Jump to content

Båthenger


Rolf

Recommended Posts

Hei

 

Har kjørt en del 50 mil turer med forskjellige båthengere.

De billige, lette egner seg kun til transport lokalt ( f.eks de minste Gaupen som har høyt tyngdepunkt, ikke er vridnings stabil etc ).

Skal du ha hengere til lengre kjøring bør må du hengere som er som : Brenderup, Fogelstad = Brenderup, eller Tredal. Min favoritt er Tredal som har meget gode kjøreegenskaper.

 

mvh

Seileren :sailing:

Link to post
Share on other sites

LITT på siden kanskje:

Lånte Brenderup 2-tonn dobbelakslet henger av naboen da jeg hentet båten i Drammen for 3 år siden... Likte DEN men ikke prisen; Brukte senere hengeren som mal og sveiset sammen maken, men med visse forsterkninger og forbedringer. :yesnod: (Tilt, gangvei, flere ruller, men for svakt vinsje-stag som brakk og senere ble forsterket, båten er senket maksimalt på hengeren for å få lavest mulig tyngdepunkt.)

(Akter er det ei "vogge" med 3 kjølruller, 4 kjølruller fremover og 4 doble støttehjul! Båten veier ca 1200 kg netto med motor)

Kjører av og til 100 mil (hver vei) med båt og henger om sommeren.

 

Tre erfaringer sitter jeg med i dag:

1 Hengeren er super til MITT bruk!!

2 Bestilling av MeTech-henger ville ikke ha blitt særlig dyrere MEN lettere!

3 Vil bytte gummerullene med ruller av nylon, for gummien "suger" (= ruller ikke lett!!)

 

Håper dette kan være til hjelp ved valg av båthenger.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til de gode rådene du allerede har fått:

- Kjøp en henger hvor du kan justere kjølrullene opp og ned slik at samtlige ruller får sin del av trykket. Ikke alle båttyper er helt vannrette i kjølen.

- Luftfylte støttehjul er kun brukbare dersom de blir liggende an mest mulig rett mot båtskroget. Blir de klemt litt på skrå, har lufta lett for å sive ut. Ikke alle justeringsmekanismene er like gode på dette området!

Link to post
Share on other sites

I tillegg til de gode rådene du allerede har fått:

- Kjøp en henger hvor du kan justere kjølrullene opp og ned slik at samtlige ruller får sin del av trykket. Ikke alle båttyper er helt vannrette i kjølen.

- Luftfylte støttehjul er kun brukbare dersom de blir liggende an mest mulig rett mot båtskroget. Blir de klemt litt på skrå, har lufta lett for å sive ut. Ikke alle justeringsmekanismene er like gode på dette området!

<{POST_SNAPBACK}>

Jessir!! Begge rådene dine er viktige!

Jeg har faste kjølruller (untatt "vogga" bak), men de er laget etter skroget MITT! Den klare hensikten med dette er at INGEN kan låne hengeren min "fordi den er spesialbygget for min båt..." :wink:Les disse kommentarene

På støttehjulene mine har jeg montert en "svingbar bom" og et hjul på hver ende av denne; DA justerer den seg etter skroget og begge hjulene blir liggende riktig mot dette. :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, å bruke fanger i fengsel som arbeidskraft er en dårlig, og billig løsning.

Det sier seg selv at de fleste der ikke er særlig motivert for å jobbe..

<{POST_SNAPBACK}>

Øhh - Hæ ? Vel er ringsaker og gaupen noe for seg selv, men å påstå at de som jobber der sitter inne, er vel litt drøyt ?

 

Gaupen er nesten hjembygda mi, har aldri registrert noe fengsel der..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Du sier ikke noe om hvor mye båten veier, men du er sikkert oppmerksom på at dersom ikke hengeren har bremser, så er maks kjørehastighet 60 km/t, hvis totalvekta (henger + båt + motor) er mer enn 300kg.

 

Det kan videre være en fordel om hengeren har muligheter for høydejustering av kjølrullene. Ikke alle båter er helt plane i kjølen!

 

Jeg regner med at du har sjekket her: http://www.finn.no/finn/bap/all/result

(skriv inn "båthenger" i søkefeltet)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har veldig bra erfaring med Tysse tilhenger. Tysse leverer tilhengere med selvjusterende vugger, noe som er en stor fordel når du tar opp båten. Med "selvjusterende vugge", kommer støttehjulene mot baugen og holder den rett ut fra hengeren når du sveiver opp. Dette er til veldig stor hjelp om du skal gjøre det ofte alene.

Du kan velge med eller uten brems. Uten brems er ok da du slipper mye vedlikehold, men skal du kjøre mye med denne bak bilen bør du ha brems som nevnt tidligere.

Svela sine tilhengere er også gode med vanntette hjullager, men det betyr lite om du skal ha med brems.

En regel ikke alle kommer på, er at hengeren skal være like bred som båten. Det er faktisk ikke tilatt og kjøre med last som stikker ut over sidene på hengeren!

Link to post
Share on other sites

En regel ikke alle kommer på, er at hengeren skal være like bred som båten. Det er faktisk ikke tilatt og kjøre med last som stikker ut over sidene på hengeren!

Det problem kan løses ved å montere makeringslys på skjermene. Lysene må da monteres således at de bygger ut fra skjermene, og gjør hengeren bredere. Ofte er der en bøjle helt fremme på hengeren med et par reflekser på. Denne bøjle kan byttes ut med en som er litt bredere, eller der kan monteres lys på. De fleste bensinstasjoner forhandler et makeringslys, som bygger ca. 15 cm. Lyset, som er mye brukt på lastebiler og tilhengere, er laget av gummi. Jeg skal se om jeg klarer å finne et bilde av et.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hengeren vil ikke bli brukt til å kjøre de lange strekningene, men vil bli brukt som "båtplass" inntil jeg finner en. Derfor er det ikke så viktig med brems, men at båten er enkel å slippe inn og ut. Fant rn nye henger som så interessant ut: :cool:

 

www.tilhenger1.no/imag.../s0718.jpg

 

Liker det at den har vugge, helsveiset ramme, 13" hjul og luftfylte slike dempere mot båten. Hengeren koster heller ikke mer 8400 ink. moms og reg avg. Eneste den mangler er nesehjul, men det koster ikke mye å sette på 300 kr tror jeg.

 

Oppfatter det som vannskelig å kjøpe henger brukt, siden det ofte er for store avstander og dårlig utvalg. Men finner noen en brukt passende henger i Oslo, Akershus og Østfoldområde er det bare å svare! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Deler din oppfatning ang. brukt henger.

 

Tysse har "vintertilbud" jeg kjøpte denne 6007 (billig) som annonseres på førstesiden, til min GH 14" m/8hk Tohatsu, virket ok. (har kun eid den en uke)

Denne hengeren har ikke selvreg. krybbe med det er ikke så viktig syntes jeg så lenge jeg skal ha samme båten på den hele tiden. Når rullene er justert til båten går det fint. 6007 har nese hjul, men er kanskje i minste laget til din båt, men ok til min gh.

Nyttelast 400kg, lengde 450cm.

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder båthengere er det to gyldne regler som gjelder: "Ikke kjøp brukt og ikke lån bort hengeren!"

 

Det er ikke noe hyggelig syn å se på når "folk" kjører båt og henger (hele stasen) til sjøs ved sjøsetting og opptak. De hengerne kan se ok ut, men varer ikke lenge!

Har en henger fra Brenderup og en fra Fogelsta, har nylig hatt henger fra Tredal, Svela og TK, men kan for å være ærlig (og det skal man jo) ikke se at de er så forskjellige heller da! Skulle jeg plukket ut en vinner så må det være Fogelsta. Har hatt denne fra 1998 og ikke vært noe tull med denne bortsett fra at de oppblåsbare støttehjulene ikke varer evig (5/6 år) og må skiftes ut. Langt bedre med disse hjulene enn de av hardplast, men for en forholdsvis liten/lett båt som jeg skjønner du snakker om så spiller det ikke allverdens rolle.

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har veldig bra erfaring med Tysse tilhenger. Tysse leverer tilhengere med selvjusterende vugger, noe som er en stor fordel når du tar opp båten. Med "selvjusterende vugge", kommer støttehjulene mot baugen og holder den rett ut fra hengeren når du sveiver opp. Dette er til veldig stor hjelp om du skal gjøre det ofte alene.

 

Jeg hadde selv en Tysse henger (1300kg) med selvjusterende vugge, meget fornøyd!

Solgt den etter 2 år da jeg fikk plass i båthus, det er jeg faktisk enda mer fornøyd med... :smiley:

Sjekk Tysse hengere! Ellers så er jeg enig i at, lån ikke bort og kjøp ny hvis du kan.

Kan ikke tenke meg noe mer idiotisk og ødeleggende enn når folk kjører hele stasen ned i sjøen,

det er idioti!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder båthengere er det to gyldne regler som gjelder: "Ikke kjøp brukt og ikke lån bort hengeren!"

Den første delen av regelen har iallefall jeg syndet mot med godt hell. Jeg kjøpte i forfjor en 1/2- år gammel BK-henger som var brukt kun 1 gang. Ga 4000 for hengeren som opprinnelig kostet 7500 ny. Nesten 1/2 pris det. Den andre regelen om ikke å låne bort hengeren kan jeg være veldig enig i.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den første delen av regelen har iallefall jeg syndet mot med godt hell. Jeg kjøpte i forfjor en 1/2- år gammel BK-henger som var brukt kun 1 gang. Ga 4000 for hengeren som opprinnelig kostet 7500 ny. Nesten 1/2 pris det. Den andre regelen om ikke å låne bort hengeren kan jeg være veldig enig i.

Sjeldent godt kjøp spør du meg :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Den første delen av regelen har iallefall jeg syndet mot med godt hell. Jeg kjøpte i forfjor en 1/2- år gammel BK-henger som var brukt kun 1 gang. Ga 4000 for hengeren som opprinnelig kostet 7500 ny. Nesten 1/2 pris det. Den andre regelen om ikke å låne bort hengeren kan jeg være veldig enig i.

Ingen regel uten unntak! Må innrømme at jeg har syndet mot dette selv også, men da kjøpte jeg ("fikk med ved kjøp av en seiljolle") en henger som var nesten ny og nesten ubrukt til halv pris. Jeg kunne med andre ord selge hengeren umiddelbart med fortjeneste! Gjorde jeg det? Neida, da var den jo så billig at jeg beholdt den selv og bruker den.

 

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forstår at Tysse er regnet som å være det de fleste er mest fornøyd med. :smiley: Tenker jeg må ta en titt på dem også!!! :yesnod: Ellers har jeg nå fast bestemt meg på å ikke kjøpe brukt, etter så mange advarelser. Men dumper jeg borti et super-tilbud vil jeg nok vurdere det. Skal ta en titt på disse Fogelstad hengerne siden de også fikk bra kamentarer.

Link to post
Share on other sites

Som en hobby-henger vil jeg anbefale tysse. Brenderuphengerne er også helt greie, men skal hengeren brukes mye, så er det svela som gjelder (men det koster også deretter). Jeg sjøsetter 3-4 båter om dagen i sommerhalvåret, og når vi valgte nye hengere nå, så ble det lagt vekt på følgende:

 

-Winch skal være veldimensjonert (mange leverer så underdimensjonert winch til hengerne at det ikke lar seg gjøre å trekke båten opp på hengeren, selv om den er godt innenfor det hengeren i utgangspunktet er bygget for.

 

-Selvjusterende var viktig for oss, men erfaringene så langt er at båten ikke ligger fullt så stødig på en selvjusterende henger, det blir ikke nok press på sidestøttene, men er veldig praktisk når man har mange forskjellige båter på samme henger.

 

-Nesehjulet må være skikkelig. Det er mange som leverer hengere med så underdimensjonert nesehjul at det klapper sammen hvis man fsorsøker å flytte hengeren med båten på uten å koble til bilen.

 

-Opplegg for skiltplate bør være ordnetlig og gjennomtenkt, der er det altfor mange tungvinte løsninger.

 

-Hjullager bør være vanntette. Ingen er det, men det hjelper litt allikevel. Jeg har druknet den største hengeren vår mange ganger, og det er fortsatt ikke noe problem med hjullager eller bremser.

 

-hengeren skal være bygget for båtstørrelsen den er godkjent for. I fjor kom det en kunde som hadde kjøpt ny båt hos oss med en helt ny gaupen-henger han hadde kjøpt et annet sted. Den var godkjent for 800 kg og ca. 18 fot. Båten vi satt på veide 500 og var ca. 15 fot. DA bøyde hele draget seg når vi satt den på. Vi forøvrig fraråde dette merket med mindre man kun er ute etter en billig henger og ikke er opptatt av at det skal fungere og ikke minst være sikkert å kjøre med.

 

-Pris er også viktig, tysse ligger omtrent i midten, og da får man en henger som fungerer veldig bra. Det hadde i hvertfall blitt mitt valg. Har god erfaring med tysse foreløpig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt...

 

Er det noen som har erfaring med nyere Gaupen-hengere? De kom vel med en ny serie i fjor/forfjor, eller noe sånt, tror jeg...

 

Jeg skal ha henger til en Askeladden 505 (ca. 17 fot). Båten veier ca 500kg, og motoren ca 175. Jeg har abonnert på annonser med ordet "båthenger" hos Finn i hele vinter uten å finne noe som passer veldig bra til overkommerlig pris. Pga. vekten må(?) hengeren ha brems - selv om jeg riktignok skal kjøre mindre enn 500 meter hver gang. I alle fall må hengeren kunne klare bortimot 700 kg.

 

OK - til saken: Gaupen har en henger som ser ut til å kunne passe svært bra - se her. Jeg vurderer også vugge som ekstrautstyr.

 

Hovedfordelen er først og fremst pris - sammenlignet med andre merker med tilsvarende vektspesifikasjoner så er den svært rimelig. Dette med ekstra bredde kan også være gunstig for min båt.

 

Ulempen - eller det jeg frykter kan være ulempe - er at det verken er vanntette lagre, eller slangekobling for utspyling av disse - ei heller kobling for utspyling av tromler. Jeg kommer til å bruke den ifb. med saltvann. I utgangspunktet regner jeg meg selv som eneste bruker, og jeg har mulighet for ferksvannsspyling etter hver bruk (brukes kun to ganger i året). Dog - erfaringsmessig dukker det jo alltid opp noen som lurer på om å få låne - bare litt... :rolleyes:

 

Noen her med erfaring fra nyere Gaupen-hengere i saltvann? Overdriver jeg frykten - hvis vi forutsetter at jeg er litt nøye med spyling etter bruk?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...