Jump to content

Gassflaske i kasse på badeplattform:


Likeråfiske

Recommended Posts

Det er relativt strenge regler for fremføring av gass fra gassflaske til kokeapparat ombord. Jeg har dem ikke for hånden, men grovt er det slik:

1. Overgang fra gassflaske til kobberrør skjer med gummislange som jeg tror kan være maks 1.5 meter lang.

2. Videre fremføring med permanent lagt opp kobberrør.

3. Overgang fra kobberrør til kokeapparat med gummislange, maks 1.5 meter lang.

Slangene skal byttes gjevnlig, produksjonsår er som regel merket på slangen.

Jeg tror ikke det er noe CE-krav at det skal være montert gasslekkasjetester om bord.

Link to post
Share on other sites

1. Overgang fra gassflaske til kobberrør skjer med gummislange som jeg tror kan være maks 1.5 meter lang.

2. Videre fremføring med permanent lagt opp kobberrør.

her var en intresant grejj jeg ikke kjende til

 

"Båtar som är CE-märkta ska ha "maskinpressade klammor" till gasolanslutninar. Slanklammor godkänns ej.

Det är f.ö. då också tillåtet med slang hela vägen till förbrukare oavsett längd.

Man har även skärpt kravet på gasoltubsutrymmet som numera inte ska gå att öppna inombords.

 

Gasolutrymmet ska även ha ett dräneringshål som är min. 19 mm och som mynnar ut min. 75 mm ovan vattenlinjen (även vid krängning).

Därav har numera de flesta nya båtar gasoltuben i cockpit eller via lucka i aktern.

 

Avstängning vid respektive förbrukare gäller som tidigare.

 

CE-märkta måste alla nytillverkade båtar vara som är tillverkade senare än 16 juni 1998.

 

Stefan K, ordf. BTN"

 

 

 

http://www.sxk.se/tekniska/forum/forumShow...bject=Alla#9738

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Den totale lenge med slange er ikke 1,5 m som alle tror, men 1,2 m. Det skal brukes klamret kobberrør på strekket. Slange brukes mellom kobberrør og gassflaske og mellem kokepparatet og kobberrøret, men max. 1,2 m fordelt på rørets endetilkoplinger. Husk det skal være stengekrane umiddelbart der kobberrøret slutter og før slangetilkoplingen.

Det skal brukes slangestusser på kobberrørets ender, ikke tillat med slange tredd rett inn på røret. Og en det skal/bør være en lekkasjeindikator etter tilkoplingen til gassflasken og mellom kobberrøret. Høres mye ut, men er enklere enn beskrevet.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Takk Haba - skal lete litt etter forskriftene som omtaler dette. Vi har diskutert gass i båt tidligere i flere tråder. Hos oss er det avstengkran for gass både på flaske og ved overgang kobberrør-slamge inne i båten ved komfyr/plater. Det var ingen lekkasjetester i anlegget - er du sikker på at det er et CE-krav?

Link to post
Share on other sites

Denne forskriften 1983-10-20 nr 1580: Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy, http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19831020-1580.html er fra 1983. Gjelder den også for kokeanlegg i fritidsbåter? I så fall gjelder følgende:

Foran forgreningsledninger og nærmest mulig gassbeholderne skal det på et oversiktlig sted på hovedledning være en fast montert lekkasjeindikator eller tetthetssikring.

Tetthetssikringen er kanskje det hodet vi setter på gassbeholderen - men den er ikke fastmontert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sakset litt fra http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html: FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv

 

Gassapparater.

Gassapparater til innenbordsbruk skal være av en type som anvender gass i fordampet form, og skal være konstruert og installert slik at lekkasjer og eksplosjonsrisiko unngås og slik at det er mulig å foreta lekkasjeprøver. Materialene og bestanddelene skal være egnet til den type gass som benyttes, og skal være konstruert for å tåle slitasje og ytre påvirkninger som er typiske for marint miljø.

 

Hver gassbrenner skal være utstyrt med en tenningssikringsinnretning. Hvert gassapparat skal forsynes via en egen avgrening fra distribusjonssystemet, og hvert apparat skal ha egen lukkeanordning. Det skal være passende ventilasjon eller avtrekk for å hindre risiko som kan oppstå ved lekkasje av uforbrent gass og av forbrenningsprodukter. Lekkasje av gasser som er tyngre enn luft kan danne eksplosjonsfarlige gassansamlinger i lavereliggende områder.

 

Hver gassbrenner skal være utstyrt med en tenningssikringsinnretning. Hvert gassapparat skal forsynes via en egen avgrening fra distribusjonssystemet, og hvert apparat skal ha egen lukkeanordning. Det skal være passende ventilasjon eller avtrekk for å hindre risiko som kan oppstå ved lekkasje av uforbrent gass og av forbrenningsprodukter. Lekkasje av gasser som er tyngre enn luft kan danne eksplosjonsfarlige gassansamlinger i lavereliggende områder.

Her er det ikke nevnt noe om lengder på gummislanger eller at lekkasjetester skal være fast montert.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har gassflasken på badeplatformen så har du vel i utgangspunktet all den luftingen du trenger :confused: Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig med noen kasse her annet en av kosmetiske grunner, og evt for å beskytte ventilen. Rust nederst på stålflasker er lite problematisk. For det første så er lakken ganske bra på disse flaskene, så det blir lite rust. Og for det andre så bytter du jo disse flaskene uansett når de tømmes, så rust blir evt. Statoil sitt problem, ikke ditt :yesnod: Men seff, en komposittflaske ruster ikke uansett :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...