Jump to content

Pynt ombord

roaldbj

Recommended Posts

Opp gjennom årene har vi hatt mye pynt ombord.

Det er alltid hyggelig å komme ombord i båter og se hvilken pynt som verdsettes.

Kanskje kan vi legge ut noen bilder av vår "kjære" pynt i denne tråden.

Jeg starter med min mest verdsatte "pynt" nå for tiden som står på utstilling - men jeg har mange flere.

boerretzen1.jpg

Ektefellen er nok ikke enig - hun setter nok pris på litt andre "verdier".

Pynt? Jeg er jo i båten :lol: Foruten meg selv så har jeg alltid med noen dansker som heter Carlsberg da. Men dem forsvinner gjerne etterhvert :cheers: . Ellers så har jeg en 5,5mm luftbørse som pynter fint opp bak setene bak :crazy:

nips.jpg

Når en har det slik, er det nok greit å lime ting fast! (ikke bilde fra vår båt)

Og sannelig ser jeg ikke et fyrtårn også, er det fra din båt Worry II?

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Arti emne Roaldbj.

Jeg har en Gunnar Berg kopi (A3 format med ramme) kjøpt for en 2-300 kroner som er skrudd fast i lugaren.

Tenkte jeg skulle få ett bilde på dass også, bilder skrues fast med en skru i hvert hjørne på rammen.

Når taket er ferdig skal jeg ha plass for en parafinlampe over salongen. Men den skal kunne taes ned under gange.

20308.jpg

Ellers blir det et skipsur i messing etterhvert også. Man kan alltids lage seg en lita bokhylle med litt spennende lesestoff. Men da er det stopp, ikke for mye nips ombord hos meg.

Har vel egentlig ikke så mye pynt ombord i Amica II, synes vi trenger plassen til nyttigere ting. Innholdet i barskapet betegnes ikke som pynt her i rederiet, kanskje mer som kjekt å ha :wink:

Har likevel et bilde fra vår forrig Amica.

blomster_ombord.jpg

Disse ildtoppene trivdes virkelig ombord og blomstret fra vi kjøpte dem i mai 2007 og til skuta ble satt på land like før frosten kom. Vi tok dem inn i entreen, der de fikk stå over vinteren. Da de kom ombord om våren startet de å blomstre igjen. De sto fremdeles i full blomst og fulgte med da Amica ble solgt i 3. juli 2008.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg har kjøpt to fyrtårn lamper som jeg har byggd om fra 220V til 12V ,

disse gir eit lunt og fint lys ombord.

Prøver ellers kun å ha noen få utvalgte ting som følger oss fra båt til båt :smiley:

IMG_1267.JPG

pb040025.jpg

Mine to beste "pyntegjenstander" er også veldig praktiske---en Dickinson pottebrenner i stål/messing, og en parfinlampe i stål. Begge bidrar til en lun og hyggelig atmosfære.

Fyrtårnet er faktisk et stearinlys, også en nyttig ting. Oppå ovnen (vanskelig å se på bildet) står det også en nyttig innretning---en vifte som, når den blir varmet opp av ovnen, begynner å gå rundt uten bruk av strøm. Prinsippet er at den nedre delen blir mye varmere en den øvre, og da begynner den, pga. konstruksjonen, å lage sin egen strøm som igjen driver en liten elektromotor. Og det hjelper faktisk veldig bra til å fordele varmen fra ovnen rundt i båten. En artig oppfinnelse fra Canada.

Kan også brukes oppå kokeplater på f.eks en Wallas. :wink::sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Arti emne Roaldbj.

Jeg har en Gunnar Berg kopi (A3 format med ramme) kjøpt for en 2-300 kroner som er skrudd fast i lugaren.

Tenkte jeg skulle få ett bilde på dass også, bilder skrues fast med en skru i hvert hjørne på rammen.

Når taket er ferdig skal jeg ha plass for en parafinlampe over salongen. Men den skal kunne taes ned under gange.

20308.jpg

Ellers blir det et skipsur i messing etterhvert også. Man kan alltids lage seg en lita bokhylle med litt spennende lesestoff. Men da er det stopp, ikke for mye nips ombord hos meg.

Heisann.

En slik lampe har jeg også,men vær ops på at det blir jævlig varmt over.

Dette løste jeg med å gå på en lampebutikk og forlenget opphenget til dobbel lengde.

son2nov2008b.jpg

For meg er dette faktisdk pynt ombord - men du verden så nyttig denne pynten er.

Jeg har kalibrert både temperaturmåleren og hygrometeret og det er tilnærmet jhelt presist.

Det første jeg ser på i salongen når jeg kommer ombord.

For godt over 10 år siden var vi en sommer på en ukes tur sammen med noen venner. Vi i vår Nidelv 24, og de andre i to seilbåter. Mor hadde noen fine (i hennes øyne) blomster i en svær potte hjemme vil ikke ville reise fra. Det endte med at potten som var minst 40cm høy, og 30cm brei ble suret fast i pulpitten på dekk :cryin: :cryin:

Det blir vi mobbet for enda... :lol: Men utenom det har vi aldri hatt noe pynt ombord i båtene vår. Ikke hjemme heller egentlig..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

levende blomster paraply og ryggsekk har ikke noe i båt å gjøre ....bringer visst uhell med seg (gammel overtro) og det tror jeg på ... :smash:

Gjelder ikke det kvinnfolk og hester også? :lol::lol:

Og det betyr også ulykke å gå fra havn på en fredag. Så da ryker alle helgeturene. :nonod:

Tror nok de fleste legger overtroen til side når det passer - og vice versa

levende blomster paraply og ryggsekk har ikke noe i båt å gjøre ....bringer visst uhell med seg (gammel overtro) og det tror jeg på ... :smash:

Rauaraddel... :lol:

Hva gjør en seilinstruktør når han har glemt nøkkelen til båten der regntøyet ligger?

Jo, finner en paraply i hittegodset...

Jepp, det er meg som er på bildet.... :lol:

asbjoern.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Min vakre kone er den peneste pynten vi har i vår båt (skal vi gå opp et par tre fot kjære?)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

• 7 months later...

Haler frem igjen denne her jeg... for er det noe som IKKE kommer i min båt så er det såkalt "pynt" som ikke har en eller annen veldig praktisk tilleggsfunksjon. Barometer og klokke er praktiske instrumenter som ikke først og fremst regnes som pynt (av meg ihvertfall). Diverse former for lys, enten det er snakk om telys eller oljelampe, er også "pynt" med en helt klar funksjon så OK. Type "skipsklokker", antiskliduker med anker eller livbøyer, knutebilder, messinganker, overpynta køyklær med all verdens seil- og skutemotiv på og alt mulig annet som liksom skal være så utrolig "maritimt" er noe jeg absolutt ikke har sansen for, og som ville blitt utsatt for flytetesten rimelig fort er jeg redd for.

Men så er det jo ungene da... de har jo tegnet et par herlige tegninger og laget et par flotte (men heldigvis ikke alt for store) "bruksting" av skjell og ting de har funnet i fjæra. Dette har jeg tatt vare på, og et par ting står også framme... så helt tomt for "dilldall" er det nok ikke hos meg heller :lol:

Angående dilldall, leter etter ett par bilder (type antikk i ramme, ikke fotografi), gjerne med seilskutemotoiv eller annet maritimt, ikke for store 20x20 hadde vært perfekt, noen som vet hvor jeg kan få fatt på det?

Min mening er at det ikke er noe som ødelegger en ekte båtfølelse en såkalte maritime pyntegjennstander.

Tenker da på knutebilder, og annet "maritimt" krims krams "made in taiwan" :puke:

Derimot synes jeg det er flott mer gamle martime ting ombord i ei gammal treskute. Men det må være ekte, og ikke billig fake...

Men hvorfor skal en ha tallerkner og saftglass med seilbåter, måker eller anker på????