Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Flere på forumet har stor interesse for havkajakk ved siden av å dyrke det store båtlivet med motor og seil.

Roaldbj og jeg tar initiativet til å starte en tråd for oss som også setter pris på de "små båtgledene",

selv om disse ofte kan være større både i opplevelser, utfordringer og ren naturglede!

 

Norges Padlerforbund har gitt ut et nyttig hefte for både kajakkbrukere og andre båtførere.

Heftet finner du HER.

 

Dermed er det fritt fram i Kajakk-tråden! :sailing:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første spørsmål:

Hvor raskt kan man padle om man er bra trent? (ett minutt)

Godt spørsmål.

Noe handler om fysikk og mye om teknikk.

 

Den største begrensingen for en som er godt utstyrt med begge deler er valg av båt og type åre.

En rask havkajakk har en fartsbegrensing på ca. 7 - 7,5 knop.

Over dette inntrer "snekkesyndromet" hvor bakskipet begynner å grave seg ned.

Her er det stor forskjell på de forskjellige skrogtyper.

Jeg klarer greit å presse båten til 7 knop (gps-målt med Etrex) over korte strekk, men der stopper den selv.

 

På lengre strekk klarer jeg med min begrensede og aldrende fysikk, men relativt raske havkajakk,

å holde en snitthastighet på ca. 4- 4,5 knop forutsatt pen sjø og lite/ ikke vind.

Et par timer i denne hastigheten er ikke noe problem.

 

Rene racerkajakker, for eksempel Nelo Vanquish II som Eirik Verås Larsen vant med i OL i Bejing,

kan presses det padleren klarer, men dette er Formel-1 og en helt annen verden.

Vi dødelige klarer ikke engang å holde balansen i 5 sekunder før vi velter i disse,

så å måle hastighet blir fullstendig irrelevant :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til sammenligning kan man med kajakker som har hydrofoiler, komme over 16 knops toppfart.

De samme regler om vannlinjelengde og skrogfart gjelder enten man snakker om kajakk eller andre typer båter.

Kan man oppheve dette, kan det sikkert gå fort med kajakk også.

Men hvem klarer å padle disse over tid?

 

Topphastighet og høye snittfart-egenskaper henger forøvrig sjelden sammen.

En kajakk som lar seg presse til 8 knop, kan være seig og tung å padle over tid i 4 knop.

Den beste båten i mine øyne skal være lettdrevet i timesvis mellom 4 og 5 knop. gjerne med last.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du gi noen refleksjoner omkring fornuftige kajakker ... og gode årer?

Det er like store forskjeller mellom merker og typer (hav-)kajakk som det er mellom de båtene vi ellers diskuterer på forumet.

Den beste båten er den du trives med selv.

Valg av båt bør også avveies i forhold til ferdighetsnivå og hva du skal bruke den til.

 

For en nybegynner ville jeg lagt vekt på følgende egenskaper:

Høy primærstabilitet (hvordan opplever du stødigheten når du sitter i båten?)

Høy sekundærstabilitet (båtens evne til å motarbeide/ rette opp uønskede kantringsbevegelser - selvopprretting)

Godt og solid rorsystem hvor selve roret kan vippes opp

God sittestilling/ godt sete og ryggstøtte for deg

Båtens skrog og volum er avstemt til din kroppsbygning/ vekt.

 

Byggemateriale er oftest polypropylen, glassfiber, kevlar og karbon (eller blanding av 2 eller 3 siste).

Båter av polypropylen er blitt meget bra, er ekstremt robuste og rimelige.

De er derimot som regel tyngre enn gl.fiber/ kevlar/ carbon, men kan være like velpadlet.

For førstegangskjøperen kan polypropylen være et godt og trygt valg.

 

Åre;

Her finnes mye rart av utforminger, typer og priser.

Les tester, snakk med erfarne padlere hva de anbefaler.

Kjøp gjerne hele årer (ikke delte), da slipper du svake punkter.

Carbon er lettest og etter mitt skjønn det eneste fornuftige.

Årevekt kombinert med litt dårlig teknikk merker du fort på langtur i form av senebetennelse.

Det er i hovedsak to typer årekonstruksjoner:

 

Wing-åre:

Disse har en vitenskapelig "bøy" øverst som en flyvinge og er laget for fart. De er smale og effektive,

og er nesten frie for wobbling (åren skjærer seg ut i draget), men jeg er ikke begeistret for disse i havkajakker fordi:

Du klarer ikke å utnytte fartspotensialet alikevel

De kan bli for effektive (tunge å bruke) over tid.

De er smale og lite egnet til å "rulle" og bruke til flere padleteknikker som krever litt større og flatere åreblad.

Wing: Seabird A4

wingaare.jpg

 

 

Classic-åre:

Klassisk flatt åreblad, stor overflate, men "moderne" og effektive disse også.

Bedre egnet til havkajakk-padling, se ovenfor under wing-åre.

Jeg foretrekker en hel, lett carbon åre i classic-design med vekt på ca. 650 gram.

Classic: Seabird B4

classicaare.jpg

 

 

Ellers; Spør, spør og spør folk som har kajakk.

Og prøv alle typer du kommer over.

Vær kritisk.

Du skal trives med kajakken din og da bør også alle detaljene stemme :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så en film av japanske turpadlere som hadde rigget seg med seil på kajakkene, "han steiki førr" ei fart dem hadde. Det var relativt store havdønninger en stund, men de minket ikke noe på seilføringen, ganske interessant å se at en kajakk kan oppføre seg som en seilbåt under seil. :flag:

Link to post
Share on other sites

......Norges Padlerforbund har gitt ut et nyttig hefte for både kajakkbrukere og andre båtførere. Heftet finner du HER. ...
Dette var et informativt hefte - mange gode råd for en nybegynner.

Det blir hyggelig når flere av medlemmene på BP skriver om sine kajakkerfaringer.

Jeg gleder meg allerede enormt til sommeren når jeg skal padle i Koster-arkipelaget.....

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt kajakk Roald? Jeg lurer på hva slags kajakk jeg skal se på. Kan ingenting om dette her - bortsett fra at det ser ut som om det er morro å ha en.

 

Hvor kan man se på kajakker på nettet?

 

(har sett at Bergans selger Ally kano - den er jo ganske morsom)

 

Ser på kajakknett.no. Der har de ganske mange forskjellige. Rotasjonsstøpte ser jo solide og enkle ut fra Nopro.

 

Også fant jeg denne:

Er den noe?

Produsent: Point65

Modell: Nemo Basic

Type: Rekreasjonskajakk

Materiale: Polyetylen

Vekt: 18 kg

Lengde: 350 cm

Bredde: 63 cm

Ror: Nei

Skeg: Nei

 

269_722.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper at Phoebe har meg unnskyldt og ikke blir sur på meg.

Jeg fikk denne IMen fra ham for noen dager siden:

 

 

Dette er hos "Kajakk og Fritid" i Drammen,.

 

Kajakk & Fritid AS, Øvre Storgt. 124, 3018 Drammen. Tlf: 32 83 27 10

For mer teknisk informasjon om kajakkene, se også vår hjemmeside: www.kajakk-fritid.no

 

De har den på lager.

Prøv å velge en annen åre, og spør etter Seabird B4 Classic åre i carbon (ikke kjøp wing-åre!) og med helt skaft (ikke delbar).

Denne veier kun ca. 650 gram, og koster marginalt mer (kr. 100 -200 ?)

Det er en utrolig bra åre som nettopp har vunnet "best i test" i bladet "Padling" (har den forøvrig selv også).

/ Terje

 

necky.jpg

 

 

 

Jeg håper at du er like opptatt som meg av å holde kroppen vedlike.

Det blir ikke lettere med årene.

Det hadde jo vært gøyalt om vi hadde padlet fra vær vår kant og eksempelvis møttes på Kulpe.

 

kulpe.jpg

 

Om vi blir for slitne så vil "garantert" våre gode venner Wankel på Kambo Herregård ta seg av oss.

Kanskje vi også kunne ta det som nattseilas????

Men nå fantaserer jeg fælt....

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke lettere med årene.

Jeg leste først denne som "... ikke lettere med padleårene"

- fikk det ikke til å stemme og måtte fiiinlese en gang til.

Snakker om å bli opphengt i tråd og innhold ... :lol:

 

Du skriver akkurat hva du selv vil, Roaldbj.

Jeg håper bare at tråden blir en god tråd med fokus på erfaringer, bilder, opplevelser, osv, og ikke låser seg på merker og produktnavn.

Jeg innestår for alt hva jeg anbefaler til gode venner, men vil helst ikke fremheve noe fremfor noe annet her på BP

da jeg naturlig nok ikke kjenner godt nok til alle konkurrenter og merker.

Dessuten kan hva som er riktig for en person, være feil for en annen.

Kajakk er kun en hobby og ikke noe jeg jobber med, og min viten om emnet har mange begrensninger.

Når jeg har foreslått den overnevnte kajakken for deg, er det fordi jeg kjenner og har forsøkt den selv,

samt har gode venner som er veldig godt fornøyd med den.

Dessuten vet jeg at den har kommet meget godt ut av både tester og "reviews" i flere år.

Da jeg også så den var prisgunstig gjennom dette tilbudet, var det lett å anbefale den da det etter min mening er mye kajakk for pengene.

Denne kajakken passer deg også meget godt ut fra størrelse/ vekt (jeg så deg såvidt på BP-treffet i Horten for to år siden).

Hadde de fysiske forutsetningene vært annerledes, så hadde kanskje også anbefalingen vært en annen.

Selv har jeg gjort helt andre valg, men det er basert på mine premisser. :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg håper at du er like opptatt som meg av å holde kroppen vedlike.

Det blir ikke lettere med årene.

Det hadde jo vært gøyalt om vi hadde padlet fra vær vår kant og eksempelvis møttes på Kulpe.

Nå har jeg en del år igjen til jeg er på ditt nivå :wink: Jeg er jo ennå ikke kommet i 40 års krisa :rolleyes: Men jeg har jo etter en del strategiske valg fått betydelig mer tid til overs - bla til å trene. Har kost meg på ski i vinter og løper også. Så det går fremover med formen og oppover med tyngdepunktet :wink: Ditt halvmaraton nivå er jeg nok ikke på. Men skoa blir med på båttur. Og bikkja sier ikke nei han. Så vi kan jo ta en tur i sommer - i Ålborg feks :smiley: Sist sommer løp jeg bla i Gøteborg med bikkja foran kl 0830 en morgen. Flott tur !

 

Vi kan jo ha en sjødyktighetstest rundt Kulpe. Si i fra når du er på plass så kommer jeg i 15 knop :lol:

 

Jeg har tenkt på å ha en solid og enkel kajakk ombord. Den må være enkel å håndtere. Derfor likte jeg de ABS variantene fra Nopro.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor likte jeg de ABS variantene fra Nopro.

De er sikkert helt fine til sitt bruk, Bitteliten, men både plastmateriale og skrog tåler neppe sammenligning med rendyrkede havkajakkmodeller.

Nopro er hva jeg vet en Notoddenbedrift som antagelig neppe har spissteknologi på kajakkarkitektur,

men de lager noen kajakkmodeller i ABS som et av flere produkter fordi de har teknologi på rotasjonsstøpt plast.

Hva de derimot vet om kajakkdesign, stiller jeg meg mer tvilende til.

ABS er for eksempel et mykt og lite egnet materiale til et ideèlt sett stivt og stabilt kajakkskrog,

 

Til sitt behov er sikkert Nopro-kajakkene greie nok, men sammenlignet med f.eks. Necky som Roaldbj viser til over,

så snakker vi om to forskjellige divisjoner og sammenligner leketøy med en av verdens mest solgte og proffe havkajakkonstruksjoner.

Og nå møter jeg selvfølgelig meg selv i svingdøra i forhold til alt jeg skriver to innlegg lenger opp :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, artig tråd dette.

Padlet endel som 15-16 åring, bygde kajakk sammen med faderen av typen spant med seildukstrekk. Funket fint den, hadde mange fine turer de somrene. Kajakken har nå hengt oppunder taket i faderens garasje i 30 år, har stadig vekk tenkt på plukke den ned for å sjekke tilstanden, om ikke annet regner jeg med at spanteverket kan duge som dekorasjon i båthuset. Kjøpte 2 nye kajakker i sommer, en jeg ikke husker navnet på til fruen/dattera og en Hasle Excursion til meg selv. Denne har relativt stor åpning som gjør det mulig (enklere) å entre for lange, stive bein, den har bra vannlengde med sine 530cm og bære evne til mine 95+ kilo. Den er produsert i plast men i sandwich konstruksjon, noe som skal gjøre at den ikke blir så nedkjølt innvendig av kalt vann? Valg av plast kajakk var for meg en selvfølge, må ha noe som tåler i legges till med/trekkes opp på svabergene samt er mer skånsom å oppbevare på dekk i seilbåten. Vekt betyr mindre. Har ikke rukket å skaffe meg de store erfaringene, fikk kun brukt den et par ganger i fjor sommer men det skal bli mer denne sommeren., ser fram til flotte padleturer i nærområdet mitt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Enzo: "Det er en havkajakk på netthandelen.no akkurat nå , er det en ok sak ?"

 

For meg er dette et "no-name"-produkt og antagelig en lavkostland-kopi.

Ser den er i glassfiber, og 27 kg er i overkant tungt for dette byggematerialet.

Det tyder på gammeldagse håndrullede glassfibermatter slik man bygde glassfiber i 70-80-årene.

Å sammenligne denne med Hasle eller Venture (som er gjort i annonsen),

blir som å sammenligne franske high-brand-seilbåter med navnløse kopier fra Øst-Europa.

Det er like store forskjeller på havkajakker når det gjelder kvalitet og egenskaper som de båter vi ellers omtaler her på BP.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, dette er jo en fin tråd. Og for de som som har en båt og gjerne vil ha med seg kajakken for å utforske trange viker og sund, som ikke har alverdens med ledig dekksplass og som ikke er så nøye på om den kan padles i 5 eller 7 knop, kan jeg anbefale en oppblåsbar kajakk. Det finnes flere typer og kvaliteter som har gode padleegenskaper og retningsstabilitet, selvom de ikke kan sammenlignes med carbon eller glassfiber. Men på den annen side----eskimoer og inuitter har i flere hundre år padlet med farkoster laget av et rammeverk kledd med skinn eller seilduk. Den store fordelen med sammenlegg/oppblåsbare kajakker er at den kan puttes ned i en pose og stues vekk når man ikke bruker den, eller ta den med inn i marka på sykkelen.

Prøv å google på "inflatable kayak" :diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...