Jump to content

Kajakk-tråden


TideRace

Recommended Posts

Er du på treningssenter 5 ganger i uka tror jeg nok at du uansett er godt forberedt når det gjelder fysikken.

Men likevel: Padling er skyv og drag på åra, men først og fremst er det de store muskelgruppene (skrå muskler) som skal gjøre grovarbeidet. Hvilke øvelser som det kan være snakk om da er jeg ingen ekspert på, men her kan nok instruktører på treningssenteret hjelpe til vil jeg tro.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan angi gunstige øvelser som er lurt å starte med for å forberede kroppen på padling?

Jeg er 5 ganger i uka på et svært treningssenter med tilgang til de fleste treningsapparatet og kan gjerne legge inn ekstra apparater.

Hehe... RAS er inne på noe der.

Uansett hvor mange timer på treningssenter, så vil du nok oppleve noen nye ukjente muskler som sier i fra når du har tatt de første turene med kajakken.

Men med god kondisjon og grunntrening vil nok dette gå fort over.

Kajakkpadling handler mye om teknikk, både for effektiv framdrift og for å unngå belastningsskader på lange turer.

Jeg tenker spesielt på senebetennelse i armene dersom det blir feil belastning på håndledd og armer over tid.

 

Følger man noen enkle grunnteknikker, behøver ikke dette være noe problem, og denne SIDEN gir noen gode tips.

Jeg anbefaler for eksempel boka ABC for Kajakkpadlere.

Foruten grunnleggende teknikk gir den også gode råd når det gjelder sikkerhet og redningsteknikk.

Link to post
Share on other sites

Boka er nå bestilt over internett.

I dag ble stativet kjøpt hos Biltema.

Regner med at jeg henter kajakken til uka.

Jeg funderer litt på hel vs delt åre.

Jeg tror jeg venter med å bestige kajakken på vannet inntil vannet blir noe varmere - men er åpen for andre vurderinger.

Det jeg lurer mest på nå er følgende:

Jeg skal hente kajakken i Drammen til uka.

Hvilke klesplagg bør jeg kjøpe i tillegg? (Som kan være greie å ha når det blåser endel).

Link to post
Share on other sites

Tenker du på klesplagg når til når du henter kajakken? :smiley:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvilke klesplagg bør jeg kjøpe i tillegg? (Som kan være greie å ha når det blåser endel).

Det du nok vil trenge i tillegg til padlevest, åre og spruttrekk er følgende:

 

Pumpe:

Håndpumpe til å lense cockpit dersom du velter.

En havkajakk har vanntette skott både foran og bak (lasterommene) og synker ikke, samt at de flyter høyt selv om det kommer vann i cockpit.

Men uansett blir det mye vann, spesielt hvis du velter i litt sjø. Et øsekar gjør samme jobben, men tar mye lengre tid.

Jeg tar i tillegg med en god svamp slik at jeg får ut det som ligger igjen av vann i bunnen.

Du får en grei pumpe til ca. kr 250,-.

 

kajakkpumpe.jpg

 

Så til sikkerhet:

En årepose er god hjelp hvis du skulle velte.

Dette er en oppblåsbar "badeball" til å stikke inn på det ene årebladet.

Åren legges på tvers bak på dekket under riggingen (slik at oppdriften av åreposen virker som en utrigger) og du kan klatre opp på kajakken fra siden.

Enkelt, sikkert og genialt, men det er lurt å trene på øvelsen. Koster et par hundrelapper.

 

arepose.jpg

 

Du trenger også "dødmannsknapp" i kajakken (åresnor) :smiley:

Dette er enkelt sagt en snor mellom kajakken og åra.

Skulle du velte i sjø og vind, forsvinner ikke åren fra deg, men henger fast i deg eller kajakken.

En kajakk uten åre, er som akselbrudd i stiv kuling. Åresnor koster en hundrelapp?

 

aresnor.jpg

 

I tillegg kan det være greit med en plastfløyte på vesten.

Skulle du havne i vannet og tappes med krefter, er dette god hjelp for å bli hørt på lang avstand.

 

floyte.jpg

 

Bekledning:

De klærne du bruker bør være vind, vanntette og tåle saltvann.

I tillegg er jeg veldig glad i sterke kontrastfarger som gul og oransje, dette for å være godt synlig for andre båter.

Sist jeg var innom Kajakk og Fritid i Drammen (for 14 dager siden?) hadde de et godt tilbud på en jakke fra NSR til kr. 790,- som ligner denne:

Slike gulfarger er jeg glad i og er blant de fargene som synes godt på vannet.

 

nsrjakke.jpg

 

Selv bruker jeg en jakke som heter Yak Skua.

Denne er suveren (som det meste fra Yak), men også dyr (ca. kr. 2700,-).

Hvis du leter litt er det er noen tilbud ute og går også på denne ,

men skulle denne være av interesse, er det mulig jeg kan hjelpe til med å skaffe en god pris akkurat nå.

Litt dyrere jakker har som regel neopren-tetting rundt armene samt i halsen, samt at de er tette, men pustende.

I tillegg har de skjørt, det vil si en underdel som tres under spruttrekket, mens du lar ytterdelen av jakka gå utenfor.

Du ser dette på bildet av Skua-jakken på bildet under.

 

yakskua.jpg

 

Som siste "must" hvis du skal ut å padle tidlig, er et par hansker eller votter.

Disse er som regel laget i neoprene.

Noen sverger til hansker, andre til votter.

Velger du votter, er de som regel åpne inne i håndflaten for bedre åregrep.

Hansker kan ofte være slitsomt å bruke på lange turer fordi du får dårligere og litt unaturlig grep.

Jeg foretrekker votter. Pris. ca. kr. 200,- - 250,-.

Selv har jeg Yak Open Palm Mit som du ser øverst på dette bildet. De er åpne i håndflaten som vist på nederste bilde.

 

hansker.jpg

 

Som med alt annet kan man få ubegrenset med utstyr også til denne sporten,

men jeg tenker utelukkende sikkerhet og funksjon til det jeg trenger.

Har du dekket overstående hjelpemidler med god kvalitet, er du godt utrustet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen her prøvd både Current Design og Boreal Design og kan sammenlikne?

Dette er litt håpløst spørsmål :lol: , for både Current Design og Boreal Design har mange forskjellige modeller med vidt forskjellige egenskaper :wink:

Men jeg antar du tenker på modellen Current Storm siden du nevner den i innlegget over.

Jeg har ikke prøvd den, men vet at Current Design generelt er kjent for god kvalitet på båtene sine.

Jeg mener imidlertid å ha lest eller hørt et sted at Storm-modellen har fått kritikk for at åra lett slår borti fordekket ved padling.

Dette skal komme av at sitsen er montert relativt lavt og at man får en dyp sittestilling kombinert med et bredt forskip.

Dette er gunstig med hensyn til stabilitet, men vil kreve en padleteknikk med høy åreføring.

Padlerens høyde, armlengde, teknikk, osv vil sikkert påvirke slike ting, men jeg ville sjekket opp om dette blir et irritasjonsmoment før du kjøper den.

Når det gjelder Boreal Design, antar jeg du tenker på Boreal Inukshuk.

Denne er vel den modellen fra Boreal som tilsvarer Current Storm.

Inukshuk har jeg tidligere skrevet noen linjer om i innlegg 34 i denne tråden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er litt håpløst spørsmål :lol: , for både Current Design og Boreal Design har mange forskjellige modeller med vidt forskjellige egenskaper :wink:

Men jeg antar du tenker på modellen Current Storm siden du nevner den i innlegget over.

Jeg har ikke prøvd den, men vet at Current Design generelt er kjent for god kvalitet på båtene sine.

Jeg mener imidlertid å ha lest eller hørt et sted at Storm-modellen har fått kritikk for at åra lett slår borti fordekket ved padling.

Dette skal komme av at sitsen er montert relativt lavt og at man får en dyp sittestilling kombinert med et bredt forskip.

Dette er gunstig med hensyn til stabilitet, men vil kreve en padleteknikk med høy åreføring.

Padlerens høyde, armlengde, teknikk, osv vil sikkert påvirke slike ting, men jeg ville sjekket opp om dette blir et irritasjonsmoment før du kjøper den.

Når det gjelder Boreal Design, antar jeg du tenker på Boreal Inukshuk.

Denne er vel den modellen fra Boreal som tilsvarer Current Storm.

Inukshuk har jeg tidligere skrevet noen linjer om i innlegg 34 i denne tråden.

 

Du leser meg som en åpen bok ;)

 

Takker for nyttig info. Iflg. innlegg 34 er Boreal muligens litt stor til meg. Jeg er 187 og i underkant av 80 kg.

Link to post
Share on other sites

Padla mye på slutten av 80 talet, da vekta var omtrent lik årstalet.

Dette forholdet (årstal/vekt) har holdt seg til i dag, og jeg er dermed solid plantet i tresifferklubben, tross iherdig trimming.

Høyden er merkelig nok fortsatt 191 :rolleyes:

 

Kunne vert kjekt å komme i en kajakk igjen, men er der noe som egner seg for en slik kropp?

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Kunne vert kjekt å komme i en kajakk igjen, men er der noe som egner seg for en slik kropp?

Hehe....

Hasle Excursion er jo en kajakk med stor, romslig cockpit og er laget for litt vekt.

Dette er i utgangspunktet samme skrog som gamle Hasle Explorer (som er kjent for terningkast 6 i en VG-test for noen år siden),

men er modifisert her og der samt fått nytt overbygg/ dekk.

Kajakken har stort volum og jeg tipper denne tåler lastevekt opp mot 160 kg, så da kan du jo selv bestemme hvor mye av dette som skal utgjøre padleren :lol:

 

Hasle Excursion:

excursion.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om tiden strekker til har jeg planer er om å delta på et nybegynnerkurs i havpadling (16 timer) i løpet av våren (hadde samme planen i høst :nonod: ). Noen her vest som har formening om hvor det er best å ta et slikt kurs?

 

Valgene ser ut til å være Njord/God Tur på Sotra http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_N...ategories/26/16. BSI sin Padlegruppe (her må en melde seg inn, men de har et aktivt miljø med padling tirsdag/torsdag og disponerer mye utstyr til utlån for medlemene- Dette er trolig min foeløpige favoritt men kursplan ikke klar ennå). http://padling.uib.no/ men også Aktiv på Askøy og Platou sportsbutikk skal tidvis arrangere slike kurs.

 

Noen som har tips eller erfaringer å bidra med? :flag:

Link to post
Share on other sites

Han i butikken sa at Hasle Excursion er så "kjedelig", og kun egner seg for nybegynnere.

Hva er kjedelig?

Hasle Excursion er stødig, trygg, forutsigbar og har lav brukerterskel. Dessuten er den rimelig.

Dersom ekspeditøren forsøkte å selge deg en Current Storm til nesten to ganger prisen av en Hasle,

forstår jeg den økonomiske delen av tankegangen hans, men ikke rådet han gir deg.

Hadde han gitt til grunn at Excursion antagelig går best i sjøen med en litt tyngre og "bredere" person enn deg

(basert på opplysningene du gir over), hadde han i alle fall vist et snev av kunnskap om båten.

Men den kan sikkert oppleves kjedelig for en erfaren padler som vil leke.

Hvis det gjelder deg, har han kanskje rett.

 

Å padle kajakk har en brukerterskel som kan variere mye.

Velger man feil båt, kan hele den første sesongen fortone seg som eneste langt bad.

Er man nybegynner og skal ha glede av sporten, lønner det å anskaffe en båt med høy stabilitet første gangen,

inntil "gyroen" sitter i kroppen.

Har man lang erfaring og teknikk, ser man ganske sikkert etter helt andre kajakktyper enn i dette segmentet.

 

Noen vil etter en stund utvikle sporten og ønsker seg en rankere, mer "rå" og V-bunnet kajakk med

fart og surfe-egenskaper som Hasle (og andre i samme segment) ikke er i nærheten av.

Noen har 4-5 kajakker med vidt forskjellige egenskaper, tilpasset bølger, elv, forskjellige teknikker, osv.

Men for å utnytte, eller i det hele tatt å kunne bruke noen av disse egenskapene,

bør man ha padlet en stund og inneha teknikk og erfaring.

Å kjøpe kajakk er å kjøpe kompromisser på lik linje med andre båter.

Det er til sammenligning fremdeles stor forskjell på Hydrolift og Scand Baltic også.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha.

Det bekrefter at Excurion ikke var det dummeste valget for meg..... :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Om tiden strekker til har jeg planer er om å delta på et nybegynnerkurs i havpadling (16 timer) i løpet av våren (hadde samme planen i høst :nonod: ). Noen her vest som har formening om hvor det er best å ta et slikt kurs?

 

Valgene ser ut til å være Njord/God Tur på Sotra http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_N...ategories/26/16. BSI sin Padlegruppe (her må en melde seg inn, men de har et aktivt miljø med padling tirsdag/torsdag og disponerer mye utstyr til utlån for medlemene- Dette er trolig min foeløpige favoritt men kursplan ikke klar ennå). http://padling.uib.no/ men også Aktiv på Askøy og Platou sportsbutikk skal tidvis arrangere slike kurs.

 

Noen som har tips eller erfaringer å bidra med? :flag:

 

Jeg tok i sin tid kajakkurs (og dykkerkurs) i en butikk som hette Atlantis. Tror ikke de eksisterer mer, men det var et kjempeflott miljø rundt butikken. Og jeg kan bare anbefale de om de eksisterer.

Husker ikke mer en fornavnet på de som drev det (Trond).

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

For en nybegynner er det forskjell på 10000 og 16000 ja. Og om man etter et par år vokser ut av den første kayaken så er det sikkert noen som står i arverekkefølgen. Kamerater, folk i klubben, etc. Så jeg er absolutt ikke skeptisk til å kjøpe en "kjedelig" kajakk første gangen. Først skal jeg nå ta kurs og så låner jeg kayak i klubben til jeg blir flinkere og ser om jeg liker dette så godt at jeg vil kjøpe egen båt. I mellomtiden har jeg lyst å forsøke å bygge en Grønlender :D Har bestillt byggebok ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...