Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Noen som har forslag på hvordan man får med seg kajakk på tur? Ser ikke for meg at den kan legges på badeplatformen (har for liten båt til det). Er ikke sikker på om jeg vil ha 5 meter kajakk på fordekket heller. Vi har ikke slikt "lagerrom" på taket som Roald har til joller og annet man har med seg.

 

Her er et tips - Oppblåsbar stabil kajakk:

http://www.baatene.com/bater/AdvancedFrame/advanced.html

1.gif

 

Vi var to stykk som kjøpte en slik en i sommer. Veldig fornøyd med den.

Jeg har egentlig plass til å stue den bort i motorrommet også (dersom jeg tar ut luften).

 

Kjøpt her:

http://www.luftkajakk.no/

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen nevenyttige her, som forøvrig ikke har nok vinterprosjekter fra før :crazy: så ta en titt på denne!! http://www.blueheronkayaks.com/kayak/index.html Jeg diskuterte en del med konstruktøren (en virkelig guru på kajakker og design fra USA som heter Ross Leidy) i fjor vår, og fikk tilslutt kjøpe tegningspakken for en veldig rimelig penge. Edit: Nå ser jeg at han har lagt ut tegningene for salg til alle

Bakdelen var at det ikke ble tid til å bygge nå i vinter, men jeg har ikke tenkt å la disse tegningene bare ligge og slenge i alt for lang tid.

Joda... det er kanskje litt på siden av det de fleste tenker på av kajakker her, men det er absolutt verd et forsøk dersom man har fritid til overs. Det finnes andre design også, samt naturligvis muligheten med finer istedenfor strip-build teknikken.

Tenkte bare jeg skulle nevne det, som et alternativ til alt det andre.

 

En annen ting er at jeg ser at ingen har nevnt eskimoåre som et alternativ (men jeg har bare skumma fort gjennom tråden og ber om unnskyldning hvis jeg har oversett noe). Jeg har padlet med en hjemmelaget åre nå i to sesonger og må si at den slår de ferdigkjøpte på de aller fleste områder! Den er langt mer anvennelig, samt at den er langt snillere med hendene (særlig mot senebetennelse) enn de man får kjøpt i butikken! Dette også kun ment som et tips til at det finnes en del muligheter. En eskimoåre er også langt lettere å rulle med, enklere å utføre støtter med, men kanskje ikke helt der oppe når det gjelder toppfart. Jeg sier kanskje, for det er i så tilfelle kanskje ikke målbart. Den har "trinnløs" utveksling og er rett og slett helt fantastisk når en har lært seg teknikken (noe som går ganske fort faktisk).

 

Tenkte bare jeg skulle nevne det...

God tur!!! :smiley:

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg sto mellom havkajakk og turkajakk til tur-/allroundbruk, se post om Coastline og Necky Narpa høyere oppe, - og slo til på en

 

http://kajakk-fritid.no/seabirddesigns_touring.htm

 

I en annen tråd høyere opp var det noen som stilte spørsmål om kajakker som ikke tok så mye plass, f.eks. slik at de fikk plass på badeplatformen. Så at Kajakk & Fritid hadde noe som så ut til å passe

 

http://kajakk-fritid.no/edge.htm

Link to post
Share on other sites

"Eg synæs dokkar hællar skulle skaffe dokkar en fering!"

 

Nei, spøk til side: Det er jo flott at så mange med sans for fysisk utfoldelse bruker dette nettstedet, og at en del motorbåteiere godt kunne tenke seg en kajak eller noe kajaklignende til bruk nå motoren er slått av og fortøyningen er på plass. Uendelig mye bedre enn disse jollene med 4-hestere som freser omkring i uthavnene!

 

Men, ærlig talt: Her i Norge har vi jo nok av prektig robåter, i mange størrelser og fasonger, så når det gjelder mosjonen, trenger man ikke gå til grønlandsk kultur!

 

Men - det er klart: En robåt er et ordentlig fartøy, som som oftest trenger egen båtplass, ikke er til å slenge på taket eller henge opp til glemsel bak garasjen, ikke har kajakens fartspotensiale, og er mye mer ømfiendtlig for motvind.

 

Til gjengjeld rommer den flere personer, er stø (når man sitter ned!) og kan seiles som bare dét! Og dét å ro omkring en stille kveld - eller natt - mellom holmer eller i havgapet, er MINST like fint som i en kajak.

 

Så det er kanskje noe å tenke på å lære seg å slepe en robåt virkelig forsvarlig (for den oppfører seg ikke som "ei plastpadde" i slepetauet!), og ta med en slik på båtturen? Eller bruke den som alternativ til kajak hjemme?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å trekke frem positive erfaringer etter å ha lest en god del av kajakboka: "ABC for kajakkpadlere" av Terje Flisen, Håndbokforlaget, Oslo 2008.

Den er velskrevet med greie tegninger og gir nesten følelse av å mestre padlinga før man sitter i båten.

Jeg bestilte den via internett uten noen som helst ekstra kostnader.

Topp service!

Jeg kommer tilbake med mer info til sommeren når det hele skal prøves ut i praksis...l

Link to post
Share on other sites

Elvekajakk som jolle?

 

Jeg padler en del kajakk når jeg ikke seiler. Seiler gjør jeg for det meste alene i en 32-foter. Det blir mye svaiankringer og jeg har etter hvert fått lyst på jolle. Gummibåt med motor som fulgte med på kjøpet, har jeg kvittet meg med, og har ikke lyst på igjen. Ei heller annen slepejolle. Jeg tenker noe lite og lett som kan ligge på dekk under seilas og med et enkelt håndgrep (hm) sjøsettes ved behov og tas opp igjen. Jeg foretrekker å ro eller padle, evt seile.

 

Har lurt på å prøve en elvekajakk til dette. Noen som har synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

I dag måtte jeg bare på vannet!

En liten bris fra sør, nyyydelig vær og mulighet for å stikke av fra prosjektarbeid og pc... :yesnod:

Stor termos, 2 nistepakker og tørre klær i vanntett bag i tilfelle..., så var jeg klar.

Isen ligger fremdeles tjukk i fjorden, så bilen måtte til østsiden av byen for å finne bart vann.

Derfra gikk det nordover... fantastisk dag, det gikk lettere og lettere ettervert som kajakken "satt" i kroppen igjen,

og med vinden i ryggen kom jeg hit før jeg fant fram niste, varm te og kamera ...

 

kajakkhorten10.jpg

 

Nå var kameraet framme, så jeg fortsatte inn

 

kajakkhorten11.jpg

 

hvor jeg sjekket av at plassen var klar til BP-helg i juni.

Laber BP-stemning her i dag, men det retter seg vel når isen har gått i Horten indre havn :lol:

Det ligger en båt ved brygga med flagget oppe, men ser ganske forlatt ut.

Noen som kjenner den ... BP-båt??

 

kajakkhorten12.jpg

 

Her er et nærmere bilde av den, jeg kom ikke nærmere på grunn av iskanten ...

 

kajakkbpstemning13.jpg

 

Turen ble mye drøyere enn beregnet, og hele ettermiddagen gikk til hjemtur.

Isen ligger fremdeles mellom mange av øyene og de mindre fjordene rundt Tønsberg, så det ble noen omveier.

Fikk akkurat med meg kveldssola før jeg fant tilbake til bilen etter en fantastisk vårdag på sjøen :yesnod:

 

kajakkstemning14.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er 2 grader i sjøen, så det er langt fra badetemperatur.

Jeg har kun et lag med tynn ull under og det er en Brynje Termo to lags på overkroppen og en tynn ullbukse fra samme produsent.

Utenpå har jeg en IR vanntett tørrdrakt. Dette kan jeg velte i uten å bli våt andre steder enn bak øra... :lol:

På bena har jeg neoprene-sko (for padlebruk) og jeg er på kokepunktet stort sett hele tiden.

Finnes ikke kaldt hverken på ben eller andre steder.

Jeg har også neoprene-votter til hendene, men i dag var dette for varmt.

Link to post
Share on other sites

Han i butikken sa at Hasle Excursion er så "kjedelig", og kun egner seg for nybegynnere. Han mente man fort vokste fra den.

Jeg vet ikke, men er det andre som vet noe om dette?

 

kjøpte 2 slike (eller var det exsplorer) er ikke sikker. men de er mer en gode nok for vårt bruk. blir lite brukt, men håper på mer bruk senere, og vi er jo amatører, som skal lære. :smash: skulle behovet for mer fart, og enda lettere kajakk oppstå. ja da får vi selge og kjøpe nye

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg sto mellom havkajakk og turkajakk til tur-/allroundbruk, se post om Coastline og Necky Narpa høyere oppe, - og slo til på en

http://kajakk-fritid.no/seabirddesigns_touring.htm

 

Seabird Design leverer veldig mye kajakk for pengene.

De er flott laget, har mange fine detaljer og gode å padle.

Havkajakken med gult dekk som er på bildene over er en Seabird Design Expedition i glassfiber.

Skal du ha med kajakken på en større båt, så vurder alikevel en poly-båt, som er mer robuste mot riper og skader,

og som også er mer skånsom mot gelcoaten på "moderskipet".

Åra som skimtes på det nederste bildet er en Seabird B4 Classic som jeg bruker til nesten alt og som jeg er blitt veldig glad i.

Jeg kjøpte denne åra i fjor, og den har på kort tid danket ut et par andre som nå er blitt degradert til garasjefyll.

Men dette handler mye om personlig smak, så dette behøver ikke være riktig for andre :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var jeg hos Kajakk & Fritid AS, Øvre Storgt. 124, 3018 Drammen. Tlf: 32 83 27 10 og hentet en gul Necky Narpa. Jeg ser for meg at en gul er bedre synlig enn en rød?

 

necky.jpg

Jeg tok med en Seabird B4 Classic åre i carbon med delbart skaft (hel var ikke på lager - kommer ikke før omlag juni). Det ble 500 kr i tillegg.

Kajakken ligger nå på en veranda ved siden av meg.

Jeg har anskaffet Biltema-krybben, og det hadde vært greit å vite gunstig avstand mellom opplagsdelene (horisontalt).

Nå blir det fremover mye padling på verandaen.

Link to post
Share on other sites

Nå har alvoret begynt når det gjelder forberedelser til kajakkpadlingen.

Jeg får trolig et par uker alene i sommer ombord i båten og planlegger ei lang uke med padling i Koster arkipelaget. Her er avstandene relativt korte mellom godt vernede øyer.

Spørsmålet jeg må fundere på er hva jeg trenger ombord av "need to have" og "nice to have".

Det står jo mye om dette i kajakkbøkene ...men alltid godt å få råd her på BP.

Link to post
Share on other sites

Jeg har anskaffet Biltema-krybben, og det hadde vært greit å vite gunstig avstand mellom opplagsdelene (horisontalt).

Nå blir det fremover mye padling på verandaen.

:lol: Gratulerer så mye Roaldbj!

Jeg tror jeg kan garantere deg mye glede og spennende turer framover.

Også utenfor verandaen ... har du en lav brygge som utgangspunkt hvor du kan teste litt balanse før du slipper deg løs, behøver ikke dette automatisk starte med et bad.

Narpa har både primær- og sekundærstabilitet, så utgangspunktet er det beste :yesnod:

 

Avstanden mellom krybbestøttene på Biltemastativet (på samme stativ) kan du prøve til ca. 30 cm.

Dette er målt mellom de sorte platene som er anlegg mot takstativet og er "universalmål" for meg til havkajakker med bredde ca. 55-59 cm.

Et tips når du skal løfte kajakken opp i stativet (og av igjen):

Biltemaholderne kan "vippes" rundt. Når du skal sette kajakken på taket, så vipp de to ytterste krybbedelene utover mot deg selv.

Løft og press kajakken mot disse, og båten "blir med" krybben innover når de vipper på plass mot de to innerste.

Motsatt når du skal ha kajakken av igjen: Løft litt og trekk kajakken mot deg, og utnytt "vippen" i de to ytterste til å få kajakken av taket.

Du slipper altså å løfte kajakken over hele stativet og på/av!

Var det veldig klønete forklart?

 

Auksjonsid=15839049#StortBilde"]disse[/url] noe å satse på?

Ja faktisk... Venture Easky er sikkert en grei begynnerbåt. Jeg har aldri forsøkt dem, men kjenner så vidt navnet.

Kjøper du en slik gjør du neppe noe galt, selv om kajakken heller ikke er av de mest spennende.

Så kommer åre, vest, spruttrekk, osv i tillegg som du er nødt til å ha ... og da er plutselig både pris og valget til Roaldbj både mer spennende og bedre i mine øyne, sett ut fra auksjonsprisene som er angitt i annonsen :wink: Men det er kun min mening :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiver meg på tråden, har egentlig alltid hatt lyst til å teste men aldri blitt noe av før nå.....

 

Kjøpte meg den billigste jeg fant for å se om jeg likte dette, en Seabird Designs Expedition plast.

http://www.nemo.no/kajakk/produkter/expedition/

 

Har vel padla 3-4 timer til sammen nå men har litt problemer med balansen og JA vannet er ennå kaldt her på vestlandet....

 

Har putta ca 20 kilo ballast i den og ble mye mer stabil men siste turen var uten og da ble det svømmetur igjen.

 

Klarte 5,6 knop på GPS en over ca 20-30 padletak men så svikter balansen, 3,5 knop går bra, ved 4,5 knopp blir det litt pust og pes men går en stund, over 5 knop er bare kaos, hehe, måtte bare sjekke farten sist gang jeg var ute.

 

Har tørrdrakt, årepose, åresnor, livvest, våtdrakt sko/hansker, god ull lue og pumpe men svømmer foreløpig til lands og tømmer etter velt, ikkje sjans å komme meg oppi fra havet ennå..........må vel øve litt mer aktivt på slikt når temperaturen har steget litt.

 

Kunne tenkt meg å høre hva dere mer erfarme har å si til følgende:

 

Balanse: kommer den eller er det bare alltid litt sånn som balansere oppå ei kule? vet ikke om kajakken min er stabil eller rank.

 

Padling: åra mi er billigste sort med aluskaft og plastblader, den er ca 225cm, jeg synes den er for kort, er det teknikken eller er 225cm kort?

 

Fotstøttene: er noe plasgreier med tåspiss styring av ror, Power Pedal, http://www.seabirddesigns.com/0.php?menu=n...;page=ror_pedal , disse er bare faste den veien jeg trykker, finnes det noen som står fast i salg eller skal jeg bare lime dem fast?? glir ut av stilling hver gang jeg tipper og detter utav og mye styr å få dem på rett plass igjen.

 

Når jeg padler(uten roret nedi) svinger båten noen ganger jevnt til babord hele tiden slik at jeg må ta to babord tak for hvert styrbord tak, andre ganger er det motsatt, er disse bananen så følsome at det er litt slagside som gjør dette??? finner ikke helt utav dette her.

 

Ellers må jeg bare legge til at jeg ikke padler aleine, en kompis kjøpte samtidig, han har litt bedre balanse en meg og passer på meg hver gang jeg tipper.......

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var jeg hos Kajakk & Fritid AS, Øvre Storgt. 124, 3018 Drammen. Tlf: 32 83 27 10 og hentet en gul Necky Narpa. Jeg ser for meg at en gul er bedre synlig enn en rød?

 

 

Ser bra ut den der Roald, jeg valgte også gul da jeg tenkte den var lettest å se, skal bli gøy å høre hva du synes, jeg har selv litt balanse problemer ennå.

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg å høre hva dere mer erfarme har å si til følgende:

Balanse: kommer den eller er det bare alltid litt sånn som balansere oppå ei kule? vet ikke om kajakken min er stabil eller rank.

Padling: åra mi er billigste sort med aluskaft og plastblader, den er ca 225cm, jeg synes den er for kort, er det teknikken eller er 225cm kort?

Balanse kommer med trening. Etter 2-3 turer regner jeg med at du føler deg mye tryggere.

Men ta utfordringene stegvis, og unngå bølger og vind inntil du er klar for "next step".

Kajakken din er sikkert stabil nok, og den burde ikke være rank.

Jeg har ikke prøvd poly-utgaven av SD Explorer (den er vel ganske ny på markedet ?), men har selv glassfiberversjonen.

Denne er kjent for god stabilitet og jeg liker den veldig godt. Jeg ser av mål og data at de er litt forskjellige,

men egenskapene burde være ganske like når det gjelder stabilitet.

Du gjør det riktige ved å begynne med litt last. Dette øker den følte stabiliteten mye.

En havkajakk er beregnet for last opp mot ca. 150 kg og får mer stabile egenskaper med litt vekt.

Havkajakker har også ofte mest volum i forskipet og det er her du har størst effekt av å legge litt ballast.

Prøv gjerne med 20-25 kg i skottet foran og 10 kg bak de første gangene. Tette (!) poser med sand er fine saker.

Dette kan gjøre førstegangsopplevelsen mye bedre inntil "gyroen" sitter i kroppen.

Synes du det er tøft å fjerne all ballasten på en gang, så ta vekk 5 kg av gangen og ta noen turer med hver ballastvekt inntil du synes du behersker det nye nivået.

 

De første gangene kan det også være lurt å starte fra en lav brygge hvor du kan sette deg i kajakken og holde deg fast i brygga med en arm.

Slipp taket og føl balansen. Ta et lett tak i brygga igjen med en gang du kjenner ustabilitet. Slapp av i kroppen og fortsett slik til du kjenner den gode følelsen når kroppen finner "gyropunktet". Kombiner gjerne dette med ballast i skottene. Ikke prøv å padle før du behersker balansen ved brygga.

Når balansen ved brygga sitter, forsøker du å padle rolig. Ta kontrollerte, rolige tak. Unngå brå bevegelser og ikke snu deg i kajakken :wink:

Ikke bruk spruttrekket de første gangene. Skulle du velte, sitter du fast i dette når du skal ut av båten. Tren heller på å løsne dette automatisk ved velt

i kontrollerte omgivelser senere.

 

Dette med stabilitet og glede over å beherske balansen fra start er en av grunnene til at jeg anbefaler å kjøpe en kajakk man har referanser til og vet er tilpasset sitt eget brukernivå. Dette gjelder såvel kajakkens egenskaper som at den er tilpasset egen kroppsbygning og vekt. Verdens beste kajakk er fullstendig bortkastet hvis den ikke matcher brukernivå, vekt og størrelse på brukeren.

Det beste er selvsagt å prøve kajakken før man kjøper. Kjøper man et "no-name" produkt eller brukt og billig på Finn.no uten referanser om kajakkens stabilitesgrad og egenskaper, får man i verste fall en båt med en brukerterskel som man aldri vil mestre, enten fordi kajakken i utgangspunktet krever en høy brukerterskel (gode, men ranke båter for viderekommende) eller at kajakken rett og slett er ubrukelig. Og det forekommer dessverre like ofte. Billig kan derfor fort bli bortkastet og dyrt, mens en godt tilpasset båt kan bli en god start på en lang kjærlighet fra første stund :smiley:

 

Åren din er ikke for kort, men jeg mistenker at du holder den feil. Hold åra over hodet med overarmene rett ut fra kroppen og ca 90 grader vinkel i albueleddene oppover. Denne bredden er et godt utgangspunkt. Øker du bredden, får du noe lavere, stødigere og seigere padletak, et smalere grep vil gi en raskere padletakt og høyere åreføring. Forsøk litt bredere grep og lav åreføring i begynnelsen , da har du best kontroll.

Åren din kan sikkert være ok selv om den er billig, men jeg liker ikke alu-skaft. Alle gode skaft skal "gi etter" ca. 10-15 mm når du padler aktivt, og denne egenskapen er viktig for blant annet å unngå belastningsskader og senebetennelse. Alu-skaft er i mitt hode "versting" da de er helt stive. Årebladenes utforming har også litt å si for hvordan du opplever balanse. For å beherske kajakken bruker du ofte diverse støttetak og teknikker. Er årebladene for rette eller har feil utforming, er det vanskeligere å ta seg inn for eksempel i litt bølger. En godt designet åre er derfor viktg uten at jeg vil si noe negativt om den åren du har i dag. Teknikk er også viktig. Jeg anbefaler deg å kjøpe boken som Roaldbj viser til over. Den gir mange gode tips og råd for å komme i gang på riktig måte, og lære- og mestringskurven din vil bli mye brattere!

 

Du nevner at du har problemer med styrepedalene? Disse skal sitte fast når du tråkker på dem med fotballene og du styrer med tærne.

Sjekk låsemekanismen i bakkant. Er pedalene riktig justert i forhold til benlengden din? Hvis de sitter for nærme (for kort avstand) kan dette skje som du beskiver. Fotstøttene skal ha så lang avstand at du i avslappet stilling sitter med svakt bøyde knær (ca. 40 grader) som ikke går over sargen (kanten på cockpit). Når du padler skal du kunne sparke fra/ strekke ut det benet på den siden hvor du tar padletaket med armene. Klarer du ikke dette, må du justere fotstøttene. Når du blir mer erfaren, vil du kanskje foretrekke en skarpere vinkel og litt høyere knær. Dette gir en litt mer "aktiv" sittestiling. Du kan gjerne lime fotstøttene, men da mister du mulighet for fremtidig justering. Sjekk at du har satt dem riktig i låsemekanismen i bakkant. Jeg har aldri hatt problemer med dette på Seabird.

 

Nesten alle kajakktyper har enten ror eller skeg (en liten oppvippbar kjøl). Roret er ikke først og fremst ment å svinge med, men skal som kjølen hjelpe deg med å få stabil kurslinje. Kajakker påvirkes av sidevind og strøm og det er lettere å padle rett fram hvis du bruker roret (eller skeg) for å korrigere kurslinjen. Hvis kajakken dreier til den ene siden når du padler rett fram uten roret nede og du ikke kan skylde på vind og strøm, har du feil teknikk.

Igjen; Kjøp boken som er nevnt over. Der vil du få noen aha-opplevelser og mye mer glede av den nye kajakken din!

Lykke til :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...