landkrabbe_ Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) Jeg har en 30 år gammel kontrakt på en hyttetomt med båtfesterett like i nærheten av tomta på grunneiers tomt. Pr i dag må jeg selv sørge for mooring eller liknende uten at det innebærer noen form for leie eller liknende. Det er planlagt en brygge som grunneier skal bygge, men den er ikke på plass på noen år enda. (selv om det er blitt lovet i 30 år) På den brygga vil jeg få båtplass men må betale leie. Hva mener dere er rett her? Skal jeg bare godta en leiepris? Var det praksis i 1981? Det er ikke blitt nevnt noen leie eller liknende i disse 30 årene. Burde jeg evt få mulighet til selv å betale utgifter for min båtplass og dermed slippe leie? Kan jeg be om å slippe å være med på båtplass hvis jeg likevel må legge flere tusen kroner i en mooring og dermed slippe leie? Hva bør jeg evt forvente av leie? Området er et meget populært sted av skjærgården. Jeg er ikke jurist men jeg ville tru det vil være naturlig å diskutere sedvane i denne saken? Edited January 27, 2009 by landkrabbe_ (see edit history) Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Er båtfesteretten tinglyst i skjøtet på eiendommen? Quote Link to post
landkrabbe_ Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Er båtfesteretten tinglyst i skjøtet på eiendommen? ja Quote Link to post
M/S Malene Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Er ikke noen ekspert, men vil vel tro at hvis grunneier lager brygge der du har båtfeste og dermed fjerner plassen din, så skal du ligge der gratis. Evt henviser deg til en annen plass du kan ligge gratis. Hvis det ikke er avtalt leie i 1981 så må du jo ha rett til gratis båtfeste. Quote Link to post