Jump to content

Båthenger


Rolf

Recommended Posts

Skal kjøpe meg henger til en 17 fots With skjærgårdjeep.

Har mer eller mindre gitt opp å finne en brukt så ser nå på nye. Men, såvidt jeg kan se så er det ganske store variasjoner ute å går mht. konstruksjon, dimensjoner, sammenføyningsmetode og pris. Har kikket på Gaupen, Tysse, Tredal, Brønderup og noen til jeg ikke kommer på. Noen som har noen erfaringer å dele?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Slet med det samme problemet for et par mnd'er siden, men da med varehenger. Konklusjonen min da var at

Gaupen var billigutgaven hvor alt var spinklere og akslen ikke var galvanisert, dvs utsatt for rust.

Fogelstad var svensk

Brendrup var grei

Treldal kanskje best å kjøre pga spiralfjærer, men forhandler ??

Jeg valgte Tysse da denne er relativ enkel å skifte deler på, helgalvanisert, bra låser osv.

 

Trakk en del på en 17' Fjordling for mange år siden. Det var en fornøyelse å bruke boggihenger...

 

Har lagt merke til at en forhandler nede i Øsfold er stor på båthengere, men husker ikke navn. De hadde ofte helsides annonser i bladet Båtbørsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Brendrup, og til tross for at den ikke er brukt mange ganger er akselen i ferd med å bli spist opp av rust. (ugalvanisert) Enig med Per, Tredal's spiralfjærer er bedre enn de gummi-torsjonsfjærene som alle andre bruker.

En annen viktig ting er at hjul-lagrene har smørenippel. Eneste måten å få de til å vare på er å holde de fulle med fett. (måtte selv montere nipler på Brendrup)

Link to post
Share on other sites

Guest Lars_Moe

Jeg har hatt flere Tredal tilhengere og er meget godt fornøyd med dem. Selv små hengere har meget bra kjøreegenskaper, og kvaliteten er jeg fornøyd med, de virker robuste og godt skrudd sammen. Av vedlikehold så har jeg bare smørt opp kjølrullene. Jeg er nøye med og ikke kjøre hjullagrene i salt vann, så dem har jeg ikke hatt noe problemer med. Nå har jeg en modell for 16 fot med tipp, og er kjempefornøyd med den.

Skal det være noe å klage på så må det være at jeg måtte gjenge opp mutterene og bytte ut boltene til justeringen av støttehjulene fordi gjengen var blitt ødelagt av galvaniseringen. Ikke noe stort problem, jobbem tok et kvarter eller tjue minutter.

 

Hilsen Lars

Link to post
Share on other sites

Tenk også litt på å velge en henger som har en grei lokal forhandler. Dette kan være avgjørende den dagen du trenger en del raskt eller for om du blir flådd hvis du skulle ha behov for service.

 

Selv har jeg vært borte i både Tysse og Tredal hengere og hadde gode erfaringer med begge. Ingen av disse er jo blandt de mest fancy på markedet med tanke på funskjoner, men akkurat dette kan også være en stor fordel etter min mening. (saltvann og fancy funksjoner går ikke alltid så godt sammen...) Tror kanskje jeg hadde valgt Tysse igjen selv skulle jeg hatt henger!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vi har et par fabrikker som lager båthengere i Trondheimsområdet:

Hammerhenger (Skaun) er bra, men en ny fabrikk har kommet på markedet med bedre og billigere henger for båt: Metech på Melhus, telf. 73956790. En god venn kjøpte en slik i fjor og er henrykt!

Har sjøl prøvd slik henger og den er meget solid og rimelig. De lager visstnok også etter mål, hvis båten har litt uvanlig skrogform. (Jeg selger IKKE hengere...)

Hvis du skal traile båt over lengre strekninger, vil jeg anbefale henger med boggi (to akslinger). Punkterer du på et hengerhjul i litt hastighet, bærer det til skogs med enkelakslet! Dessuten er trekking av dobbelakslet henger MYE stødigere. (Som på skinner).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tredal har en del fortrinn fremfor mange andre.

 

De er galvanisert etter sammensveising.

 

De har ikke billigløsningen med gummitorsjonsfjærer som siger i kne når gammel.

 

De er ikke laget av oppklippet galv. plate uten galv. i kutteflatene.

 

Bærende deler er ikke satt sammen med popnagler som slakner etter bruk.

 

De er dog ikke de billigste på markedet.

 

 

Jeg er ikke forhandler.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg er også på jakt etter en henger til 17' båt.

Bruker i dag en 83 mod. Brenderup med nyttelast på 750 Kg. Denne har fungert bra, byttet lager en gang. Montert noen ekstra ruller, og kraftigere vinsj.

Skal ha en ny henger som har nyttelast over 1000 Kg.

 

Høvdingen  :cool: kjøpte seg en boggi Gaupen henger, for 2 år siden. Jeg dro den til Nordnorge (115 mil) samme sommeren. Hengeren var veldig god å traile, men det elektriske på den var dårlig. I løpet av turen hadde isolasjonen på ledningen som går til bakplata blitt slitt bort  :lol:. I sommer skjedde det samme et annet sted på hengeren. Ledningen går rett ut av stålrøret, uten noen form for beskyttelse. Jeg skal sette på noen nipler, og legge ledningen om på nytt.

 

Har sett på litt forskjellige hengere.

Uten å ha studert detaljene så nøye virker BK-henger bra.

Se på denne : [ftp] [/ftp]http://bkhengeren.com/produkter/bat/p1422t.html

 

Er det noen som har erfaringer med BK-henger her ?

 

 

TJ.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 6 tilhengere i firmaet (varehengere). 1 Brenderup m/to aksler, 2 Tysse m/to aksler, 2 Gaupen m/to aksler, og en Gaupen m/enkel aksel.

 

Jeg kjøper aldri mere en henger med enkel aksel.  De to akslene på en tilhenger bidrar sterkt til kjørekomfort og sikkerhet som langt overgår problemet med å snu på hengeren når den skal snus med håndkraft.  Løsningen på det er å lære seg å rygge med henger.

 

Erfaringer

Brenderup er uforholdsmessig dyr.

Gaupen, du får det du betaler for.  Kanskje du betaler litt mere enn du får.

Tysse, kraftig god henger med gode kjøreegenskaper for en billig penge.  Her får du opplagt mere enn du betaler for, sammenlignet med de to andre produsentene.

 

 

Også jeg har hørt mye positivt om Tredalhengerene med sine spiralfjærer.  Jeg har imidlertid aldri fått anledning til å prøve dem, og de gangene jeg har vurdert å anskaffe henger har jeg funnet dem dyre i forhold til det som har blitt kjøpt.  Men kanskje neste gang, om den klarer kampen mot Tysse....

 

For noen år tilbake hadde jeg en Gjøvik henger med ekte boggi, hvor fjæringssystemet på de to akslene hang sammen med stag, det var en sann drøm og kjøre, og overgikk allt annet jeg har opplvd av kjørekomfort på henger.  Men prisen var også drøy.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Skal kjøpe båthenger i morgen. Den skal brukes til en Vernøy 430 og jeg vil ha en uten bremser.

 

Tar tenkt å kjøpte Tysse og står mellom to modeller:

 

Den enkleste:

Bilde

 

 

og den litt større:

 

Bilde

 

Den største har jeg OK erfaring med fra før, da modellen med brems. Men jeg sparer noen kroner på å velge den minste. Den kan i tillegg deles i to og stues bort.

 

Regner likevel med at kjørekomforten kanskje er litt dårlig på den enkle vogna. Skal kjøre fra Bergen til Sørlandet, kanskje over fjellet to ganger i året med denne båten. Vil derfor ikke kjøpe noe som er helt håpløst.

 

Noen erfaringer med disse hengerne?

Link to post
Share on other sites

En ting å være klar over er at den store tyssehengeren har totalvekt 750 kg, da må du ha en rimelig stor bil hvis du skal dra denne lovlig, eks min mitsubishi galant har henger vekt uten brems på ca 600 kg men med brems er tilhengerlasten på 1425 kg.

 

Det betyr også litt hvilket førerkort du har, om du har det gamle med BE er det faktisk vekt på hengeren som regnes, men hvis du har bare B er det totalvekt på hengeren som gjelder.

 

Forøvrig har jeg hatt den største av disse to, den er billig og galvanisert over det hele, og med nesehjul. Du får også denne med krybbe.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

Har lyst på Tredal ja, hatt det før og var fornøyd. De skal ha 8000 for den her, men jeg har ikke sjekket felleskjøpet.

 

 

Tror kanskje jeg går for den minste fra Tysse eller Tredal hvis de kan levere den på dagen.

Det er egentlig veldig greit med en henger som kan deles da vi har litt begrenset lagringsplass.

Link to post
Share on other sites

En ting å være klar over er at den store tyssehengeren har totalvekt 750 kg, da må du ha en rimelig stor bil hvis du skal dra denne lovlig, eks min mitsubishi galant har henger vekt uten brems på ca 600 kg men med brems er tilhengerlasten på 1425 kg.

 

Er du sikker på at det stemmer? Slik jeg oppfatter det er det faktisk vekt på hengeren som er bestemmende her.

Se

http://www.tilhengerspesialisten.no/visForskrifter.asp

 

Hvis det var slik som du sier ville samtlige hengere uten brems med maksvekt 750 kg være ulovelig å bruke på de fleste personbiler. Det tror jeg ikke stemmer.....

 

Min bil er en 97 Subaru Legacy Outback og er godkjent for totalvekt av henger og last på maks 500 kg. Dette er pga bilens konstruksjon. Grensen på TILLATT totalvekt tror jeg er relevant i forhold til myndigheter og med tanke på førerkortklasse.

Link to post
Share on other sites

det var en god beskrivelse du har funnet her, jeg har nok fått feil info fra biltilsynet, jeg bøyer meg i støvet. Spesiellt nå som det blir sommer og mange er ute på veiene er det mye kontroll på dette. Da er det best å ha loven /tolkningen på sin side.

Problemet er at ingen helt skjønner dette regelverket, særlig ikke de som skal kontrolere det.

 

Men takk for at du tok opp dette. Trodde bilen min hadde 750 kg uten brems, og så hadde den bare 500 kg. Sånn går det når man bytter inn en Chevrolet Blazer med en Subaru..... :rolleyes:

 

Dette betyr at siden jeg ikke kan trekke mer enn 500kg lovelig kan jeg like godt kjøpe den minste fra Tysse. Skal jeg trekke noe større enn Vernøyen senere må jeg ha brems, og det blir for dyrt nå + at det blir for mye ekstra vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp solgt min Fogelsta henger. Kjøpte denne selv brukt for et år siden. Den hadde makslast 2,8 tonn, men jeg brukte den til en båt som veide ca. 1500 kg. Jeg ble fortalt at Fogelsta er et meget godt merke, og den svarte absolutt til disse forventingene. Det beste med hengeren var rullene, samt prinsippet som hjelper deg styre båten rett inn. Det var aldri noe problem å få til dette alene, selv med en ganske stor båt. Prisen på denne var ny over 45000 kr, så den ligger kanskje i det øvre prisleiet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at rulle systemet har blitt litt undervurdert i denne tråden. Skal man kjøre langt og ofte så er dobbel aksel og fjæringer det viktigste, men skal man bruke båt/henger i sitt nærmiljø uten å ha fast båtplass så ville jeg ha sett en del på rullene. Har selv god erfaring med slik vugge hvor båten styres inn "av seg selv" og med stor gummihjul på de bakerste rullene. Dette fører til at man kan bomme litt på den midterste kjølrullen uten at båten blir skrapet opp. Samtidig som man får en jevn fordeling av vekten på flere punkter.

 

Dessuten så er det ikke alltid man kommer til med bil bakom husveggen og slikt så jeg ville satt en knapp på singel aksling så lenge båten ikke er altfor stor. Dette letter forflytningen drastisk ved manuel kraft.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

finn.no og autodb.no har alltid noen brukte hengere i listene.

 

Jeg spekulerer på ny henger sjøl, men da i størrelse 20 - 23 fot. Har tilbragt litt tid med å sammenligne tilbud, og på nye hengere virker Gaupen generelt å være billigst. Gaupen hengerne er også lettere enn konkurrentene iflg tabellene, og det kan jo være både positivt og negativt...

 

Kanskje noen har erfaringer?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

finn.no og autodb.no har alltid noen brukte hengere i listene.

 

Jeg spekulerer på ny henger sjøl, men da i størrelse 20 - 23 fot. Har tilbragt litt tid med å sammenligne tilbud, og på nye hengere virker Gaupen generelt å være billigst. Gaupen hengerne er også lettere enn konkurrentene iflg tabellene, og det kan jo være både positivt og negativt...

 

Kanskje noen har erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjelder for disse produsentene å presse vekten under 350 kg. for å unngå avgifter.

Gaupens største båthenger veier 349 kg, og bærer litt preg av det.

De hårde plastrullene kunne med fordel være byttet ut med luftfylte. Litt tungt å sette ut.

Ellers er den grei nok og OK og kjøre med.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en liten Gaupen henger nyttelast ca. 600 kg. Ikke fornøyd med den. Etter mye kjøring med båt opp, med vekt mot grensen av tillatt. Ble den litt skranglete etterhvert.

 

Fikk tak i en Fogelsta fra en utleier og det var helt noe annet å kjøre med. Har båten på hengeren hele sommeren, så jeg har erfart at man ikke må bare se på pris. Hengeren ligger veldig gått på veien og oppfører seg godt på svingete veier etc.

 

Sjekk rulle systemene, bredden på hengeren, helsveiset ramme og kjøp en henger som du er sikker på at tåler båt, motor og ekstrautstyret ombord i båten.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...