Jump to content

Båthenger


Rolf

Recommended Posts

Du klarer fint å sette ut og ta opp en 17 foter uten å kjøre hjula helt under vann.

Helt under vann kan jeg nok unngå, men pga. vinkel på rampa så må faktisk hjula såvidt nedi. Men det største problemet er nok at der jeg setter ut, så er det null skjærgård eller annen skjerming før Danmark - ergo er det svært sjelden så stille at ikke en bølge eller to kommer og gir litt ekstra sprut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BK 1119 tror jeg den heter. Er egentlig for liten til min båt , men den brukes hovedsaklig som opplagshenger. Totalvekt på båt + henger + motor er sikkert rundt 1200kg. Går utmerket å trekke opp med Forester'n min. Fins sikkert hengere med bedre kjøreegenskaper.

 

Også enig med de over , kjøp en henger med bra vugge. Gjør det utrolig mye enklere å ta opp og sette ut. (i vindstille går det fint alene, med sidevind er det greit med litt hjelp. Rampen vår er i slakkeste laget så jeg må rygge litt lenger ut enn ønskelig. Men har gått bra så langt (hatt den i 3 år)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Ronald

 

Sats på henger med vugge. Jeg har inntrykk av at dette bidrar meget positivt ved sjøsetting/trekking.

 

Selv har jeg hatt en Hammerhenger (1500S) og en Skibsplast 655 siden 2001 som jeg trekker og sjøsetter ca 3 ganger hvert år. Videre kjører jeg over 800 km på med denne henger-/båtkombinasjonen hver sommer. Jeg skal ikke uttale meg så skråsikkert om vinkel på rampene jeg bruker da jeg kun har brukt 3 ulike ramper (2 i saltvann og en i "brakkvann"). Den nedenfor jernbanebroen i Nidelva i Trondheim er det vel en del andre her som kjenner til. Min erfaring er med Hammerhenger for båter inntil 22 fot som passer perfekt for min båt. Den hengeren har vugge som hjelper en god del ved sjøsetting/trekking. Båt, motor og henger veier tett på 1500 kg med tom vanntank og relativt lite bensin på bensintanken. Jeg kjører aldri lenger ut i vannet enn at gummihjulene på hengeren står i vann, men at felgene er over vannet. Da går sjøsetting/trekking veldig greit med min Hammerhenger. Da jeg ikke har erfaring med andre båthengere enn Hammer og Gaupen skal jeg ikke komme med noen bastante meninger om gode og dårlige hengere. Men Hammerhengerne er i alle fall ikke dårlige sammenlignet med Gaupen, så sjekk ev. også prisene på Hammerhenger om du ikke allerede har gjort det. Sjekk eventuelt www.tilhenger.no og spør om pris.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

1. nei, ikke lenger enn gummien på hjulet. Og så spyler jeg med ferskvann så fort som mulig.

 

2. Har erfaring med Fogelstad og Brenderup på 1500kg med båt tilsvarende din i vekt. Begge er meget bra, Fogelsta best og dyrest, men den har luftfyllte gummihjul som båten triller på, veldig bra når disse er luftfyllte, ikke så bra når de ikke er det. Disse må også byttes etter 6/7 år da de sprekker opp, og må etterfylles med luft inimellom.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

DENNE linken sier endel om dette.

Sjøl kjører jeg aldri hengeren lengre ut enn til av vannet kommer opp til felgen (kun gummien på hjulet er under vann).

Dessuten låner jeg ALDRI bort hengeren min; Det er for lett for en låner å drukne hengeren, og DAahh har du et problem ved neste sjøsetting!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg er den som aldri har tatt hensyn til saltvann og kjører hengeren ganske langt ut. Grunnen er at båten er relativ tung og mye lettere å ta på.

Kobler kun ut kontakten. Gjort dette i årevis, og hengeren er fortsatt like fin. Rust på skruene til skiltet eller like fin...

Er ikke akkurat så mye som kan ruste på en båthenger av nyere dato...

 

Mulig jeg hadde tenkt litt annerledes med en dyr ny henger, men denne er vel 5-6 år uten brems og ikke verdt så mye...

Link to post
Share on other sites

Helt til den dagen du drar med deg båten og hengeren knekker sammen på grunn av defekte hjullagre og står bom fast med en tung båt bakpå..

Ting går som regel greit helt til det skjærer seg.. men hver sin lyst..

Jeg kjørte aldri min lengre enn til gummien.. og spylte med ferskvann så raskt som mulig etterpå.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Helt til den dagen du drar med deg båten og hengeren knekker sammen på grunn av defekte hjullagre og står bom fast med en tung båt bakpå..

Ting går som regel greit helt til det skjærer seg.. men hver sin lyst..

Jeg kjørte aldri min lengre enn til gummien.. og spylte med ferskvann så raskt som mulig etterpå.

 

Har alltid kjørt så langt ut som jeg synes er nødvendig, d.v.s noen ganger med hjula helt under. Nå er det i hovedsak på strand i ferskvann jeg har satt ut da, og pga. langgrunna har det ikke vært andre muligheter. Ellers så er jeg av den mening at ting skal gå lett der og da, så får jeg heller passe på å sjekke hjullagrene ofte (er jo bare å røske litt i hjula, og lytte litt under kjøring).

Å bytte lagre på en tilhenger er jo ikke rare jobben, og på det fleste hengere er det standardlagre som ikke koster all verden heller!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Det koster lit peng å kjøpe nye lagre...

 

Det jeg har oplevd er at bremsebandet henger fast i trommelen og ikke slipper etter en tur i saltvann (gror fast og knekker i småbiter).

Klart det koster å skifte dette (det er dyrere deler til hengere en biler )

 

Der burde ha vært påmontert lagre som tåler saltvann.

 

Det er vel helst når bremsen henger at hjul-lagrene ryker, det blir for varmt.

Link to post
Share on other sites

Å bytte lagre på en tilhenger er jo ikke rare jobben, og på det fleste hengere er det standardlagre som ikke koster all verden heller!

Medfører sikkert riktighet begge disse to påstandene..... MEN: tar jeg ikke mye feil så går sikkert lagrene i stykker på det værst tenkelige tidspunkt. For min del ville det være midt ute i ødemarka sent på kvelden under langkjøring til feriestedet. Hvor få tak i lager? åh.. har man vært så smart å ha reservelager liggende i bilen (utrolig!) ...javel, så skifte lager ... og så har siste ferge gått for natten :cryin:

 

Nei... være forsiktig med henger (både lager og annet) for at levetiden skal bli lengst mulig.... og så skifte kritiske deler når man ikke "tør ta sjansen lenger" :lol:

 

For min del betyr det at jeg kun dypper dekkgummien som flere andre her også har som regel.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Brenderup 8220B Henger, godkjent for 1300 kg totalvekt. Er meget godt fornøyd med denne. Selv unngår jeg å kjøre felgene ut i vann så sant det er mulig. Har montert ferskvannsspyling på bremsetrommlene, så når jeg trekker hengeren opp er det bare å koble på Gardena koblingen å la ferskvannet spyle ut evt.salt.

På Brenderup hengeren min er det i tillegg vanntette hjul lager.

Link to post
Share on other sites

Har min andre BK-henger av type P 1119T og har vært godt fornøyd med merke. Sist jeg kjøpte båt så anbefalte forhandlere av båten tre typer hengere: BK, Tysse og Tiki. Gaupen ble jeg faktisk advart mot av flere forhandlere - var eksempler på båter som ble kondemnert etter å ha brukt denne hengeren selv om båtene var godt innenfor lengde/vekt for hengeren. Var selv hos en forhandler og så på en Gaupenhenger og syntes ikke de var imponerende - flatpakket på en pall med plastikkskjermer og harde sideruller - så ganske "billig" ut selv om prisen ikke var særlig lavere enn tilsvarende hengere av andre merker.

 

Fordelen med BK synes jeg er at den har høyt monterte lys på hjulskjermene og at det er kraftige skjermer som man kan stå på. Tysse og en del andre hengere har en skilt og lystavle som må demonteres og monteres for hver gang man skal sjøsette/ta opp båten.

 

Kjører kun uti såpass at bremsetrommelen er over vannet - kun dekket og litt av felgene er i sjøen. Aldri problem å sjøsette eller ta opp båten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fogelsta og Brenderup lages begge av Thule. De er temmelig like. Forskjellen er at Fogelsta har automatisk justrbar vugge og Brenderup har superruller. Jeg valgte Brenderup da jeg handlet i fjor siden båten hviler på mange flere ruller. Det brukes nå identiske ruller på de to hengermerkene.

 

Jeg har også installert ferskvannspyling på min henger. Kan absolutt anbefales. Med min gamle henger hang alltid hjelene etter vinteropplag, tror jeg skal unngå det nå.

 

Hvis jeg kan unngå det prøver jeg å holde navet tørt, men med 1500kg båt er det ikke mulig på alle ramper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...