Jump to content

Pynt ombord

roaldbj

Recommended Posts

Derimot synes jeg det er flott mer gamle martime ting ombord i ei gammal treskute. Men det må være ekte, og ikke billig fake...

Men hvorfor skal en ha tallerkner og saftglass med seilbåter, måker eller anker på????

Ei gammel treskute er jo "maritim" pynt godt nok spør du meg... resten kan du utføre overnevnte flytetest på!! (i overført betydning naturligvis)

Så da blir det ikke noen seilskute bilder på meg her forstår jeg :giggle: Har ett par gjennomskrudde skruer jeg skulle ha skjult :blush: Da er det vel greit :saint:

Det er ikke vi andre som bestemmer hva du vil ha om bord i din båt, bare så det er sagt! Pynt med det du vil for min og andres del! Når det gjelder spm. ditt har jeg ikke noe umiddelbart svar, men kan jo være at andre vet hvor du skal få fatt i det du er ute etter...?!

En kjellerstue som er innredet i maritim stil kunne jeg godt tenkt meg å ha..

Men etter som jeg ikke har noen kjellersue, så er ikke det aktuelt.

Interiøret i resten av huset gir ikke plass for matirime innslag.

Det jeg forøvrig forbinner med maritim stil har i grunnen ingen ting å gjøre med skippsratt og gamle natthus.

I min barndom var maritim stil forbunnet med sjømanns hjem hvor far seilte i utenriksfart og brakte med seg sjeldne eksotiske kamferkister, utskjærte hvaltenner, og spennende pyntegjennstander fra fjærne himmelstrøk.

Dette maleriet av Cristian Krogh (kopi selvfølgelig) har vi hengende. Vi synes dette bildet er så utrolig tøft, med masse dramatikk og action, og føler oss ganske så ydmyke der vi jazzer avsted med all verdens moderne utstyr, mens de gutta satte utpå med livet som innsatts.

leiv_erikssonweb.jpg

Fint bilde!

Til opplysning, Krohg, skrives med hg ending :giggle:

Mvh

Champagne

k_cmb.jpg

Redigert av Champagne (see edit history)
Da får jeg vel ta en tur på Nasjonalgalleriet....eller bestille der ifra..

eller ta en av de mange bildene du finner av dette kunststykket på nettet og printe det ut til ønsket størrelse. (orginal størrelsen får du ikke ombord så fremt du ikke bruker det som storseil..)

:flag:

mvh

Champagne

Beklager at jeg ikke er så vel bevandret i kunsten. Kom også i skade for å benevne "bildet" som en kopi. Fikk smekk på fingeren av en kollega, siden det vi har på veggen er faktisk malt, med ordentlig pensel og olje maling, og da heter det visst nok -reproduksjon-.

Rammeverkstedet (norsk) har satt buemerket sitt bak på rammen, men ellers ingen -Made in Kina- eller noe annet å se noe sted (uten at jeg har studert det med lupe).

Beklager at jeg ikke er så vel bevandret i kunsten. Kom også i skade for å benevne "bildet" som en kopi. Fikk smekk på fingeren av en kollega, siden det vi har på veggen er faktisk malt, med ordentlig pensel og olje maling, og da heter det visst nok -reproduksjon-.

Rammeverkstedet (norsk) har satt buemerket sitt bak på rammen, men ellers ingen -Made in Kina- eller noe annet å se noe sted (uten at jeg har studert det med lupe).

SY Gyda, vet du hvem det er som har malt reproduksjonen og når?

Mvh

Champagne

aka

Kim Krohg

Leter etter et annet motiv, men vet ikke om det er Krohg som har malt det.

Hvis jeg ikke husker feil tror jeg det heter "Losen"

175x1353006.jpg

denne?

175x1343617.jpg

eller denne...?

krohg_christian3.jpg

(babord litt)

ck_trissa.jpg

Trise i arbeid

ck_hardt_le.jpg

Christian har malt mange "los" motiv, og mange andre norske kunstnere har gjort det samme fra århundreskifet (1900) Christian var professor på kunstakademiet og brukte mange ganger sine egne verk som "mal" for hva elevene skulle jobbe med.

Mvh

Champagne

Hei...

her var det mange flotte maritime motiv

Det var helst det siste av disse jeg har tenkt på...

Prøvde å google på "Losen" men fikk ikke opp noen av disse bildene.

Vet du om en nettside, hvor jeg kan finne dette bildet?

PS. Googlet på Krohg og fikk opp et av Losen, men det var så lite

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...