentlig nok, men egen dass hadde jeg nok savnet... eller kanskje ikke om jeg ikke hadde det hehe.... Det er rart med alt man ikke har. Det er ikke så lett å savne det i og med at vi mennesker faktisk er utstyrt med evner til å tilpasse oss temmelig bra.

(Lars Monsen har ikke med seg dass på tur (Hysj.. han har ikke med seg dasspapir heller til et år))

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

ja da har han nok nevneverdig mere plass en meg.. 25 ft for meg synes jeg går helt greit, det eneste jeg savner må være full ståhøyde.. jeg skulle vært 10 cm kortere :lol: men med en gang jeg får en til i båten over litt tid blir det fort et irritasjonsmoment :giggle: jeg har jo en stikk køye men denne er brukt som lagringsplass.. etter nå over et halvt år som båtboer som et prøve prosjekt jeg lenge har drømt om har jeg kommet fram til at dette er livet.. så mine neste 10 års boforhold vil utvilsomt bli på sjøen.. tenker å bo i denne de neste to årene. dertter vil jeg nok kjøpe en båt på ca 35 fot med tanke på litt bedre comfort og en fremtidig jordomseiling, eller ihvertfall en tur til caribien.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Høres ut som en god plan.

Bare pass deg for damene. Fort gjort å forelske seg om man er litt ukonsentrert og da ender man fort opp med gjeld, hage (grøss), unger og forpliktelser 20-25 år frem i tid.

(Jeg er på slutten nå, hun yngste ble 20 i oktober)

RSL

Hmmm.. mista dama og beholdt et av barna?... det var en rar vri.

Jeg gikk fra to til fire barn en gang jeg også, men de var allerede fra 13-17år (alle jenter), så det har allerede gått over.

Nå forsøker jeg desperat å bli uten barn frem til barnebarna kommer, for da vet jeg med meg selv at jeg blir helt tulling igjen. Disse kommer selvfølgelig til å synes at det å ha en morfar som bor i båt er helt normalt.

RSL

35 fot. Trodde det skulle være akkurat nok, men nå synes jeg at jeg bor i et palass! :-)

Hmm.. du bor i Bergen... Kjøpte du muligens den 352'n fra et sted i Telemark? (Skien om jeg ikke husker helt feil?)

I så fall, bommet jeg med ca en uke på å være eier av den båten hehe....

ca fire år siden om jeg ikke husker helt feil... Hvit motor?

RSL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...